Onkruidbestrijding weiland

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

Bronsveen

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-10-22 15:34

chubster schreef:
Bronsveen schreef:
Als je de mogelijkheid hebt ,is een koppeltje schapen prima oplossing voor het onkruid
Wat goed aangevreten is door schapen kun je makkelijk wegspuiten met de handspuit ,en of uitrekken/steken

Hier is mijn wei geweldig opgeknapt qua onkruid , maar het is wel een paardenwei dus er mogen wel wat kruiden staan, maar geen heel veld vol met zuring en brandnetels enzo...

Ja hoor ik vaak over schapen, maar dan moet ik heel veel extra linten gaan zetten overal hieromheen zijn sloten en alles is afgerasterd op paardenhoogte, en weet ook niet hoe de buren reageren op geblaat van schapen *D

Heb momenteel wat meer schapen maar helft is ook voldoende ,ik had hier een luxe probleem ,teveel gras voor mijn paardjes ,vandaar wat meer
Ik heb flexnetten voor de schapen dat werkt prima
En schapen blaten niet ,zolang je niet bijvoert met biks , is ook niet nodig als er voldoende gras is
Maar als je weet dat toen ik hier kwam wonen , wei eruit zag met ridderzuring ,bramen ,brandnetels. ,en alles wat je niet wil zien in de wei ( woon hier nu 4 jaar j
Ook voor de bemesting is schapen heel goed
Maar zo ziet mijn wei er nu uit
Afbeelding

chubster

Re: Onkruidbestrijding weiland

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 25-10-22 18:27

Bronsveen

Ziet er echt keurig uit zeg, nou teveel land heb ik echt niet, denk zo’n 4000 m2 voor 1 paard en 2 shetjes, kan schapen lenen van een vriendin , maar nu net helft opnieuw
Ingezaaid, dus wannneer zouden de schapen er dan op kunnen?

Jetta

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-10-22 18:33

chubster schreef:
Sanet schreef:
Waar sproei je mee en waar tegen dan?

Op het weiland nog met niks, vandaar mijn vraag welk bestrijdingsmiddel
En meeste wat er staat is weegbree, muur, biggekruid.

Weegbree en vogel uur zijn gezond voor paarden.Biggenkruid niet.

Bronsveen

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-10-22 19:48

chubster schreef:
Bronsveen

Ziet er echt keurig uit zeg, nou teveel land heb ik echt niet, denk zo’n 4000 m2 voor 1 paard en 2 shetjes, kan schapen lenen van een vriendin , maar nu net helft opnieuw
Ingezaaid, dus wannneer zouden de schapen er dan op kunnen?

Ik heb plm 1 hectare voor 1 Haflinger en jaarling x Haflinger
En 8 heideschapen (normaal groeiseizoen j
Ik doe strookbegrazing en als de paarden klaar zijn ,gaan de schapen erop ,nagenoeg alles wat de paarden laten staan eten de schapen ,schapen eten geen JKK en vogelmuur zijn ze ook niet gek op
Daarna pak ik alles aan wat ik niet in de wei wil hebben

Maar als je half stuk plm 2000m2 geheel opnieuw inzaait ,zal er eerst wat moeten groeien ,dan zou ik zeker de schapen er niet te vroeg opzetten jong plantjes en schapen weet niet, niet te vroeg ieder geval
Wij hebben alles doorgezaaid met paardenmengsel en dat was in het voorjaar
En voor 2000m2 heb je denk wel aan 4 schaapjes genoeg
Maar wel prettig als je schaapjes kan lenen ,gras op ..kunnen ze weer terug
Tis een beetje uitproberen

chubster

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 25-10-22 20:23

Bronsveen

En hoe pak je dan alsnog alles aan wat de schapen niet opeten?

chubster

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 25-10-22 20:28

Sanet

Weegbree staat er echt enorm veel en mijn paarden eten het dus niet, de muur is een kruipend plantje met gele bloemetjes, en biggekruid is idd niet goed maar zie ik ze biet eten gelukkig

Ibbel

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-10-22 21:28

Muur heeft witte bloemetjes.

chubster

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 25-10-22 21:44

Ibbel schreef:
Muur heeft witte bloemetjes.

Hmm dat staat er ook maar ook iets wat lijkt op muur maar dan met gele bloemetjes
Lijkt een soort kleine klaver maar dan met gele bloemetjes,

Pepe356

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-10-22 01:19

om het weiland goed te onderhouden ontkom je bijna niet aan bestrijdingsmiddelen

superpony

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-10-22 01:46

Heb even gezocht;

Toen we hier dus aankwamen; braam, zuring, JKK, brandnetel. Na rechttrekken veel melde.

Zomer 2020; Afbeelding

Dit jaar;

Afbeelding

Dus zonder bestrijdingsmiddelen

Pepe356

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-10-22 01:58

kun je veel melde uitleggen

superpony

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-10-22 02:03

Pepe356 schreef:
kun je veel melde uitleggen

? wat valt eraan uit te leggen??

Eind 2019 is land rechtgetrokken. Begin 2020 veel melde. Na maaien was dat zo goed als weg.

Foto met liggende merrie staat er nog veel zuring in 2020.

Veulen is dit jaar. En was al 2e ronde van die wei. Wij rouleren.

Sanet

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-10-22 07:11

Wat is “melde”? Is dat een plant of?

tengeltje11

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-10-22 07:28

Wat hier allemaal helpt is:
-kalk strooien
-gras nooit extreem kort laten eten, want dan krijgt het onkruid veel meer ruimte
-tussendoor maaien
-wat echt dan weg moet sproei ik(sproeilicentie) met rugsproeier en bofix. Doe ongeveer 6ha zo.

Ibbel

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-10-22 08:15

Sanet schreef:
Wat is “melde”? Is dat een plant of?

Melde of melganzevoet. Chenopodium album. Je kunt het eten als spinazie.

chubster

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 26-10-22 08:44

superpony schreef:
Heb even gezocht;

Toen we hier dus aankwamen; braam, zuring, JKK, brandnetel. Na rechttrekken veel melde.

Zomer 2020; [ [url=m/F6wFjt.jpg]Afbeelding[/url] ]

Dit jaar;

[ [url=m/p9AmLJ.jpg]Afbeelding[/url] ]

Dus zonder bestrijdingsmiddelen

Mooi ziet t eruit zie geen onkruid meer zo te zien, ik ben ook altijd zuinig op de weitjes, en maai ook tussendoor en verweid ze op tijd en strooi af en toe kunstmest maar toch na 15 jaar veel onkruiden en meeste niet giftig maar paarden eten ze niet en dan staat er meer onkruid dan gras uiteindelijk

chubster

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 26-10-22 08:46

Heeft er iemand ervaring met kalkcyanide (Perlka) strooien? En de resultaten?

lissie_zigor

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-10-22 09:09

Ik volg even, heb hetzelfde probleem.
Tot nu toe heb ik inderdaad ook een handpomp gebruikt, maar dat is echt een grote klus en kost veel tijd en erg zwaar. Heb m'n man aan het werk gezet hahaha

Maar helaas lijkt het net dweilen met de kraan open!
De boterbloemen blijven maar komen.
Daarnaast heb ik ook last van JKK , die steek ik met de hand uit met een ragfork (die dingen werken wel echt fantastisch), maar de zaailingen blijven komen.

Toen had ik het idee om het door te zaaien (mijn land bestaat uit paarden gras) heb het idee dat het paarden gras op een of andere manier gevoeliger is voor onkruid dan Engels raaigras.
Ik heb een fjord en mini shet en heb wel sinds het paardengras geen problemen meer met HB.

Misschien ga ik in het voorjaar gewoon een loonwerker inhuren om onkruid te bestrijden en door te zaaien...

Ik lees dus graag mee voor tips.

Ibbel

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-10-22 09:18

chubster schreef:

Prima meststof, maar stel je niet te veel voor van die zgn 'onkruidbestrijdende werking'. Daar heb ik in ieder geval nooit veel van gemerkt.

chubster

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 26-10-22 09:27

Ibbel schreef:
chubster schreef:

Prima meststof, maar stel je niet te veel voor van die zgn 'onkruidbestrijdende werking'. Daar heb ik in ieder geval nooit veel van gemerkt.

Oh dat is jammer dan, maar is t te vergelijken met bv. Kunstmest van Pavo of doet dit toch wat meer? Wanneer zou beste tijd zijn om te strooien?
Las dat de cyanide dan weer een soort van giftig was?

chubster

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 26-10-22 09:30

lissie_zigor schreef:
Tot nu toe heb ik inderdaad ook een handpomp gebruikt, maar dat is echt een grote klus en kost veel tijd en erg zwaar. Heb m'n man aan het werk gezet hahaha

Daarnaast heb ik ook last van JKK , die steek ik met de hand uit met een ragfork (die dingen werken wel echt fantastisch), maar de zaailingen blijven komen.

Toen had ik het idee om het door te zaaien (mijn land bestaat uit paarden gras) heb het idee dat het paarden gras op een of andere manier gevoeliger is voor onkruid dan Engels raaigras.
Ik heb een fjord en mini shet en heb wel sinds het paardengras geen problemen meer met HB.

Herkenbaar dat t zwaar is om alles met de hand te doen, maar bij mij is t te klein om loonwerkers met grote machines op land te krijgen en loonwerkers die met de hand komen spuiten heb ik nog niet gevonden, gelukkig wel een loonwerker die met eem kleinere machine kon inzaaien.
Misschien ga ik in het voorjaar gewoon een loonwerker inhuren om onkruid te bestrijden en door te zaaien...

chubster

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 26-10-22 09:32

chubster schreef:
lissie_zigor schreef:

Ibbel

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-10-22 09:36

chubster schreef:
Oh dat is jammer dan, maar is t te vergelijken met bv. Kunstmest van Pavo of doet dit toch wat meer? Wanneer zou beste tijd zijn om te strooien?

Het is dan ook geen cyanide, maar cyanamide ;)
Cyanide moet je ver weg van blijven, dat is niet 'een soort van giftig' maar gewoon dodelijk.

Ik heb geen idee hoe Pavo kunstmest het doet. Ik heb hier ook KAS (KalkAmmonSalpeter) gebruikt - snelwerkend stikstof en gewoon een NPK (Stikstof Fosfor Kalium) mengsel - iets gelijkmatiger werkende stikstof en dus perlka. Dat laatste met name om te kijken of dat nou echt zou schelen met bekalken, maar dat blijft ook gewoon nodig hier op het zand.

Dus ik ben weer terug naar bekalken in januari, mest injecteren in maart/april en later in het jaar nog eens KAS strooien (afhankelijk van of het een keer wil regenen).

Je kunt in theorie beginnen met bemesten (natuurlijke mest of kunstmest) als 'de temperatuursom' boven de 180 graden is gekomen. Aangezien het tegenwoordig nauwelijks meer vriest, is dat al in februari het geval. Ik ga pas bemesten in april, en geef kunstmest pas ná het injecteren, als de groei er weer een beetje uit is. Dus meestal pas halverwege de zomer (maar zoals gezegd, alleen in voldoende natte zomers)

chubster

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 26-10-22 09:44

Ibbel schreef:
chubster schreef:

Het is dan ook geen cyanide, maar cyanamide ;)
Cyanide moet je ver weg van blijven, dat is niet 'een soort van giftig' maar gewoon dodelijk.

Ik heb geen idee hoe Pavo kunstmest het doet. Ik heb hier ook KAS (KalkAmmonSalpeter) gebruikt - snelwerkend stikstof en gewoon een NPK (Stikstof Fosfor Kalium) mengsel - iets gelijkmatiger werkende stikstof en dus perlka. Dat laatste met name om te kijken of dat nou echt zou schelen met bekalken, maar dat blijft ook gewoon nodig hier op het zand.

Dus ik ben weer terug naar bekalken in januari, mest injecteren in maart/april en later in het jaar nog eens KAS strooien (afhankelijk van of het een keer wil regenen).

Je kunt in theorie beginnen met bemesten (natuurlijke mest of kunstmest) als 'de temperatuursom' boven de 180 graden is gekomen. Aangezien het tegenwoordig nauwelijks meer vriest, is dat al in februari het geval. Ik ga pas bemesten in april, en geef kunstmest pas ná het injecteren, als de groei er weer een beetje uit is. Dus meestal pas halverwege de zomer (maar zoals gezegd, alleen in voldoende natte zomers)

Ik ziet hier ook op zandgrond en twijfel om een keer kalkcyanamide :D te strooien i.p.v. de pavo kunstmest die ik altijd in maart strooi. Maar wat zou dan het verschil uitmaken tussem kalkammonsalpeter of de kalkcyanamide qua resultaat?

_Nelleke_

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-10-22 09:45

Als je zo'n klein perceel hebt, waarom dan niet beter gewoon uittrekken? Mijn perceel is net zo groot en met trekken en maaien was mijn weide in een half jaar helemaal goed.

Dit ding helpt enorm!

Afbeelding

Met een rondje uitmesten elke dag even 10 minuten (1 volle emmer) onkruid trekken en ik was er zo vanaf. Goed voor jezelf, voor je gras, voor de paarden en voor de natuur.