Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight
Britta31 schreef:Vergis je niet in de hoeveelheid werk dat zelf hooien kost.
Little_Gift schreef:Hoe wil je op een stuk land van 1,4 hectare én zelf hooien én 1 paard van jou + 1 à 2 pensionklanten + misschien nog een 2de paard van jou proppen?
Dat is dan 4 paarden én hooien... Dat lukt nooit. Het zal of hooien of pensionpaarden erbij worden.
EllyC schreef:Little_Gift schreef:Hoe wil je op een stuk land van 1,4 hectare én zelf hooien én 1 paard van jou + 1 à 2 pensionklanten + misschien nog een 2de paard van jou proppen?
Dat is dan 4 paarden én hooien... Dat lukt nooit. Het zal of hooien of pensionpaarden erbij worden.
Hier hebben we op kleigrond op 1,5 ha 3 paarden, 3 d ponies en 3 kleintjes staan en eigenlijk zouden we daar de helft van moeten hooien.
Dus met 1,4 ha en 3 paarden moet dat wel lukken lijkt me.
tengeltje11 schreef:Idd, ik had vroeger 4 d-pony’s op 6000m2 en met een goed management hadden die vanaf het voorjaar totdat het ik het najaar te nat werd, 24/7 gras en moest er niets worden bijgevoerd.
Dus tuurlijk kan je nog hooien als je alles netjes onderverdeeld en bijhoudt (ik ga niet spreken over dan bv extreem droge jaren, we spreken over normale omstandigheden)
Little_Gift schreef:tengeltje11 schreef:Idd, ik had vroeger 4 d-pony’s op 6000m2 en met een goed management hadden die vanaf het voorjaar totdat het ik het najaar te nat werd, 24/7 gras en moest er niets worden bijgevoerd.
Dus tuurlijk kan je nog hooien als je alles netjes onderverdeeld en bijhoudt (ik ga niet spreken over dan bv extreem droge jaren, we spreken over normale omstandigheden)
Daar zeg je het zelf... Najaar eraf en dan? Op een postzegel of in de stal? Omdat de eigenaar wil kunnen hooien én teveel dieren proppen wil? Nee dank u!
martiekenzo schreef:Bedankt voor alle antwoorden allemaal!
Ik zit in regio Hasselt (Limburg, BE). Hier in de omgeving zijn eigenlijk enkel de grootschalige sport-pensionstallen en daar zijn de prijzen natuurlijk compleet anders dan voor iets kleinschalig en privé.
Er is een aparte ingang voor de 2e persoon aan de straat, waardoor ze eigenlijk niet op onze prive (tuin, huis) zou moeten komen.
Ruimte voor opslag van hooi is er zeker genoeg, we hebben een grote schuur waar toch heel wat hooi inpast.
Alles zal vastgelegd worden in een contract om zo veel mogelijk gedoe achteraf te vermijden.EllyC schreef:Eerst zou ik mezelf de vraag nog eens stellen of je dit echt wel zou willen.
Naast gezelligheid kan het ook een hoop gezeur geven. Is het dan bv niet handiger om een "jonge" pony voor de opfok erbij te zetten (shet vind ik niet zo handig omdat die toch altijd al teveel eten).
Reken bij je kosten evt. ook nog de afvoer van de mest, kunstmest etc. Wat doe je met wormenkuur/onderzoek? Enten?
Prijs zelf hooien indien je bv niet zelf kan schudden is bijna niet lonend tov kopen. Dan is het bv voor zomerseizoen handiger om een koppel jonge paarden in te laten scharen.
Jonge paarden in het zomerseizoen is zoals het nu is maar ik merk dat mijn paard daar echt niet tevreden van wordt om elk jaar nieuwe paarden erbij te hebben die ook weer weg gaan. Ik wil nu graag een vast gezelschap voor mijn paard, stabiliteit en rust.
Jullie hebben ook een aantal punten aangegeven waar ik nog niet goed genoeg over nagedacht heb. Altijd fijn om bij twijfel toch dat topic op bokt te openen om handige bruikbare feedback te krijgen!