Olifantengras nieuw stalstrooisel?

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

Zidore

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-10-22 00:42

Kalea schreef:
Hoe zit het met afvoeren / composteren?

Maar hier ben ik ook benieuwd naar, ik gebruik nu strokorrels en die zijn daar heel goed voor. Twee jaar geleden hoorde ik voor het eerst iemand over olifanten gras, die was er lyrisch over, geen idee of dat nog steeds zo is en ben benieuwd naar verdere ervaringen, het klonk in ieder geval erg goed

GamblersCup

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-10-22 12:20

Ik durf niet te zeggen waar het te koop is, wij hebben het gewoon op onze pensionstal en die laten het "groot" bezorgen (maar dit is in Duitsland).

Ik zal een foto maken.

Stro geef ik er af en toe bij in een kuip, omdat de ezels dat af en toe heerlijk vinden om in te woelen en te eten. Maar verder hebben ze 24/7 hooi in hun hooinetten dus altijd wat te eten. Belangrijk natuurlijk bij élk soort bodembedekking wat niet eetbaar is.

Mariloulou

Re: Olifantengras nieuw stalstrooisel?

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-10-22 15:27

Klinkt wel interessant, maar ben benieuwd naar het verhaal verder.
Politiek die er veel druk op zet om hier meer van te verbouwen vind ik altijd verdacht.

GamblersCup

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-10-22 15:32

Dat zou ik als ik jou was dan even in het andere topic over olifantengras bijhouden... dit topic gaat over stalstrooisel, de andere meer het verhaal erachter :)

Rainer

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-10-22 15:36

Avalanche schreef:
Klinkt wel interessant. Al zou ik er alsnog wel stro bijgooien, zodat ze het kunnen eten.

Toen ik nog in het buitenland woonde stond ik op een stal waar juist olifantengras verbouwd werd om te voeren. Werd na het kappen direct in de paddocks gegooid. Er waren ook een aantal paarden die het juist gedroogd aten. Dus dat lijkt me geen probleem.

Avalanche

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-10-22 15:57

Rainer schreef:
Avalanche schreef:
Klinkt wel interessant. Al zou ik er alsnog wel stro bijgooien, zodat ze het kunnen eten.

Toen ik nog in het buitenland woonde stond ik op een stal waar juist olifantengras verbouwd werd om te voeren. Werd na het kappen direct in de paddocks gegooid. Er waren ook een aantal paarden die het juist gedroogd aten. Dus dat lijkt me geen probleem.

Goed om te weten :j
Mariloulou schreef:
Klinkt wel interessant, maar ben benieuwd naar het verhaal verder.
Politiek die er veel druk op zet om hier meer van te verbouwen vind ik altijd verdacht.

Alsof politici altijd bezig zijn met duistere zaakjes :+ een van de speerpunten momenteel is om alles een stuk groener te maken, en persoonlijk lijkt me dat een heel goed ding.

nikkel

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-10-22 16:51

Het wordt ook gebruikt in allerhande prefab betonproducten, als vulmateriaal. Scheelt in de cement. Cementfabricage is verantwoordelijk voor 5% van de co2 uitstoot.

louw01

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 28-11-22 08:22

UPDATE: olifantengras als stal strooisel.
Na een paar keer dit stal strooisel gebruikt te hebben, kan ik aan Bokt melden dat het een succes is! De onderlaag is simpelweg gezegd...droger. Ik heb minder werk!
Ik heb een soort potstal waar ik in de winter minder uithaal en in de zomer iets meer. De "matras" is ongeveer 30 cm dik en de onderste vieze laag werkt als een warme electrische deken, de boven laag is het schone spul.
Hiervoor gebruikte ik de combinatie van vlas met houtkrul en daarbovenop een paar plakken stro.
Nu dan olifantengras, is goedkoper en minder werk! Wat een heerlijke combinatie!
Ik moet wel verduidelijken dat mijn 2 paarden zelf uitmaken of ze op stal of naar buiten de track in gaan.

knollentuin

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-11-22 09:20

Eten je paarden het ook? En je gebruikt nu alleen olifantengras?

belle_boef

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-11-22 10:01

Waar heb je dit gekocht?

Ratjetoe

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-01-24 17:06

Al een oud topic, maar ik ben benieuwd of er inmiddels meer bokkers zijn die dit als stalstrooisel gebruiken? Hoe bevalt het qua mesten en waar koop je het? En foto's zou heel fijn zijn om te zien hoe licht/donker het is als je het in de stal hebt liggen?

Veulen84

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-01-24 17:13

Ik volg ook even. Ben hier ook heel benieuwd naar.

Zidore

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-01-24 14:08

Ik sprak de fouragehandel en hij zei dat het moeilijk verkrijgbaar is en dat het qua prijs wel 5x zo duur was geworden dan in het begin, valt voor mij even af dan…

pluisje88

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-01-24 14:09

Oeps…. Jammer. Het klonk ideaal. Groeit als onkruid en met een goed resultaat..

Zidore

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-01-24 14:50

Vond ik ook, begreep dat het eerst voornamelijk uit Afrika kwam, en er was iemand in NL die het ging telen.. iemand hier die het zelf als plant heeft of iets dergelijks? Zou dat interessant zijn?

Ratjetoe

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-01-24 15:11

windsor14

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-01-24 15:15

Ik ben er ook naar opzoek, om een houtwal die erg nat is mee te vullen. Had er bamboe staan echter dat groeit amper terwijl er wel gezegd wordt dat het snel groeit. Dus als iemand weet waar ik stekjes of wortels van olifantgras kan kopen hoor ik dat graag.

pluisje88

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-01-24 15:20

Schijnt prima te groeien innnederland voor Joe ik het las. Maar je moet het hakselen, drogen en opslaan dan natuurlijk dus om voldoende te hebben voor de hele zomer daar heb ik de ruimte niet voor.

Shirley

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-01-24 16:38

windsor14 schreef:
Ik ben er ook naar opzoek, om een houtwal die erg nat is mee te vullen. Had er bamboe staan echter dat groeit amper terwijl er wel gezegd wordt dat het snel groeit. Dus als iemand weet waar ik stekjes of wortels van olifantgras kan kopen hoor ik dat graag.

Het groeit hier gewoon in de slootkant...wil na de vorst wel wat uitsteken voor je.

knollentuin

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-01-24 16:55

Hier rondom Schiphol staat het er vol mee , ik hoor weinig mensen die het in de stal hebben - had 1 kennis die het gebruikte voor allergisch paard , dat paard is er niet meer. Maar het werkte prima.

agesus

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-01-24 20:17

Nu bij binnenstebuiten op NPO2. Olifantengras bij de apen in Artis.