Zorgen om wolf en kleine pony’s

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

Jorex

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-09-22 17:05

Ik vrees er hier ook wel voor met 2 minis op een paddock. Ik heb wel een inloop stal voor ze, maar dan moet ik dat afsluitbaar zien te maken en dat we het s ochtends weer open zetten. Even voor het beeld, rechts is de schuilstal:
Afbeelding

Ik zit in Friesland, hier zijn ook al meerdere schapen gepakt op zo'n 5 km afstand

DuoPenotti

Woonplaats: Tussen de Limburgse velden met uitzicht op de Brabantse.

Re: Zorgen om wolf en kleine pony’s

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-09-22 17:07

Stalwand er voor.

Ik heb hier ook een schuilstal die op die manier dicht kan.

Jennyj01

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-09-22 17:23

TS is bewonder je om het feit dat je hier serieus in bent. Sommige mensen zijn in mijn ogen zo ontzettend nonchalant. Zeker die kleine pony’s zijn vaak het haasje.

KittyDylan

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-09-22 17:38

Ik zit in Midden Limburg en hoewel hier bijna geen meldingen zijn, ben ik wel bang.
Snachts staan ze sowieso altijd op stal, maar ik zit rustig te overwegen om mijn hengst jaarling naar huis te halen en met mijn hengstveulen straks thuis 24/7 buiten te laten. Dat vind ik wel eng. Weet niet hoe de stroomdraad zijn werk doet.
Al denk ik dat mijn geiten als eerste aan de beurt zijn.

Jorex

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-09-22 17:50

DP, ja zou nog wel een idee zijn. Ik heb er alleen momenteel het budget niet voor.

FrNo

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-09-22 18:04

superpony schreef:
Het zou al schelen als er meer bekend wordt hoe je de wolf wel kan weren, want tot nu toe is er alleen bekend dat niks helpt.

Ik denk zelf wel dat als ze keus hebben, de makkelijkste prooien pakken. Dus de lastigste omheining zal meer tegenhouden, maar alleen als er ook een keus is met mindere omheining.

Stallen vind ik net zo eng. Ik heb 3 stallen die boven open zijn. Dan kunnen de paarden geen kant op en zich helemaal niet verdedigen, waar ik denk dat zeker broer en zus samen flink tekeer zouden gaan als ze samen zouden zijn.

Ik zou bijv willen investeren in fel licht of een hoog geluid als we weten dat zoiets zou helpen. En dan een lijn als ze daar overheen komen die dat signaal doet afgeven. Geloof niet dat de wolf nog helemaal zal verdwijnen, want daarvoor zijn er al teveel en wordt er nog niet ingegrepen.

En er zullen mensen eigen rechter spelen.......

Ik heb ooit ergens gelezen, maar weet niet meer waar, dat iemand felle lampen had neergezet. Dat scheen niet te helpen tegen de wolf. (wel het voordeel dat je zelf beter ziet wat er aan de hand is)

tienus63

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-09-22 18:08

Stroomdraden helpen op geen enkele hoogte denk ik.
Ze hebben dondersgoed in de gaten dat ook stroomdraad handig is als ladder. Zolang je maar geen aarding hebt, krijgt beest geen schok.
Los van het feit dat de beloning groter is dan de schok.

speurneusc

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-09-22 21:42

stal bouwen, kan ook met alleen een dak en flink traliewerk (bv kennelpanelen voor hondenkennels), is het toch niet afgesloten/open en wolf kan er niet in. En tsja als je moet kiezen voor zoiets of lekker buiten laten en gelegenheid geven, weet je zeker wat het resultaat zal zijn wanneer de wolf langskomt.

mysa

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-09-22 22:25

Ik zit wel te denken aan een kenneldeur in plaats van de gewone staldeur. Mijn IJslander wordt panisch als ik de deur sluit. Tot koliek aan toe.. Ze staat nu nog buiten, wel de paddock/tuin afgerasterd met een flinke klap stroom. Maar alsnog slaap ik niet heel rustig. Geiten wel in afgesloten box.

Zilverroosje

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-09-22 22:43

Is een hoog hek met stevig schapengaas als tweede ring om het schrikdraad misschien afdoende?? Ik overweeg deze optie.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-09-22 23:21

Ik zit in ZW Drenthe, Westerveld. Bij zichtmeldingen zijn we extra alert, paard gaat sowieso de nacht onderdak. Het hele dorp heeft contact met elkaar, dus we waarschuwen elkaar onderling. We hebben ook damherten en geiten, dus dat is best een zorg, aangezien de wolven aan beide kanten van het dorp lopen. Maar gelukkig staan zij omringd door huizen.
Meestal gaan bij zichtmeldingen de dieren van mensen onderdak en als de zichtmeldingen ophouden gaat het spul gewoon weer naar buiten als anders.

superpony

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-09-22 01:59

Dat is het mooiste, dat je ze tijdelijk binnen kan zetten en verder gewoon buiten.

Mensen roepen echt zo makkelijk dat je je paarden maar op stal moet zetten. Die van ons hebben 24/7 vrije keus en dat is niet voor niks.

Als wij ze nu 's nachts op stal gaan zetten, kunnen ze allerlei andere problemen krijgen. Het wordt steeds vroeger donker, dus moeten ze vele uren op stal staan.
Ik moet dus de gezondheids en blessure risico's nemen, terwijl er misschien nooit een wolf langskomt.

En dan ga ik boodschappen doen en komt de wolf overdag langs.........

Wij lopen weinig risico op enkele plekken na. Er is een sloot, dan de bramen haag en dan ons gaas met een klap stroom daar boven. Niet hoog genoeg, maar het zijn wel meerdere obstakels.

Toen de veulens kleiner waren gingen ze 's nachts naar de stal met uitloop en dat gaan we straks weer doen. Dan staan ze ook dichterbij en horen we zo goed als alles.

Maar ik wil nog steeds iets als een draad die een alarm afgeeft, al is het voor ons, als iets of iemand daarover gaat. Maar dat mag dan niet bij een slak of pad zijn bijv.

dierenfan

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-09-22 06:07

superpony schreef:
Dat is het mooiste, dat je ze tijdelijk binnen kan zetten en verder gewoon buiten.

Mensen roepen echt zo makkelijk dat je je paarden maar op stal moet zetten. Die van ons hebben 24/7 vrije keus en dat is niet voor niks.

Als wij ze nu 's nachts op stal gaan zetten, kunnen ze allerlei andere problemen krijgen. Het wordt steeds vroeger donker, dus moeten ze vele uren op stal staan.
Ik moet dus de gezondheids en blessure risico's nemen, terwijl er misschien nooit een wolf langskomt.

En dan ga ik boodschappen doen en komt de wolf overdag langs.........

Wij lopen weinig risico op enkele plekken na. Er is een sloot, dan de bramen haag en dan ons gaas met een klap stroom daar boven. Niet hoog genoeg, maar het zijn wel meerdere obstakels.

Toen de veulens kleiner waren gingen ze 's nachts naar de stal met uitloop en dat gaan we straks weer doen. Dan staan ze ook dichterbij en horen we zo goed als alles.

Maar ik wil nog steeds iets als een draad die een alarm afgeeft, al is het voor ons, als iets of iemand daarover gaat. Maar dat mag dan niet bij een slak of pad zijn bijv.

Een bouwlamp of led lamp met bewegings sensor?

Mist

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-09-22 07:41

Voor mensen die geïnteresseerd zijn, er zijn whatsapp meldingsgroepen voor zuidwest en Zuidoost Nederland, voor nr graag pb

Mist

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-09-22 09:04

Art_Ificious

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-09-22 09:26

Pff vreselijk

Ik heb wel al ultrasone verjagers (met en zonder bewegingsensor) gezien voor katten en honden uit je tuin te houden. Net als een BSI product wat chilipeper bevat en je dus moet sprayen. (bv rond de omheining)

Zouden die dingen niet werken tegen de wolf?

speurneusc

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-09-22 09:28

RuthenRoos schreef:
Is een hoog hek met stevig schapengaas als tweede ring om het schrikdraad misschien afdoende?? Ik overweeg deze optie.

spring over 2 meter

tienus63

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-09-22 09:29

Laatst bijgewerkt door tienus63 op 10-09-22 09:47, in het totaal 1 keer bewerkt

Birdie60

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-09-22 09:33

Jeetje wat erg.

tienus63

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-09-22 09:36

Voor bezorgde dierhouders; je kunt je aanmelden voor wolfalert groepen in aantal regio’s:
*drenthe/overijssel
*veluwe
*maasduinen
*tholen
Onderstaand telefoonnummer en bericht wordt met uitdrukkelijke toestemming van beheerder, Boudewijn, van de groepsapp gedeeld.

Citaat:
Het kan even duren voordat je toegevoegd wordt vanwege het hoge aantal aanmeldingen en drukte.

Om alles zo soepel mogelijk te laten verlopen, aanmeldingen voor de whatsappgroep sturen naar
Boudewijn 0654918352

Vermeld daarin:
Welke groep je wilt
Drenthe/overijssel
Veluwe
Maasduinen
Tholen.

Beantwoord de volgende vragen

Naam
Waar woon je
Welke dieren heb je

Standpunt tov de wolf?

Bewaar dit om door te geven aan andere bezorgde mensen zodat zij ook sneller aangemeld kunnen worden.

Niet voor wolvenwappies!

Sodeletuut

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-09-22 09:53

Dank je wel tienus63, aangemeld voor Drenthe. Wij hebben 8 paarden van minimaal 1.45, dus ik ben nog niet heel bang, maar aan de andere kant, er worden ook koeien en grotere paarden gepakt. Tegenover ons staan één paard en een kleine shet.

lies_sparkle

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 10-09-22 09:56

Ik heb inderdaad gekeken naar een binnenste stroomdraad en dan zo'n hoog hek er omheen. Opzich houd je de wolven wrs dan wel buiten maar ik weet niet hoe die 2 kleintjes zich gedragen als ze doodsangsten uitstaan.

Vannacht dus weer in Uffelte, nog steeds aan de andere kant van het bos en weer een pony in België. Dat van die trailer is zeker een goed idee. Ik ben er nu naar opzoek.

Een dichte stal bouwen is natuurlijk het beste maar het is niet mijn terrein en daarnaast wil ik ook, zodra op de andere stalling een plekje is, direct verhuizen.

In ieder geval bedankt voor het meedenken. Ben ik niet alleen meer met mijn zorgen :)

DuoPenotti

Woonplaats: Tussen de Limburgse velden met uitzicht op de Brabantse.

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-09-22 10:00

tienus63 schreef:
Ellende in België

Twee pony’s gedood in Lommel/Kerkhoven.

https://m.facebook.com/story.php?story_ ... 2912189313

Dit moet eens op de voorpagina zonder gecensureerde foto's
Ja shockerend, maar dat is het voor de eigenaren ook.
Dit moet de wolven liefhebbers eens zien. Kijken hoe het draagvlak blijft

anjali

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-09-22 10:08

lies_sparkle schreef:
Ik heb inderdaad gekeken naar een binnenste stroomdraad en dan zo'n hoog hek er omheen. Opzich houd je de wolven wrs dan wel buiten maar ik weet niet hoe die 2 kleintjes zich gedragen als ze doodsangsten uitstaan.

Vannacht dus weer in Uffelte, nog steeds aan de andere kant van het bos en weer een pony in België. Dat van die trailer is zeker een goed idee. Ik ben er nu naar opzoek.

Een dichte stal bouwen is natuurlijk het beste maar het is niet mijn terrein en daarnaast wil ik ook, zodra op de andere stalling een plekje is, direct verhuizen.

In ieder geval bedankt voor het meedenken. Ben ik niet alleen meer met mijn zorgen :)

Je bent zeker niet alleen in je zorgen! Ik vind het schandelijk dat wolven overal vrij mogen rondlopen en ongevraagd de dieren van anderen mogen doden.En de eigenaren onmogelijke en onbetaalbare maatregelen moeten zoeken om ze weg te houden.Die wolven horen opgehokt en niet onze paarden en andere dieren waar ze op loeren.Er zijn toch dierentuinen waar ze wolven hebben? Stop ze daar dan bij.

sterregoud

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-09-22 10:21

lies_sparkle schreef:

Wat is er in Uffelte gebeurd ? Woon 2 km er vandaan.