Mollen een ware plaag

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

Onali

Re: Mollen een ware plaag

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-09-22 09:56

Wij zetten gewoon prilpaaltjes bij de hoop waar de klem zit en evt een steentje oid als er meerdere hopen bij elkaar zitten.

Bronsveen

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-09-22 10:11

scrabbel schreef:
Volgens de boeken leven mollen idd alleen. In anderhalf hectare 15 stuks gevangen toen ik daar kwam. Nu hou ik het bij, anders wordt het echt een plaag. Zet meerdere klemmen. Soms 3 x bingo met 5 klemmen dicht bij elkaar.

Hier idem dito op 1 hectare meer dan 20 ! in jaar tijd
ik hou t ook bij ,nu mooie wei zonder mega zandbulten
Heb niks tegen mollen ,maar te is nooit goed

Suzanne F.

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-09-22 13:34

Hier deden we er altijd een zwarte bloempot overheen. Op een gegeven moment word je heel handig in het plaatsen van klemmen en mollenvangen. En ze gingen altijd op het stukje ‘net’ gras en niet verderop in het weiland. Jammer dat ze dat niet snappen.

Change3x

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-09-22 13:43

Ben ik de enige die het sneu vind om mollen te vangen met klemmen? Dat is toch een afgrijselijk lijden voor ze. Net zoals muizen overigens. Wellicht heb ik een te teer hartje.
Succes ermee TS, ik heb verder geen tips.

Wij hebben heel veel last van kraaien in de wei die de hele boel omploegen. Mocht iemand daar nog ideeën voor hebben. :')
Laatst bijgewerkt door Change3x op 20-09-22 13:45, in het totaal 1 keer bewerkt

Suzanne F.

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-09-22 13:45

Change3x schreef:
Ben ik de enige die het sneu vind om mollen te vangen met klemmen? Dat is toch een afgrijselijk lijden voor ze. Net zoals muizen overigens. Wellicht heb ik een te teer hartje.

Wij hebben heel veel last van kraaien in de wei die de hele boel omploegen. Mocht iemand daar nog ideeën voor hebben. :)

Ja maar vergiftigen is ook zielig. Wat dan? Alles gewoon laten lopen en je grasveld laten omploegen?

Change3x

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-09-22 13:47

Suzanne F. schreef:
Change3x schreef:

Wij hebben heel veel last van kraaien in de wei die de hele boel omploegen. Mocht iemand daar nog ideeën voor hebben. :)

Ja maar vergiftigen is ook zielig. Wat dan? Alles gewoon laten lopen en je grasveld laten omploegen?

Er zijn meer opties dan vergiftigen. We leven in 2022.

Thioro

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-09-22 13:55

Change3x schreef:

Wij hebben heel veel last van kraaien in de wei die de hele boel omploegen. Mocht iemand daar nog ideeën voor hebben. :')

Die klemmen klappen zo razendsnel dicht dat hun nek gebroken is voor ze doorhebben dat ze in een klem zitten (door scha en schande geleerd dat je best dikke handschoenen aandoet als je die klemmen klaarzet, het zijn gevoelige snapdingen). Maar ben het met je eens dat het jammer is ze te doden.

Voor de kraaien wil ik je wel de hond sturen. Die vangt nog geen vlieg maar vogels doen opvliegen is wel geinig volgens hem.

Sanet

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-09-22 14:21

Ik ben mijn Momfer invasie ook aan het bestrijden. Op mijn 2 hectare zitten er echt wel 15. Ik heb mijn weiland dan ook nu omgedoopt tot België, want dat is echt niet grappig meer. Mijn zitmaaier slaat af als je niet meer op het stoeltje zit ennuhm, dat gebeurt nogal eens.
Dus volgens mij zijn ze flink gaan fokken op ons stuk ofzo. Overigens hebben wij ook van die ondiepe gangen her en der. Ik ben nu 2 weken bezig en ik heb 3 gevangen nu. Ik vind het wel ook sneu, want ze zijn hartstikke schattig en zacht en een mol molt eenmaal. Maar ze mollen wel erg veel op dit moment…..

Ik heb dit filmpje gebruikt als voorbeeld hoe de vallen te zetten: https://youtu.be/vcseNOKtFQk

DubbelFun

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-09-22 14:27

Change3x schreef:
Ben ik de enige die het sneu vind om mollen te vangen met klemmen? ......

Een paar keer hard 'foei' roepen ;) , want ik neem aan dat je de kraaien ok geen pijn wilt doen.

Mollen zijn best leuke beestjes en idd heel nuttig, dus het is idd best sneu, maar een shetlander of veulen met een gebroken been omdat ie in een hol stapt vind ik nog veel sneuer 8-)

Thioro

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-09-22 14:43

Sanet schreef:
Ik ben mijn Momfer invasie ook aan het bestrijden. Op mijn 2 hectare zitten er echt wel 15. Ik heb mijn weiland dan ook nu omgedoopt tot België, want dat is echt niet grappig meer. Mijn zitmaaier slaat af als je niet meer op het stoeltje zit ennuhm, dat gebeurt nogal eens.
Dus volgens mij zijn ze flink gaan fokken op ons stuk ofzo. Overigens hebben wij ook van die ondiepe gangen her en der. Ik ben nu 2 weken bezig en ik heb 3 gevangen nu. Ik vind het wel ook sneu, want ze zijn hartstikke schattig en zacht en een mol molt eenmaal. Maar ze mollen wel erg veel op dit moment…..

Ik heb dit filmpje gebruikt als voorbeeld hoe de vallen te zetten: https://youtu.be/vcseNOKtFQk

Ik heb beeld van vliegende zitmaaiers nu :') .

Ik gebruik ander soort klemmen, een soort koperen vork met vierkantje om hem te spannen. Ze raden aan om het eerst wat te laten roesten en dat is niet voor niets, gloednieuw zijn die veel te gevoelig. Volgens mij lagen de buren in een deuk de eerste keer dat ik vallen zette. Die rotdingen vlogen alle kanten op :+ .

*edit: deze, echt die snappen dicht voor een zucht wind.

https://images.app.goo.gl/AyiEmFWbMtewTsXh6

Art_Ificious

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 20-09-22 15:37

Is dit nu molshopen of woelmuishopen?

Afbeelding
Afbeelding

Thioro

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-09-22 15:51

Ik zou zeggen woelmuis, het zijn vrij kleine hopen dicht bij elkaar.

Maar er is al beschreven hoe je het verschil kan zien.

Art_Ificious

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 20-09-22 15:57

Nou klein vind ik ze niet... Sommigen zijn echt huge :') groter dan een hoef van een trekpaard zeg maar. En ook zeker 20cm hoog.

Wel heb ik 1 open gedaan en de gang loopt schuin. Dus woelmuis dan ?

Zal ze toch moeten bestrijden de hopen worden elke dag meer en meer

Afbeelding

DubbelFun

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-09-22 16:18

Dit zijn de jachtgangen van een mol :)

Sanet

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-09-22 16:21

Obesitas woelmuis dan, dat is gewoon een mollengang hoor :)

Lijsken

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-09-22 16:51

Change3x schreef:

Zeker niet de enige. Mollencarbid gebruiken dus, werkt perfect en veel vriendelijker voor de mol.

DubbelFun

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-09-22 16:59

En een mol met gehoorschade is vriendelijker ??

DuoPenotti

Woonplaats: Tussen de Limburgse velden met uitzicht op de Brabantse.

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-09-22 17:01

Die ontploffen niet toch? Roken uit.

Maar werkt dat goed ja? Of gaan ze dan 50 meter verderop zitten?

DubbelFun

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-09-22 17:05

Ah ik dacht dat het plofte :)

Qimm

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-09-22 17:11

Bestaat er speciaal mollencarbid? Meestal verkassen mollen wel, waarheen heb je niets over te zeggen helaas... Wij stoppen er wel eens gewoon carbid in, maar op dit moment zou ik niet weten waar te beginnen, de gangen zitten overal

Change3x

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-09-22 17:26

DubbelFun schreef:
Change3x schreef:
Ben ik de enige die het sneu vind om mollen te vangen met klemmen? ......

Een paar keer hard 'foei' roepen ;) , want ik neem aan dat je de kraaien ok geen pijn wilt doen.

Klopt, zo’n grote dierenvriend ben ik wel. Bedankt voor je nuttige sarcasme! ;)

Suzanne F.

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-09-22 17:28

Bij ons hing de buurman altijd een dooie kraai aan een pootje aan een touw aan een lange stok. Dat schijnt ook de vogels weg te houden. Ik vond het erg rot om te zien.

Qimm

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-09-22 17:54

die nepvogels lijkend op vliegers misschien?

Lijsken

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-09-22 18:00

DuoPenotti schreef:
Die ontploffen niet toch? Roken uit.

Maar werkt dat goed ja? Of gaan ze dan 50 meter verderop zitten?

Klopt, het ploft niet het rookt/stoomt een soort van in de gangen, en dat ruikt blijkbaar niet lekker. Werkt hier perfect, ze zijn wel verkast maar naar een stuk waar ze hun gang mogen gaan, de weilanden zijn mol-vrij en weer veilig voor de paarden.

Art_Ificious

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 20-09-22 18:32

Ah dus toch mol.

Ik ga die karbid eens zoeken. L'as ook dat ze niet van kruiden houden, maar welke?