Hoe vaak verwijderen jullie mest?

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

Tigra_

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-06-22 17:51

Ik probeer iedere dag of om de 2 dagen. Maar toen ze met 2 waren deed ik de wei om de 2 tot 3 dagen omdat ik meer tijd kwijt was met de hele wei heen en weer lopen dan de mest opscheppen. En dan spaarde ik het liever op zodat ik een volle kruiwagen had. Alleen de stal en het zand waar ze s' nachts staan iedere dag. Denk dat de zomerweide ook wel rond een hectare zit de winterweide schat ik iets groter in.

jansje73

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-06-22 18:00

Mijn 2 paarden lopen ook 24/7 buiten,mijn paarden staan gescheiden van elkaar dus ik heb 2 paddocks om te mesten en deel de beide paddocks met een stalgenoot. Elke dag wordt het weiland mestvrij gemaakt. Van beide paddocks hebben we een grote kruiwagen mest per dag. Zijn per paddock een kleine 20 minuten aan het mesten, dus veel werk is het niet als we het elke dag mesten en het weiland blijft mooi schoon en voor de wormbesmetting is het ook beter.

chayenne1998

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-06-22 18:46

Bij ons word de mest weg gehaald wanneer het in onze ogen ''teveel'' word.
Staan ze wat meer op stal, dan zal het dus wat langer duren voordat we de mest uit de weilanden/bak halen. Staan ze meer buiten, dan zal dit sneller gebeuren. Wij zitten niet vast aan verplichte dagen per week.

Cinnepin

Re: Hoe vaak verwijderen jullie mest?

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-06-22 18:56

Dagelijks, ook de stallen waar ze in kunnen lopen wanneer ze willen ( staan open ). De wei sla ik als ik er ben en je regent de grond in, nog wel eens over. Maar in principe dus dagelijks.

chayenne1998

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-06-22 19:00

chayenne1998 schreef:
Bij ons word de mest weg gehaald wanneer het in onze ogen ''teveel'' word.
Staan ze wat meer op stal, dan zal het dus wat langer duren voordat we de mest uit de weilanden/bak halen. Staan ze meer buiten, dan zal dit sneller gebeuren. Wij zitten niet vast aan verplichte dagen per week.

Bij ons worden wel de stallen dagelijks leeg gehaald.

Oskarrino

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-06-22 19:39

De stal waar ik nu sta wordt het land niet gemest alleen de paddock.

Vorige stal waar ik stond werd het land dagelijks gemest.

belle_boef

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-06-22 19:45

Elke dag. En dan heb ik een kruiwagen vol. Na het werk even heerlijk een rondje buiten. Gelijk alles checken. Nu hoef ik geen hechtere af te struinen maar alleen het deel waar ze op staan. En ze hebben vaste poep hoeken dus ben snel klaar met zoeken.

Maar ik ga niet op mijn vrije dag zoveel kruiwagens van een aantal dagen volscheppen, dan ga ik liever wat leuks doen.

Dees

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-06-22 19:48

Elke dag.

Maar als de eigenaar van het land, waar jij je pony's bij de koeien in mag laten grazen, wil dat jij het 1x per dag doet.... dan doe je het toch 1x per dag?
Zijn grond, hij bepaalt.

_Carien

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-06-22 19:58

Wij lopen ook iedere dag per tourbeurt. Prima te doen en een heerlijk mindfull klusje :) We lopen mede dagelijks om te voorkomen dat ze de bemeste stukken niet meer eten en het gras veel te lang wordt daardoor.

Punz

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-06-22 20:08

Hier ook dagelijks. Drie ponys op paddock en een hectare wei die in stukken is opgedeeld. Stukje wei wat open staat en het paddocok worden elke dag schoon gemaakt.
En als je dan het achterste weitje moet hebben is dat best even een stuk over het track lopen ja.

Maddy_Paola

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-06-22 20:12

Hier lopen ze maar uurtje op t land dus elke dag.

Is t voor jou niet een idee om elke dag een globaal rondje te doen, gewoon wat je direct ziet, en dan eens in de week het grondige rondje inclusief geulen, dan hoeft t jou niet veel extra tijd te kosten maar bewaar je wel de vrede door in de zin van de boer mee te gaan

Angie91

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-06-22 20:17

Dagelijks de wei en stallen

Moniquex

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-06-22 20:20

Hier dagelijks 2 kruiwagens, hebben ze de volgende dag weer fris gras. Alles wordt ook netjes afgegeten, oke een verplichting, maar goed bij te houden op deze manier, mooi land en gezonde pony's ;)

Twiggy2008

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-06-22 20:42

Op het land scheppen wij dagelijks. Op mijn eigen paddock 3x daags. Hou het gewoon graag netjes voor mijn paarden :+ , met liefde.

Veulen84

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 05-06-22 21:05

Dees schreef:
Elke dag.

Maar als de eigenaar van het land, waar jij je pony's bij de koeien in mag laten grazen, wil dat jij het 1x per dag doet.... dan doe je het toch 1x per dag?
Zijn grond, hij bepaalt.

In theorie klinkt dat leuk. In de praktijk stuk lastiger. Want dat betekend ook nooit meer een dag weg, of overslaan als het klote weer is. Het is wel ook zo dat ik dan elke week 5 uur ga besteden waar het ook in 2,5 uur kan. Ik kan leukere dingen bedenken met mijn tijd. Bovendien was dat nooit eerder nodig. De afspraak was dat ik het zou bijhouden. In het verleden hadden we vaak zat andere paarden staan en ook dan gebeurde het niet elke dag. Maar de definitie bijhouden is dit seizoen ineens veranderd. Daarom ook mijn vraag, wat is redelijk.

Maar ook op bokt kom je daar niet helemaal uit. Waarschijnlijk door de verschillende manieren van houden.

Daan13

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-06-22 21:08

Je zult dan met hem moeten overleggen waarom het veranderd is en of het ook weer gewoon op jou eigen manier kan en anders wat nu zijn reden is om het dagelijks te moeten doen.

Kom je er niet uit dan kan het erg lastig gaan worden....

Paarden staan hier in eigen beheer, weiland wordt gesleept,paarden worden regelmatig verweidt dus ik vind het zo prima .

Spaansepony

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-06-22 21:10

Sta jij op mijn oude stal voordat ik alles in eigen beheer had :+

Deze man wilde toen ook ineens dat er elke dag gemest werd maar de koeien strond waar ze tussen stonden bleef liggen en werd niet gesleept }:0

Inmiddels alles in eigen beheer, aan stal word er elke dag gemest mits het hard regent of een keer geen tijd hebben maar in de regel mesten we deze weides elke dag.

De wei verderop waar de grote koppel loopt word niet gemest. Deze slepen we 1 x in de zoveel tijd als het voor het oog teveel is. Thuis kunnen we niet slepen zijn te kleine padden om doorheen te kunnen.

Tigra_

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-06-22 22:44

Veulen84 schreef:
Maar ook op bokt kom je daar niet helemaal uit. Waarschijnlijk door de verschillende manieren van houden.

Ik denk ook vooral dat het ligt aan de afmeting van het weiland en het aantal paarden. Toen wij er 5 hadden wil je het wel iedere dag bijhouden want 1 dag overslaan staat gelijk aan de volgende dag voor 10 paarden uitmesten. Als je weide groot is en je dus een paar keer op en neer moet om alles na te kijken en je daar 20/30 minuten mee bezig bent en je eigenlijk dezelfde tijd bezig bent als je het om de 2 of 3 dagen doet. In de winter als het donker is ga ik echt geen mest lopen zoeken met mijn koplampje op om vervolgens met nog geen halve kruiwagen weer terug te moeten.

Maar wel lastig dat de weide eigenaar het anders ziet. Maar goed die heeft ook makkelijk praten want die hoeft het niet te doen. Zeker omdat de koeienvlaaien wel blijven liggen.

HopeMyDay

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-06-22 22:50

Wij verwijderen de mest zo'n 3 tot 4x per dag, in de ochtend bij hun eerste voerbeurt (07.00), de tweede keer rond 11.00, dan in de middag rond 16.00 en in de avond nogmaals.

Het is bij ons standaard dat zodra we voeren ook de mest weghalen. Maargoed, onze paarden staan aan huis en ik heb een vader die met pensioen is (die stiekem ons nieuwste paard fantastisch vindt en sindsdien graag mee helpt). Ik heb het dus vrij luxe :j.

veranadautje

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-06-22 23:26

Hier ook 1 hectare en 2paarden en een mini. Ik haal de mest iedere dag weg. Alleen bij erge tijd gebrek laat ik het een dag liggen . Paarden hebben meerdere vasten plekken in de weide