hoeveel voeren jullie

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

Pril

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-09-01 21:43

Perry (4 jarige kwpn ruin, 1.66m.) heeft nu een groeispurt en doordat ie ook werkt is ie dus flink omhoog gegaan in het voer.

`s Ochtends: 2 kilo sportbrok, schepje biotine
`s Avonds : 2 kilo sportbrok, schepje electrolyten

Verder heeft ie 24 uur per dag een zeer goede kwaliteit hooi voor zijn neus liggen en krijgt ie 2 keer per dag een plak alfalfa hooi (=soort Luzerne)

Ronald (3 jarige kwpn hengst, 1.70m.)
Zelfde als Perry, alleen krijgt hij s`ochtends 1 kilo brok en `s avonds 1 kilo brok.

De rest van de kudde loopt in de wei en leeft van gras en hebben 24 uur per dag beschikking tot goede kwaliteit hooi. Een fokmerrie en mijn oude pony krijgen beiden 1 keer per dag 1 kilo brok bij. Iedere andere dag mik ik wat alfalfa in de wei. En ze hebben een likblok.

maaike_vdv

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-09-01 21:48

Ik voer helemaal niets Haha!
Tenminste, niet in de zomer, want ze staan het hele jaar door in de wei, en in de zomer hebben ze aan het gras genoeg. In de winter krijgen ze alleen hooi erbij, en af en toe een handje biks of een wortel. Sarah (tinker) wordt ongeveer 4 à 5 keer per week bereden, en Mickey (shet) komt ook 4 à 5 keer per week in beweging op diverse manieren.
Karin (welsh) krijgt in de winter wel elke dag een kilo biks erbij ook al werkt ze niet meer, maar zij heeft nou eenmaal meer energie nodig om warm te blijven, vooral door haar leeftijd.

SheMellon

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-09-01 22:06

chinouc krijgt smorgens om 08.00 1 kilo bix en 1 kilo franse mix en een berg hooi.
om 12.00 weer 1 kilo bix en 1 kilo franse mix.
om 16.30 nog een keer 1 kilo bix en 1 kilo franse mix.
s'avonds om 20.00 een berg hooi.
Tussendoor krijgt ze na het rijden een halve kilo slobber.

Ze werkt elke dag en vaak langer dan een uur en loopt veel over duinpaden.
Ik ben zelf nog een beetje aan het kijken of het wel goed gaat.

diana

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-09-01 22:27

Mijn e-pony krijgt:
S,morgens 3/4 dravers prestatiebrok +plak eersteklas hooi.
Na het rijden halve kilo brok +halve kilo mais met een scheutje zonnebloemolie.
S,avonds 3/4 dravers prestatiebrok +plak eersteklas hooi. Party!! Vork
En natuurlijk heel veel snoepjes!!! Pling

Hayley

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-09-01 06:35

Hooi: sochtends: 1 plak
smiddags: 1plak
savonds: 1 plak

Bix: sochtends 1
smiddags: 1
savonds: 1
Nu krijgt ze nog wat minder omdat ze stil heeft gestaan

Fitzroy

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-09-01 07:30

Mijn paard is een 10-jarige Westfaler van 1.74 m, vrij slank gebouwd. Hij krijgt het volgende:

's morgens: 1 1/2 kg basisbrok met hoog gehalte haver en een berg stro

's middags: 1 kg basisbrok

's avonds: 1 1/2 kg basisbrok en 3 plakken hooi

x-tra: 1 kg Equiral structuurmix na het rijden met knoflooksnippers en natuurlijk een berg appels.

<font size=-1>[ Dit Bericht is bewerkt door: Fitzroy op 2001-09-27 08:31 ]</font>

Suzanne F.

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-09-01 12:17

De dekhengsten krijgen 10 a 11 kilo op een dag. Dit bestaat uit 5 kg. brok, 4 kg. haver, 1kg. muesli en zemelen. En 's morgens hooi en 's avonds kuilgras.
Erg veel he? Toch zijn ze dunner dan mijn merrie thuis die nog geen 2,5 kilo van de hele dag krijgt. Verward

cojo79

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-09-01 16:27

Ik heb een paard van 1.78m hoog en 5 jaar.
Hij krijgt per dag 5 a 8 kilo brok en heeeeeel veel hooi per dag.

jantina

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-09-01 19:08

8 !!?? Kilo per dag??!!
Wat doet dat paard in hemelsnaam.... ??

*zit met grote ogen*

Pleasure

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-09-01 20:04

Hoi,

Pleasure ( een 4-jarige KWPN ruin van bijna 1.70 mtr.) krijgt het volgende:

'S morgens:
* Half Plak hooi.
* 1 hele schep zemelen.
* een hand lucerne.
* 2 kilo Havens Draversbrok.

'S middags.
* 1 hele schep Havens kruidenmix.
* Hand Lucerne.

'S Avonds.
* 1 Hele schep zemelen.
* 1 schepje Zeewier.
* Scheut LijnzaadOlie.
* Scheut appelazijn.
* 2 Kilo Brok.

En hij loopt iedere dag in de wei.

Ineke2

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-09-01 20:09

Shadow (Welsh a) 4 jaar, staat zomers dag & nacht op het land en krijgt gras en onbeperkt hooi.
S'winters (van ongeveer december tot april) staat ie op stal en krijgt ie 2x per dag een berg hooi en per dag misschien 1/4 bix (nog niet eens denk ik) Op stal staat ie op een mengsel van zaagsel en stro (tja apart ik weet het Haha! )

Bassie (New Forest) staat bijna altijd op stal (is een manegepony) krijgt 2x per dag 3/4 bix en een arm vol kuilgras. Staat op stro.

De rest weet ik niet precies...

<font size=-1>[ Dit Bericht is bewerkt door: Ineke2 op 2001-09-27 21:11 ]</font>

Cowgirl

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-09-01 20:24

1/4 van alles en nog wat(restjes van de zomer, havens basisbrok, volkorenmix van pavo en kaspar faunafood muesli) voor beide paarden(fjord en haflinger)
Daarnaast een mand hooi(ingepakt) 2x per dag .
Dit hooi wordt op het land gegooid en daar eten dan 3 grote ponies van en 3 shetlanders.

Als de haf hard gewerkt heeft geef ik 0,5 kg op een dag.

Waventy

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-09-01 13:31

PHOE PHOE PHOE

wat voeren sommigen ontzettend veel Frusty
Hoe meer je een paard moet voeren des te minder er dus in het voer zit.

Ik voer niet veel, en ze zien er Nu na de behandeling van erik van beyma ontzettend goed uit.

Wij hebben problemen gehad met niet dik krijgen en weet ik hoeveel kilo voer, Nu dus niet meer.

Nee zoveel voer is gewoon slecht, dan moet er bijna iets niet kloppen na mijn idee.

gr lara

Kitty

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-09-01 14:14

Muzefee, grote KWPN-merrie krijgt:

's Ochtends: kilootje biks, kilootje muesli en een bakje luzerne.

's Middags: een bakje luzerne

's Avonds: kilootje biks, kilootje muesli en een bakje luzerne

En 's avonds laat krijgt ze ook nog wat luzerne.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-09-01 14:51

Citaat:
Op 2001-09-28 14:31, schreef wjerdo:
PHOE PHOE PHOE
wat voeren sommigen ontzettend veel Frusty
Hoe meer je een paard moet voeren des te minder er dus in het voer zit.

Hoe groter de prestatie is die een paard levert des te meer brandstof zul je er in moeten gooien. Topsports verstouwen ook heel grote hoeveelheden voedsel. Schaatsers eten borden met macaroni voor hun ontbijt en body-builders eten per dag wel 20 eiwitten naast wat ze verder nog eten.

Ireen_

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-09-01 15:16

's morgens; 1 biks, 1 plak kuil of hooi.
's middags; plak kuilgras of hooi.
einde v'd middag; plukje kuil of hooi en 1/2 granenmix.
's avonds laat; 1 biks en 1 plak kuil of hooi.

tussendoor mag ze meestal ongeveer 1 uurtje grazen en in de zomer staat ze dag en nacht buiten en krijgt ze alleen een handje biks en haar granenmix.

greetje

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-09-01 15:49

bij ons krijgen ze allemaal 3 keer per dag hooi. Er staan er ongeveer 20 en ieder krijgt een andere hoeveelheid biks etc. En het is toch zo, het oog van de meester bepaald de voederconditie

Waventy

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-09-01 17:16

Ja jippie dat kan, maar mijn paarden werkte voordat ik het ongeluk had ook hard.
En toch hadden ze met dat meer dan genoeg ze bleven dikker worden, en na hard werken krijgen ze een halve kilo meer, maar omdat een paard in de sport staat ga ik toch geen 5 kilo meer voeren ??????

ik vind dat 4 kilo voor een paard dat gewoon werkt al veel is. Het zijn wel sprotpaarden sommigen maar

10 kilo 8 kilo NEE NEE, dat geven veel top-ruiters niet eens.

greetje

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-09-01 17:45

Nee die aantallen zijn ook echt te hoog lijkt mij.

marijke*

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-09-01 18:44

Mijn New Forest Merrie moet niet echt veel werken dus geef ik haar:
's morgens een halve plak hooi en een half handje aanvullend paardenmengeling (zonder haver).
's avonds krijgt ze dan 2 plakken stro, 1/2 plak hooi en een handje aanvullende paardenmengeling (zonder haver).
dat is het zo wat.

MilesNF

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-09-01 19:07

Miles is een NF ruin van 8 jaar.Hij word elke dag ongeveer 1,5 uur bereden en staat zn 6 uur in de wei ook te eten. Hij krijg sochtends en savonds hooi en 2x per dag een halve schep haver en driekwart schep biks

jantina

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-09-01 20:05

Ik vind het soms ook veel wat de paarden krijgen.
Ik bedoel 7 tot 8 kilo ??!!
Ik denk dat dat misschien niet goed getiept is. Verward

Maar goed de ene of de andere. Dat scheelt. De ene voer je tot je er bij neer valt en nog issie niet dik. De andere (de mijne dus Boos! ) voer je een halfkilootje en groeit dicht.

Isolda heeft ook topsport gelopen, Denk toch wel dat dat topsport is, (is x in de week zwaar trainen voor de wagen topsport? Wel zwaar iig ) , doet ze ook zonder brok of extra's.
De een of de andere, dat maakt gewoon heel veel!

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-09-01 21:35

Wjerdo, SuzanneF. zit in de topsport en rijdt een aantal goedgekeurde dekhengsten, ze weet echt wel waar ze het over heeft als ze over voer en kilo's praat.

Zelf heb ik ruim 2,5 jaar op een stal gestaan met veel topsport paarden en 8 tot 10 kilo voor voor een paard dat in wedstrijdconditie is is toch zeker niet absurd hoor. En zeker niet als het om hengsten gaat die in de dekdienst zitten.

Het werk dat die paarden doen is absolute topsport. Ik denk dat wij ook helemaal ziek zouden worden als we zouden moeten eten wat top-atleten of voetballers op een dag naar binnen werken als ze in wedtsrijdconditie zijn.

Mirte

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-09-01 08:45

Wat mij opvalt is dat veel paarden erg veel brok krijgen en weinig hooi e.d.
Overdag als mijn paard in de paddock staat krijgt die een overvolle kruiwagen aan kuilgras die die moet delen met nog een paard. Soms nog meer als het heel snel op is. Als die s'avonds op stal gaat krijgt die of een half pak lucerne of een kruigwagen kuilgras. Ik voer hem s'ochtends een halve kilo brok en s'avonds 1 en een kwart brok met muesli. En dan nog een een zooi wortelen. Ik geef hem verder nog extra vitamines. Vrij weinig brok in vergelijking met anderen, maar het is ook geen sportpaard. Maar ik geef zowieso liever veel kuilgras/lucerne/hooi en minder brok als het kan, dit is beter voor de darmprikkeling en de tanden.

Fitzroy

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-09-01 08:53

Citaat:
Op 2001-09-28 21:05, schreef jantina:

Maar goed de ene of de andere. Dat scheelt. De ene voer je tot je er bij neer valt en nog issie niet dik. De andere (de mijne dus Boos! ) voer je een halfkilootje en groeit dicht.

De een of de andere, dat maakt gewoon heel veel!

en dat is nu de enige juiste opmerking .......

Een standaard aantal kilo's bestaat gewoon niet. Je moet voeren op het oog: de 1 wordt al dik van lucht en bij de ander kun je er zo 6 kg instoppen zonder dat hij een grammetje aankomt.
Dus mensen die zeggen: ze krijgen hier maar zoveel en de paarden doen het er goed op, dat zou best kunnen maar toch zullen er altijd wel uitzonderingen blijven.