Vogels verdrinken in waterbak

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

Azmay

Re: Vogels verdrinken in waterbak

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-07-22 18:40

Ik had een plank of stok er schuin in staan, konden insecten en vogels er zelf uit klimmen. Inderdaad super sneu als je een vogel in je bak vind en niet fris ook.

Gombal

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-07-22 18:43

Wij hebben drijf kurk wat eigenlijk voor schildpadden is er in liggen.
Dit omdat deze nat ook niet giftig zouden zijn voor de paardjes

anca

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-07-22 18:48

Ik zou er inderdaad wat stenen inleggen zodat ze eruit kunnen klimmen en de paarden het er niet uit kunnen halen

senna21

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-07-22 18:54

ellepel

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-07-22 18:58

nee joh, is niet meteen vogelgriep…vogels verkijken zich er wel eens op in wat voor water ze willen.
dan willen ze badderen,maar blijkt het toch te diep te zijn
hier trouwens als het dode vogels zijn wel altijd spreeuwen :j

josien_m_

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-07-22 19:05

Ik had ook geregeld jonge vogeltjes verdronken in mijn watertonnen, zo naar!
Een net van de action of zo met kleine maas er ruim helemaal om heen doen. Dan hebben de vogels houvast en kunnen ze er uit klimmen. En de paarden hebben er geen last van bij het drinken.

Qimm

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-07-22 19:59

Ik heb een kunststof grastegel in mijn badkuip gelegd nadat ik ook regelmatig verdronken vogeltjes had, nu nooit meer! En dat ding is zo zwaar dat de paarden er niks mee doen.

Pandora2

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-07-22 20:04

Hier ook een paar jaar geleden enkele spreeuwen verdronken in de speciekuipen.
Heb er nu net als Ellepel een kleine variant in de vorm van een schaal naast gezet.
Op de andere wei heb ik kleine emmertjes staan. Die vul ik elke morgen en avond bij tot de rand.
Sindsdien nooit meer ongelukken.

Lizz

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-07-22 20:54

Gitana

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-07-22 20:56

Misschien een drinkpunt maken voor de vogels, die hebben dorst met het droge weer :)

Lynn_Nikita

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-07-22 21:00

Hier helaas ook een paar jaar geleden aan e hand gehad bij ons waren het mussen. Ook bij half volle kuipen

Ik denk dat de stenen erin de beste oplossing is gezien de veulens en een laag bakje in de hoop dat ze daaruit gaan drinken

Balko

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-07-22 21:01

Hier sterven vogels ook met bosjes als het droog is. Ondanks dat er ook ondiep water is verdrinken ze toch in de waterton.
Geen idee wat voor vogels het zijn…

Iriscope

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-07-22 21:03

Hier vorige week ook een vogel verdronken in onze waterbak. Was vergeten om na de verhuizing de stenen terug te leggen. Wij hebben dus stenen erin, zodat vogeltjes er zelf uit kunnen klimmen.

Hevonen

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-07-22 21:08

Ik heb altijd stenen of een stevig drijvend plankje erin, zodat vogels en andere kleine dieren eruit kunnen klimmen

Art_Ificious

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-07-22 21:31

Hier een kraai verdronken in een halfvolle kuip.

Ik heb in een rustige hoek waar ik 's winters ook vogelvoer ophang een lage voerbak gezet met water en een steen erin zodat grote vogels niet gaan baderen. Het water is zo'n 15cm diep dus moest een mus of meesje erin terecht komen kan deze er dmv de steen ook nog uit.

FleurSandro

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-07-22 22:21

Aantal jaar geleden met de hitte/droogte ook veel last van gehad. Door te kort aan water plekken zoeken ze de speciekuipen op maar daar komen ze niet meer uit... Inderdaad iets maken waardoor ze eruit kunnen klimmen, of een plas water of ander waterpunt creëeren waar ze water vandaan kunnen halen. Gebeurd zeker niet alleen met jonge vogels helaas.

onpaard

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-07-22 22:37

Wij hadden betongaas schuin in de badkuip zodat vogels niet konden verdrinken. Dit lag aan een kant om de bad rand gevouwen. Het was ook handig voor in de winter, dan kon je het ijs makkelijke breken/verwijderen.

Tancreda4

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-07-22 00:20

Ik lees mee.... Al 10 jaar speciekuipen en op een muis na nooit slachtoffers. Maar van de week een jonge ekster, daar was ik wel ziek van... Zo sneu en zo onnodig.

Je hebt speciale waterbakken om te voorkomen dat voornamelijk steenuilen we in verdrinken. Denk ook wel na te maken?

Afbeelding
https://www.vivara.nl/steenuilvriendeli ... ygEALw_wcB

sanne1992

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-07-22 00:58

Bij ons op stal hebben wij rechthoekige bakken (met vlotter). Per 2 weides staat er 1 bak zodat beide weides er gebruik van kunnen maken. Misschien dat een rechthoekige bak een oplossing kan zijn als je deze gedeeltelijk buiten de weide plaatst en daar een constructie in maakt waar de veulens niet bij kunnen, maar de vogels wel eruit kunnen.

Lusitana

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-07-22 18:13

Lynn_Nikita schreef:
Ik denk dat de stenen erin de beste oplossing is gezien de veulens en een laag bakje in de hoop dat ze daaruit gaan drinken

Ja, ik heb in de droge /hete tijd van het jaar een (afwas) bakje in de buurt van de trog (waar ik dus een fijn gaas in heb) onder een boom, met en steen erin, dus ze hebben alleen een ringetje water dat ze kunnen drinken, maar niet in kunnen verdrinken.
In winter vinden ze wel plasjes hier en daar.

Daphne__

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 08-07-22 12:06

Lastige met waterbakje buiten de wei zetten voor de vogels is dat we een pad buitenom hebben en dan in het midden 2 weilanden. 5 Paarden (waarvan ook weer 2 veulens) lopen op het pad om de wei en in het 1e weiland en de andere 4 staan in het 2e weiland in het midden. Dus er is niet echt een plek waar ik een laag bakje neer kan zetten, zonder dat een paard zich er mee gaat bemoeien.

Vanmiddag worden de vogelvriendelijke waterbakken bezorgd, 2 van 110 liter. Even kijken of dat genoeg is of dat ik de oude tonnen er nog bij moet hebben, daar doe ik dan stenen in. En ondertussen ook eens kijken of ze na te maken zijn idd. Ik dacht ook al, specietonnen passen in elkaar... Als ik er 2 neem, 1tje allemaal gaten in maak met een boor oid en die in de andere stop.. Dan kunnen ze daar misschien uit klimmen?

Snippergroen

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-07-22 12:13

Zie dat je inmiddels een oplossing hebt gevonden om te testen :)

Ik heb een tijd een badkuip gehad die als waterbak diende. Daar verdronk ook van alles in. Daar heb ik toen een rand van kippengaas ingemaakt (waarbij de rand van het gaas nog ver over de buitenkant van de rand van de kuip doorliep) en sinds dien vonden we geen dode dieren meer in de waterbak :) Nou is een badkuip natuurlijk wel een stuk groter dus minder risico dat een paard zich openhaalt aan kippengaas.

_Lorette_

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-07-22 12:16

Ik lees even mee! In al die jaren zijn er alleen wat insecten en één rat (horror) verdronken in onze waterbak, maar ik ben er vooral met droogte erg bang voor dat er toch vogels in verdrinken. Die gaan meestal heerlijk badderen in de waterbak van de hond, maar toch.

Qimm

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-07-22 13:14

Afbeelding

Hiermee heb ik geen enkele verdrinking meer gehad.

pluisbeer

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-07-22 13:53

Tak erin leggen, verdri ken er ook geen insecten in