Van stalpaard naar buitenpaard

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

MarjanB

Re: Van stalpaard naar buitenpaard

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-06-22 12:18

Hier 1 van pension naar huis en naar 24/7 buiten met schuilstal. Ik denk die zal wel valk binnen staan.. nou alleen bij veel beestjes. Regen? Dat is prima, modder? Heerlijk :+ beest is nog nooit zo vies geweest maar iedereen zegt we herkennen haar niet meer terug zoveel liever en rustiger dat ze is.

meggiemeg

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-06-22 12:28

Toen Freek bij ons kwam was hij gewend om dag en nacht op stal te staan. Bij ons gaan de paarden toen hij kwam (net voor de kerst) overdag zolang het daglicht was naar buiten en de nacht op stal. Of het moet dusdanig baggerweer zijn dat ze naar binnen gaan maar dat is zelden. Inmiddels staan ze dag en nacht buiten met mogelijkheid om te schuilen. Freek moest erg wennen aan het buiten staan. Even vond hij prima, maar na 2 uurtjes stond hij al weer bij de stal te kijken en te ijsberen want hij wilde naar binnen. Ondanks dat ons andere paard lekker hooi stond te eten of in de wei was. Ik heb hier niets mee gedaan. Hij is daar vrij vlot aan gewend. Nu staat hij probleemloos dag en nacht buiten. Keuze om op de wei te staan, of de paddock met hooi of de stal in. Hij staat zelden op stal, zelfs niet als het keihard regent. Alleen als de vliegen te erg zijn dan zie ik hem wel eens onder het afdak staan voor de stal. Als de hoefsmid komt dan zet ik hem wel eens even binnen, kunnen de sokken en voeten drogen, maar dat vindt hij geen probleem, maar zet ik de deur weer los van de stal dan is hij liever buiten.
Het is wat werk betreft zoveel makkelijker voor mij, wat dat betreft had ik het veel eerder moeten doen...
Laatst bijgewerkt door meggiemeg op 10-06-22 12:30, in het totaal 1 keer bewerkt

Sabbientje

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-06-22 12:30

Ik heb zelf 2 paarden, een tinker en een tuiger.
De tuiger heeft vanaf zijn geboorte veel buiten gestaan. Is na zijn geboorte de wei opgegaan, pas toen wij hem kochten heeft hij weer een paar dagen in een stal gestaan, toen naar de opfok waar hij 24/7 de keuze had voor buiten en binnen.
Hij voelt zich buiten het meeste op zijn gemak. Kan er niet zo goed tegen als de bovenluik van zijn stal dicht word gedaan. Hij zou het prima redden in een paddock paradise op weiland met schuilstal.

En dan hebben we mijn tinker. Op een manege geboren. Weet niet veel van haar opgroeien, maar denk dat zij opgegroeid is met in de nacht binnen staan. Want het kost haar ontzettend veel energie om 24/7 buiten te staan. Ze is dan niet meer te rijden en valt razendsnel af. Haar zal ik niet zo snel 14/7 buiten durven zetten. Terwijl er van een tinker vaak gezegd word dat ze dat aan moeten kunnen.

superpony

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-06-22 12:35

Ik lees over hoeven slijten? Dat herken ik bij ons niet. Alle paarden hebben nog steeds regelmatig onderhoud nodig gehad.

Qua bijvoeren en voeren op maat verschilt dat heel erg per plek en grootte van de plek. Iedereen staat daar een beetje anders in, maar je kan vooraf kijken hoe andere paarden eruit zien, vragen wat mensen doen; recreatie, sport, fok etc. en hoe ze in vorm zijn.

Ze zijn hier niet moeilijk te "vangen" en komen juist altijd buurten als we uitmesten bijv.

Je hoort vaak dat paarden bij het hek staan en naar binnen willen. Hier is er niks voor hun na het hek. Ja, onze tuin. Maar als wij buiten komen op bepaalde tijden, komen ze ook aan rennen, wordt er weleens gehinnikt omdat ze weten dat we gaan voeren of ze even op de wei mogen.

Qua vies; ze zijn juist hartstikke schoon. Liggen nooit in hun eigen mest en alleen op droog zand of stro of vlas. Heel soms liggen ze op vochtig zand, maar dat is zo weer weg.

Ook na erge regenval en op enkele plekken wat modder, nooit mok of rotstraal gehad. Meestal ontwijken ze die slechte plekken dan wel.

Beestjes zijn vervelend. Hebben we hier veel last van, maar juist dan is kiezen wel fijn. Door de bomenrand om ons heen is er altijd wel een plek met wat wind, ze kunnen schuilen of even rollen. Paarden die x uren buiten komen op een wei of paddock hebben daar vaak geen schaduw en moeten die x uren uitzingen.
Mijn zwarte is weleens kapot binnen gekomen na dag buiten staan op een wei.

Ir111

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-06-22 12:40

superpony schreef:
Ik lees over hoeven slijten? Dat herken ik bij ons niet. Alle paarden hebben nog steeds regelmatig onderhoud nodig gehad.

Wel als de paarden daarvoor nauwelijks op verharding hebben gestaan/gelopen. Dan slijt de boel in eerste instantie een stuk sneller dan je gewend bent. Maar in de zomer (als de hoef toch snel groeit) dan is dat normaal gezien helemaal geen probleem. Ik las ergens dat dat snelle slijten met 3 weken over is. Dat kan maar over het algemeen heeft de hoef wat meer tijd nodig. Maar nogmaals, door in de zomer te verhuizen is dit meestal helemaal geen probleem. Wat sneller slijten is anders dan te kort worden.

Britta31

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-06-22 12:41

Ons pensionpaard kwam van 4 uurtjes op een paddock 24/7 bij ons.Hij kwam met een dun vachtje in november en was binnen een maand verandert in een Grizli beer met tinkersokken.Wel werd hij in het voorjaar moddervet en heeft nu 24/7 een graasmasker.Zelfs met de sneeuwstorm van 2 jaar terug stonden ze buiten naast de ingang van de stal.Afbeelding

superpony

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-06-22 12:44

Ir111 schreef:
superpony schreef:

Wel als de paarden daarvoor nauwelijks op verharding hebben gestaan/gelopen. Dan slijt de boel in eerste instantie een stuk sneller dan je gewend bent. Maar in de zomer (als de hoef toch snel groeit) dan is dat normaal gezien helemaal geen probleem. Ik las ergens dat dat snelle slijten met 3 weken over is. Dat kan maar over het algemeen heeft de hoef wat meer tijd nodig. Maar nogmaals, door in de zomer te verhuizen is dit meestal helemaal geen probleem. Wat sneller slijten is anders dan te kort worden.

We hebben altijd ex stal paarden, maar nooit last van gehad. Sommigen slijten anders af, maar ze zijn nooit te kort wat ik lees en hebben altijd nog regelmatig onderhoud nodig.

De hoeven zijn wel altijd allemaal heel hard en sterk. Lopen veel op wit zand en steen, soms zwarte grond en deels gras. Met erge regenval laat ik ene hooibak weleens expres op een natte plek staan voor het bekappen.

Ir111

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-06-22 12:49

superpony schreef:
We hebben altijd ex stal paarden, maar nooit last van gehad. Sommigen slijten anders af, maar ze zijn nooit te kort wat ik lees en hebben altijd nog regelmatig onderhoud nodig.

Dat is toch precies wat ik ook zeg? :Y) :D

tengeltje11

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-06-22 13:11

Zoals iemand hier ook al zei, doet de kudde heel veel.

Is het een stabiele kudde, waar het paard zijn plekje in vind, dan zul je amper paarden vinden die daar niet gelukkig van worden.

Het wordt een ander verhaal als ze altijd buiten staan, maar de kudde om de twee voeten wisselt of er gewoon onrust hangt.

Een pp op een postzegel zou ik persoonlijk nooit kiezen, paarden hebben ook ruimte nodig om hun plek te vinden en ook ruimte voor zichzelf te hebben als ze dat nodig hebben.

superpony

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-06-22 13:11

Ir111 schreef:
superpony schreef:

Dat is toch precies wat ik ook zeg? :Y) :D

Nee, je zegt dat als paarden nooit op verharding hebben gestaan eerst harder slijten. Dat herken ik niet.

Maar ik zorgde er sws altijd al voor dat ze wel veel buiten kwamen en stap standaard uit op het harde.

superpony

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-06-22 13:17

tengeltje11 schreef:
Zoals iemand hier ook al zei, doet de kudde heel veel.

Is het een stabiele kudde, waar het paard zijn plekje in vind, dan zul je amper paarden vinden die daar niet gelukkig van worden.

Het wordt een ander verhaal als ze altijd buiten staan, maar de kudde om de twee voeten wisselt of er gewoon onrust hangt.

Een pp op een postzegel zou ik persoonlijk nooit kiezen, paarden hebben ook ruimte nodig om hun plek te vinden en ook ruimte voor zichzelf te hebben als ze dat nodig hebben.

Dat laatste ligt toch meer aan de indeling en kudde dan aan de grootte.

Wij hebben nu alleen nog 2 quarters en een veulen, maar die staan vaak op een hoopje. Wij hebben niet veel grond, maar zou ze nog op de helft kunnen houden.
We hebben eerst het buitenste pad, de ringweg aangelegd, maar juist de kleine tussendoor paadjes zijn interessant.
Op een grote wei is mijn ruin weleens door het draad gejaagd. Terwijl hij hier gewoon weg kon en nergens in ene hoek gedreven werd. Rustige kudde, maar ze kunnen altijd eens een onenigheid hebben dat je ziet dat ze kiezen om even apart te staan.

Afleiding is ook belangrijk. Is er wat te doen en kunnen ze overal iets te eten vinden.

Wij hadden een leuke 24/7 buiten plek met 3 hooibakken, maar een paard die niet gewend was samen te staan kon daar eerst moeilijk mee omgaan. Waar de andere 4 altijd van de ene bak naar de andere bak gingen en heel rustig samen stonden te eten.

Bij je eigen paarden is het echt makkelijker en geef je het tijd, bied je zorg op maat.

Bij paarden van anderen, moet je soms andere afwegingen maken.

Sam_I_Am

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-06-22 13:20

Ik heb er 4 van s’nachts stal naar 24/7 buiten gedaan. Eerst eentje en de andere drie nog niet, bij die merrie is het helemaal fout gegaan en die is om te revalideren terug naar s’nachts op stal en overdag buiten gegaan.

Nu staan ze allemaal 24/7 buiten met schuilstal. De ene waarbij het fout ging in een klein senioren clubje ookal is ze zelf nog maar 8. Die kan niet aarden en krijgt geen rust in een grote groep. De andere 3 staan in een gemengde kudde van 40 paarden (jongste paard is 3 weken, oudste 27 en van Shetlander tot Belg en alles er tussen. Mijn paarden zijn allemaal KWPN’ers tussen de 4 en 11 jaar).

Deze plek is echte de beste keuze ooit. Ze zijn allemaal zo veel liever en relaxter geworden. En veel blijer in het werk.

Marigo

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 10-06-22 13:21

Wow wat een hoop onwijs fijne reacties met persoonlijke ervaringen! Ik lees ze allemaal even rustig door en zal later reageren!

future_vet

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-06-22 13:31

mijn jonkie (4) heb ik op een PP staan sinds december. Ja in de winter had hij wel een regendekentje nodig omdat hij niet voldoende vacht had aangemaakt op vorige stalling waar hij snachts binnen stond.
verder is hij enorm happy, ligt hij vaak languit te slapen en heeft hij mooi bespiering gekregen door het vele wandelen in de PP. ik wil niks meer anders

pol013

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-06-22 13:58

Ik denk dat ruitje best even een punt heeft om over na te denken.

Maar in de basis zijn al je vragen 'niet passend bij het paard'. De meeste problemen die je voorziet hebben weinig met het wezen paard te maken. Meer met 'mensen problemen' dan met paarden problemen.

Het is in de basis bijvoorbeeld voor een paard juist meer logisch dat het rust vind in een kudde waarbij ze zelf meer regie over hun leven hebben. Kou is in Nederland eigenlijk al helemaal geen issue. Je maakt je druk over slaap. Terwijl je je bij de meeste houderijen juist druk zou moeten maken over te veel 'rust'en te weinig beweging.
Allemaal helemaal te begrijpen overigens. Ik herken ze zelfs. Maar ik moet mezelf er ook steeds aan helpen denken dat het juist IS hoe een paard in elkaar steekt en dat ik mijn mensen beleving niet steeds moet loslaten op mijn paard.

kleine disclaimer
1., ja, dan moet je het wel goed doen als PP. Maar dat moet je op een stal net zo goed. Daar moet je er ook voor zorgen dat er stro in de stal ligt, dat het dak niet lekt of instort. Dus ik ga wel uit van een goede PP
2. ja, we hebben heeeel soms paarden die beter af zijn op een andere manier. Meestal (maar vast niet altijd) hebben wij dan als mensen al iets grondig verpest.

Vanuit mijn eigen ervaring zou ik echt zeggen: ga er voor. Dit is een kans die je je paard wil geven. En in het ergste geval verhuis je weer.

superpony

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-06-22 14:52

pol013, dat zeker!

Bij paarden die het niet goed doen in een groep is het vaak door ons, de mens, mis gegaan.

Paarden die niet om kunnen gaan met het zelf kiezen staan al lang te ver van hun natuur. Maar bij een stabiele kudde leren ze van elkaar.

Je ziet ook startende stallen waar veel paarden tegelijk nieuw komen en dat kan voor een paard dat erg moet wennen heel anders zijn dan in een stabiele kudde terecht komen.

Wij zetten dieren bij elkaar. Ik zie dat onze hele kleine kudde nu stabiel is. Maar anders was het met 6 of meer weer beter en ze opdelen of af en toe andere contacten legden.

Qua dekens, hebben wij ze jaren zonder gehad. Mijn ene ruin kon niet wennen. 2 jr doorgezet, maar staat nu alweer 2jr met.
Zijn zus staat bij minste geringste te schuilen en door een deken beweegt ze meer en blijft rondlopen. Daar hecht ik dan meer waarde aan.

Mijn oudste had het laatste jaar haar deken nodig, was 29 en moeilijker op gewicht te houden. Dan is zonder geen moeten. Maar we doen ze wel altijd bij elk zonnetje even af, ook in de winter en in voorjaar zo snel mogelijk.

Er zijn nog vaak vooroordelen, maar mensen halen 24/7 naar buiten kwakken door elkaar met bewust 24/7 buiten houden en de omstandigheden geschikt maken.
Net zoals stallen investeren in luxe boxen, een geschikte rijbak etc, investeren goede plekken in droge loop, sta, lig en eet plekken.

Fly_high

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-06-22 16:10

Marigo schreef:
Hoi,

Ik ben wel benieuwd of er bokkers zijn die de overgang van stalpaard naar buitenpaard hebben gemaakt. Daarmee bedoel ik: van reguliere pension naar paddock paradise of 24/7 huisvestingen. Hoe is het bevallen?

Ik heb die kans op een geweldige plek. Echter maak ik me nu onwijs druk om teken, muggen en ander vliegen ongedierte in de zomer. De kou en nattigheid in de winter. Ondanks een schuilstal. Gaat ie wel slapen? Vindt ie het wel leuk? Zal hij zijn rust op stal missen? Eet hij voldoende? Eet hij te veel? En al die onzekerheden die erbij komen kijken. Gek word ik ervan. Ik vind het moeilijk de controle los te laten.
Hoe zijn jullie daarmee omgegaan?

Waar ik vooral heel, maar heel erg scherp op zou zijn is een plek uitzoeken waar voerbeleid op jouw ras/type paard afgestemd is. Bij een koudbloed of ander sober dier moet het in principe wel kunnen, bij een warmbloed ligt het helaas ingewikkelder.

Wat mij opvalt is dat verreweg de meeste mensen die in dit topic voor 24/7 buiten houden van een warmbloed pleiten hun paarden aan huis en/of in eigen beheer hebben staan. Helemaal mooi, maar commerciële paddock paradijzen zijn in 9 gevallen op 10 op koudbloeden afgestemd met bijbehorend voerbeleid. Veelal graszaadhooi of ander arm hooi, geen mogelijkheid tot het bijvoeren, geen krachtvoer. Dat is voor mij bijvoorbeeld een knelpunt waar ik niet overheen kan. ruitje heeft het er volgens mij ook over gehad dat het best een issue bleek te zijn in haar pensionkudde waardoor ze enkel bepaald type paarden nu aannemen.

Ten tweede zou ik kijken hoe goed je paard op blote voeten op harde ondergronden functioneert, gezien gedeeltelijke verharding op meeste Nederlandse bodems echt noodzakelijk blijkt om een pp in te kunnen richten. Mocht er ijzerverbod zijn, ben je bereid om andere vormen van zoolbescherming te gebruiken? Blijft het prettig voor het paard? Alweer is het meer een warmbloed dingetje in mijn ervaring :o

Insecten, kou, extreem weer, daar zou ik me weer niet zo veel zorgen om maken, paarden kunnen het over het algemeen prima hebben hoor :)

pol013

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-06-22 17:12

Terechte opmerking Fly_high: maar daar wil ik wel aan toevoegen: warmbloeden die ook echt werken. Want heel veel warmbloeden kunnen met hun normale arbeid prima redelijk schraal gehouden worden.

Jessix

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-06-22 17:18

Ik heb 4 paardjes, 2 hebben 24/7 de keuze tussen stal en wei/paddock en 2 niet. Ik heb ze aan huis, dus geheel eigen keuze en gelet op wat voor elk paard het beste werkte.

ElSea

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-06-22 17:37

Ik heb zelf een warmbloed die 'echt werkt' (tussen aanhalingstekens want sommigen vinden vanaf subtop pas echt werken. Dit paard loopt L eventing, M dressuur in trainen en B/L springen) op een 24/7 hit actief stal staan. Hij komt van 4 uur buiten.

Allereerst, voordelen wegen sowieso op tegen de nadelen. Hij is blijer, evenwichtiger, had luchtwegproblemen en die zijn opgelost, zit beter in z'n bespiering en is gewoon echt blij en op zijn plek. Nadelen: je hebt weinig in de hand qua verwondingen/ijzer kwijt zijn en dat is met wedstrijden best eens lastig. Laatst had hij een onhandige actie met een kudde genootje waardoor er een flink flapje van z'n tong los zat. Dat was de avond voor mijn wedstrijd. Op dat soort momenten is het wel makkelijker als je paard op stal staat, dan zijn dat soort risico's kleiner. Hoeven slijten inderdaad, hebben wij ook gedoe mee gehad maar hij is er nu aan gewend. Kou, regen en warmte gaat hij echt heel goed mee om. Goede deken erom en hij staat gewoon volledig geschoren buiten met -10 zonder problemen. Ook hier is het wel lastig dat je soms een zeiknat/goor paard aantreft sochtends als je op wedstrijd moet, maar extra tijd incalculeren en dan gaat het. Enige echte nadeel zijn de wisselingen die je hebt in de groep. Mijn paard is de kudde leider en ik merk echt dat dat energie kost. Daar heb je weinig invloed op als je in een pension groep staat. Verder kan ik mijn paard dus apart voeren vanwege het hit actief systeem, en ik zou hem niet zo snel op een paddock Paradise zetten. Onbeperkt ruwvoer was bij mijn paard geen succes, hij heeft echt baat bij af en toe 2/3 uur zonder ruwvoer.

Maar al met al ben ik heel blij met mijn keuze. Wel de kanttekening dat het grootste gedeelte gedraineerd is en ze dus altijd droge voeten houden, en droog kunnen liggen.

Fly_high

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-06-22 17:42

pol013 schreef:
Terechte opmerking Fly_high: maar daar wil ik wel aan toevoegen: warmbloeden die ook echt werken. Want heel veel warmbloeden kunnen met hun normale arbeid prima redelijk schraal gehouden worden.

Dat had ik inderdaad nog duidelijker moeten vermelden! Ik denk gewoon automatisch aan mijn eigen paard als uitgangspunt voor hoe je een warmbloed houdt en hij moet soms aardig hard werken vergeleken met een recreatiepony ;) vandaar. Zo'n paard als de mijne nu zou ik geen pp aandoen tenzij in eigen beheer of met vergelijkbare kuddegenoten.

Amber_anne

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-06-22 18:43

Er zit ook een groot verschil tussen de manier van houden.
Je hebt een:
Paddock Paradise
Hit actief
Paddock
Paddock met weide
Weide
Vast nog meer waar ik nu niet op kom

Daar zit ook verschil tussen wat bij je moet passen (en je paard). Zo is alleen een wei heel anders dan een paddock Paradise systeem bijvoorbeeld.

Beetje wazig maar ik denk dat je snapt wat ik bedoel

ruitje

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-06-22 19:39

Goed punt Fly High, dat klopt inderdaad :)

DreamGuide

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-06-22 20:08

Kom even onder mijn meeleessteen vandaan, zijn er ook mensen die ervaring hebben met een flegmatiek paard die van stal naar 24/7 buiten gaat?
Hoor vooral een hoop drukke paarden die rustig worden, maar wat is het effect op paarden die al (te) rustig zijn?

ElSea

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-06-22 20:19

DreamGuide schreef:
Kom even onder mijn meeleessteen vandaan, zijn er ook mensen die ervaring hebben met een flegmatiek paard die van stal naar 24/7 buiten gaat?
Hoor vooral een hoop drukke paarden die rustig worden, maar wat is het effect op paarden die al (te) rustig zijn?

Mijn paard was nooit druk, maar juist flegmatiek op het been icm een sensibel karakter. Als je hem 'heet' wilde rijden werd hij heel wisselvallig, dus soms ineens een onwijs grote reactie en daarna juist weer niet. Ik vind hem op dit moment veel meer go vanuit zichzelf hebben en het dus evenwichtiger. Ik kan hem makkelijker aan het been maken en in de cross heeft ie veel meer uithoudingsvermogen/go.