Zelf vliegenspray maken

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

Seni

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 13-08-22 14:57

snorkel1986 schreef:
Kan je toch zo op Hooft rollen...

Klopt, alleen mijn paard vind een roller op haar hoofd niet zo fijn.

_Christina

Re: Zelf vliegenspray maken

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-08-22 16:42

Is Dettol niet giftig voor paarden? Meen dat er voor huisdieren wordt gewaarschuwd, omdat het neurologische schade zou geven.

Daphara

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-08-22 17:03

Ik maak al jaren zelf mijn vliegenspray.

Vliegenspray 5 liter

- 10 zakjes zwarte thee (English breakfast tea)
- tenminste 2 zakjes kruidnagels (20 gram, maar meer mag)
- 1 hele knoflook = 8-10 losse teentjes
- 10-15 gram zeezout
- 50 gram walnoten
- eucalyptus gesneden

Doe bovenstaande met 3 liter water in een pan en breng aan de kook, laat een 15-30 minuten doorkoken en de bouillon dan 6-12 uur trekken.

Breng opnieuw aan de kook en haal dan zoveel mogelijk de theezakjes, kruidnagel, knoflook, eucalyptus en walnoten er uit met een kleine zeef.
Filter de bouillon dan door een koffiefilter, zodat eventuele kleine resten er ook uit zijn.

In een jerrycan van 5 liter:
- 1,5 liter citronella
- 0,5 liter appel azijn

Voeg toe:
- 5 ml ceder olie
- 5 ml pepermunt olie
- 5 ml lavendel olie
- 50 ml hertshoorn olie

Eventueel:
- 5 ml eucalyptus olie
- 5 ml kruidnagel olie

Voeg het gefilterde bouillon water toe en mix het geheel goed.

Klaar is je vliegenspray die ALLES op afstand houdt.
Ik heb meestal aan 5 liter genoeg voor 1 seizoen. Mijn twee grote paarden staan zonder deken buiten en dat gaat met deze spray goed. Wel hebben ze een masker op.

Ik haal de ingrediënten in grotere hoeveelheden, daarom ben ik niet heel duur uit per liter.

Nog een tip: neem een simpele goedkope (liefst geurloze) bodylotion, voeg een paar druppels van de essentiële oliën hierboven genoemd aan toe en een scheutje hertshoornolie. Gebruik dat op een spons of doekje om hun hoofd even goed in te smeren voordat je gaat rijden.

Art_Ificious

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-08-22 23:11

Heb hertshoornolie besteld, ga eens zien of ik wat kan maken met water, azijn knoflook en hertshoornolie :)

Blijft de geur ook hangen na een regenbui of verdwijnt dan de functie van de vliegenspray als je er hertshoornolie in gebruikt?

miereneter

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-08-22 23:49

Blijft hier niet hangen na een regenbui.

Daphara, was nog benieuwd hoe vaak jij jouw mix opnieuw aanbrengt (gemiddeld)?

Ayasha
Blogger

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-08-22 06:57

_Christina schreef:
Is Dettol niet giftig voor paarden? Meen dat er voor huisdieren wordt gewaarschuwd, omdat het neurologische schade zou geven.

vooral slecht voor de huid lijkt me. :\

Art_Ificious

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-08-22 22:55

Nou mijn spray werkt niet. Vliegen komen gewoon erop zitten. :(

Gebruikt:
Hertshoornolie 5ml
Halve liter water
Teentje Knoflook en verse munt van muntplantjes thuis.
Het Stinkt vind ik, maar voor de vliegen nog niet goed genoeg blijkbaar.

Zou het helpen om nog beetje meer hertshoornolie erin te doen? En eventueel iets van lavendel ofzo?

Ingrid_92

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-08-22 23:01

Art_Ificious schreef:

Gebruikt:
Hertshoornolie 5ml
Halve liter water

Zou het helpen om nog beetje meer hertshoornolie erin te doen? En eventueel iets van lavendel ofzo?

Je zou water kunnen vervangen door azijn.
Of wat meer oliën toe kunnen voegen: geraniumolie, citronella, lavendelolie etc. Als je wat meer terug leest in dit topic vind je wel wat meer oliën die genoemd worden.

Art_Ificious

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-08-22 23:27

Ohja azijn zit er ook in :')

Daphara

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-08-22 00:46

Art_Ificious schreef:

Gebruikt:
Hertshoornolie 5ml
Halve liter water

Voor stalvliegen werkt kruidnagel imo echt het beste. Gewoon een hand vol even koken in water en een dag laten trekken daarna filteren en toevoegen aan je spray. Hertshoorn werkt imo niet direct voor stalvliegen, meer tegen andere gemene stekers. Lavendel is goed tegen muggen.

Afgelopen woensdag ben ik met mijn bijna zwarte paard op een lange buitenrit gegaan en mijn spray werkte weer super, had haar wel heel flink ingespoten.

miereneter schreef:
Blijft hier niet hangen na een regenbui.

Daphara, was nog benieuwd hoe vaak jij jouw mix opnieuw aanbrengt (gemiddeld)?

Elke ochtend even snel inspuiten en hoofd insmeren met anti vliegen lotion (ook zelf gemaakt).
Voor het rijden in de bak ook standaard opspuiten en insmeren, maar voor (langere) buitenritten en bos ritten echt flink opspuiten. Ik ben er niet zuinig mee en gebruik best veel van de spray, maar omdat het veel goedkoper is als je het zelf maakt in bulk, is dat geen probleem. Hertshoorn olie koop ik per halve liter en de etherische oliën koop ik in set.

Ik kan dit set oliën van harte aanbevelen voor de beginner, dan heb je de basis in ieder geval gedekt en als je een paar druppels van elk toevoegde aan een (geurloze) bodylotion met een scheutje hertshoorn olie, dan

https://www.bol.com/nl/p/insecten-afwer ... _iphoneapp

dierenfan

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-08-22 06:06

Misschien een gek idee maar sunds paar weken hebben wij een knoflook liksteen. De paarden zijn er beiden verzot op. Hun binnen verblijven is 1 groot knoflook verblijf haha en ze staan nu opeens uren per dag binnen (vrije in/uit loop) ons vermoeden is omdat ze daar nu vrijwel geen vliegen meer hebben.
Ik kom nu op internet knoflook tinctuur tegen.. Kun je dat ook, uiteraard verdund, gebruiken als vliegen afweer muddel? Of zou je dan nog meer toe moeten voegen. Ik heb nu een middel met overwegend kruidnagel erin maar de vliegen lachen daar om.

miereneter

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-08-22 06:18

Daphara schreef:
Elke ochtend even snel inspuiten en hoofd insmeren met anti vliegen lotion (ook zelf gemaakt).
Voor het rijden in de bak ook standaard opspuiten en insmeren, maar voor (langere) buitenritten en bos ritten echt flink opspuiten. Ik ben er niet zuinig mee en gebruik best veel van de spray, maar omdat het veel goedkoper is als je het zelf maakt in bulk, is dat geen probleem. Hertshoorn olie koop ik per halve liter en de etherische oliën koop ik in set.

Ik kan dit set oliën van harte aanbevelen voor de beginner, dan heb je de basis in ieder geval gedekt en als je een paar druppels van elk toevoegde aan een (geurloze) bodylotion met een scheutje hertshoorn olie, dan

https://www.bol.com/nl/p/insecten-afwer ... _iphoneapp

Dank! Zeker het proberen waard, ik ga mixen!