Weide kopen

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

scrabbel

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-11-22 17:43

Yellowstone schreef:
Dus jullie hebben allemaal

1) veel geld om grote weilanden te kopen/huren

2) geen werk om zoveel mogelijk aanwezig te zijn en toezicht te houden?

Als ik niet genoeg geld had om een grote weide te huren stonden mijn paarden op een pensionstal. Mijn paarden staan op anderhalf hectare. Daar stond al een stallen complex op. Bak maken en afrastering is veel geld in gegaan. Mijn weide is stroomdraad, ruimte dan schapengaas met bramen dat een fort vormt een daarna een diepe greppel. Kans dat ze ontsnappen is extreem klein.

Er zit veel werk in, maar de vraag is waar liggen je prioriteiten. Ik werk in ploegen. Dit betekend bijvoorbeeld dat als ik avonddienst heb, ik na de dienst direct op bed ga en de hele ochtend de tijd heb om er te zijn. Ik heb meerdere collegas die na werk graag 3 uur gaan Netflixen en klagen niks aan hun dag te hebben. Ik heb niks met familie en een beperkte vriendengroep. Dus weinig sociale verplichtingen. Weekenden kan ik dus vaak zelf indelen. Werkzaamheden gaan dus wel regelmatig voor het rijden.

2000 m2 daar stal ruimte en opslag vanaf, dan houdt je ongeveer een bak over. Dat zou voor mij dus een no go zijn.

DuoPenotti

Woonplaats: Tussen de Limburgse velden met uitzicht op de Brabantse.

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-11-22 17:49

scrabbel schreef:
Yellowstone schreef:

Als ik niet genoeg geld had om een grote weide te huren stonden mijn paarden op een pensionstal. Mijn paarden staan op anderhalf hectare. Daar stond al een stallen complex op. Bak maken en afrastering is veel geld in gegaan. Mijn weide is stroomdraad, ruimte dan schapengaas met bramen dat een fort vormt een daarna een diepe greppel. Kans dat ze ontsnappen is extreem klein.

Er zit veel werk in, maar de vraag is waar liggen je prioriteiten. Ik werk in ploegen. Dit betekend bijvoorbeeld dat als ik avonddienst heb, ik na de dienst direct op bed ga en de hele ochtend de tijd heb om er te zijn. Ik heb meerdere collegas die na werk graag 3 uur gaan Netflixen en klagen niks aan hun dag te hebben. Ik heb niks met familie en een beperkte vriendengroep. Dus weinig sociale verplichtingen. Weekenden kan ik dus vaak zelf indelen. Werkzaamheden gaan dus wel regelmatig voor het rijden.

2000 m2 daar stal ruimte en opslag vanaf, dan houdt je ongeveer een bak over. Dat zou voor mij dus een no go zijn.

Als dat mag.
TS laat nergens in de reacties weten of er een bouwblok is.

Ik heb geen idee wat je leeftijd is Yellow, maar je komt me niet over als iemand die nu goed op de hoogte is van het stuk grond.

En heb je al eens een paard in zelfbeheer gehad, dus niet op eigen grond maar dat van een ander?
Dat je dus al een beetje een idee hebt wat zelf voor een paard zorgen betekend?

Heb je bijvoorbeeld volpension gestaan, of half pension maar wat betekende alleen maar mesten. Maar geen hooi kopen, geen weide afrasteren enz.
Dan is het wel even heel wat anders.

Wel een beetje een way of life. Want Scrabbel omschrijft het wel goed.

Anastasia24

Re: Weide kopen

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-11-22 18:37

Geld besparen is indd niet de reden om dit te doen ts, ik heb er nu 3 op 5000m2 dat scheelt natuurlijk wel vergeleken met pension. Ik hoef niet 24\7 hooi te voeren want ik heb gras.
Met 2000m2 heb je geen gras meer, er kunnen prima een paard en shetlander op mits stukje is verhard en ze bomen\schuilstal hebben. Je kunt er ééntje huren voor een paar honderd per jaar, zit je er ook niet aan vast.
This inderdaad een levenstijl, je moet er echt wel wat voor over hebben. Qua hooi voeren(wat je wens is) zul je dus 2-3 keer per dag moeten gaan. Daar moet je echt goed over nadenken want het is 365 dagen door weer en wind. Zelfde zoals hierboven geschreven, tijd voor vakanties is er niet. Uren na werk op de bank hangen ook niet net als sociale contacten.
Dus ts, this niet onmogelijk om je ponies te houden op 2000m2, vind ik, het is beter dan menig pensionstal waar ze op modder-paddocks staan en anders in een stal die opgepot is. Jijzelf levert gewoon veel in.

Daihyo

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-11-22 19:11

Ik heb er nu 3 op een halve hectare. Met tracksysteem en snackweitjes. Hoofdvoer is hooi en momenteel staan ze nog 1-2 uur per dag op de wei. Het werkt, omdat het op zandgrond is en hoog ligt. Maar zelfs hier hebben we natte en gladde plekken. Dat heb ik nu opgelost door er een laagje zand op te gooien. Maar keren mag hier bijvoorbeeld niet. Ik heb een semi-permanente schuilstal, maar bouwen mag niet. Het is agrarisch aangewezen, dieper graven dan 30cm mag niet. Kortom, een hoop beperkingen.
Toezicht is er door omwonenden en ik heb een camera gekocht (met zonnepaneel en 4g kaart).

Verdiep je dus goed in het soort land, of je er iets mag. Mag het niet, is 2000m2 veel te klein. Mag het wel, dan zou ik kiezen van een zandtrack (gedraineerd als je op kleigrond of laag zit) en snackweitjes. Kijk eens naar Femke Dölle bijvoorbeeld, met haar browsing paddock.
Maar daar heb je wel weer geld voor nodig.

Zelf ben ik in maart gestart met de aanleg, ben al een paar 1000 euro kwijt en dat is dan nog op grond dat niet van mij is, maar bij kennissen aan huis. Aan de stal, palen, draad, slowfeeders, materiaal.
Zie mijn volgtopic voor het proces tot nu toe: [VSW] [VOLG]Van wei naar equihabitat

Daarnaast dagelijks uitmesten en voeren en om de dag water geven. Het is ook heel intensief en dat moet je ook willen. Ik voer 1x per dag in slowfeeders. Dan moet je nog goed hooi hebben, opslagruimte voor hooi en voer. Het is een leefstijl, niet alleen een hobby. Realiseer je dat goed.

Oh en ik heb een normaal salaris, mijn man ook, en ik werk fulltime. 4 dagen voor een werkgever en 1 dag voor mezelf.

Yellowstone

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 12-11-22 20:13

Ik ben 43. Het is niet meteen de bedoeling om geld te besparen. Maar wel dat het geen weggegooid geld is maar een investering. Ik zou ze sowieso niet alleen zetten maar een weidemaatje zoeken die kan helpen met de klusjes en het voederen en als ik eens op reis ben. Desnoods een professionele oppas als ik op reis of zo ben. Gras mag ze sowieso niet te veel, dus zou onbeperkt hooi voeren. Heb dit gevonden:
https://natuurlijkpaarden.nl/mijn-paddo ... p-2000-m2/
En ook hier op bokt staat er een onderweg over kleine PP. Is kleigrond. Wat ligt er dan onder het zand in een PP? Op de track en in de bak? Of er een schuilstal en de grond mag bewerkt worden, moet ik nog nagaan. Is trouwens in België.

tengeltje11

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-11-22 20:46

Allemaal goed en wel, maar de kans dat je mag afgraven en zand mag kappen, is zo goed als nihil.
Waar ga je hooi stockeren? Heb je een aanhanger om om de zoveel dagen nieuw hooi te halen, in te laden, uit te laden,…..? Wat bij vorst, van thuis water in ? iets naar daar zeulen 2/dag? Hoe ga je degelijke palen de grond in krijgen op je pp aan te leggen? Kruidengras inzaaien, wie laat je dat doen? Kan er een grote trekker op? Graszaad en inzaaien kost best veel geld,….

Ik denk dat je beter eens allemaal onder elkaar zet wat het kost, wat je nodig hebt,…. Ook qua tijd, en geen rekening houden met een pensionpaardje, want als die persoon plots vertrekt en je vind niet direct een ander, ga je het in je eentje moeten zien te redden+ je paard komt alleen te staan…

Als je zoiets zou doen, zou ik zorgen dat ik onfhankelijk ben en geen 2de pers in pension erbij nemen, maar een eigen shetje als gezelschap

Yellowstone

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 12-11-22 21:16

Als de kans dat je zand mag kappen vrijwel onbestaande is, hoe doen andere mensen dat dan?

OleJon

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-11-22 21:17

Ik heb zelf 2 d pony's en een shet op 1300m2
Een paddock van 15 bij 25. Waar ik ook in rij en waar ze swinters in staan.
Verder 6 weitjes met strookbegrazing van begin mei tot half Oktober.
Ze staan dan 10 uur per dag op het gras.
Ze krijgen dan savonds of erg nat is kuil bijgevoerd. Ik gebruik dan kleine pakjes verpakt.
Hooi formaat maar dan in plastic.
Heb verder een hok met 3 boxen, snachts staan ze binnen, en zullen nu vaker en langer binnen staan ivm de wolf.
In de winter lopen ze in de paddock. Met onbeperkt kuil.
En dan hebben we van die grote rechthoekige van 450 kilo.
Wij hebben een ibc onder de dakgoot van het hok, zodat die het water opvangt.
In de boxen gebruiken we vlas, dat is schoner, droger, minder afval en op lange termijn goedkoper.
De mest brengen wij in februari op de wei als bemesting. De rest watover blijft, gaat naar mijn zwager. Die is boer.
Maar het verschil is wel, ik heb het bij huis. Ik werk ook fulltime, maar hoef er niet om te reizen

DuoPenotti

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-11-22 21:22

Yellowstone schreef:
Als de kans dat je zand mag kappen vrijwel onbestaande is, hoe doen andere mensen dat dan?

Ik ken geen Belgische regels.

Maar omdat het weide is bij een huis en een bouwblok is.
Of omdat mensen het gewoon illegaal doen?

Tigra_

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-11-22 21:31

OleJon schreef:
Ik heb zelf 2 d pony's en een shet op 1300m2
Een paddock van 15 bij 25. Waar ik ook in rij en waar ze swinters in staan.
Verder 6 weitjes met strookbegrazing van begin mei tot half Oktober.
Ze staan dan 10 uur per dag op het gras.
Ze krijgen dan savonds of erg nat is kuil bijgevoerd. Ik gebruik dan kleine pakjes verpakt.
Hooi formaat maar dan in plastic.
Heb verder een hok met 3 boxen, snachts staan ze binnen, en zullen nu vaker en langer binnen staan ivm de wolf.
In de winter lopen ze in de paddock. Met onbeperkt kuil.
En dan hebben we van die grote rechthoekige van 450 kilo.
Wij hebben een ibc onder de dakgoot van het hok, zodat die het water opvangt.
In de boxen gebruiken we vlas, dat is schoner, droger, minder afval en op lange termijn goedkoper.
De mest brengen wij in februari op de wei als bemesting. De rest watover blijft, gaat naar mijn zwager. Die is boer.
Maar het verschil is wel, ik heb het bij huis. Ik werk ook fulltime, maar hoef er niet om te reizen

Welke afmetingen hebben die weitjes dan? En dan ook nog strook begrazing. Knap. Ik merk wel dat ik nogal verwend ben met de ruimte voor mijn paarden. Ik kan mij namelijk niet voorstellen dat het past.

tengeltje11

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-11-22 22:08

Yellowstone schreef:

Veelal idd illegaal, maar een mens die er over valt en je mag alles weer in originele staat brengen.

Wij hier bv geen piste of paddock of eender wat, want we mogen de bodem niet aanpassen(België), en wij willen niet al die kosten doen om de kans te lopen de boel weer te mogen uitgraven….

Afanaisa91

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-11-22 22:09

DuoPenotti schreef:
Yellowstone schreef:

Ik ken geen Belgische regels.

Maar omdat het weide is bij een huis en een bouwblok is.
Of omdat mensen het gewoon illegaal doen?

Precies dit. Paddock in bouwblok, rest van de wei/track is ‘gewoon’ zandgrond.

OleJon

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-11-22 22:11

Welke afmetingen hebben die weitjes dan? En dan ook nog strook begrazing. Knap. Ik merk wel dat ik nogal verwend ben met de ruimte voor mijn paarden. Ik kan mij namelijk niet voorstellen dat het past.[/quote]

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

De achterste weitjes zullen ongeveer.
12 bij 10 en 15 bij 10 Meter zijn.
De middelste 2, 13 bij 15 meter.
En de 2 bij de oprit, beide 5 bij 25 meter zijn
En dan nog de paddock 15 bij 25 meter.

DuoPenotti

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-11-22 22:29

Mijn ruin slaat dan de merrie in de draad bij deze kleine stukjes.
En die staan al 7 jaar samen.
Dan moeten ze wel heel goed samen kunnen.

Hevonen

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-11-22 22:39

Yellowstone schreef:

Ik werk thuis (meer dan fulltime) en mijn inkomen ligt ver onder het minimum. De enige manier om dieren te houden is voor mij dus 'aan huis', waarbij je alles zelf moet doen. Dat valt echt niet altijd mee, is soms heel zwaar als je het goed wilt doen.

Een goede pensionstal geeft veel meer vrijheid, is veel comfortabeler.

marleen_usar

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-11-22 23:22

Ik heb een eigen stuk grond, ja ik heb veel geld anders kon ik het niet kopen. Het scheelt ook veel tijd nu ze vlak bij huis staan.

scrabbel

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-11-22 14:06

OleJon schreef:
Welke afmetingen hebben die weitjes dan? En dan ook nog strook begrazing. Knap. Ik merk wel dat ik nogal verwend ben met de ruimte voor mijn paarden. Ik kan mij namelijk niet voorstellen dat het past.

De achterste weitjes zullen ongeveer.
12 bij 10 en 15 bij 10 Meter zijn.
De middelste 2, 13 bij 15 meter.
En de 2 bij de oprit, beide 5 bij 25 meter zijn
En dan nog de paddock 15 bij 25 meter.[/quote]

Als ik jouw afmetingen bij elkaar optel kom ik op 940m2 uit. Mijn bak/zandpaddock is bak formaat. 20x60. Dat is 1200m2. Vraag mij dus af of je je afmetingen goed hebt.

Een keer de benen strekken kunnen de paarden hier dus niet. De langste kant is dus nog niet eens de korte kant van een rijbak. Ik denk dat mijn paarden elkaar gingen vermoorden. Een nieuw paard introduceren lijkt mij met die afmetingen ook een kwestie van je hart vast houden. Dieren kunnen geen kant op.

Even extra beeldvorming. De nieuwere stallen zijn ongeveer 4 bij 4.
Een stukje 12x10 is ongeveer 6 stallen. Dus de ruimte in de wei per paard in dit voorbeeld is 2 stallen

DuoPenotti

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-11-22 14:14

Fijn dat het inderdaad werkt, hier zou het ook niet gaan.
En al zou het gaan zou ik het niet willen.
Mijn paard stond op pension de hele dag buiten in de wei, ook in de winter. Daar waar hij echt kon rennen.
Dus toen wij op zoek gingen naar een huis met grond voor de paarden wilde ik dat behouden.
Zo vaak huizen gezien mat 2/3000 m2 wat werd aangeprezen als goed voor paarden.
Ja 2 shetten misschien...

En als ik zie hoe vak ze echt keihard rennen, elke dag wel een paar keer.
En dat zijn dan koudbloeden, toen ik nog kwpn-ers had was het de hele dag door eten en spelen.

dit wil je toch niet missen?

Dorine92

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-11-22 15:42

Het ligt eraan wat voor grondsoort er ligt in dat weiland. Op zand kun je ze er wel jaarrond houden, op klei absoluut niet. Toen ik de paarden nog aan huis had, had ik een schuilstal en een stuk met rubberen tegels, dat was perfect want de paarden stonden altijd droog. Ik voerde graszaadhooi en overjarig hooi zodat ik gewoon de bakken kon volgooien voor 2 dagen en ze alsnog niet dik werden. Het hooi was namelijk niet lekker genoeg om van te blijven eten.
(nou spreken de foto’s dit verhaal een beetje tegen want staan er wel allemaal bolle paarden op de foto’s :D, maar die ene was hoogdrachtig en de andere had ik net gekregen omdat ze haar naar de slager wilden brengen ivm altijd te dik en al hoefbevangen geweest... met bovenstaande methode heb ik haar weer helemaal slank gekregen)

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Als ik dan tijd had om te voeren, kregen ze wat “normaal” hooi. Alleen ik had dus wel een schuur voor opslag. Als je dit niet hebt kom je uit op voordroog en ik weet niet of je daar ook heel sober/arm spul van kunt vinden.
Ik moet zeggen dat ik het wel heerlijk vind dat ze nu in pension staan. Ik zou eerder de paarden wat verder weg stallen op een goedkopere plek, dan zelf iets kopen. Want een eigen spulletje heb je werk aan, dan zit ik eerlijk gezegd liever wat langer in de auto. Autorijden is namelijk een rustmomentje, maar klusjes doen daarentegen is een reden om het rijden maar over te slaan. Uiteindelijk gebeurt het soms dat mensen dan slaaf worden van hun eigen paard, en alleen maar klussen doen en te moe zijn om te gaan rijden en die dingen te doen waarvoor het paard aangekocht is

Celestexxxxx

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-11-22 16:39

Waarom koop je het niet voor eigen hooi? Het is misschien niet veel, maar als je 2 sneedes eraf kan halen? Misschien kan de eigenaar van de stal waar je staat daarom de prijs wat naar beneden doen?
En anders kan je het hooi altijd nog verkopen voor eigen geldwinning.

monsera

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-11-22 17:00

Ik verbaas me hier toch wel weer over.
Alsof iedereen 5 ton klaar heeft liggen om een huis met 1 hectare grond te kopen. Als heel bokt dat zou kunnen zou er geen grond meer over zijn haha.

Maar als je paard dus niet gewend is om het hele jaar door op de wei te lopen en zeg maar 20 uur per dag in zijn box moet door brengen. Dan is 2000m wel een zekere verrijking vind ik.

TS kijk eens naar femke dolle. Die heeft een mooi paradijsje gemaakt.

Want gewoon op het gras laten lopen op 2000m dat gaat hem niet worden ben ik bang. Je zult wel wat moeten investeren in begaanbare paden en verharding en een schuilstal.

Wat zoals eerder gemeld waarschijnlijk niet gaat mee vallen om dat te mogen doen op een agrarisch stukje land.

DuoPenotti

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-11-22 17:04

Als ik alleen maar een pension had kunnen vinden waar ze maar max 4 uurtjes buiten zouden staan had ik al nooit een paard gehad.

Als ik alleen maar een pension had kunnen vinden waar ze op een postzegel buiten stonden had ik nooit een paard gehad.

Dus een stuk grond van 2000 m2 is nooit een verrijking geweest.

Een paard is niet verplicht om te kopen...

OleJon

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-11-22 19:31

DuoPenotti schreef:
Mijn ruin slaat dan de merrie in de draad bij deze kleine stukjes.
En die staan al 7 jaar samen.
Dan moeten ze wel heel goed samen kunnen.

Ze kunnen het inderdaad prima vinden mijn oudje en de Tinker zijn 2 handen op 1 buik. En de shet wurmt zich overal tussen door.
De weide die er om heen ligt, is van mijn zwager. Ik laat ze daar wel eens in los zodat ze even kunnen scheuren, maar dat gebeurt niet. Want dan staan ze meteen weer te eten. Dus kennelijk hebben ze er geen behoefte aan.
En wij zitten inderdaad op zand grond.
Een kleiner grond oppervlak zou ik me niet zoveel zorgen over maken.
Ik heb liever kleiner oppervlak, dat ze hele dagen buiten kunnen zijn.
Dan een groot oppervlak, waar ze niet meer op kunnen door de wolf.
Want daar draait het wel op uit. Ze komen nu korter buiten.
Daar zou ik me eerder zorgen over maken

En inderdaad niet iedereen heeft niet 5 of 6 ton liggen om een huis te kopen.

En TS, als je het stukje wel koopt, zou ik hier geen foto's posten.
Want al heb je het goed met je dieren voor.
Op bokt word je altijd wel op iets afgezeken.

Popstra

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-11-22 20:15

Ik zou eerst maar eens informeren of de verhuurder het allemaal wel o.k vind met wat je allemaal wil gaan doen op dat stukje gras.

DuoPenotti

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-11-22 20:22

Zeiken of realistische opmerkingen als is er een bouwblok, wat voor grondsoort is het, kunnen de paarden wel goed samen zo klein. En hun energie kwijt.

Tja. Als dat zeiken is, ook prima.

Dat zeiken kan ook veel problemen voorkomen.
Topics genoeg over blubber en paarden die elkaar meppen