Wolf Omg veluwe

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

Sonraffie

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 17-10-22 12:53

Plukje schreef:
Oh wauw, sorry dat ik me niet handiger heb verwoord. Wat ik bedoel is dat ik echt heel dichtbij de Cantharel woon én dat ik ín het bos woon. In de directe omgeving van mijn huis en/of de Cantharel zijn geen wolven gespot. Hier lopen de erfhonden buiten en bij de Cantharel zie ik dagelijks paarden buiten staan.
Maar inderdaad, er zijn gewoon stallen, dus als je je zorgen maakt dan kan je paard op stal.

Klopt maar de stallen zijn vaak al helemaal vol gereserveerd en mijn paarden zijn het niet gewend om in een stal opgesloten te staan :o

Huertecilla

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-10-22 13:23

Macs schreef:
De wolven hier lijken zich aardig naar behoren te gedragen, anders dan in de rest van Nederland.

Zoals terecht opgemerkt door het beschikbaar zijn van natuurlijke prooi.

Sterkte met een beslissing topicstartster.

Hhilde

Re: Wolf Omg veluwe

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-10-22 13:55

Ik woon nog dichterbij de Cantharel dan eerdere reageerders en bevestig wat zij zeggen. Natuurlijk zijn er wolven in deze omgeving, ze zijn hier (Veluwe) met de grootste populatie dacht ik zelf. Alleen zorgen ze (nog) voor weinig overlast…

speurneusc

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-10-22 16:22

de jouwe zal maar net de eerste zijn, dat kan niemand voorspellen of garanderen dat het niet zal gebeuren omdat ze er nog niet geweest zijn.

Menig eigenaar van de gedode dieren door de wolf had nooit verwacht/gedacht dat het bij hun zou gebeuren, sommige hebben het gelukt dat het gewoon nog een x gebeurt, schaar je dat onder toeval?

en zoals bekend, honden op het erf is miss een kleine drempel voor de wolf, maar ze gaan um wel over en durven het gevecht wel aan. Is voor de wolf namelijk zijn levenswijze

Nachtdiertje

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-10-22 17:07

Nee, de normale levenswijze is in de luwte, op redelijke afstand van mensen en ze vangen en eten (groot) wild. Vandaar op de Veluwe weinig incidenten t.o.v Drenthe. Meer ruimte, meer (groot) wild. Dat verkiezen ze echt wel boven een paard op een drukke plek als de Cantharel...

speurneusc

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-10-22 17:16

Nachtdiertje schreef:
Nee, de normale levenswijze is in de luwte, op redelijke afstand van mensen en ze vangen en eten (groot) wild. Vandaar op de Veluwe weinig incidenten t.o.v Drenthe. Meer ruimte, meer (groot) wild. Dat verkiezen ze echt wel boven een paard op een drukke plek als de Cantharel...

ja in yellowstone park, hier zijn ze al 150 jaar niet geweest en de omstandigheden toen zijn niet die van nu, ze vermoorden pony's die in de tuin staan, waakhonden die aan huis waken. Geen punt voor de wolf

Nachtdiertje

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-10-22 17:18

Bronnen? Op de Veluwe dus, met Drenthe ben ik bekend (en is een management probleem).

150 jaar niet aanwezig doet niks af aan het normale instinct en de leefwijze ook.

meggiemeg

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-10-22 17:24

Bij ons vlakbij zitten ze al even, heb overdag wel de sporen gevonden maar de wolven zelf niet, ze zijn in het schemer en donker weer wel gespot. Dus niet zien overdag wil niet zeggen dat ze er niet zijn.

mysa

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-10-22 17:37

Nachtdiertje schreef:

Ze verkiezen het wel boven een paard (hoop ik) maar niet boven schapen. Gezien de hoeveelheid wild die hier zit en toch met enige regelmaat aanvallen op schapen. Is gewoon minder werk, die schapen.

Edit: niet op afstand van mensen trouwens, ze liepen hier vorig jaar door de tuinen.

Oh en niet bij de Cantharel maar wat noordelijker.
Laatst bijgewerkt door mysa op 17-10-22 17:49, in het totaal 1 keer bewerkt

Macs

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-10-22 17:38

Ik ken mensen die ze in de bossen van Hoenderloo en tussen Apeldoorn en Kootwijk hebben gezien, dus ze zitten wel degelijk buiten het nationaal park Hoge Veluwe. :o maaar dat betekent nog niet dat je er last van hebt.

Sonraffie

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 17-10-22 18:51

Ik heb inmiddels contact gehad met de cantharel, Zij geven aan nog geen last te hebben gehad van de wolven, maar net zoals iemand hierboven beschrijft, het zal net jouw paard zijn die ze als eerst pakken, dus voor mijn gemoedsrust gaan ze gewoon op stal

Macs

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-10-22 19:22

Voor mij zou het volgende ook meetellen in de overweging:

Hoe is mijn paard op stal? Is er veel stress/daardoor kans op koliek bijv?
Na een lange rit wil ik haar niet 'opsluiten' ivm spierpijn
Hoe is de buurman/buurvrouw van mijn paard: lopen ze elkaar niet de hele tijd te irriteren
Oftewel: zorgt het op stal staan procentueel voor meer ellende dan de kans dat de wolf in dit gebied jouw paard grijpt?

Voor mij zou het duidelijk zijn, mijn paard houdt echt niet van vreemde stallen en dat zorgt sowieso voor veel stress en ellende. Thuis staat ze ook 24/7 buiten.
Maar dat zou je voor je eigen paard zelf moeten bekijken uiteraard.

Lisette1987

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-10-22 20:24

Voor degene die hier in de buurt wonen, in Beekbergen is rond kerst vorig jaar een wolf op bezoek geweest en heeft 2 schapen gepakt, is bevestig dmv dna ;)
Dat was bij dat zandpaadje Engeland bij de Engelanderweg..
Was eenmalig en de enige officieel bekende aanval die in de buurt is van de Cantharel.

https://ep-map.com/map?lat=52.161477&ln ... port=12831

Juut

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-10-22 20:50

Ibbel schreef:
Plukje schreef:
Eens met Muurp. Ik woon daar ook en er is hier echt nog geen wolf gespot buiten de hekken van het Nationaal Park. .

Niet? Ginkelse Hei, Kootwijkerzand, Ermelose Hei zijn ze allemaal gespot hoor. Het Nationaal Park had gehoopt ze buiten te houden, daar zijn ze toch echt binnengekomen vanaf buiten...
Ze zijn er niet spontaan uit de lucht komen vallen, en al helemaal niet bewust uitgezet.

Planken Wambuis is een dood gereden wolvin gevonden. Is ook andere kant van het hek.

Sonraffie schreef:
Ik heb inmiddels contact gehad met de cantharel, Zij geven aan nog geen last te hebben gehad van de wolven, maar net zoals iemand hierboven beschrijft, het zal net jouw paard zijn die ze als eerst pakken, dus voor mijn gemoedsrust gaan ze gewoon op stal

Met shetlanders zou ik ook wat voorzichtiger zijn.

DubbelFun

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-10-22 09:47

Hier liep op klaarlichte dag een wolf door de weide langs het zandpad achter mijn huis. Gezien door de buren die aan het pad wonen en de boswachter die over het zandpad reed 50 mtr achter de wolf.
In totaal zijn er 6 schapen gedood in Wekerom en Otterlo (DNA-bevestigd).
Zelf heb ik er eentje op de hei gezien die liep richting het bos. Aan het gedrag van mijn paard kon ik merken dat het geen hond was!

Plukje

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-10-22 10:09

Laat ik duidelijk zijn. Dat er wolven op de Veluwe rondlopen zal ik nooit ontkennen, want dat staat vast. Maar de vraag van TS heeft betrekking op de paddock/wei van de Cantharel. Op het terrein van de Cantharel is nooit een wolf gespot en gezien de ligging van de paddock/wei is het ook niet heel aannemelijk dat een wolf specifiek daar terecht komt. De shetjes die bij de Cantharel wonen staan ook 24/7 buiten.
Maar iedereen die zegt ‘jouw paard zal de eerste maar zijn’ heeft natuurlijk helemaal gelijk.
@TS, fijn dat je toch een stalletje hebt kunnen regelen!

Chntal

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-11-22 22:01

Hoe is de huidige situatie op de Veluwe? Kan je er wel nog verantwoord een rondje gaan buitenrijden, of is dit af te raden..

Wilde samen met een vriendin in december een weekendje naar de Cantharel gaan..

Ibbel

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-11-22 22:13

Overdag lijkt me de kans bijzonder klein dat je opgevroten wordt. "Trojka hier, trojka daar" is nog niet aan de orde. Ik rij iig gewoon nog buiten.
Ik zou alleen mijn paard niet 's nachts in een paddock in bosrijk gebied waar daadwerkelijk wolven zitten neerzetten.
Mijn paarden staan (nog) dag en nacht buiten, maar ik zit in een uithoek, ingesloten door wegen en relatief ver van de bossen vandaan, en hier zijn echt nog geen wolven gesignaleerd.

tamary

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-11-22 22:23

Zonneklok geldt voor nachtdieren, dus van 1-1.5 uur voor zonsondergang tot 1-1.5 uur na zonsopgang. Lunchrit ergens tussen 10:00 en 15:00 in de winter moet daarmee geen probleem zijn.
Als er wolven actief zijn echt midden op de dag, dan liggen er al mensen in ziekenhuis en kist door wolvenaanvallen. Zo ernstig is de voedselschaarste qua wild en vee voor wolf nog niet.

Punz

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-11-22 22:29

Chntal schreef:
Hoe is de huidige situatie op de Veluwe? Kan je er wel nog verantwoord een rondje gaan buitenrijden, of is dit af te raden..

Wilde samen met een vriendin in december een weekendje naar de Cantharel gaan..

Net terug van een paar dagen Cantharel.
Geen wolf gezien, heerlijk gereden, paarden overdag in een weitje/paddock , snachts op stal...

Onfatsoenlijk genoten :)

Janneke2

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-11-22 23:27

Oh, Ibbel: jeugdsentiment...!

Drs. P. rijdt door de onmetelijke ruimte van Siberië, achterna gezeten door een hongerige roedel wolven en dan die droge, hypernuchtere humor:

'Troika hier, trojka daar,
ja het zijn er veel dit jaar,
trojka hier trojka daar,
steeds uit voorraad leverbaar.'
Laatst bijgewerkt door Janneke2 op 16-11-22 23:58, in het totaal 1 keer bewerkt

Jets

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-11-22 23:44

Bij ons in de straat is laatst een wolf neergeschoten. We weten al langer dat ze bij ons in de buurt zitten, maar heb er nooit een gespot. Ik rij nog gewoon door de bossen van Heerde/Epe met mijn paarden.

mysa

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-11-22 23:45

Neergeschoten??

Macs

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-11-22 00:13

Als ik door wolven gebied loop en actief opzoek ga naar sporen.. vind ik nog niks. Al die hysterische filmpjes zijn gemaakt op park hoge veluwe. Sowieso blijf ik weg van die dierentuin :')
Dus hele kleine kans dat je er eentje spot hoor. En dan gewoon stilstaan en genieten :)

Jessix

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-11-22 00:21

Sonraffie schreef:

Zou ik ook voor kiezen als je die mogelijkheid ook hebt. Better safe than sorry. Geniet ervan!