ruitje schreef:Ja, bij jou kan alles, dat weet ik, maar dat is nou eenmaal niet zo op 95% van de stallen in Nederland. Mijn ervaring is dat gemengd vaak problemen geeft en teveel paarden ook. Maar inderdaad, als je natuurlijk de perfecte locatie hebt zal het kunnen.
Het is niet voor niets dat je zelfs perfecte locaties van gemengde kuddes ziet afstappen. ( er is in het midden van NL een bedrijf wat naar mijn idee redelijk bij perfectie in de buurt komt en die zijn er ook vanaf gestapt ) Ik heb heel veel mensen die vanuit gemengde of grotere kuddes naar ons toe komen.
En ook bij ons is het niet perfect, verre van.
Maar ik weet wel dat er zijn die het in een gemengde, grote kudde niet goed deden en bij ons wel beter doen. En dat hangt natuurlijk helemaal van je paard af. Ik heb hier paarden staan, die kan je nog bij 8 kamelen en een koala in de groep zetten en die voelen zich thuis... En ik heb ruinen die 30 centimeter groter worden en alles in elkaar timmeren als er maar een merrie op 40 meter afstand staat.
Want dat is het denk ik: er is niet een 'one size fits all' kudde, wat voor de een werkt, werkt voor de ander niet
Wat kinderachtig om te beginnen met een persoonlijke aanval.
Ja, bij mij kan heel veel en dat is maar goed ook. En zoals je kan lezen, liepen onze paarden in een kudde, dus stonden we in pension.
Ik ken net zoveel mensen die hun paarden al eeuwen gemengd houden en nooit gedoe hebben. Ik had hier eerst 4 ruinen en 2 merries. Ik kijk inderdaad niet naar geslacht.
Heel veel stallen zijn beperkt in wat ze kunnen en of willen aanbieden. Alles valt of staat uiteindelijk met de omstandigheden.
Op een groot stuk met veel paarden, zie je vaak meerdere kleine clubjes vormen die elkaar respecteren of uit de weg gaan.
Stallen en eigenaren moeten eerlijk naar zichzelf kijken. Teveel paarden op te weinig ruimte en of te weinig eten is vragen om gedoe. Net als er te weinig droge plekken zijn of schuilmogelijkheden en paarden dan niet tot rust komen.
Dat heeft niks met mij te maken, maar hoe het werkt en wat je overal wel tegenkomt. Als ik tegen een stal zeg; dat komt omdat er teveel paarden lopen, willen ze niet minder klanten/euro's. Kan ook vaak niet, dus geef ze ongelijk.
Maar dan moeten mensen niet 24/7 buiten lopen de schuld geven. Het maakt geen enkel paard uit hoe laat het buiten loopt. Dat dag en nacht ritme is ons ritme en daarom staan veel paarden x aantal uren op stal voor de avond en nacht. ( en nu dan voor de wolf soms )
Maar paarden die een keus hebben blijven niet aan 1 stuk door 8,10 of 12 uur op stal staan. Die wisselen af.
Dit gaat om een nieuw paard die er net pas staat, dus die heeft tijd nodig. De vraag is of dit paard de kans gaat krijgen of dat de omstandigheden zo zijn, dat het helemaal niet gaat werken. Niet door het paard, maar door slecht introduceren en te weinig voerplekken.