hoe rij jij je paard(op wat voor manier...)????

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

op wat voor manier rijd jij je paard???

diep laag en rond
11 (10%)
afwisselend
73 (68%)
opgericht
6 (5%)
aan een lange teugel :P
17 (15%)

Totaal aantal stemmen: 107

ibikus

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-03-04 10:06

Als je daar je achterbeen gebruik vandaan moet halen doe je iets verkeerd,
hoe diep je het paard ook instelt, ze horen altijd van achter uit te komen.

WendyBZ

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-03-04 10:07

Als het aan mij ligt aan de lange teugel; waslijntjes Haha! Maar dat is meestal als ik in het bos rij. Als ik les heb van een vriendin rij ik meer opgericht. Ook omdat hij nogal eens wil vergeten dat zijn lichaam niet ophoudt na zn buik

xxappiexx

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-03-04 10:31

Ligt eraan wat we gaan doen, gaan we dressuren dan is het laag en rond en na een tijdje gewoon normaal op de loodlijn.

Bij recreatie ligt het er gewoon aan wat ik wil. Bij springen is het meestal net voor de loodlijn omdat ze dan veel te opgefokt is.

Vosje26

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-03-04 11:20

Afwisselend.. Stap op me paard en ga eerst voelen wat hij doet.. En daar pas ik me training op aan..

marloezzke

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-03-04 12:13

ik probeer mijn paard zo te rijden, dat ik hem ten alle tijden, in alle oefeningen en figuren, alle gangen en tempo's in verschillende hoofdhoudingen kan rijden. ik wissel dit heel veel af tijdens mijn training, maar meestal begin ik met diep, laag en rond waar bij ik veel achterbeen gebruik vraag, hier los ik meestal alle blokeringen in het lijf mee op, vanuit daar werk ik verder, ik werk dus ook aan op richting, laat hem de hand mee nemen, weer wat dieper, wat met de neus eruit.

Kristie

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-03-04 12:23

Als ik buiten rij aan de lange teugel, en in de bak probeer ik zo afwisselend mogelijk te rijden, maar vaak heb ik er na een halfuurtje wel weer genoeg van en gaat ie weer lekker aan de lange teugel Tong uitsteken

mandymonica

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-03-04 12:32

meiske16 schreef:
Ja ik rijd mijn paardje ook afwisselend, maar toch probeer ik wel het meest met oprichting te rijden, aangezien je dan beter achterbeen gebruik krijgt!

Ik moet mijn pony de laatste tijd ook om die reden meer oprichten. Natuurlijk moet je paard altijd met een goed achterbeengebruik lopen (hoog of laag ingesteld), maar als het er niet is, dan moet je het toch ergens vandaan halen. Momenteel vinden mijn pony en ik het meer opgericht lopen nog een drama (net anderhalve week serieus en met een reden mee bezig), maar ik merk dat ze na even opgericht gelopen te hebben, ook "laag" veel beter gaat lopen. Zonder eerst een tikje meer oprichting loopt ze vlak en meer vanuit de schouder, na even opgericht gelopen te hebben gaat ze meer stuwen en gebruikt ze haar achterbenen dus blijkbaar beter.

Ben niet zo'n dressuurprikker, dus ik kan niet altijd precies uitleggen wat ik voel en wat dat dan zal betekenen voor rug- en beengebruik, maar verschil is er in ieder geval wel en m'n gevoel zegt ook dat het resultaat goed is. De weg er naartoe valt me alleen wat tegen. Zijn er andere methoden om het achterbeengebruik te stimuleren? (behalve dan misschien balkjes lopen)

On topic: mijn voorkeur gaat dus voorlopig wel uit naar "laag" (hoewel niet LDR!!), omdat ik dan meer controle heb over ontspanning en ruggebruik en omdat ik veel in het bos rij (endurance-training) en een lage halshouding daar ook comfortabeler is dan "opgericht" (wel eens een endurance paard "in de houding" door het bos zien gaan??)

_10_

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-03-04 12:54

Ik rij mijn paard afwisselend, begin laag en diep, pak hem halverwege op en rij hem in de wedstrijdhouding.
Dan weer laag en rond. Zo wissel ik het vaak af.

Jamy

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-03-04 12:58

Met losrijden rijd ik Jamy voorwaarts neerwaarts (laag en rond dus) En als ze los is pak ik dr op en loopt ze meer in wedstrijdhouding. Tussendoor af en toe nog een keer laag en rond.
En als ik buiten rijd meestal aan een lang teugeltje (maar wel contact).

Revanches

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 04-03-04 15:22

Ja buitenritjes maak ik ook lekker aan een langer teugeltje!!!(met natuurlijk wel contact met de mond!!!!)
gewoon ff voor de ontspanning!!!!!

Muizje

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-03-04 21:39

Ik rijd eerst met lange teugel, stappen en draven. Daarna ga ik rond rijden. En uitstappen weer met lange teugel OK dan!

Jaike

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-03-04 23:21

Ik begin en eindig met lange teugel, vervolgens eerst even lang, laag en rond en na een poosje stel ik Jaike iets hoger in Haha!

Kortom: afwisselend!!