Hoeveel betalen/zouden jullie betalen?

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

Anoniem

Re: Hoeveel betalen/zouden jullie betalen?

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-06-22 10:51

Dan zit je vlak bij mij :) Ik heb in deze regio €150 per maand betaald voor 1,5 hectare met schuilstal en omheining. Stroom en water moesten wij zelf voorzien. Ik kon hier dan zo veel paarden op zetten als ik wou. Persoonlijk zou ik hooi en stalbedekking in de prijs verwerken en dan €200 per maand vragen. Ik zou ook al het werk zelf doen. Vertrouwen op een ander is altijd de basis voor gezeik en gezeur.

petraaken

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-06-22 10:56

Oh, Limburg. Vraag in de buurt eens na of ze in de zomer nog veel gras hebben. Kennis van ons had in het Limburgse 10 hectaren aan weides maar in de zomer bijna geen gras. Zeker bij droge zomers was dat een groot probleem. Veel lag aan de soort bodem daar die in de zomer blijkbaar veel te snel te droog werd waardoor het gras niet groeide. In de winter dan veel te veel gras.

DuoPenotti

Woonplaats: Tussen de Limburgse velden met uitzicht op de Brabantse.

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-06-22 10:57

Britta31 schreef:
Vergis je niet in de hoeveelheid werk dat zelf hooien kost.

loonwerker bellen.... :D

Maar prijzen in België weet ik niet.
Zonder bak ligt het er ook erg aan wat de uitrijmogelijkheden zijn. Dat zijn dan de klanten die je voornamelijk trekt.

Wij hebben ook pensionners gehad, maar dat zal niet vlug meer gebeuren.
Wij hooien voortaan en wat over is verkopen we.

Britta31

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-06-22 11:09

De twee weiden die wij hebben zijn net te klein voor de grote trekkers van het loonbedrijf.Alleen voor de balen maken komen ze.

Kalea

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-06-22 11:21

Dan zit je ook bij ons in de buurt, ik denk dat de prijs die je in gedachte hebt wel realistisch is.

Soura

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-06-22 11:32

Ik zit aan de Veluwe Trail, midden in het bos, oneindig veel ruiterpaden, maar geen bak, wel stromend water, geen warm water, zadelkamer, stroom, geen wc. Paarden staan 24/7 buiten. Grote schuilstal aanwezig. Altijd schaduw van de bomen. In de winter op een grote paddock. Deze kun je b Ik betaal 160 euro per maand en in de winter komt hier nog hooi bij. In de winter mesten we om beurten de paddock en voeren dan het hooi. Met 6 paarden heb je dus 1 dag in de week werk in de winter. In de zomer is er enkel strookbegrazing, dus geen werk qua mesten en voeren.
In deze regio (Arnhem) is dit een hele normale prijs.

Little_Gift

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-06-22 11:46

Hoe wil je op een stuk land van 1,4 hectare én zelf hooien én 1 paard van jou + 1 à 2 pensionklanten + misschien nog een 2de paard van jou proppen?

Dat is dan 4 paarden én hooien... Dat lukt nooit. Het zal of hooien of pensionpaarden erbij worden.

Britta31

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-06-22 13:53

En hopen dat het geen droge zomer word dan heb je niets meer en moet je hooi bijvoeren.

GamblersCup

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-06-22 14:34

Zo'n plek bij ons zou ongeveer €100 kosten en met hooi en al het werk wat gedaan wordt zo rond de €150, met mee weide ca. €180. Maar ja, dat is in Duitsland, een stuk noordelijker gelegen.

Art_Ificious

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-06-22 16:04

Tja ik zit in Lummen. En heb regio Hasselt dus al de gekste prijzen gezien voor nog geen 1 ha... 250 euro en had je nog niks erbij qua voorzieningen (piste, voer, hooi etc). Dus voor prijzen vanaf 200 euro zou ik persoonlijk afwijken naar een pensionstal waar wel een piste is.

Heb zelfs een wei te huur gezien gehad voor 100 euro maar dat was zelfs nog geen 0,4ha groot. Dat kan nooit jaarrond weidegang blijven.
(2 jaar terug een vriendin helpen zoeken naar weide rondom hasselt/Diepenbeek).

Hier in Lummen wel jaar rond gras. Ook bij droogte. Hier is de grond zandgrond met turf.

Qua hooien denk ik dat je wel de helft zeker kan hooien. Hier lukt hooien ook en zitten we met 4 paarden op 2HA
Laatst bijgewerkt door Art_Ificious op 13-06-22 16:07, in het totaal 2 keer bewerkt

EllyC

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-06-22 16:05

Little_Gift schreef:
Hoe wil je op een stuk land van 1,4 hectare én zelf hooien én 1 paard van jou + 1 à 2 pensionklanten + misschien nog een 2de paard van jou proppen?

Dat is dan 4 paarden én hooien... Dat lukt nooit. Het zal of hooien of pensionpaarden erbij worden.

Hier hebben we op kleigrond op 1,5 ha 3 paarden, 3 d ponies en 3 kleintjes staan en eigenlijk zouden we daar de helft van moeten hooien.
Dus met 1,4 ha en 3 paarden moet dat wel lukken lijkt me.

Shenavallie

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-06-22 16:19

Tussen de 100 en 150 euro maximaal. Alleen zal hooien met deze oppervlakte niet van toepassing zijn als er vier paarden op lopen. Weet niet hoeveel hooi in België kost? Dan zou je in de herfst en winter tussen de 150 en 200 max kunnen zitten.

tengeltje11

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-06-22 18:35

Idd, ik had vroeger 4 d-pony’s op 6000m2 en met een goed management hadden die vanaf het voorjaar totdat het ik het najaar te nat werd, 24/7 gras en moest er niets worden bijgevoerd.

Dus tuurlijk kan je nog hooien als je alles netjes onderverdeeld en bijhoudt (ik ga niet spreken over dan bv extreem droge jaren, we spreken over normale omstandigheden)

Kendra

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-06-22 19:04

Je kunt je kosten rekenen, maar ook wat je er voor terug wilt.
Dus als je iemand zoekt die (af en toe of vaker) bij kan springen maar ook jouw nieuwe paardenvriendin moet worden zou ik niet de hoofdprijs vragen maar vooral op zoek gaan naar iemand die past.
Je moet er niet bij in schieten natuurlijk.

liberia

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-06-22 19:41

En een weidemaatje, bijv. pensionado voor je paard? Al het gras wat over is hooien in kleine baaltjes. Hooi opslaan en in de winter verkopen. Zo blijf je eigen baas en levert het gras nog wat op.

Little_Gift

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-06-22 00:23

EllyC schreef:
Little_Gift schreef:

Hier hebben we op kleigrond op 1,5 ha 3 paarden, 3 d ponies en 3 kleintjes staan en eigenlijk zouden we daar de helft van moeten hooien.
Dus met 1,4 ha en 3 paarden moet dat wel lukken lijkt me.

En hoeveel en hoe vaak weidegang krijgen die dieren dan?
Kan niet onbeperkt jaarrond zijn lijkt me en als dat effectief dus zo is dat ze dan een winter maar op stal moeten of op een postzegel omdat er perse zoveel dieren gehouden moeten worden op zo'n kleine grond, dan zijn we uitgepraat want dan verschillen we teveel op vlak van paardenwelzijn

Little_Gift

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-06-22 00:24

tengeltje11 schreef:
Idd, ik had vroeger 4 d-pony’s op 6000m2 en met een goed management hadden die vanaf het voorjaar totdat het ik het najaar te nat werd, 24/7 gras en moest er niets worden bijgevoerd.

Dus tuurlijk kan je nog hooien als je alles netjes onderverdeeld en bijhoudt (ik ga niet spreken over dan bv extreem droge jaren, we spreken over normale omstandigheden)

Daar zeg je het zelf... Najaar eraf en dan? Op een postzegel of in de stal? Omdat de eigenaar wil kunnen hooien én teveel dieren proppen wil? Nee dank u!

tengeltje11

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-06-22 07:04

Little_Gift schreef:
tengeltje11 schreef:

Daar zeg je het zelf... Najaar eraf en dan? Op een postzegel of in de stal? Omdat de eigenaar wil kunnen hooien én teveel dieren proppen wil? Nee dank u!

Neen hoor, er was een stuk weide waar ze in de winter op bleven, nooit op stal.

Alles valt of staat met een goed management.

martiekenzo

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 14-06-22 11:47

Even over zelf hooien :-)
We hebben al jaren evaring met het hooien van een kleiner stukje land en hier ook het materiaal voor (tractor, maaier en schudder) dus enkel voor het persen zouden we iemand laten komen.
Het is ook zeker geen prioriteit om nog te gaan hooien. Dit zou enkel zijn wanneer er voldoende gras overblijft. De paarden en weidegang krijgen zeker voorrang op het zelf hooien.

Duhelo

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-06-22 13:01

Ik betaal zelf max 50-100 euro voor een lege stal.
(+- 50 euro voor een weide met schuilstal zonder faciliteiten(wel met water), max 100 indien er een goede bak bij is en er stromend water en elektriciteit is.

Bedenk zelf goed wat je voerbeleid is. Ik heb altijd mijn stukje privé gehad want ik wil de paarden 24/7 buiten en onbeperkt hooi. Stallen waar er geen onbeperkt ruwvoer is vallen voor mij af.

Wil je de paarden altijd buiten, of snachts op stal, wat is jouw voerbeleid? zet dit zeker goed op papier, scheelt een hoop gedoe nadien.

Bij onbeperkt hooi zou ik opteren om gewoon de hooikosten te delen door het aantal paarden.
Bij drie euro voor een baaltje hooi zat ik met 2 trekpaarden en een pre op 270 euro hooi per maand als er geen gras is. Dus 90 euro per paard. Dit is voor een gewoon paard vrij ruim gerekend, en als je 6 maand hooi en 6 maand gras kan voorzien, heb je aan 50 euro hooikost in principe voldoende.
Mij lijkt 150 euro voor stal + hooi met voer en uitmestbeurten verdeeld een mooie max prijs.

Ayasha
Blogger

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-06-22 13:05

martiekenzo schreef:
Bedankt voor alle antwoorden allemaal!

Ik zit in regio Hasselt (Limburg, BE). Hier in de omgeving zijn eigenlijk enkel de grootschalige sport-pensionstallen en daar zijn de prijzen natuurlijk compleet anders dan voor iets kleinschalig en privé.

Er is een aparte ingang voor de 2e persoon aan de straat, waardoor ze eigenlijk niet op onze prive (tuin, huis) zou moeten komen.
Ruimte voor opslag van hooi is er zeker genoeg, we hebben een grote schuur waar toch heel wat hooi inpast.

Alles zal vastgelegd worden in een contract om zo veel mogelijk gedoe achteraf te vermijden.

EllyC schreef:
Eerst zou ik mezelf de vraag nog eens stellen of je dit echt wel zou willen.
Naast gezelligheid kan het ook een hoop gezeur geven. Is het dan bv niet handiger om een "jonge" pony voor de opfok erbij te zetten (shet vind ik niet zo handig omdat die toch altijd al teveel eten).
Reken bij je kosten evt. ook nog de afvoer van de mest, kunstmest etc. Wat doe je met wormenkuur/onderzoek? Enten?
Prijs zelf hooien indien je bv niet zelf kan schudden is bijna niet lonend tov kopen. Dan is het bv voor zomerseizoen handiger om een koppel jonge paarden in te laten scharen.

Jonge paarden in het zomerseizoen is zoals het nu is maar ik merk dat mijn paard daar echt niet tevreden van wordt om elk jaar nieuwe paarden erbij te hebben die ook weer weg gaan. Ik wil nu graag een vast gezelschap voor mijn paard, stabiliteit en rust.

Jullie hebben ook een aantal punten aangegeven waar ik nog niet goed genoeg over nagedacht heb. Altijd fijn om bij twijfel toch dat topic op bokt te openen om handige bruikbare feedback te krijgen!

Ik ken de regio en ik zou eerlijk gezegd geen 200 euro betalen als ik niet ter plaatse kan trainen. Afhankelijk van waar je zit zijn er nl. ook geen echte uitrijmogelijkheden zonder dat je een trailer nodig hebt dus het is niet dat je het bos in kan vanuit je huis vermoed ik.
In wezen verhuur je gewoon weidegang met hooi en voederbeurten. Dan vind ik 150 duur zat.

Er zijn genoeg kleine prive stallen in jouw regio trouwens. :) Hasselt zit vol met prive stallen. :+

Kayley95

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-06-22 13:21

Op de basis wat jij nu aanbied, vind ik dat veel geld. Ik heb voor 75 euro met stallen en een gedraineerde rijbak, mestopslag, stallen, paddock, 4 weien en een super ruime zadelkamer gestaan. Hier zat verder niks anders inbegerepen kwa voer. Ook weet van een kennis die ook in de vergelijkbare categorie zit 100 euro betaald incl stro en hooi.

Momenteel betaal ik 140 voor bijna alle faciliteiten ( denk aan binnenbak, buitenbak, solarium, cross weide en dressuur weide, paddocks. ) Enigste wat ik moet doen is mijn eigen stal mesten ( kan voor 35e ook gedaan worden ) vlas voor mijn eigen bestellen en brok halen.

En ik sta in Brabant. Ik zag net voorbij komen dat Brabant duur is. Voor sportstallen wel, maar wat jij aan bied niet. Ik weet niet waar je precies zit? Maar ik zou 100 euro ok pm doen.

Edit: Ik zie dat je in Hasselt staat. Ik zou dan 100pm vragen voor wat je nu aanbied.

Little_Gift

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-06-22 17:01

tengeltje11 schreef:
Neen hoor, er was een stuk weide waar ze in de winter op bleven, nooit op stal.

Alles valt of staat met een goed management.

En hoe groot was dat stukje weide dan?

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-06-22 17:48

Waarom zo aanvallend little_gift? Ik had een weiland van 83 are met 4 paarden en ik kon 1 snee hooien van een 40 are. In de zomer hadden ze de wei stuk per stuk, in de winter alles. Afhankelijk van welke grond en jou management kan het prima.

sevke

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-06-22 17:52

Ik vraag, in Belgie, voor een veulen tem 2-jarige bij ons in de opfok 150/md. Daar zit inbegrepen: ruim en droog weiland (2HA), mooie schuilstal, onbeperkt hooi van goede kwaliteit, één keer per dag brok, ontworming om de 3 maanden.