Buitenbak: hoe voorkomen dat stenen steeds naar boven komen?

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

nikkel

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-10-22 13:34

Een wegendoek komt in de loop van de tijd ook omhoog

superpony

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-10-22 13:37

nikkel schreef:
Superpony, wat in het ene geval goed werkt, is in een ander geval waardeloos.

Het is compleet afhankelijk van de situatie ter plekke. Ik zou beginnen met het afgraven van de bovenste lagen en onderzoeken of er ergens een puinzeef in de buurt staat. Dan kan de gezeefde grond/zand hergebruikt worden. Dan de onderlaag waar al die stenen uitkomen eerst eens goed bekijken of daar een oplossing voor is.

Dit is ons geadviseerd door iemand die professionele bakken aanlegd.

De eerste laag moet vast zijn en komt sws niks meer van naar boven.

De 2e laag kan je eigen zand zijn of moet opgebracht worden. Net als de toplaag. Heeft niks met per situatie te maken, want schoon zand laten opbrengen is gewoon schoon zand en heeft geen stenen.

Door het lagen systeem wordt je bak ook mooi vlak, kan goed afwateren en is makkelijk in onderhoud.

Bij ons is dit dus niet zo gedaan. Hebben vertrouwen gehad in 2 loonwerkers die weleens een bak aanleggen, maar geen pro zijn. Maar het schone zand is gewoon schoon.

En in de grond zit hier ontzettend veel rotzooi en puin. Ligt een hele gevel in mn tuin.......Waar de bak ligt werd als afval stortplaats gebruikt. Maar aan die onderste laag moet je later helemaal niet meer komen en als het goed is, kunnen je paarden daar ook never nooit meer bij.

Doeken heb ik wel vaak omhoog zien komen. Maar denk dat alles valt of staat met wie het doet. Wij zijn straks duurder uit omdat we voor de eerste beste loonwerker gingen die weleens een bak aanlegd......

nikkel

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-10-22 13:50

Ik hebben paarden gaten zien graven, waar een loonwerker jaloers op zou zijn. De laagdikte van het schone zand speelt een grote rol. Meestal wordt daar op bezuinigd. Centimetertje minder kan ook wel.

nikkel

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-10-22 08:51

Afhankelijk waar TS zit en de omstandigheden kan je als onderlaag duo mix gebruiken. Dat wordt door vocht hard maar blijft water afvoeren (waterdoorlatend). Er komt alleen kalk vrij, omdat dit uitspoelt. Dit kan een goede oplossing voor een rijbak zijn als onderlaag, maar niet voor een paddock.

Mac

Re: Buitenbak: hoe voorkomen dat stenen steeds naar boven komen?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 10-10-22 11:18

Dat klinkt wel logisch, ja, zo'n vaste onderlaag. Wat is duo mix nikkel? Waar bestaat dat uit?
Ik zit in de Maqshorst , Brabant.

superpony

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-10-22 16:59

Als je een wat ruimer budget ervoor over hebt, zou ik zelf trouwens naar granulight kijken. Ik heb een paar hele fijne bakken ( en paddocks ) daarmee gezien en ik vind de prijs meevallen. Zeker als je het vergelijkt met andere bodems. Het is ook makkelijk in onderhoud en de mensen zelf waren allen positief.

ikke

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-10-22 17:21

Mac schreef:
In de bak investeren gaan we hoe dan ook doen. Het hoeft geen Agterbergbodem te zijn, maar wel gewoon bruikbaar.

De stenen en steentjes (kiezels eigenlijk meer in allerlei vormen en maten) zitten hier in gewoon in de grond, in alle lagen. We zullen dus moeten zorgen dat ze niet uit de onderste lagen naar boven komen. Maar hoe?

Heel simpel: niet.

Verhuizen naar een regio zonder kiezel in de grond, zoals in andere delen van Brabant.

Mac

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 10-10-22 19:35

ikke schreef:
Verhuizen naar een regio zonder kiezel in de grond, zoals in andere delen van Brabant.

We wonen hier pas net een jaar dus dat vind ik met de huidige hypotheekrente wel een beetje zonde :D

Granulight zal zich dan ook vermengen neem ik aan ... ?

Of dan toch uit ellende maar een eb en vloed bak?? Dan zit er plastic tussen; daar kunnen de stenen toch echt niet doorheen zou je denken.

nikkel

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-10-22 20:45

Duomix is een restproduct van de hoogovens wat bij ons in de buurt veel wordt gebruikt onder wegconstructies. Het heeft een hoog soortelijk gewicht is daarom duur als de transportafstanden langer zijn. Zeker tegenwoordig. Als groot voordeel heeft het dat het stabiel is bij relatief geringe laagdikte.

Superpony: hoe lang liggen die bakken er en wat is de ondergrond?

Libera

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-10-22 21:35

Hier ook veel stenen in de grond, zitten op een oude gletsjer. Mij is geadviseerd om een laag gravel aan te brengen, ongeveer 10cm dik, en dit goed hard in te laten klinken/met een compacter aanstampen en op 2% te laten aflopen naar beide zijden, en daar bovenop ongeveer 5cm zand aanbrengen.

ikke

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-10-22 21:40

Mac schreef:
ikke schreef:

We wonen hier pas net een jaar dus dat vind ik met de huidige hypotheekrente wel een beetje zonde :D

Granulight zal zich dan ook vermengen neem ik aan ... ?

Of dan toch uit ellende maar een eb en vloed bak?? Dan zit er plastic tussen; daar kunnen de stenen toch echt niet doorheen zou je denken.

Ik zou er geen garanties op geven, eerlijk gezegd.

Onze paarden wonen op zo'n stuwwal en daar liggen constant stenen in de paddock en de bak. Als ik me de afgelopen 10 jaar er boos op gemaakt zou hebben, had ik nu een huis in natuursteen kunnen bouwen :j

Hoe denk je dat die Britten aan hun beroemde muurtjes komen ;)

De andere kant is dat ik merk dat paarden er duidelijk minder last van hebben als ik verwacht had.
Toen ik nog in een grint-arm deel van Brabant woonde, stapten we altijd over grintpaden waar ik nu merk dat we gewoon over zulke paden draven en galopperen zonder dat de paarden er last van hebben.
Het is dus ook een stukje hoe je er zelf tegenaan kijkt en wellicht wat de paarden gewend zijn.

superpony

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-10-22 22:29

De bakken die ik heb gezien met granulight zijn in diverse regio's en worden verschillend gebruikt. Maar wel al jaren. Er zijn ook paddocks mee aangelegd.

Ik ken niemand waar het is gemengd. De basis laag moet goed aangelegd worden.
Op granulight komt ook een schone zand toplaag.

Als je dus een laag "over" houdt met stenen, zullen ze die afvoeren.

Maar bij de juiste opbouw van de lagen, hoort het sowieso niet te mengen, ongeacht wat je kiest

Bij ons is een prutser bezig geweest en zand met elkaar gemengd. Gelukkig geen stenen, maar waar stenen zijn, hou je die dan. En wij hebben een te zware bak.

nikkel

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-10-22 14:20

Superpony, als jij het op basis van hetgeen jij gezien beter te moeten weten, dan ik met mijn ervaring.
45 jaar aannemersbedrijf grond weg en waterbouw, dan zal dat zo zijn.

Meng granulaat wordt betonhard op den duur, is dan niet langer waterdoorlatend. Alleen als je a onder een helling aanlegt, b voldoende zandpakket aanbrengt kan het een termijn van bijv. 10 jaar meegaan afhankelijk van de vervuiling.

superpony

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-10-22 14:44

nikkel schreef:
Superpony, als jij het op basis van hetgeen jij gezien beter te moeten weten, dan ik met mijn ervaring.
45 jaar aannemersbedrijf grond weg en waterbouw, dan zal dat zo zijn.

Meng granulaat wordt betonhard op den duur, is dan niet langer waterdoorlatend. Alleen als je a onder een helling aanlegt, b voldoende zandpakket aanbrengt kan het een termijn van bijv. 10 jaar meegaan afhankelijk van de vervuiling.

Het gaat toch niet om beter weten?

En aannemers doen het echt niet altijd zo geweldig helaas.

Granulight rijbakken en paddocks worden aangelegd en de mensen zijn toch echt tevreden. Misschien moet je eerst lezen waar ze dat mee doen, hoe en wie.

Omdat 2 loonwerkers onze bak niet goed hebben gedaan, hebben we een professionele bak aanlegger gezocht. Die heeft ons heel specifiek uitgelegd waar het mis is gegaan.

Omdat ik een aantal mensen ken die jaren tevreden waren met een granulight rijbak, daarover info gezocht. Die zijn ook niet van het aansmeren of je op kosten jagen.

En er zullen ook vast weer mensen er vanaf stappen of na x aantal jaren minder tevreden zijn of het veranderen. Maar dan moet men wel eerlijk kijken waarom dat is.
Is het granulight bijv op de juiste wijze aangelegd? Is het op de juiste manier onderhouden en gebruikt? Alleen dan kan je 100% eerlijk er iets over zeggen.

Ik heb in bakken gereden waar ook stenen boven kwamen. Bij 1 bak werd een flinke laag afgegraven en is er zand op gekomen. Bak was veel te zwaar droog. Daar zijn toen vlokken doorheen gemengd. Maar toen moest er ook een andere sleep komen.

Ik heb in veel verschillende bakken staan lesgeven, dus had wel een beetje voorkeur voor wat we zouden willen, maar tijd, geld en een verkeerd advies, dus nu niet 100% tevreden. Maar wel schoon zand en nooit stenen.

Bak staat 24/7 open en zelfs de varkens willen er weleens in wroeten voor ze gaan liggen slapen.

Je kan nooit alles tegen elkaar vergelijken, omdat elke ondergrond anders is en het aanleggen heel nauw het verschil kan maken, maar ook het gebruik en onderhoud.

Wat we hiervoor huurden was met kunstgras rommel gemengd. Zandgrond en het was altijd droog, maar kwam altijd veel rotzooi omhoog. Wij hebben het kunstgras eruit gesleept. Rotzooi, vooral glas is echt waardeloos.
Dat het altijd droog was, super fijn. Maar qua bodem waardeloos verder.

superpony

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-10-22 15:05

Toch wel een bekend bedrijf die er al jaren ervaring mee heeft inmiddels;

https://www.lelymarehorses.com/granulight/

OOk dus wel een DUBO keurmerk. En dat het hard wordt verminderd dus ook niet het waterdoorlatende.

Nog een willekeurige leverancier; https://www.zandcompleet.nl/paardenbak/granulight/

De mensen waar ik ben geweest zijn particulieren, maar allen tevreden. 2 daarvan hadden het ook gekozen vanwege de reining, maar het is niet per se een reiningbodem en daarom geschikt voor wisselend publiek op stallen bijv.

Onderhoud is makkelijk en je voelt het al als je erin loopt, mits natuurlijk de toplaag ook goed aangelegd en onderhouden is. Wat mensen met deze investeringen wel doen.

nikkel

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-10-22 16:22

superpony, bedankt voor de link. Het is in feite net zo,n soort ophogingsmateriaal als duomix.

Granulight kende ik eerder nog niet. Dus weer wat geleerd.

Zidore

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-10-22 19:50

Wat is er mis met een eb en vloedbak? Mocht ik het geld hebben dan zou ik zeker zo’n bak willen. En ja dan komen je stenen zeker niet meer boven, misschien voor TS wel de juiste en beste oplossing in dit geval?

Seventeen

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-10-22 19:57

Wij hadden hetzelfde probleem in grote lijnen. Wat wij uiteindelijk hebben gedaan is de bovenlaag er compleet af, daarna hebben ze het flink aangereden, en daar bovenop folie en nieuw zand.
Ik zal je even een pb doen, dan kan ik het iets beter uitleggen. :)

superpony

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-10-22 00:55

Zidore schreef:
Wat is er mis met een eb en vloedbak? Mocht ik het geld hebben dan zou ik zeker zo’n bak willen. En ja dan komen je stenen zeker niet meer boven, misschien voor TS wel de juiste en beste oplossing in dit geval?

Iedereen moet het zelf weten natuurlijk en ik vind zelf eb en vloed soms wel fijn.

Maar het vraagt wel onderhoud. Ik kwam ergens lesgeven waren ze vergeten dat ze hem open hadden gezet en stond de bak blank. Is best snel weg, maar was heel koud toen en niet fijn.

Heb meerdere klanten gehad die vaak liepen te klooien met verstoppingen.

Of je stenen boven komen, staat er wel los van. Ligt eraan in welke laag je stenen zitten. Ook bij eb en vloed moet je de lagen goed opbouwen en is de toplaag van belang.

Wij hadden eb en vloed in pension ergens in een binnenbak. Moest echt zand bij, want bak werd spekglad, maar ja...........kost geld.
En dan wil de een hem wat vochtiger en de ander wat droger, altijd wel wat......... Thuis prima te regelen natuurlijk als je alleen bent.

En eigenlijk heeft het dan geen voordelen tegenover een goede bak. Daar blijven ook geen plassen staan, mits goed opgebouwd en onderhouden.

Mac

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 12-10-22 11:26

Zidore schreef:

Mijn gedachten gaan nu wel een beetje die kant op ja.
Wat me eraan tegen staat/stond is dat je zoveel plastic in de grond moet stoppen en dat het een installatie is die stuk kan gaan en veel water vraagt. Maar goed, dat laatste is misschien met een zomer als dit jaar juist minder met een eb en vloed bak. Ik moet me er nog in verdiepen, maar er schijnen nu ook systemen te zijn waar overtollig water wordt opgevangen waarvanuit het later dan weer gebruikt kan worden voor de bewatering van de bak. Dan zou grondwater overigens ook moeten kunnen.

Libera: hebben jullie de bak ook zo aangelegd? En zo ja, hoe bevalt dat?

Granulight ben ik idd ook tegengekomen; heb het e-book gekocht van zandcompleet, daar komt het ook ter sprake.

Dank Seventeen. In pb verder :D

Ikke: wij hebben in een jaar tijd idd ook al heel decoratieve randen langs de bak :D

superpony

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-10-22 16:37

1 bak waar ik les gaf, had dat systeem en was op zich ideaal. Mijn man wilde het in het voorjaar nog aan gaan leggen.....
Maar ken zoveel mensen die er altijd ellende mee hebben door verstoppingen, dat ik het zelf niet zie zitten. En dus slechte ervaring met een bak die een slechte toplaag had en altijd glad was.

Libera

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-10-22 19:21

Mac ik ben er nog mee bezig om aan te leggen, maar dit was mij geadviseerd en hebben veel mensen in de omgeving ook.

nikkel

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-10-22 08:35

Libera, ik denk dat de omstandigheden bij jou, iets afwijken van de omstandigheden bij wat anderen.

Mac

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 13-10-22 11:59

Ja, en elke situatie is sowieso uniek denk ik.
We zitten hier op de overblijfselen van waar de Maas ooit heeft gelopen. Vandaar de keien. Maar ook waarschijnlijk een bepaald soort zand.

Met welk systeem slechte ervaringen en glad superpony?

Na een aantal bakaanleggers te hebben gesproken: heeft iemand ervaring met (synthetische) viltmatten om de lagen in de bodem te scheiden?