Droes beleid op stal

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

Donja

Re: Droes beleid op stal

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-07-22 13:50

Ik heb jaren geleden een keer droes gehad bij mijn paarden dankzij een uitgebroken paard van iemand anders, die gezellig bij mijn paarden kwam buurten... :roll:
Ik heb ze toen zoveel mogelijk buiten gehad (einde winter, met voorjaarsweer), juist voor de frisse lucht etc. Er stonden geen andere paarden in de buurt (dat uitgebroken paard woonde 2km verderop) en ik woonde aan een doodlopende weg. Bij mijn paarden is het gelukkig heel mild gebleven en hebben ze alleen lichte symptomen gehad, gelukkig maar, want ik had drachtige merries...

Janneke2

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-07-22 14:33

Ik heb nooit gehoord dat droes via mest zou worden overgebracht.

Advies 1: alles goed navragen bij de dierenarts.

Wat natuurlijk wel bingo is: mest je uit bij een hoestende droes-lijder, dan na afloop de kruiwagen etc etc ontsmetten.
Als het kan: quarantaine heeft zin.

Je doet niets fout als droes van tijd tot tijd langskomt.
Het is nu eenmaal heel besmettelijk.

Ooit stond ik op een stal waar een droesdrager stond.
Paard was plm 1x per jaar 'eerst een dag net niet in conditie', de tweede dag kwam de pus al naar buiten. Op beide dagen toonde het dier zich niet ziek, was vrolijk, at en dronk 'maar onder het zadel was het een net niet dag'. Geen koorts.

Dit dier heeft bijna twintig jaar op die stal gestaan en in al die jaren is daar geen droes uitbraak geweest.
(In dit geval heeft de optie geen quarantaine goed uitgewerkt.)
Sinds het dier er weg is, hebben ze het om de twee of drie jaar.