Toon je zelfgebouwde stal!

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

Carmosijn

Re: Toon je zelfgebouwde stal!

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-09-22 15:58

Als ik dit allemaal zie, weet ik al wat ik later voor mijn paarden ga doen (als ik er uberhaupt een heb) := Ik vind dit soort dingen echt geweldig! <3

DieL_Zor

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-09-22 16:01

Hier ook een combinatie van hele stevige palen vork het geraamte, afgewerkt met damwandplaten. Binnenin opgehoogd met zand, gewone tegels en rubberen tegels zodat het hout daar inderdaad de platen afwerkt, buitenkant is weer wat opgehoogd met zand. Palen diep genoeg de grond in en alles goed vastmaken en je hebt een stevige lowbudget stal :) Materialen komen van marktplaats bij tuinders vandaan.
Afbeelding
Afbeelding

Die houten stallen <3 plaatjes!

cinniz123

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-09-22 18:47

Een damwand kan je ook afwerken door aan beide kanten een houten lat tegen aan te schroeven die iets lager komt als de damwand zelf.
Dan ben je het linke ook kwijt maar zelf zij ik ervoor kiezen ze zo te verwerken dat ze dus niet zweven.

Art_Ificious

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-12-22 19:00

Eindelijk is de nieuwe stal klaar.

Zoals eerder vermeld was de vorige stal maar snel in elkaar gezet om schaduw te hebben in de zomer.

Nu is de nieuwe stal, ook zelf gebouwd, eindelijk klaar.

Binnenkant komt nog wel meer afwerking voor veiligheid van paardenbenen, maar voor nu is het al bruikbaar.

Buitenkant is de achterkant met damwandplaten en de zijkanten met platen van een veranda. Ik mocht dit materiaal gratis gebruiken.

De balk die je ziet binnenkant rechts is weg. De grastegels worden nog verspreid over de bodem en de rubber matten eroverheen zodat ze altijd een droge plek hebben.

De stal is 3m op 6m
Afbeelding

Het enige gekochte zijn de grondpennen, balken en dakplaten.

Equisync

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-12-22 19:52

Ik volg dit topic even mee! Vanaf januari hebben wij een weide in eigen beheer en gaan daarop een schuilstal plaatsen. Volgens de regels van de gemeente mag deze maximaal 3,5x4 en 2,2mtr hoog zijn.
We hebben bouwpakketten gezien van steenschotten die 3x4,5 zijn dus hopelijk mag dit ook.
Deze zitten qua prijs incl btw net onder 1500€. Dat is wel een beetje een nette prijs toch? Zeker in de huidige tijd..

MirandaMalik

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-12-22 20:39

Wij hebben deze het voorjaar gebouwd.
Heel goedkoop was het niet (deze planken waren wel in de aanbieding) maar het is wel heel stevig en duurzaam en ik wilde ook iets wat ik mooi vond.
Kostte ongeveer 3000 euro.
Binnen verdeeld in een stal van tweeënhalf bij drie voor de kleintjes en één van vierenhalf bij drie voor de rarebier.

Afbeelding

cinniz123

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-12-22 20:56

MirandaMalik schreef:
Heel goedkoop was het niet (deze planken waren wel in de aanbieding) maar het is wel heel stevig en duurzaam en ik wilde ook iets wat ik mooi vond.
Binnen verdeeld in een stal van tweeënhalf bij drie voor de kleintjes en één van vierenhalf bij drie voor de rarebier.

[ [url=m/U3cgq1.jpg]Afbeelding[/url] ]

rarebier :') moest even 2x lezen of ik het nou goed las.

Wat een mooi stalletje zeg en super fijn met zo’n afdak eraan dat zal een hoop rotzooi schelen.

Art_Ificious

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-12-22 21:16

Equisync schreef:
Ik volg dit topic even mee! Vanaf januari hebben wij een weide in eigen beheer en gaan daarop een schuilstal plaatsen. Volgens de regels van de gemeente mag deze maximaal 3,5x4 en 2,2mtr hoog zijn.
We hebben bouwpakketten gezien van steenschotten die 3x4,5 zijn dus hopelijk mag dit ook.
Deze zitten qua prijs incl btw net onder 1500€. Dat is wel een beetje een nette prijs toch? Zeker in de huidige tijd..
qua oppervlakte is 3,5x4m hetzelfde als 4,5x3m (zelfs 0,5m2 kleiner) dus ik zie daar geen probleem in.

Onvergund mag je een stal zetten van 40m2 (in Vlaanderen).

Art_Ificious

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-12-22 21:19

MirandaMalik schreef:

[ [url=m/U3cgq1.jpg]Afbeelding[/url] ]

Wauw prachtig, dat afdak lijkt me wel heel slim.

Brengt me op een idee voor als mijn stal toch nog teveel regen krijgt oostkant is open zijde, dus westkant waar regen het meest vandaan komt is wel beschut.

Schapenwol

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-12-22 22:02

MirandaMalik schreef:

[ [url=m/U3cgq]Afbeelding[/url] ]

Erg mooi!

Rarebier :')

ikke20

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-12-22 22:19

even een tip. soms kan je bij een sloopbedrijf 2de hands hout kopen. stukken goedkoper en je kan het vaak uitzoeken. voor een stal hoeft het niet perfect te zijn en schilderen kan je zelf altijd nog doen.

Lightninggg

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-12-22 22:31

Wij hebben 1 gebouw van 5 stallen, zadelkamers, hooi en voeropslag, extra schuilstal. Materialen: steenschotten, ijzeren palen, treinbilzen en planken.
Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding

Verder nog 2 stalletjes voor de pony's, deze 2 hebben een halve tussenwand. Materialen: treinbilzen en planken
Afbeelding

En dan nog 1 stalletje bijgezet naast de prefab boxen. Dit stalletje was oorspronkelijk voor de shet, ondertussen is deze stal aangepast en 4,5 x 3 groot voor fokmerrie en veulen
Afbeelding

Alle stallen zijn dan ook nog voorzien van automatische drinkbakken, ringen voor het ophangen van hooinetten, eetbakken en likstenen

MirandaMalik

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-12-22 22:51

cinniz123 schreef:
rarebier :') moest even 2x lezen of ik het nou goed las.

Wat een mooi stalletje zeg en super fijn met zo’n afdak eraan dat zal een hoop rotzooi schelen.

Nu het bestraat is wel ja :') eerder was het een rommeltje met het hooi maar het duurde nog ff voor ik tijd had om het te straten.
Bij ons vorige huis had ik ook een groot afdak want het is echt ideaal!
Omdat het toch wel regelmatig regent hebben ze dan wat meer droge ruimte.

Thanks voor de complimenten, moet nog wel veel meer gebeuren bij de paarden, we zijn nu bezig met de track maar het gaat allemaal heel leuk worden uiteindelijk! :))

Tinka

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-12-22 22:52

Wij wonen in Zuid-Frankrijk, alles is hier schots en scheef dus iets bouwen valt niet mee.
In het voorjaar hebben we binnen stallen gemaakt in een oude schuur. Hout is bekistings hout voor beton, gekocht bij de bouwmarkt, de balken ook. De planken hebben we glad geschuurd en gelakt. Mijn man heeft een betonvloer gemaakt, viel niet mee, nogal een niveau verschil. De muren hebben we ingevoegd, erg veel werk ook.

Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding

Iets van 6 weken geleden hebben we een schuilstal in de wei die we huren afgekregen. Is 6 weken werk geweest. Alles moest met de hand een stuk de berg op gesjouwd worden, hels karwei. Hout is hetzelfde als de binnenstallen, was inmiddels een stuk duurder geworden. Balken zitten met gaten in de grond met beton erbij. We hebben de planken niet geschuurd dit keer. Dak isvan bitumen platen. De vloer is gewoon aarde.
Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding

Art_Ificious

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-12-22 00:12

Aah leuk zeg. Ik heb ook bitumen dakplaten gebruikt. Kwamen goedkoopste uit :)

Dit was de stal ik opbouw. We zijn ook 6 weken bezig geweest eer de stal af was. Iets met tijdgebrek en weersomstandigheden. Met het dak heeft mijn vader geholpen. De res heb ik zelf gedaan.

Skeletbouw van de stal
Hij is niet overal 100% waterpas. De grond is hier ook niet 100% waterpas en ik wou niet uitgraven om hem waterpas te maken.
Afbeelding

De platen aan de binnenkant zijn volgens mij gebruikt geweest in een huis op een zolder hier en daar hing er wat glaswol aan. De verhuurder van de wei heeft nogal verzameling (bruikbaar) afval, ik mocht nemen wat ik gebruiken kan :D zo dus ook de damwandplaten en verandaplaten.

MirandaMalik

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-12-22 15:22

Wij hadden bij onze vorige stal bitumen maar wel spijt van gekregen, het wordt in de zomer heel zacht en slap, breekt en gaat lekken, je kan er ook niet op staan als er wat is, we hadden toen alles vervangen voor metalen plaatjes, dat was veel beter!
Bij deze stal dus ook weer gedaan, de Hornbach zijn ze niet zo heel duur.
https://www.hornbach.nl/p/precit-h12-tr ... m/8738996/

Art_Ificious

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-12-22 16:49

MirandaMalik schreef:
Wij hadden bij onze vorige stal bitumen maar wel spijt van gekregen, het wordt in de zomer heel zacht en slap, breekt en gaat lekken, je kan er ook niet op staan als er wat is, we hadden toen alles vervangen voor metalen plaatjes, dat was veel beter!
Bij deze stal dus ook weer gedaan, de Hornbach zijn ze niet zo heel duur.
https://www.hornbach.nl/p/precit-h12-tr ... m/8738996/

Wij hebben onze steunbalken dicht op elkaar staan. Er komen ook nog tussenlatten dus als het goed is is er wel meer dan voldoende steun voor de bitumen platen.

Enerzijds wel gekozen voor bitumen omdat hier de regen en hagel minder hard op weerklinkt. Heb immers 1 paard die bang wordt zodra er felle geluiden zijn in de stal.

DubbelFun

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-12-22 18:45

Art_Ificious schreef:
Enerzijds wel gekozen voor bitumen omdat hier de regen en hagel minder hard op weerklinkt. Heb immers 1 paard die bang wordt zodra er felle geluiden zijn in de stal.
Dan zu ik eerder voor B-keus geïsoleerde dakpanelen gaan. Die zijn sterk, geen geluiden én ook geen druppels aan de onderkant van de platen.

Art_Ificious

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-12-22 19:39

DubbelFun schreef:
Art_Ificious schreef:
Dan zu ik eerder voor B-keus geïsoleerde dakpanelen gaan. Die zijn sterk, geen geluiden én ook geen druppels aan de onderkant van de platen.

Waren wel duurder. En ik moest een beetje op het budget letten.

Tinka

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-12-22 20:06

Wij hebben gekozen voor bitumen omdat ze licht zijn, ze moeten een berg op en dan natuurlijk ook het dak nog op. Het was ook een stuk goedkoper dan bv metalen platen.

MirandaMalik

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-12-22 00:46

De metalen platen zijn ook niet zo zwaar hoor, ze zijn wel wat duurder maar ze gaan ook minstens drie keer zo lang mee dus in verhouding veel goedkoper.

Wij hadden de bitumen toen op osb platen gelegd maar we zijn er wel achter gekomen dat het waardeloos spul is.
De metalen platen hebben we in de stal ook op osb platen gelegd maar voor de stal alleen op geraamte. Het maakt niet zo veel meer geluid.

korbakimmy8

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-01-23 22:43

Wij wonen in Zweden en hebben van allemaal rest spullen die nog op het terrein lagen een schuilstalletje gemaakt.
Helaas maken de shets er geen gebruik van. Maarja dat snap ik wel want ze kunnen ook gewoon hun eigen stal in lopen maar ik wilde een extra optie.

Afbeelding

Afbeelding