Moedeloos van stalbeleid, herkenbaar?

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

Blue_Eyes

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-07-22 17:38

mystery1980 schreef:
Blue_Eyes schreef:

Hier kan ik er een hoop van afvinken en op die stallen ben ik dan ook niet gebleven. Waar mijn paard nu staat, hebben wij het allebei prima naar onze zin. Dus blijven zoeken, er zijn echt plekken waar hij wel goed staat!

Staat niet voor niks in het verleden, dit gaat over een periode van 15 jaar en meerdere stallen.
Heb ook stallen waar ik prima stond gevonden hoor.

Oh, ik bedoelde dat ook niet naar jou, maar als een tip aan TS!

Moska

Re: Moedeloos van stalbeleid, herkenbaar?

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-07-22 18:01

Ik heb wel een tegenover de staleigenaar gestaan toen er 54 van de 56 paarden geen hap van hun eten hadden genomen, omdat het gewoon zwarte drek was ipv mooi droog (kuil)voer. En hij maar blijven beweren dat er niks aan de hand was en eerste kwaliteit voer (zelf gewonnen). Of die keer dat de paddestoelen in de balen stro groeiden en er geen nieuwe baal kwam (ook de rand eraf halen hielp niet). Dit kon prima volgens hem. Mijn paard had nog nooit luchtwegproblemen gehad, toen hij daar wegging wel.

Of beweren dat mijn paard buiten was geweest, terwijl ie nog brandschoon was (en de bak blubber)en het halster met touw nog precies zo ging als de dag ervoor. Er waren meerdere stalgenoten die hem Pinokkio noemden :D

Sam_I_Am

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-07-22 18:08

belle_boef schreef:
Ik denk maar zo dat als iedere stal het optimaal maakt voor de paarden er heel veel minder plek is voor pension en je stalgeld van 600€ krijgt. Wellicht nog meer. Het aantal paarden kan dan flink naar beneden in het land.

Meerdere verschillende types, leeftijden, geslacht, temperament, etc. paarden bij elkaar kan je gewoon niet in maatwerk leveren zonder een hele hoge prijs en/of weinig paarden.

Maar waarom kunnen die niet bij elkaar? Met uitzondering van hengsten loopt hier alles door elkaar in een groep van 45 a 50 paarden.

Jongste is een 2 weken oud tinker veulen.
Kleinste een Shetlander van 91 cm.
Grootste en gekste mijn KWPN’er van 1.78 cm.
De oudste is 1.39 cm en 27 jaar.
Verder lopen er Arabieren, Harlingers, Percheron, een Schwardzalder Fuch, Quarter Horses, twee Engelse volbloeden , een IJslander, een paar PRE’s mengelmoesjes en nog een Belgisch trekpaard. En vast nog meer rassen maar ik weet niet van elk dier zijn of haar ras. Naam uiteraard wel.

belle_boef

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-07-22 18:47

Spoiler:
op
Sam_I_Am schreef:
belle_boef schreef:
Ik denk maar zo dat als iedere stal het optimaal maakt voor de paarden er heel veel minder plek is voor pension en je stalgeld van 600€ krijgt. Wellicht nog meer. Het aantal paarden kan dan flink naar beneden in het land.

Meerdere verschillende types, leeftijden, geslacht, temperament, etc. paarden bij elkaar kan je gewoon niet in maatwerk leveren zonder een hele hoge prijs en/of weinig paarden.

Maar waarom kunnen die niet bij elkaar? Met uitzondering van hengsten loopt hier alles door elkaar in een groep van 45 a 50 paarden.

Verder lopen er Arabieren, Harlingers, Percheron, een Schwardzalder Fuch, Quarter Horses, twee Engelse volbloeden , een IJslander, een paar PRE’s mengelmoesjes en nog een Belgisch trekpaard. En vast nog meer rassen maar ik weet niet van elk dier zijn of haar ras. Naam uiteraard wel.

Je kan prima alles bij elkaar zetten maar daar zitten voor de individuen vaak consequenties aan. Het oudje mag vol in het gras, de Harlingen liever niet want dan wordt die te dik, etc.
De stal eigenaar gaat vast niet alles in verschillende weides houden.

Koekie73

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-07-22 18:48

Ja! Net als meerderen hier, kan ik er een boek over schrijven... behalve op onze huidig plek.
Niet zo gek dat er bijna nooit iemand vertrekt dus ook :o

Sam_I_Am

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-07-22 20:00

belle_boef schreef:
Spoiler:
op
Sam_I_Am schreef:
[

Je kan prima alles bij elkaar zetten maar daar zitten voor de individuen vaak consequenties aan. Het oudje mag vol in het gras, de Harlingen liever niet want dan wordt die te dik, etc.
De stal eigenaar gaat vast niet alles in verschillende weides houden.

Er zijn “hier kan meer eten in” en “dikke” buiken rondjes. 100% individueel niet, maar afhankelijk van wat ze nodig zijn staan ze langer of korter op de weide. En het voerplein is een paar keer per dag een uur afgesloten voor de paarden die wat meer nodig hebben of laag in rang staan waardoor in rust eten fijn is.

Dus ja eigenlijk zijn er wel allemaal verschillende groepen. Sommige paarden gaan 1 rondje rustig eten en sommige gaan ze allemaal.

prugelpiet

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-07-22 20:10

Ik sta top, maar ik sta particulier bij mensen thuis. Zit ik er een dikhalfuur voor in de auto? Ja. Maar mijn paard heeft het echt geweldig.

Sam_I_Am. Fijn dat alles bij jullie door elkaar staat, maar jouw stal zou voor mijn paard dus al niet geschikt zijn. Die doet het echt slecht in een grote groep. Ik ben wel benieuwd hoe het werkt met dat voerplein etc? Gaan de staleigenaren meerdere keren per dag een rondje doen en bepaalde paarden van het gras halen of in het voerplein stoppen? Ik heb er geen beeld bij.

pien_2010

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-07-22 20:29

Een keer in goed overleg verkast. Dit vanwege te vaak te eiwitrijk voer voor mijn merens.
Een keer een hele tijd nog verkast want het was echt te bagger nat. Vond het zo erg want was zo leuk daar. Ook hier gewoon doorgegaan met lessen en dus goed vertrokken.
Verder altijd super goed gestaan tot op de dag van vandaag.
Paarden ook een hele tijd thuis gehad. Ik vond het geweldig om Ze zo vaak te zien.
Nu met één paard nog, staat ze in een meidengroepje en ben ik weer super tevreden. Alleen mis ik het dagelijkse contact maar voor paardje is groepje beter als bij ons.

BillyJ

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-07-22 22:03

Dat er héle goede stallen zijn en héle slechte of stallen waar je je niet thuis voelt, OK.

Het probleem is dat er tegenwoordig teveel vals word geadverteerd en er veel gouden beloftes worden gedaan maar deze niet worden nageleefd.
Er word dus niet aan jou verwachting voldaan omdat ze jou een ander plaatje hebben verkocht en dat vind ik wel een ander verhaal dan gewoon een "lastige pensionklant" zijn.

Hier ook kennis.
Paard op volpension, 24/7 groene weides werden beloofd, 2x per dag bijvoeren, onbeperkt hooi.

In werkelijkheid zijn het dan zand paddocks, of staan ze in een kaal stuk land zonder drinkwater! En in de paddock krijgen ze geen hooi want ze staan toch x aantal uur op het "gras"..
Waardoor je dan als eigenaar ondanks je volpension en mooie contractje alsnog elke dag langs kan gaan omdat je je zorgen maakt om paard lief. En de stalhouder word rijk, want die zit met de voetjes omhoog thuis.
Als je er wat van zegt word je bijna afgeschoten, maar zeg je niks veranderd er ook niks. Alsnog vertrouw je de boel niet meer en ondanks verandering blijf je dan toch met die knoop of dat ze nu wel/niet hooi/water/... hebben.

Overal is wel wat ja ... zeker ...
Maar ik krijg bijna een burnout als ik eraan moet denken om ooit weer een plek te moeten zoeken.

Peggyrosa

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 16-07-22 17:09

BillyJ ja helaas heel herkenbaar met de mooie advertenties en beloftes. In het begin stond ik hier echt best wel naar mijn zin en leek het de geschikste plek sinds tijden. Het ging ook een tijdje goed en mijn paard was zelf ook nog in betere conditie.

Alleen in de loop der tijd zijn er dus steeds meer dingen verzaakt. Focus ligt inderdaad bij allerlei andere dingen dan bij de paarden. Het geld is al binnen. Ze willen zoveel mogelijk verdienen en er zo weinig mogelijk voor doen. En dan wel een paard erbij willen, puur vanwege het geld, terwijl ze het werk nu al niet aankunnen.

8Daan8

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-07-22 20:00

Heel herkenbaar. Het is alsof je gaat daten. Natuurlijk zal de ander altijd lief voor je zijn, goed voor je zorgen en haar/zijn eigen rommel opruimen. En helaas gebeurt het te vaak dat je wordt afgesnauwd terwijl je andermans crusty onderbroeken staat te wassen na een lange dag werken. En zo ervaar ik dat ook met pensions. In Waalre werd mijn pony zo strak in zijn halster ingesnoerd dat hij nog tien jaar lang een bult op zijn neusbeen heeft gehad (stuwing). In Borkel en Schaft werd hij ineens op dieet gezet (hij was niet eens te dik) en kreeg hij nauwelijks nog hooi. En dan zijn er nog de pensionhouders die zerlfs agressief naar je paard zijn als je er niet bij bent.
Ze zijn er wel hoor; de lieve mensen die het gewoon heerlijk vinden om paarden gelukkig te maken en daarom een pension zijn begonnen. Maar ze zijn erg zeldzaam. Zelf heb ik nu zelfzorg in de zomer en een fijn pension in de winter. Het liefst zou ik het hele jaar zelfzorg hebben. Het is inderdaad soms erg veel werk, maar ik geniet daar ook van en gelukkig heb ik die tijd ook. Maar als alleen tijd het obstakel zou zijn kun je natuurlijk ook een bijrijder/verzorger zoeken.

Sanet

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-07-22 22:34

Och ja, met droge ogen wordt je van alles beloofd en je draait je om en ze doen helemaal niets meer of volledig het tegenover gestelde.

Het toppunt was nog wel: mijn merrie MOET op het gras staan, want ze blijft zand eten, ondanks prima bloedonderzoeken etc. Ja, nee, geen probleem. Ik sta daar 10 dagen en ze wilden eerst apart houden, dus toch op zandpaddock. Oké, naja, graasmasker helemaal dicht gemaakt en aan de hand grazen buiten de wei dan.. Na 10 dagen ik vragen: wanneer mag ze nu op de wei dan?
Op de wei?!? Neeee, dat was alleen voor de merries met veulens.
Uhhhhh??? Maar uhhhh?

ikkebenhier

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-07-22 22:33

Oh zo herkenbaar! Vooraf vragen of bepaalde dingen mogelijk zijn, duidelijk maken dat ik een paard heb dat speciale zorgen nodig heeft. Allemaal geen probleem, tot je er effectief staat en plots niks meer mogelijk is.
Eerst krachtvoer geven en na een half uur pas hooi, dat begrijp ik ook niet. Waarom is het zo moeilijk om gewoon omgekeerd te doen.
Vooraf vragen voor extra strooisel wat geen probleem blijkt, en eens je er staat niks extra krijgen, zelfs niet tegen extra betaling.
Weides plots sluiten in november tot april, terwijl beloofd was dat de paarden winter en zomer buiten kunnen.
Paarden mogen plots maar 1.5u per dag op de wei, terwijl voorheen geen beperking was.

Ik heb 10 jaar op een fantastische stal gestaan, maar omdat de bodem van de bak die we konden gebruiken, te zwaar bleek voor mijn paard, uiteindelijk toch verhuisd naar de stal met boven vermelde regels. Ongeveer een jaar nadat ik er stond ging alle kwaliteit erop achteruit. Alles in het teken van het gemak van de eigenaar en het beheer alles behalve paard gericht.
Uiteindelijk weer verhuisd naar de vorige stal en zo blij! Binnenkort de paarden in eigen beheer en lekker doen wat ik wil.

Marigo

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-07-22 22:59

Pensionbazen zijn maar al te vaak koeienboeren die paarden gaan houden. Vaak met de beste bedoelingen, maar met achterhaalde ideeen over het management van paarden.
Wat ik nooit begrijp is waarom er moeilijk wordt gedaan als je tegen extra betaling en zelfzorg wat af wilt wijken van de standaard die geboden wordt? Uiteindelijk ben jij als eigenaar de Sjaak voor de dierenarts rekening, niet de stalbaas. Dat frustreerde me nog het meest.

DuFraize

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-07-22 23:25

Verschrikkelijk. 'ja hoor hier krijgen ze onbeperkt ruwvoer en als je ziet dat het op is mag je zelf bijvoeren'... En toen ik rondliep met een kruiwagen met hooi om bij te vullen zei een stalgenootje al heel voorzichtig: 'volgens mij is het niet de bedoeling dat we zelf bijvoeren'... 'mag ik dan voeren in een slowfeeder voor snachts dat paard er langer mee doet'. Ja hoor geen probleem. En later appt een stalgenoot dat de helft van het hooi uit de slowfeeder wordt gehaald. En uiteindelijk gezeik met de hoeveelheid stro in de stal, er moesten potstallen gemaakt worden (wat niet lukte), paddock zou worden aangepakt die zomer... 3 jaar later is dat pas deels gedaan omdat de vaste kern dreigde weg te gaan. 5x per jaar wordt de weide bemest. Paarden staan in no-time zo vet als spek. In de tussentijd 4 dekens gesloopt door hun eigen paard, wordt pas na 4 uur gebeld dat paard met koliek staat. 22 uur per dag in stal. 'nee hoor je mag springen in de bak'.. Ik ga 1x springen in de bak met paard. Daarna app in groepsapp: 'niet meer springen in de bak ivm bakbehoud' (maar de drainage wordt niet doorgespoten dus helft van t jaar staat bak blank). Pas op 1 plek voldoende hooi en weidegang gehad maar geen bak en stalgenoten paste niet bij me.

Zebrastreep

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-07-22 23:37

Als ik de verhalen zo hoor mag ik echt in mijn handjes wrijven ik sta op een top stal met twee lieve en goede staleigenaren met een groot hart voor de paarden. Ze zijn allemaal eerder wat dik dan te dun maar de paarden voelen zich hier erg thuis!

Zo hoef ik niks geen extra verzorger te regelen als ik op vakantie ga. Ze letten er wel goed op en ook stalgenoten onderling letten goed op elkaars paarden op een hele fijne manier.

Alles is mogelijk als je maar overlegt maar eigenlijk is er vrij weinig onmogelijk. Ze denken fijn met je mee en bij problemen willen ze altijd graag een oplossing bieden. Ook als je financieel even krap zit.

Verder keurige nette stal qua onderhoud. Het is er schoon als ik het wel eens moet vergelijken met andere stallen.

Ze werken er heel hard voor dus als het stalgeld omhoog gaat ben ik zeker de laatste die komt klagen ik geef ze groot gelijk. Sfeer is ook heel fijn op stal en iedereen helpt elkaar waar nodig en staat open voor tips en adviezen.

Ik denk dat een leuke en goede stal ook wel erg belangrijk is voor je plezier en ontspanning. Ik wil absoluut niet weg bij mijn stal dus aan huis wil ik mijn oudje zeker niet hebben. De stal waar ik sta is al haar hele leven haar wereld en dat wil ik haar niet afnemen.

Het lijkt mij vooral vervelend omdat je het beste wilt voor je paard maar dit door bepaalde stallen niet goed kunt geven. Tijd om te verhuizen....

_Tristan

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-07-22 23:40

Herkenbaar..
In de randstad liep ik steeds weer tegen het probleem: Te weinig hooi.
Bij een stal mochten ze niet meer dan 2 kleine plakjes per dag van een baal van 20 kilo..
Ik heb toen besloten om zelf hooi te kopen en bij te voeren.. Maar dat kwam nog eens bovenop de al hoge stalkosten.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-07-22 01:14

Het nadeel van op pension staan is, is dat je je altijd naar bepaalde zaken moet schikken die je zelf anders zou doen.

Valt de weegschaal naar de verkeerde kant uit, dan zul je iets anders moeten zoeken. Ik ben een loyale pensionklant, niet moeilijk en flexibel, als mijn paard maar krijgt wat hij nodig heeft. Ik wilde mijn paard met artrose vaker en langer buiten en helaas lukte dat niet. Dus toen ik een ander aanbod kreeg, waar hij de hele dag naar buiten kan met vriendjes, dan ben ik wel weg.

Dus ik snap het niet als je lang ergens blijft staan, als je het niet bevalt.

lnvdh

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-07-22 06:05

ik heb hiervoor op een grotere stal gestaan n vond het daar niet prettig voor mijn paard. Voor mezelf genoeg faciliteiten maar mijn pony kwam in de zomer 8 uurtjes buiten en in de winter mss 4. Opgelost door elke dag mijn pony naar een stukje weiland te brengen maar er ging niets van de prijs af. Het hooi was van matige kwaliteit en de binnenbak was maar op Bep momenten van de dag vrij. Niets mis mee maar voor mijn paard niet geschikt en ik vond de kosten erg hoog voor wat ik ervoor kreeg ( 325 euro)

Nu sta ik heel primitief. En mijn paard komt er zomers 24/7 buiten en in de winter minimaal 10-12 uur. Ideaal? Nee. het liefst zie ik ze jaarrond 24/7 buiten staan maar hier in de omgeving is dat niet of zonder beschutting. En dat is een harde eis voor mij. Hooi is hier prima, er is vrijwel de hele dag wat te knabbelen hier
De stal verder is erg primitief, er is geen stromend water en geen elektra. Het is er erg rustig en je bent er vaak alleen. Ik moest hier erg aan wennen maar inmiddels is dat het geval. Het terrein heeft wel achterstallig onderhoud en daar stoor ik me wel eens aan maar de eigenaar werkt ook full time en doet der best. Waar ik me ook soms aan stoor is dat niet iedereen even actief is op stal. Als het stormt of bloedheet is zijn er eigenlijk 2-3 mensen die zich bekommeren om de paarden en de andere zie of hoor je niet. Ook bij klusjes op het land zijn het altijd dezelfde die aan het werk zijn. Ik moet me daarbij neerleggen maar soms stoort het me wel.

In mijn directe omgeving is niet echt een betere plek. Als ik wat meer luxe wil dan staan er teveel paarden op te weinig land. Mijn ervaring is dat er overal wel wat is. Ik kijk nog altijd rond. De locatie is voor mij heel belangrijk aangezien wij buitenrijders zijn,

Voor nu sta ik prima, ik probeer me niet te storen aan de dingetjes die ik mis maar probeer te zien wat ik wel heb. Mijn paard krijgt niets te kort en dat is het belangrijkste

mairead

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-07-22 06:36

Inclusief mijn huidige stalling, waar ik heel tevreden mee ben, heb ik in totaal 4 stallen mee gemaakt (in de loop van bijna 14 jaar dat ik mijn eigen paard heb).

De eerste stalling waar ik ooit stond met eigen pony, was echt het ergste qua stalbeleid. Helaas als onervaren, beginnende eigenaar me in het begin totaal laten overrompelen. Daar uiteindelijk weggaan was het beste wat ik ooit heb gedaan! Dat had ik natuurlijk veel eerder moeten doen...
-Kilo's brok erin, zelfs na meerdere malen aangeven dat een sobere pony maar weinig hoeft te hebben.
-Weinig hooi (kuil)
-Pony vergeten op de wei te zetten (stond toen dus de hele dag binnen).
-Mochten s winters maar een uurtje in de paddock terwijl je er zelf was.
-Vreemde vakantiepaarden en revalidatie paarden van buitenaf werden in het weideseizoen zonder introductie zomaar in de kudde gegooid.
-Na een incident in de kudde op de wei mocht mijn pony niet meer op de wei. Een stukje apart mocht ook niet (zelfs niet als ik zelf de materialen zou aanschaffen). Ik kon kiezen op de paddock zonder water/hooi/schaduw of de hele dag op stal...

Toen ik daar eenmaal weg was heb ik ook in mijn pony een positieve verandering gezien.

Nu sta ik super naar mijn zin:
-Alle paarden tegelijk en even lang buiten. Óók in de winter.
-Hooi in de paddock.
-Genoeg (onbeperkt als je dat wilt) hooi
-Krachtvoer zelf verzorgen, dus niet meer teveel.

Popstra

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-07-22 09:05

Op iedere stal is wat maar Als je aan alle wensen van alle klanten wil voldoen is geen beginnen aan als stalhouder zijnde want veel klanten zijn gewoon echt heel lastig. Komt bij dat als je een stal wil waar alles bijna perfect is dus goed en veel hooi, goed Krachtvoer, droge paddocks en jaarrond groene Weides, goede faciliteiten en schone grote stallen waar kundig en bekwaam personeel voor je paard zorgt een oliebol aan geld kost iedere maand. Lees minstens €500+!!

Denk dat mensen ook moeten proberen te schikken naar hoe het op hun stal is en vooral kijken naar je paard of die gezond, ontspannen en blij is.
En zo niet dan lekker wat anders gaan zoeken

Steppe

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-07-22 09:27

Popstra schreef:
Op iedere stal is wat maar Als je aan alle wensen van alle klanten wil voldoen is geen beginnen aan als stalhouder zijnde want veel klanten zijn gewoon echt heel lastig. Komt bij dat als je een stal wil waar alles bijna perfect is dus goed en veel hooi, goed Krachtvoer, droge paddocks en jaarrond groene Weides, goede faciliteiten en schone grote stallen waar kundig en bekwaam personeel voor je paard zorgt een oliebol aan geld kost iedere maand. Lees minstens €500+!!

Denk dat mensen ook moeten proberen te schikken naar hoe het op hun stal is en vooral kijken naar je paard of die gezond, ontspannen en blij is.
En zo niet dan lekker wat anders gaan zoeken

Lekker makkelijk gezegd dan zoek je wat anders, helaas is er in een aantal regio's niet veel anders en dat weten stalhouders ook.
Maar je moet niet adverteren met zaken die je niet waar kan maken, als potentiele pensionklant kijk je wat er aangeboden wordt, je gaat kijken en praten en als er uiteindelijk of na een korte tijd andere regels oid gelden dan ben je ineens een lastige pensionklant?!

En ja natuurlijk zijn er ook lastige pensionklanten maar ben wel eens benieuwd als de pensionhouder zelf ineens zijn/haar paard in pension moet zetten waar de werkelijkheid niet klopt met wat wordt aangeboden of ze zichzelf dan ook als lastige pensionklant zien?

En soms is een stal prima voor je paard totdat er iets met je paard gebeurt waardoor het stalmanagement niet meer klopt en om dan acuut te verhuizen is ook niet altijd mogelijk.

Mijn paard kon vroeger in de zomer 24/7 op het gras maar helaas nu niet meer en de stal waar ik stond was dat gelukkig mogelijk omdat er meer niet 24/7 op het gras stonden. Maar wel meer geregel om hem op tijd van het land te halen.
Of van stro naar vlas is ook niet overal mogelijk of van voordroog naar hooi of vice versa.
En zo kan ik nog wel meer simpele zaken verzinnen en dan vind ik een pensionklant niet lastig maar is het in het belang van het paard.

Gini

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-07-22 09:46

Klanten worden lastig wanneer er geen duidelijkheid is en wanneer regels schijnbaar volgens willekeur gefantaseerd worden. Pensionhouders zouden eerst zelf eens een plan moeten opstellen van wat kan ik aanbieden en voor welke prijs en dat eerlijk communiceren. Je zou maar die springruiter zijn die expliciet gevraagd heeft of er gesprongen mag worden in de bak en dan na je eerste training een appje krijgt dat er niet meer gesprongen mag worden wegens bakbehoud. Tja, dan word je een lastige klant, ja.
Mij lijkt het logisch dat wanneer je geen onbeperkt hooi kan aanbieden, dat je niet zegt tegen potentiële klanten dat je onbeperkt hooi aanbiedt. Dan weet je toch dat dat in je gezicht gaat terugslaan? Als dat een belangrijk iets is voor de klant en die komt mede omwille van dat aspect op jouw stal staan, dan weet je toch dat je als pensionhouder zelf een lastige klant aan het kweken bent?

ruitje

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-07-22 09:47

Ik twijfel om hier te reageren, want het gaat 1 tegen 100 worden natuurlijk :+ . Zoveel pensionstalhouders zitten hier niet denk ik. Toch even de andere kant belichten:

Een eigenaar vind alles altijd in het belang van zijn paard, die bedenkt dingen niet om een pensionstalhouder te pesten :) .

Dat is het vertrouwen wat je in elkaar moet hebben. Ik vertrouw erop dat een klant er zo in staat.

En een klant moet er op vertrouwen dat ik het ook met de beste bedoelingen doe.

En ja, het mag niet, maar ook ik voer er wel eens een te weinig omdat ik het verkeerd inschat, of vergeet er 1 buiten te zetten.

Pensionstalhouders zijn net mensen :') .

Ik heb ons ruwvoerbeleid vorige maand uitgeschreven, 5 pagina's lang.
Waarom? Omdat ik dacht dat ik bij een rondleiding duidelijk genoeg aangaf hoe het er aan toe gaat, maar er zit soms zoveel ruis in de communicatie. Dat ligt helemaal niet aan de ene of aan de andere partij... Maar als ik zeg: ze krijgen onbeperkt ruwvoer. Dan ligt er de volgende ochtend nog iets van hooi/voordroog en ze staan daarnaast ruim op stro, want dat is i.m.o. ook ruwvoer. Dan puzzelen ze dus hun laatste stuk ruwvoer zo bij elkaar. Heb je een slowfeeder hangen, dan zit er sowieso nog ruwvoer in. Ik vind dat onbeperkt.

Als een klant hoort: ze voeren onbeperkt en denkt: er ligt voor de volgende voerbeurt nog 2 kilo hooi in de box. En ik wil dat niet want dat vind ik zonde van mijn ruwvoer/ de box is niet meer netjes te krijgen.

Heb ik dan gelogen? Heeft de klant dan iets verkeerd begrepen?

Idem voor een paard wat speciale zorg nodig heeft/apart moet staan. Als dat kan, kan het. Maar soms kan ik het gewoon niet leveren, denk ik dan niet in het belang van het paard? Of zie ik dat dat voor dat paard beter zou zijn, maar past het gewoon niet in mijn bedrijfsvoering?

Ik vind dat moeilijk, je kan het niet voor iedereen perfect doen. Je moet een soort beleid maken wat voor de meesten past. Dat betekent helaas ook dat er ook echt mensen ontevreden zullen zijn :o

DuoPenotti

Woonplaats: Tussen de Limburgse velden met uitzicht op de Brabantse.

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-07-22 10:13

Jaren terug gewoon als particulier wat stallen aangeboden.
Puur omdat het voor mij weinig extra werk is als ik toch de kruiwagen al in de hand heb voor mijn eigen paarden. Je kunt zo kleinschalig natuurlijk luxe dingen doen als voelen onder de deken in de lente of ze niet staan te zweten en zo ja die even afhalen.
Alsof het je eigen paarden zijn.

En ik heb geen paarden van andere meer. Zou ik dat geld kunnen gebruiken, ja. want ik hield er wel wat aan over.
Ik heb ondertussen al weer meerdere keren mensen aan de deur gehad of ik geen stal of alleen weide verhuur.
Maar mijn antwoord is nog steeds nee.
En dat is niet omdat de wensen van de klanten zo normaal waren.

Hier komen ze 365 dagen per jaar op een droog weiland met gras.
onbeperkt ruwvoer.
In de nacht binnen op vlas. Wel een plakje stro onder de voerbak. Naast uiteraard de laatste hooibeurt om 23 uur
7 dagen in de week gemest.
Een verlichte rijbak die alleen met vorst en sneeuw niet te rijden is.
Voor een spotprijs.
En nog was het klagen over de gekste dingen. Ik werd er helemaal gek van.

Ik weet dat er stallen zijn die niet doen wat ze vooraf beloven.
Maar als je alles wel doet, zelfs meer, dan zeikt de helft van de mensen nog.