meiske16 schreef:Ja ik rijd mijn paardje ook afwisselend, maar toch probeer ik wel het meest met oprichting te rijden, aangezien je dan beter achterbeen gebruik krijgt!
Ik moet mijn pony de laatste tijd ook om die reden meer oprichten. Natuurlijk moet je paard altijd met een goed achterbeengebruik lopen (hoog of laag ingesteld), maar als het er niet is, dan moet je het toch ergens vandaan halen. Momenteel vinden mijn pony en ik het meer opgericht lopen nog een drama (net anderhalve week serieus en met een reden mee bezig), maar ik merk dat ze na even opgericht gelopen te hebben, ook "laag" veel beter gaat lopen. Zonder eerst een tikje meer oprichting loopt ze vlak en meer vanuit de schouder, na even opgericht gelopen te hebben gaat ze meer stuwen en gebruikt ze haar achterbenen dus blijkbaar beter.
Ben niet zo'n dressuurprikker, dus ik kan niet altijd precies uitleggen wat ik voel en wat dat dan zal betekenen voor rug- en beengebruik, maar verschil is er in ieder geval wel en m'n gevoel zegt ook dat het resultaat goed is. De weg er naartoe valt me alleen wat tegen. Zijn er andere methoden om het achterbeengebruik te stimuleren? (behalve dan misschien balkjes lopen)
On topic: mijn voorkeur gaat dus voorlopig wel uit naar "laag" (hoewel niet LDR!!), omdat ik dan meer controle heb over ontspanning en ruggebruik en omdat ik veel in het bos rij (endurance-training) en een lage halshouding daar ook comfortabeler is dan "opgericht" (wel eens een endurance paard "in de houding" door het bos zien gaan??)