Paard verhuisd, hoe lang 'wenperiode' de kans geven

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

Akshay

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 19-09-22 16:35

Britta31 schreef:
Met verlatingsangst gaat dat inderdaad niet.Mijn paard heeft het ook.Moeilijk.En tijdelijk bij iemand anders aan huis.Bv een lieve bokker?In welke omgeving woon je?

Omgeving Bergen op Zoom/Roosendaal. Maar ik moet zeggen, dit ''probleem'' gaat overal een potentieel zijn natuurlijk. Dus een random oproepje voor onbekenden uit de omgeving zie ik ook niet zo zitten :)
Ze zijn er op zijn logeerplek echt supergoed voor, maar het pakt gewoon net verkeerd uit lijkt nu.

Duhelo schreef:
Heel simpel: breng het hooi en schuilmogelijkheid naar hem, dwz een hooitnet of 2 buiten de stal (aantal paarden + 1 voerlocatie) en een regendeken om te beschermen tegen regen en wind. Alhoewel dat de toegang tot onbeperkt hooi al het grootste zou moeten opvangen gok ik zo.
Daarnaast kun je een aantal keer per week bijvoeren met wat fibrebeet zodat die terug aanvult voor de winter.

Andere optie (shetje kopen of lenen) vind ik geen slecht idee. Mss een leuke A-pony op de kop tikken, zadelmak maken en dan straks doorverkopen voor een jonge ruiter?

Er hangt sinds vandaag ook een hooinet binnen zijn bereik. Maar de weide zou vanmiddag ook weer open gaan dus dan komt hij overdag wel aan zijn knabbels natuurlijk.
Regendeken heb ik voor nood eentje geregeld, die ligt klaar.

Paardje mak maken en doorverkopen zit er niet in. Als ik mezelf daarin goed genoeg vond had mijn jonge paard niet weg gehoeven ;)

speurneusc schreef:
vergeet niet dat bij ouwetjes eraf gaat het vaak minder makkelijker weer bij komt. Zou hem echt lekker thuis zetten, voor jou ook makkelijker en hier steeds stressen etc. wanneer in die groep miss eens rust komt die je verwachte, zijn die paar maanden voorbij.

Heb je de hele tijd met kromme tenen in je schoenen moeten lopen van de zorgen en stress, je paardje miss zo veel afgevallen dat ie dat er nauwelijks meer bij gaat krijgen, komen ook de andere ouderdomsverschijnselen veel sneller naar boven wegens te korten.

Praat me er niet van.. :+ ik loop al een week met migraine/hoofdpijn/sip gezicht..
Juist om hem niet te ver te laten terugvallen ben ik inderdaad meteen gestart met mijn eigen hooi extra, en subli ''pap'' erbij. Hij krijgt nu dagelijks qua hooi dezelfde hoeveelheid als ze bij mij thuis kregen met 2. (weidehooi aangevuld met graszaadhooi. exact dezelfde pakken ook).

Jennyxx schreef:
Ik zou hem ook naar huis halen én het jonkie terug halen uit training *D

:Y) die is na een week gelukkig nog niet ingereden. én staat perfect op zijn gemak. Dus dat gaan we sowieso niet doen ;)

Ik kreeg begin van de middag wel weer een aantal foto's dat hij samen met zijn shet-vriendin bij ''zijn'' hooinet stond. Dat zag er ontzettend vredig uit.

@VHU: die optie heb ik inderdaad ook overwogen. Dat zou kunnen, maar is voor haar ontzettend beperkend in verband met een ''kostganger'' die minder opbrengt. óf ik betaal me blauw en dat is zonde van de buffer.
En aangezien ook Fjolnir behoorlijk hangt aan Diddle leek het me heel goed dat die even zonder vertrouwde Diddle leert ontdekken dat hij het ook wel zonder hem kan. (wat voor hem dus prima uitpakt).

Maar ik ga wel even zoveel mogelijk opties open houden.

marleen_usar

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-09-22 16:43

Ik had hem al naar huis gehaald, een oudje komt heel moeilijk aan.

DuoPenotti

Woonplaats: Tussen de Limburgse velden met uitzicht op de Brabantse.

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-09-22 16:46

Dit probleem hoeft niet overal zo te zijn natuurlijk.
Iemand met meer plek of meer schuil mogelijkheden of waar hij maar met 1 ander paard staat die niet weg jaagt.
Ik zou zulke aanbiedingen, mochten die komen, niet meteen opzij zetten.

Jij praat vol lof over die plek.
Ik zou mijn 7 jarige er nog niet gratis achterlaten omdat het gewoon anders kan :o

BigOne

Re: Paard verhuisd, hoe lang 'wenperiode' de kans geven

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-09-22 16:58

Zou er een kleintje bijkopen en ze naar huis halen, je gaat straks waarschijnlijk ook met je jonkie op pad en dan krijg je hetzelfde probleem wanneer ze met z’n tweeën staan.

Duhelo

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-09-22 17:01

Als het voerprobleem opgelost is door extra voerplaatsen te maken zodat hij nu wél aan zijn hooi kan, dan zal dat wel goedkomen. Eventjes opletten als het enkele dagen zwaar en guur weer is dat hij dan ev het dekentje op krijgt, maar verder komt het met hooi en een extraatje als slobber wel goed.

VanHuisUit

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-09-22 17:52

Citaat:
k kreeg begin van de middag wel weer een aantal foto's dat hij samen met zijn shet-vriendin bij ''zijn'' hooinet stond. Dat zag er ontzettend vredig uit.

Nou maar ff hopen dat de grootste }> acties verleden tijd zijn...

Super fijn dat Fjolnir het zo goed doet dat is dan wel top!

Anastasia24

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-09-22 18:15

BigOne schreef:
Zou er een kleintje bijkopen en ze naar huis halen, je gaat straks waarschijnlijk ook met je jonkie op pad en dan krijg je hetzelfde probleem wanneer ze met z’n tweeën staan.

Dit dus. Als je zo met je jonkie op pad bent wil je natuurlijk ook geen paniek bij je paard.
Het plekje waar ze staan klinkt ook echt te klein. Ik zou dat zeker niet nog 3 maanden aankijken.

Akshay

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 19-09-22 18:52

Anastasia24 schreef:
BigOne schreef:

Dit dus. Als je zo met je jonkie op pad bent wil je natuurlijk ook geen paniek bij je paard.
Het plekje waar ze staan klinkt ook echt te klein. Ik zou dat zeker niet nog 3 maanden aankijken.

Ik ben ook al een aantal weken op zoek naar een 3e paardje. Maar ook dat moet een weloverwogen besluit zijn en bij de rest passen natuurlijk. Als ik zelf de eerste de beste "want het moet" naar huis haal heb ik misschien wel zulk gedonder aan huis ;)

Hij zag er vandaag wel echt een stuk minder opgetrokken uit.

Ragdollcat

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-09-22 19:47

BigOne schreef:

Dat is dus wat ik ook dacht!

Hoe ga je het doen als je wilt gaan rijden of wat wilt gaan doen met het jonkie?

Akshay

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 19-09-22 20:00

Ragdollcat schreef:
BigOne schreef:

Dat is dus wat ik ook dacht!

Hoe ga je het doen als je wilt gaan rijden of wat wilt gaan doen met het jonkie?

Ik heb ze al 2,5 jaar samen. Dus we hebben onszelf er handig in gemaakt.
Mijn man heeft niks met paarden maar wandelt graag mee. En waar ik de bak huur mag de ander mee en kan los bij in de bak lopen ;)

En ik ben dus op zoek naar nummer 3. Maar dat is wel een weloverwogen zoektocht :)

Akshay

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 23-09-22 12:49

Ik dacht ik update nog even in mijn topic.

Vanaf dinsdag lijkt er een knop om. Er is extra voerplaats gecreëerd. En ineens paste het beter ofzo. Ik vind hem nu vaak temidden van de grote paarden, voetje op rust, oortjes op half 7, hanglipje.
Hij gaat ook pontificaal in de pad staan om aan een liksteen te likken en is gewoon weer een paard die ruimte inneemt.

In de nacht staat hij nog op stal. Maar overdag is het ook 100x beter zo!

Eleeke

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-09-22 12:56

Top,
kwam het topic net tegen en wilde ook al zeggen dat zoiets gewoon wat tijd nodig heeft.

Met zo'n oudje is het ook logisch dat je wat kritischer bent op de wen situatie zeker met regen en wind, en daarbij in je achterhoofd dat je thuis ruimte genoeg hebt.

veneri

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-09-22 14:25

Als ik het goed lees wil je hem niet alleen aan huis hebben staan ivm verlatingsangst, maar is die angst niet vooral het achterlaten
/achterblijven van de kudde? Als hij alleen staat is er geen kudde, dus misschien ook geen verlatingsangst? Hij kan dan wel eten en schuilen naar behoefte.
Met 2 paarden aan huis zou ik kiezen voor een gezelschapspony erbij. Wat als je straks met je andere paard buiten gaat rijden? Dan blijft hij ook achter. Ik zou er een shetje of iets bijzoeken als je daar ruimte voor hebt, en hem terug naar huis halen.

Edit: lees na plaatsen van bovenstaande je update. Fijn dat het nu goed gaat op de tijdelijke plek.

smurffie

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-09-22 15:19

Ik zou sowieso opzoek gaan naar een leuke shet erbij. Als hij al niet graag alleen staat en jij wil met je jonkie op pad is een extra maatje wel zo handig

maj0

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-09-22 15:48

Akshay schreef:
Ik dacht ik update nog even in mijn topic.

Vanaf dinsdag lijkt er een knop om. Er is extra voerplaats gecreëerd. En ineens paste het beter ofzo. Ik vind hem nu vaak temidden van de grote paarden, voetje op rust, oortjes op half 7, hanglipje.
Hij gaat ook pontificaal in de pad staan om aan een liksteen te likken en is gewoon weer een paard die ruimte inneemt.

In de nacht staat hij nog op stal. Maar overdag is het ook 100x beter zo!

Wat fijn om te lezen Ts!
Het is jammer dat je zover weg woont anders had je mijn paard wel mogen lenen haha.

Akshay

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 23-09-22 16:35

Zoals ik al had geschreven, ik ben al op zoek naar een paard erbij. Maar aangezien ik daarvoor net zo goed als bij de andere 2 een geschikte match wil, ga ik niet over 1 nacht ijs :)

veneri schreef:
Als ik het goed lees wil je hem niet alleen aan huis hebben staan ivm verlatingsangst, maar is die angst niet vooral het achterlaten
/achterblijven van de kudde? Als hij alleen staat is er geen kudde, dus misschien ook geen verlatingsangst? Hij kan dan wel eten en schuilen naar behoefte.
Met 2 paarden aan huis zou ik kiezen voor een gezelschapspony erbij. Wat als je straks met je andere paard buiten gaat rijden? Dan blijft hij ook achter. Ik zou er een shetje of iets bijzoeken als je daar ruimte voor hebt, en hem terug naar huis halen.

Edit: lees na plaatsen van bovenstaande je update. Fijn dat het nu goed gaat op de tijdelijke plek.

Ik heb hem 1x 1,5 uur alleen thuis gelaten terwijl ik met mijn ijslander aan het wandelen was. Mijn man was thuis en heeft al die tijd een oogje in het zeil gehouden.
Op die 1,5 uur heeft hij geen moment langer dan een halve minuut stilgestaan, en drupte het zweet aan alle kanten van hem af. De enige reden dat hij niet stuk was, was omdat de ondergrond toen niet glad was, want hij kijkt ook echt niet meer wat hij doet.

Waarom 1,5 uur? Omdat ik me had laten inpraten dat hij ''er gewoon doorheen moest'', en dat dat niet na 30 minuutjes zou zijn...

Na dat moment heb ik besloten dat alleen blijven en Diddle simpelweg géén combi is :) ;)

Hij gaat zelf overigens probleemloos mee op stap alleen. Een hele dag op training/menwedstrijd en je hoort hem niet. (IJslander kan dus wel op een rustige gezonde manier thuisblijven).
Ook nu op het nieuwe plek kan ik hem zonder problemen mee nemen van zijn groepje. Maar als de rest besluit dat ze gaan drinken en weglopen, en hij ziet dat te laat dan begint hij meteen te gillen en te rennen.. :+