Sproeisysteem of eb- en vloedbodem?

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

BillyJ

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-07-22 11:25

In je eerste bericht geef je aan dat voor het rainbird systeem, gebruik gemaakt zou worden van de sloot?

Kan je dan niet een soort ondergronds "regenvat" laten plaatsen in combi met een eb en vloed systeem en deze dan vullen vanuit de sloot?
Of je nu sproeiers aanstuurt of een regenwatervat vult zou toch niet mogen uitmaken dan?
(Hier in BE wel vergunning nodig voor ingraven van regenwateropslag bvb)

Kenissen van mij hebben een eb en vloed bak die voornamelijk op opgeslagen regenwater werkt en die vullen ze dus ook bij vanuit de sloot (indien er die periode geen verbod staat), anders kunnen ze idd overschakelen op kraanwater. Als ze minder rijden of bij extreme droogte zetten ze het ook wel eens volledig uit.
Laatst bijgewerkt door BillyJ op 21-07-22 11:27, in het totaal 1 keer bewerkt

cijsalover

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 21-07-22 11:27

BillyJ schreef:
In je eerste bericht geef je aan dat voor het rainbird systeem, gebruik gemaakt zou worden van de sloot?

Kan je dan niet een soort ondergronds "regenvat" laten plaatsen in combi met een eb en vloed systeem en deze dan vullen vanuit de sloot?
Of je nu sproeiers aanstuurt of een regenwatervat vult zou toch niet mogen uitmaken dan?
(Hier in BE wel vergunning nodig voor ingraven van regenwateropslag bvb)

Kenissen van mij hebben een eb en vloed bak die voornamelijk op opgeslagen regenwater werkt en die vullen ze dus ook bij vanuit de sloot (indien er die periode geen verbod staat), anders kunnen ze idd overschakelen op kraanwater.

Dat klinkt als een goed en haalbaar idee. Gaan we onderzoeken, dankje!

s0173957

Re: Sproeisysteem of eb- en vloedbodem?

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-07-22 11:50

Wij hebben rainbird sproeiers staan in een 20x40. 6 stuks, 4 op de zijden en 2 op de koppen. Is ok, maar top ligt onze piste niet.
Komen nog vezels bij in wat een significant verschil zou geven volgens de experts.
Maar als ik de kans had en het koste me maar 10k dan twijfelde ik geen seconde en ging ik voor de eb- en vloedbodem.

boemel

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-07-22 11:58

We hebben sinds December een eb en vloed bodem.
Wat een verademing! We hoeven amper te slepen, nooit te sproeien en de bak is muv vorst altijd perfect.

We hebben grondwater en hebben de waterkwaliteit vooraf getest via teststrips.

De bak was zonder vlokken ook top, maar we hebben toch vlokken in laten brengen, omdat het zand minder slijt, er meer vering is in de bodem en het water schijnt te besparen.

Of het een probleem is met zout water, weet ik niet. Ik kan me voorstellen dat er zout in de buizen of put achterblijft en dat dan uiteindelijk een probleem is.
Als het heel zout is, zal het de hoeven van je paard ook geen goed doen

s0173957

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-07-22 15:25

Ijzerhoudend water is op zich toch ook geen probleem?

DuoPenotti

Woonplaats: Tussen de Limburgse velden met uitzicht op de Brabantse.

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-07-22 16:23

Dan zou je na het rijden even na kunnen spoelen als de hoefsmid zegt dat het slecht is voor de hoeven.

Sanet

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-07-22 16:29

s0173957 schreef:

Wordt in principe afgeraden omdat je drainage buizen daarvan kunnen dicht slibben

s0173957

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-07-22 21:02

Sanet schreef:
s0173957 schreef:

Wordt in principe afgeraden omdat je drainage buizen daarvan kunnen dicht slibben

Af en toe eens doorspoelen dan?

Laurievc

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-07-22 21:55

Heel tevreden van mijn eb en vloed, ligt altijd geweldig. Stuur maar PB met vragen :)

Niello

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-07-22 22:52

We hebben ook een eb en vloed bak, maar zonder snippers. Denk dat met snippers fijner is, maar durven dat niet aan voor het geval dat de snippers ooit afgevoerd moeten worden bij bodemvernieuwing. Ook vinden we het vervelend dat je de snippers op je hele terrein terug vindt door de vogels. Het mooiste is als je gefilterd slootwater kan gebruiken voor je eb en vloed bak. Zo'n bak gebruikt overigens veel minder water dan bovengronds beregenen.