Hooistomer

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

GamblersCup

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-10-22 18:05

Volgens mij zit er zo'n behangstoomapparaat bij de hooistomer die ik ga halen... dat is toch geen 2 kW??? Anders moet ik toch echt wat anders verzinnen... -O-

kitobeer

Re: Hooistomer

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-10-22 18:21

Op apparaat staat 2 kwh. Een stofzuiger is vaak nog meer. Maar die gebruik je vaak geen uur.

Om even beeld te geven bij 2 kwh.

Ons dagverbruik thuis is 12 kwh
Dus 2 kwh is echt veel. Op internet kan je een berekening vinden wat dit per uur kost . Met de huidige prijzen zit je gauw op 1.5 euro per uur.
Mij werd gevraagd om 2 hooinetten per keer te stomen om stoom beurten te besparen.
Dat het hooi terug droogd na de stoombeurd is niet erg je zal merken het stof is er echt uit.
Zelfs bij 90 graden.
Maar de laatste tijd hebben wij goeie kwaliteit voordroog en stoom ik weer heel veel minder. Het blijft toch altijd nog een beetje intensief hooinetten vullen apparaat vullen opzetten net voor ik opstap. Daarna eruit te halen en bak naspoelen om restanten op te ruimen.

sunny43

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-10-22 18:22

Hilary

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-10-22 18:32

Voor “ik wil niet met m’n tengels in koud water” is er ook een andere oplossing:
Afbeelding
Elektrische lier =:)

DubbelFun

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-10-22 19:25

Maar het zijn niet alleen de tengels, het lijkt me voor de paarden ook niet leuk die koude hap. En het blijft een feit dat ze gek zijn op warm gestoomd hooi :D

Hilary

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-10-22 19:46

Ik heb over het koude hooi nooit klachten gehad :D

DubbelFun

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-10-22 20:04

Honger maakt rauwe bonen zoet :)

manzano

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-10-22 23:33

Ik heb een haygain. Heb bewust de grote genomen zodat ik met 1x per dag stomen uit kan. Hij verbruikt 3kwh dus dat tikt best aan. De kleinere variant heeft hetzelfde verbruik, maar zou ik dus 2x per dag aan moeten zetten. Met de huidige stroomprijzen verdient de grote zichzelf dan wel terug (nog even los van dat het me werk/moeite scheelt).

Nachtdiertje

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-10-22 01:58

Hier ook sinds vorig winter de Haygain. Geen ervaring met andere merken maar ik wil niet meer anders. Allergisch paard, voorheen altijd gedoe met nat hooi (waardeloos in de winter), of voordroog pakken die te zwaar zijn voor mij alleen. Nu gewoon weer kleine baaltjes, eenmaal daags stomen. De paarden zijn er dol op, merk echt wel verschil met hun reactie op nat hooi.
Het is een investering en ook nu met de energieprijzen wel kostbaar, maar ik vind dat het waard voor het gemak dat ik er van heb.

CarolineCF

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-10-22 08:49

GamblersCup

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-10-22 10:27

En hoeveel verbruikt deze hooistomer?

Zoveel om over na te denken en door te rekenen... Ik kan geen voordroog voeren, dat mogen ze niet hebben. Het is dus of nat maken of stomen.
Een kleine baal in de stomer zetten is zeker geen optie? Teveel samengeperst voor de damp om er doorheen te komen vermoed ik?

Het is zoveel gezonder, ik wil eigenlijk gewoon stomen. Maar het moet wel in te passen zijn. Ik kan maar 1 keer per dag naar stal. Op zich is 1 voerbeurt natmaken en 1 voerbeurt (de grote, voor de nacht) stomen prima. Wat betreft de voedingsstoffen: de beide heren zijn aardig aan de maat en ik denk niet dat ze tekort komen :') Het is weer bijna zover dat de dierenarts bloed komt trekken om te kijken of alles in orde is, daarmee weet ik het aardig zeker. Dat doen we iedere herfst.

Maar daar is de stroom-kwestie niet mee opgelost... misschien moeten ze maar werken voor hun hooi, op de loopband om de stomer aan te zetten :D

DubbelFun

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-10-22 10:49

Is de stomer thuis neerzetten geen optie en het gestoomde hooi mee naar stal nemen ??

manzano

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-10-22 10:56

CarolineCF schreef:
Wij hebben deze https://ascotuk.com/products/horse-hay- ... -ascot-hs1
prima ding - middenklasse qua prijs en fijn als je veel moet stomen (groepsstalling)

Hoe warm wordt die? Ziet er vrij dun uit qua materiaal.

@GC: Je hebt idd zakken waar een hele baal in past. Zou je een baal hooi kunnen stomen thuis en dagelijks meenemen.

GamblersCup

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-10-22 11:04

Thuis stomen zat ik ook al aan te denken. Al heb ik geen ruimte... ik heb alleen een garage, tegenover mijn huis, zelfs nog achter de garage van de buurman, waar ik op uitkijk. Zonder stroom.
In de achtertuin betekend dat ik steeds met hooi door de woonkamer en de hal moet lopen. En in de achtertuin staat ie open en bloot, in de regen. Lijkt me niet handig. Maar vooral het sjouwen met hooi door de woonkamer zie ik niet zo zitten.

Er is waarschijnlijk geen zonnepaneel die voldoende stroom opwekt die ik op de garage zou kunnen zetten :')

DubbelFun

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-10-22 11:10

Een stomer mag met vriesweer sowieso niet buiten staan, maar moet binnen in een ruimte waar het niet vriest.

GamblersCup

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-10-22 11:12

Om dat ding IN de woonkamer te zetten vindt ik nogal ver gaan... beter een regeling op stal treffen! Dat ga ik zeker proberen!

GamblersCup

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-10-22 16:43

Ik heb het even nagekeken, en het stoomapparaat is 2000 watt, dus voor een uur verbruikt het 2kwh, dat is hier rond de € 0,60. Met een paar cent speling (afhankelijk van hun aanbieder). Dus ergens tussen de €18 en €20 per maand van 30 dagen. Als ze daarmee akkoord gaan dat ik die dan extra betaal, dan doe ik dat natuurlijk.

Anders wordt het een lang verlengsnoer kopen en domweg 's avonds een verlengsnoer leggen door het keukenraam naar de overkant van de weg, mijn garage in :')
Niet de mooiste oplossing, of de meest praktische, maar wel te doen als ze het op stal niet willen hebben. En dan kijken hoe ik het losse hooi het beste in de auto kan vervoeren zonder dat mijn hele auto vol ligt met hooi :D

manzano

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-10-22 16:48

60 cent voor 2kwh is wel heel goedkoop ingeschat ben ik bang. Maar zou gewoon vragen inderdaad.

GamblersCup

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-10-22 16:57

Nee hoor, 1 kwh is rond de € 0,31 voor particulieren, zij hebben hoogstwaarschijnlijk een bedrijfscontract dus ik weet niet waar dat op uitkomt. Maar zal niet veel verschillen.

DubbelFun

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-10-22 17:25

manzano

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-10-22 17:37

GamblersCup schreef:
Nee hoor, 1 kwh is rond de € 0,31 voor particulieren, zij hebben hoogstwaarschijnlijk een bedrijfscontract dus ik weet niet waar dat op uitkomt. Maar zal niet veel verschillen.

Woon je in België?
Ik betaal 50ct en er komt al weer een verhoging aan helaas.

Er zijn van verschillende merken tassen waar een hooibaal in kan. Een gewoon grote reistas kan natuurlijk ook. Daar heb ik er ook 2 van voor paardenzooi.

Niwla

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-10-22 17:47

Ik weet niet of hooi heen en weer slepen minder arbeidsintensief is dan weken, als het je daar om gaat.

Ik week nu zelf nog in een speciekuip, in een hooinet. Bak vullen, hooinet vullen, hooinet in speciekuip, baksteen erop en dan na 20 minuten alles in omgekeerde volgorde weer. M’n handen worden nauwelijks nat.

Als we zonnepanelen hebben ga ik wel een stomer overwegen. Maar op een pensional zou ik wel snappen dat de eigenaar daar problemen mee heeft.

GamblersCup

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-10-22 19:05

DubbelFun schreef:
GamblersCup schreef:
En dan kijken hoe ik het losse hooi het beste in de auto kan vervoeren zonder dat mijn hele auto vol ligt met hooi :D

Daar is wel een mouw aan te passen :)
https://www.bol.com/nl/nl/f/travelz-gro ... 068684298/

Da's een grote! *\o/* Dat is zeer zeker een optie, als ik thuis moet gaan stomen! Dank voor de link!

GamblersCup

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-10-22 19:05

manzano schreef:
GamblersCup schreef:

Woon je in België?
Ik betaal 50ct en er komt al weer een verhoging aan helaas.

Er zijn van verschillende merken tassen waar een hooibaal in kan. Een gewoon grote reistas kan natuurlijk ook. Daar heb ik er ook 2 van voor paardenzooi.

Nee, ik woon in Duitsland :)
Reistas inderdaad, heb ik net de link van bekeken, goede optie!

GamblersCup

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-10-22 19:15

Niwla schreef:
Ik weet niet of hooi heen en weer slepen minder arbeidsintensief is dan weken, als het je daar om gaat.

Ik week nu zelf nog in een speciekuip, in een hooinet. Bak vullen, hooinet vullen, hooinet in speciekuip, baksteen erop en dan na 20 minuten alles in omgekeerde volgorde weer. M’n handen worden nauwelijks nat.

Als we zonnepanelen hebben ga ik wel een stomer overwegen. Maar op een pensional zou ik wel snappen dat de eigenaar daar problemen mee heeft.

Nee, het gaat niet om minder arbeidsintensief. Ik sleep nu toch al met hooi. Op stal krijgen ze hooi klaargezet in tonnen, die ik dan 's avonds zelf voer. En thuis (in de bewuste garage-zonder-stroom dus :D ) heb ik kleine balen op voorraad, omdat ik hooi bijvoer. Die balen sleep ik toch al mee naar stal dus.

Je handen hou je toch niet droog als je dat hooinet erin doet en er weer uit haalt? En als je het ding eruit haalt is het kletsnat. Bovendien ben je met een waterslang bezig, buiten. Tenminste, ik in onze situatie. De hooistomer vul ik binnen onder de kraan. Het hooi gaat er droog in. En komt er warm weer uit, en niet kletsnat. Binnen. Dat is de eerste reden.

Stomen doodt een groot deel bacteriën, schimmels en laat de stofdeeltjes beter aan het hooi vastplakken dan weken in water doet. Bijkomend voordeel is dat de voedingsstoffen bewaard blijven, die je met weken wegspoelt. En volgens de ervaren stomers: het hooi komt er fris weer uit, alsof het vers is en dit wordt over het algemeen beter gegeten = minder om weg te gooien.

Zijn er panelen die genoeg stroom produceren om een hooistomer elke dag een uur van te laten werken?