Voor het eerst scheren *tips gezocht!*

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

VWestra

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-10-22 11:12

Stalgenoot heeft de grote Heiniger. De benen en hoofd etc doen we dan alsnog met een kleinere machine. De Sapphire is dus eigenlijk ideaal met een bredere mes erop. Heb je groot en klein in 1 apparaat. Die zou ik zo in m’n winkelmandje stoppen!

Organa

Re: Voor het eerst scheren *tips gezocht!*

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 21-10-22 11:24

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-10-22 11:29

Jahoor en kopjes van moser passen er ook op :)

Ik heb moser 3mm dat zijn net als deze normale kopjes dus wat smaller dan de wide. Maar je hebt ze ook wel in wide in 2,8mm of 3,2mm! Andere merken passen namelijk ook erop.

Elin_

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-10-22 12:07

Ik ga even een tegengeluid geven. Ik ben ook het type compleet uitzoeken, grondig reviews lezen, advies vragen etc. Vaak zolang dat ik uiteindelijk amper nog durf te beginnen, maar eens de eerste stap gezet..

Hierzo hondentondeuse Moser max 45 genomen. Met snoer, geen groot apparaat en gewoon scheren die hap. Vorig jaar was mijn eerste jaar. Alles nog spannend. Wassen, vlechten etc..dit jaar gepoetst en gewoon begonnen :+
Bijna streeploos en de rest trekt na een weekje weg.

snorkel1986

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-10-22 12:44

Hier gewoon met snoer vind het fijn wel idd op tijd olie smeren en set extra messen op voorraad scherp al scheer ik meerdere paarden met 1 set messen

Organa

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 21-10-22 12:45

Elin_ schreef:
Ik ga even een tegengeluid geven. Ik ben ook het type compleet uitzoeken, grondig reviews lezen, advies vragen etc. Vaak zolang dat ik uiteindelijk amper nog durf te beginnen, maar eens de eerste stap gezet..

Hierzo hondentondeuse Moser max 45 genomen. Met snoer, geen groot apparaat en gewoon scheren die hap. Vorig jaar was mijn eerste jaar. Alles nog spannend. Wassen, vlechten etc..dit jaar gepoetst en gewoon begonnen :+

Hahaha maar dat is ook fijn om te horen! Normaal was ik mijn paard altijd voor het scheren (als iemand anders het voor mij deed), maar we hebben op ons nieuwe plekje geen warm water. Dus het wordt ook gewoon goed poetsen en dan maar beginnen op hoop van zegen :+

Sharnelle

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-10-22 12:56

Organa schreef:
Elin_ schreef:

Hahaha maar dat is ook fijn om te horen! Normaal was ik mijn paard altijd voor het scheren (als iemand anders het voor mij deed), maar we hebben op ons nieuwe plekje geen warm water. Dus het wordt ook gewoon goed poetsen en dan maar beginnen op hoop van zegen :+

Je kan ook een dag van te voren je paard goed insprayen met glansspray. Dit helpt ook vaak om net wat beter door de haren te komen (bij die van mij dan). Ik gebruik de Effol Superstar Shine. Vooral bij mijn paard op zijn benen waar hij dikker en stroever haar heeft vind ik het fijn om het zo te doen.

Union_Bolero

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-10-22 14:27

Ik scheer sinds een tijdje ook zelf, nadat ik jaren iemand liet komen die mijn paarden scheerde. Ik heb van de week de Heiniger Progress Style aangeschaft (nieuw 350 euro). Ik heb de voorgaande jaren geschoren met een geleend apparaat, de Liscope Light. Ik merkte meteen verschil! De Heiniger scheert veel mooier en bijna streeploos. Ik vind het altijd fijn om mijn paarden niet te kort te scheren, wat je bij de Heiniger fijn kan afstellen. Het apparaat heeft een redelijk stille motor, waardoor mijn paarden niet zenuwachtig worden maar braaf staan weg te doezelen. Ik ben zelf totaal géén professional en heb weinig ervaring met scheren, maar je moet het gaandeweg leren en gewoon doen. Als je voor de eerste keer gaat scheren en je niet weet wat je paard doet, zou ik adviseren om iemand om hulp te vragen. Iemand die al wel wat ervaring heeft bij het scheren, die jou tips kan geven en die jouw paard in de gaten kan houden. Sommige pony's/paarden vinden scheren enorm spannend en dan is het wel fijn om iemand erbij te hebben die dat gedrag kan aflezen en inschatten.

Ik was mijn paarden niet vooraf, maar borstel ze even grondig voordat ik begin. Ik begin vaak op de billen en werk zo van achter naar voren. Ik laat het ''dekje'' altijd in de vacht staan, wat mijn paarden comfortabeler vinden als ze een zadel op krijgen. Met die korte haren kan het anders gaan schuren en dat wil ik voorkomen.

Zelf loop ik altijd na het scheren even naar buiten met mijn paard, om alle imperfecties beter te zien. Komt ook nog wel eens voor dat ik de dag daarna vergeten stukken zie en dit met het scheerapparaat bijwerk. Succes!

Tango1979

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-10-22 20:29

Ik scheer 4 paarden bij mij op stal en wat ik de beste tip ooit vond: doe een lange regenjas aan. Daar blijft niks op plakken! Niets zo erg als kleding met geschoren haartjes erop.

Organa

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 21-10-22 21:40

De heiniger saphire is besteld! Ben heel benieuwd. Ik hoop hem woensdag of donderdag te kunnen scheren.
Ik ga hem zeker dan de dag van te voren insprayen met glansspray! De overal is ondertussen ook al besteld :)
Ik wil niet zijn hele hoofd scheren en zijn benen denk ik ook niet helemaal. Hij staat 24/7 buiten dus mok-technisch is dat misschien niet helemaal handig. Hoe laten jullie de randjes mooi in elkaar overgaan? Scheer ik dan gewoon een stukje met het haar mee?

Tango1979

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-10-22 21:45

Ja ik heb een tinker geschoren dit weekend. Tot de knie tegen de haren in. En dan van de knie een stukje met de haren mee naar onderen scheren

Liesje89

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-10-22 00:57

Misschien een beetje laat deze tip, maar je kunt beter een regenpak aantrekken ipv een overal :P

Sky_As

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-10-22 08:39

Glansspray doet niet echt iets op huidvet of zand..... Als je de mogelijkheid hebt zou ik echt wassen. En nee, dat is natuurlijk geen verplichting, maar maakt het je machine (en dus jezelf) wel een stuk makkelijker....

En als je paard nog nooit geschoren is, nooit op zijn kont beginnen. Als hij dan slaat heeft hij je altijd.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-10-22 09:37

Wassen of niet wassen maakt amper uit. Lees de reactie van professionele scheerders maar :) die geven ook aan dat goed rosborstelen de key is en niet wassen. Veel mensen wassen alleen de bovenlaag de onderlaag is nog stoffig en vet.

Nee hoor ik was meestal ook niet. Wel eens gedaan en had weinig meerwaarde. Goed rosborstelen werkt wel!

En naderhand dan was ik vaak wel eventjes. Alle losse haartjes en het vet wat er nog zit af en dan fris en schoon onder de deken.

Maar het resultaat is met en zonder wassen gewoon glanzend en streeploos.

Utixo

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-10-22 10:38

Ik scheer meerdere paarden per jaar en wassen maakt echt verschil. Ook zeker in je messen.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-10-22 12:12

Utixo schreef:
Ik scheer meerdere paarden per jaar en wassen maakt echt verschil. Ook zeker in je messen.

Dat zijn verschillende prof's dan niet met je eens :)
Maar mensen poetsen hun paard vaak niet goed dat is een ander verhaal. Dat is dan borsteltje erover inplaats van echt goed roskammen.

Sky_As

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-10-22 20:39

laat ik het zo zeggen, toen ik zo'n 30-40 paarden per jaar schoor, werd ik erg blij van gewassen schone paarden...en baat het niet, dan schaad het niet.
Wat iemand er mee doet moet hij zelf weten, ik scheer inmiddels niet meer

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-10-22 20:44

Maar je doet nu net of alleen een gewassen paard schoon kan zijn :D

Van goed borstelen worden ze ook echt goed schoon. Maar het poetsen van de meeste mensen is borstel erover en klaar is kees.

prugelpiet

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-10-22 21:29

Ik was vaak niet omdat ik ze pak wanneer ik er tijd voor heb, maar ze worden hier na het zweten eigenlijk altijd gewassen dus heel vies zijn ze nooit. Maar: een goed!! gewassen paard maakt echt verschil. En dat zeggen ook profs hoor. Nat maken, shampoo erop en dan goed schrobben met een magic brush of een rosborstel o.i.d

En wat vind jij prof? Je verdient je boterham niet zomaar enkel en alleen met het scheren van paarden.

Goede keus TS! De Saphir is een fijn apparaat. Mijn go-to als het grote apparaat te spannend en te lawaaiqerig is. Ik kan er eigenlijk alles best goed mee scheren. Voor sommige plekken zijn de smallere messen handiger, maar als je hoofd en benen al niet wil doen heb je de meeste moeilijke plekken wel overgeslagen.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-10-22 21:39

Hoho ik lees dat op bokt van meerdere profs! Die dus de hele winter heel veel paarden voor geld scheren. En ik hoor het in de omgeving ook van meerdere mensen die het echt beroepsmatig in de winter doen. Mensen die dus tientalen paarden voor geld scheren en ook goed vol zitten en veel gevraagd worden.

Dus het is niet dat ik maar wat loop te verzinnen ofzo :+

Maar die zeggen allemaal je moet dan wél heel goed borstelen dus echt heel flink schrobben met een rosborstel. Het is dus niet zo dat als ts niet vooraf wast dat het dan gedoemd is tot mislukken.

Organa

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 23-10-22 11:30

Het word komende week best lekker weer dus als het meezit was ik hem wel even. Hij is namelijk echt steeds zeiknat geweest van het werken en dat voel je wel aan zijn vacht. Anders gewoon heel, heel goed poetsen!
Mijn voorkeur gaat uit naar lekker wassen voor het scheren. Dat deed ik voorheen dus ook altijd als hij door iemand werd geschoren, maar omdat we geen warm water hebben vind ik dat niet zo aardig voor paardlief als het vies weer is haha

Organa

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 23-10-22 20:42

snorkel1986

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-10-22 20:46

Organa

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 23-10-22 20:58

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-10-22 20:58

Ik zou gewoon een moser mes 3mm kopen :) die kan er ook op.