schilderen/ tekeningen/ krijttekeningen wat en ...

Moderators: C_arola, Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja

Toevoegen aan eigen berichten

IcePrincess

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-03-04 21:36

matrialen die ik gebruik:
- Rembrandt pastelkrijt
- verschillende merken pastelpotlood
- schetspapier
- fotokarton
- hb-vulpotlood
- en een kneedgum.

Zelf vind ik pastelkrijt het fijnste werken, ik weet niet waarom maar dit geeft bij mij gewoon het mooiste effect. Het enige nadeel is dat het zo verschikkelijk duur is (1 krijtje tussen de 80 cent en de 1,80...verschilt per winkel, potlood ook zoiets, 1 vel grijs A2 fotokarton 85 cent, dekvel 10 cent per stuk, A3 schetpapier 25 euro per pak (weet niet precies hoeveel daar dan inzitten) fixeerspray een klein busje 15 euro)

Kimmes

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-03-04 22:37

En hoe gebruik je dat pastelkrijt dan precies?
Eerst met potlood tekenen of meteen met krijt opzetten?

IcePrincess

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-03-04 23:04

ik teken eerst wat ik wel maken op schetspapier, kleur de achterkant van het schetspapier met een lichte kleur krijt, leg dit vel op het fotokarton, teken dan de tekening weer over en nu staat mijn tekening heel licht op het karton, dat teken ik weer heel ligt over met een pastelpotlood in een lichte kleur. Dit doe ik zo omdat van gewoon potlood en gummen het papier lelijk word en gewoon potlood zie je vaak de lijnen nog door het pastel heen.
Dan neem ik een hoofdkleur en kleur met krijg gewoon wat vlakken, veeg dat uit en daaroverheen ga ik weer met andere kleuren krijt de schaduwen en hightlights zetten en met pastelpotlood wat details.
Klinkt zo eigenlijk wel makkelijk Nagelbijten / Gniffelen , maar in werkelijkheid ben ik hier een paar hele dagen mee bezig Bloos! . Als laatste nog even fixeren en als dat droog is weer alle lichtpuntje opnieuw doen zodat die ook echt wit zijn.

Kimmes

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-03-04 23:22

Thnx.Ik ga het eens proberen

Marchador

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 03-03-04 14:55

hoe herken je pastelpotlood en pastelkrijt (voordat ik vetkrijt en gewone potloden mee neem)

Daihyo

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-03-04 15:09

Het staat op de verpakking. Van Bruynzeel hebben ze fijne potloden. Het staat klein op de verpakking. Wel goed kijken, want het staat echt klein geschreven.

Marchador

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 03-03-04 15:11

Haha! hihi, tijd om mn vergrootglas op te zoeken Haha!

okee ik ga heel goed kijken, eventueel vraag ik het na. (nu maar hopen dat ze zo aardig zijn om me te helpen)

Marchador

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 03-03-04 17:35

Boos! ze hadden het niet... (nee dan moet u het daar en daar proberen... **lees: 40 kilometer verderop**)
grrrooomm.... echt balen om in zo'n klein stadje/dorpje te wonen, ze hebben echt helemaal niets hier.

anita

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-03-04 20:17

Lekker gaan oefenen. Ik schilder altijd met een lekker muziekje erbij en dan kom ik helemaal tot rust.
Als je wat geschilderd of getekend hebt laat het dan even zien.

Marchador

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 03-03-04 23:44

ja ik zou vanavond beginnen maar er kwam wat tussen dus dat word Of morgen Of van het weekend pas weer... ik ben nu wel een foto aan het uitzoeken die ik na ga tekenen... het word trouwens met potlood nu dat wel.

Lot

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-03-04 11:44

Ik schilder met acrylverf op linnen. Ik gebruik een dikke kwast die toeloopt in een punt en verder met spatels. Het voordeel van acryl is dat je lagen over elkaar kunt zetten. Een schilderij kán bijna niet mislukken, want als je het niet mooi vindt zet je er een paar nieuwe lagen overheen. Of je zet er zelfs een hele nieuwe achtergrond overheen.

Door met spatels en een grove kwast te werken voorkom je dat het té getekend wordt, je houdt het mooi los.

Ik vind het geweldig!! Het is wel een dure hobby Boos! En ik maar denken dat paardrijden duur was Knipoog

zie ook
[AM] Nieuwe hobby: acrylverf Lachen

Sall

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-03-04 11:53

Ik teken altijd met kleur potlood, vroeger van alles geprobeerd, maar potlood vind ik het lekkerste werken.
Behalve als ik muur/plafond schilderingen maak Knipoog , dan gebruik ik acrylverf.
Ik heb potloden van het merk Karisma, heel duur maar daar kan je super mee tekenen, je kan je werk echt laagje voor laagje opbouwen.

Annetje

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-03-04 15:04

Dat karisma, daar hadden ze het ook over op het Elfwood forum (waar ik me trouwens aangemeld heb pasgeleden Hyper!) maar ik heb daar verder nog nooit van gehoord
Hebben ze een bepaald merkteken of zijn er speciale plaatsen waar je ze kunt kopen?

Sall

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-03-04 15:24

Ik koop karisma potloden bij de teken en schilder speciaal zaak. Ze hebben dan vaak zo'n display/wand staan waar de poltoden op kleur liggen, je kan ze per stuk kopen.
Het zijn licht (naturel) houten potloden en ze aan het eind zijn ze schuin afgesneden.

Deze zijn met Karisma potloden getekend
[img]http://pic5.picturetrail.com/VOL81/1991173/3850814/47434371.jpg[\img]

Afbeelding

Marchador

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 04-03-04 21:10

wow erg mooi,
om met acrylverf te werken lijkt me best moeilijk ook wel hoor!!! ik denk dat ik tekenen dan wel net iets makkelijker vind (ach ja het moet in je zitten) ik vind acrylverf wel mooi en heb het hier thuis ook liggen... Lachen zou alleen niet weten hoe ik eraan moet gaan beginnen

Annetje

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-03-04 08:43

Acrylverf vind ik de makkelijkste verf om mee te werken, en ook het mooiste. Ik heb ook plakaatverf hier thuis, maar dat wordt zo dof en dat vind ik niet mooi.

Mieke

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-03-04 10:52

Ik werk ook het liefste met acrylverf, is snel droog, dekkend en eventueel transparant te maken met caparol o.i.d. Om te oefenen met schilderen kun je ook voor plakkaatverf (quache) kiezen, dat is wat goedkoper. Inderdaad is dit wel wat doffer dan acrylverf.

Aquarelleren doe ik ook wel eens, maar als het dan misgaat, kun je weer opnieuw beginnen aangezien je met aquarelleren met het wit van het papier werkt. Foutjes zijn daardoor moeilijker te corrigeren.

Pastelkrijt ligt mij helemaal niet.

Oostindische inkt werkt ook best leuk en goedkoop! Je kunt er zowel mee tekenen met behulp van een pennetje, als mee schilderen in diverse grijstinten (verdunnen met water).

Contépotloden heb je ook nog, dat zijn diepzwarte potloden waardoor je een wat mooier en interessanter effect krijgt dan met alleen gewoon potlood.

Er is speciaal fixatief in de handel om je tekeningen mee te fixeren zodat ze niet uit kunnen vegen. Haarlak wordt ook wel gebruikt en dat gaat ook prima.

Als je echt graag wilt leren tekenen of schilderen, zou ik als ik jou was een cursus volgen. Er zijn veel cursussen op dit gebied bij buurthuizen en zo. Voordeel van deze cursussen is dat je veel leert over materiaalgebruik en over compositieleer (hoe plaats ik een onderwerp in een vlak??).

Zelf ben ik van origine lerares tekenen, maar cursussen geef ik lekker niet!! *LOL* (Geen tijd!!) Knipoog

Veel succes en laat regelmatig eens wat zien hier op bokt!

Eline

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-03-04 11:20

ho stop! plakkaatverf is nog wel wat anders dan gouache! gouache is veel beter van kwaliteit, is ook veel minder dof dan de plakkaatverf die bijvoorbeeld op scholen gebruikt wordt Lachen

Een artiest die heel veel met gouache werkt is Tolkien artist Ted Nasmith:
http://www.tednasmith.com/main.html

Ik vind aquarel eigenlijk het fijnste materiaal, maar ik gebruik het niet voor portretten omdat inderdaad: één foutje en je begint opnieuw. Met 'gewone' tekeningen is dat niet zo erg, dan maak je van dat foutje wel wat anders

Mieke

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-03-04 12:10

Daarom raad ik haar aquarelleren ook af, omdat ze nogal agressief wordt als het niet lukt, heb ik gelezen!!

Plakkaatverf is inderdaad niet helemaal hetzelfde als qouache, maar redelijk met elkaar te vergelijken.

Houtskool waren we nog vergeten in de lijst met eventueel te gebruiken materialen!! Hierbij is de papierkeuze erg van belang, vooral niet te glad papier gebruiken. Voor het vager maken van lijnen en schaduwen kun je een "veer" kopen, een stukje vleugel met veren eraan. Kneedgum is ook onontbeerlijk.

Eline

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-03-04 12:52

Qua 'hoet het werkt' is het goed met elkaar te vergelijken, maar qua kwaliteit verschilt het enorm van elkaar... gouache zit veel meer pigment in waardoor de kleuren veel mooier en helderder zijn.

*gaat weer terug in d'r mand* Lachen

Citaat:
Veel succes en laat regelmatig eens wat zien hier op bokt!

Ben trouwens ook benieuwd naar wat grotere versie foto's van jouw schilderijen, die in je profiel zien er echt gaaf uit, maar ze zijn zo kllein Lachen

Eline

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-03-04 12:54

Ik heb trouwens ook nog niemand over olieverf gehoord Knipoog

Maar dat zou ik zelf iedereen zonder goed geventileerd atelier zonder het geduld van een sint-bernardshond afraden Lachen Als ik ooit nog eens oud en rijk wordt ga ik er waarschijnlijk wel aan beginnen, gewoon omdat het me veel fijner lijkt werken dan acryl, dat vind ik eigenlijk te snel drogen.

Mieke

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-03-04 14:36

Olieverf is geweldig, maar als je net begint met schilderen word je er niet blij van denk ik om de redenen die jij al noemt.

Heb speciaal de foto's in mijn profiel lekker klein gehouden zodat het niet zo traag laadt... Maar ik zal ze binnenkort eens wat groter plaatsen! Bedankt voor je compliment trouwens!

Eline

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-03-04 14:53

Lol Lachen ik geloof dat je de enige bokker ben die zo over z'n profiel denkt Lachen

anita

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-03-04 20:06

Olieverf vindt ikzelf het mooiste. Ontzettend veel opdrachten maak ik op doek. Wat ik zo handig vindt is dat je ermee de kleuren mooi in elkaar over kunt laten lopen. Olieverf is vet dus blijft lang nat. Met een grote kwast kan je dan de kleuren een beetje in elkaar laten lopen. Olieverf is niet duurder dan acrylverf want je gebruikt er niet zoveel van.
Daarnaast doe ik ook aquarel. Maar voor iemand die niet zoveel tekenervaring heeft zou ik zeggen ga eerst lekker tekenen en schetsen.

Marchador

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-03-04 20:44

ik heb gekeken voor pastelkrijt maar dat is nogal prijzig ga volgende week halen, haal ik ook meteen houtskool..
ik ben idd vrij agressief als er iets niet lukt, als ik echt kwaad word breek ik alles zowat doormidden weet niet ho eik dat ga oplossen maar misschien helpt het met muziek erbij...