Wat is nou écht de beste vliegenspray?

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

Mdrf

Re: Wat is nou écht de beste vliegenspray?

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-05-22 09:19

Ik heb een fles van effol staan, daar ben ik wel tevreden over. Maar wat een geld voor een flesje van 500ml.

En ik maag zelf vliegenspray met een kruidnagelextract en wat aloe vera etc.

Jessix

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-05-22 09:27

Voor vliegen Veerust of Tedax. Voor muggen gebruik ik sprays voor mensen met Deet. Die werken dan ook echt 8 uur lang en zijn zuinig in gebruik.

Donnatella

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-05-22 09:41

@Jessix: en over welke muggensprays heb je het dan? Want hier worden de paarden 's nachts (op stal!) helemaal lek gestoken van de muggen...

Jessix

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-05-22 09:57

Donnatella schreef:
@Jessix: en over welke muggensprays heb je het dan? Want hier worden de paarden 's nachts (op stal!) helemaal lek gestoken van de muggen...
Ik heb Jungle Formula met 50% deet, maar heb toevallig nu de variant van Etos op gespoten met 40% deet. Kijken of dat ongeveer even goed werkt want dat is veel goedkoper.

Over de eerste ben ik heel tevreden. Maar je hebt er dus heel veel. Google maar even op muggenspray met deet.

Siers83

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-05-22 10:12

Ik heb al veel geprobeerd maar kin toch steeds weer bij veerust uit. Werkt voor ons toch nog het beste. Ik spray ook altijd een beetje op mij zelf

Skessa_

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-05-22 10:17

Voor 1 x per week/ 2 weken gebruik ik ultrashield. werkt ook heel goed tegen teken.

Voor als ik ga rijden gebruik ik paardenparfum, voorheen was dat BremseBremse.

Appaloosa9

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-05-22 23:12

JMJ schreef:
Appaloosa9 schreef:
Iets met icardine erin, werkt ook super goed

Dat mag helaas niet meer verkocht worden, Red Zone bevat icardine/saltidin en werkt echt heel goed, maar kennelijk is het giftig voor salamanders en is de goedkeuring ingetrokken, terwijl het ook voor menselijk gebruik veilig is.

Dat klopt maar soms kom je het toch tegen en wordt ook gewoon via het buitenland verzonden naar NL

eukje

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-05-22 23:37

JMJ schreef:
Appaloosa9 schreef:

Dat mag helaas niet meer verkocht worden, Red Zone bevat icardine/saltidin en werkt echt heel goed, maar kennelijk is het giftig voor salamanders en is de goedkeuring ingetrokken, terwijl het ook voor menselijk gebruik veilig is.

Effol dazenblocker bevat ook Icardine en is gewoon legaal in Nederland te koop!

Art_Ificious

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-05-22 23:58

Helpt het allemaal echt tegen dazen die duurdere producten? Dazen kunnen toch niet/amper ruiken en komen op warmte af en jagen voornamelijk op zicht? Toch vandaar zwarte ballen als dazenval want zwart wordt goed warm en de beweging doet aan een grazend paard denken.

Ik in ieder geval heb zeer slechte ervaringen met sprays die zogenaamd tegen dazen werken. Na 2 minuten zat er alweer een daas op mijn paard :\

tienus63

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-05-22 09:01

Werkt absoluut.
Enige nadeel, als je paard ingesprayd, landen die krengen op jezelf. Zeker als je donkere kleding aan hebt.

Sinds ik Endure gebruik, hebben onze paarden geen vliegendeken meer op gehad.
Ook niet tijdens een bosrit.

En Endure ruikt ook nog eens lekker.

Sure_lee

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-05-22 09:04

Werkt endure ook tegen hertenluisvliegen?

tienus63

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-05-22 09:07

Sure_lee schreef:
Werkt endure ook tegen hertenluisvliegen?

Ik heb die beesten hier nog nooit gezien, volgens gebruikers in Amerika wel.
En wordt het ook heel veel op huisdieren gebruikt tegen teken.

Bobbejaan

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-05-22 19:07

Voor mij is er maar 1 goede vliegenspray en dat is de bucas hoody.....al het andere veel te duur en wat je op spuit is wat jevia de huid in de paard stopt....en da ook nog de zon er op laten branden.

Capriootje

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-05-22 09:34

MelanieB

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-05-22 09:15

Ik zweer bij de Leovet Phaser gel (let op; niet de spray!).
Doe er rustig ruim een seizoen (meerdere pony's) mee en werkt goed langdurig
Met gel weet ik zeker dat het goed erop komt ipv de helft in de lucht sprayen.

https://www.horze.nl/vliegenspray-voor- ... c=google10

Bagheera_206

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-07-24 12:22

JMJ schreef:
Appaloosa9 schreef:

Volgens mij bevat de Kerbex Rot ook Icardine. Zijn er mensen die deze vliegenspray gebruiken?

Icardine zou in theorie net zo werkzaam als DEET moeten zijn, maar is een iets nieuwere stof. DEET is vlak na de tweede wereld oorlog ontwikkeld. Icardine/Picaridine is in de jaren tachtig ontdekt/ontwikkeld, maar pas in deze eeuw aan het opkomen als alternatief voor DEET.

Wat vinden jullie de beste/fijnste vliegenspray?

Annemarievzr

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-07-24 12:39

troi schreef:
mooney schreef:
Hou er wel rekening mee dat permethrin niet voor niets niet meer mag in sprays in Nederland. Het is giftig voor alle insecten, dus ook de insecten die we hard nodig hebben en die het al niet te best hebben. Daarnaast is het ook schadelijk voor ander waterleven en ook katten zijn kwetsbaar.

[

Klopt helemaal!

Maar ja, het concept van een vliegenspray is wel dat het insecten weert natuurlijk. En daarvoor heb je gif nodig. Zonder gif werkt het nauwelijks.

Beetje vergelijkbaar met de suikerdiscussie. Mensen willen wel zoet, maar zonder suiker en zonder chemische troep. Ja uhm dat gaat dus niet.

Je weert insecten af door de geur van het paard te maskeren. NIET door gif! De insecten hebben het al vreselijk moeilijk en we hebben ze heel hard nodig. Zelfs die ellendige dazen hebben een functie in de wereld :j (al worden mijn paard en ik ook niet blij van dazen)
Als je de minder schadelijke middeltjes te weinig effectief vindt, gebruik dan een uitrij-vliegendeken maar blijf alsjeblieft ver weg van gif.

GaelleS

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-07-24 07:40

JMJ schreef:
Appaloosa9 schreef:

Dit wordt gewoon nog verkocht in de winkels in BE :Y)

MyChoice

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-07-24 08:34

Waar is de Endure te koop in NL? Kom alleen Amerikaanse sites tegen.

MyChoice

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-07-24 10:40

Na het lezen hoe giftig het is (met handschoenen en een spons aan moeten brengen op het hoofd zegt mij wel genoeg) toch maar gegaan voor de Ultrashield Green.

Tallie1979

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-07-24 10:44

Ik gebruik Tedax. Werkt tot op heden goed. :)

Rongyos

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-07-24 11:27

Ik gebruik de zwarte Ultrashield. Daarnaast wissel ik af met de sprays van Effol.
Voor het eerst dit jaar ook Tectonik Pour-on aan het proberen tegen de vliegen en knutten. Lijkt goed te werken.

Bloodymary

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-07-24 11:31

Veerust werkt supergoed. En dan die met de koe er op.

Amber_anne

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-07-24 11:43

Ik heb ook de tedax, kan hem voor mezelf gebruiken en hij ruikt lekker

mvdende

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-07-24 12:05

Bagheera_206 schreef:
JMJ schreef:

Volgens mij bevat de Kerbex Rot ook Icardine. Zijn er mensen die deze vliegenspray gebruiken?

Icardine zou in theorie net zo werkzaam als DEET moeten zijn, maar is een iets nieuwere stof. DEET is vlak na de tweede wereld oorlog ontwikkeld. Icardine/Picaridine is in de jaren tachtig ontdekt/ontwikkeld, maar pas in deze eeuw aan het opkomen als alternatief voor DEET.

Wat vinden jullie de beste/fijnste vliegenspray?

Icaridine is juist in opkomst in Nederland, maar wel nog behoorlijk lastig te verkrijgen. CarePlus heeft een spray en de Decathlon verkoopt een spray, maar verder is het nog knap lastig te krijgen in Nederland bij een Nederlandse webwinkel.

Ik ben er óók naar opzoek, evenals Permethrin spray voor kleding, bijna niet te krijgen en zal het elders uit Europa moeten bestellen.

Vervelend wel, dat Permethrin in de VS gewoon wél vrij en goed verkrijgbaar is, maar dat het in Nederland zo moeilijk gemaakt wordt jezelf (en je paard) goed te beschermen tegen muggen, zonder Deet te gebruiken, want dat vind ik echt smerig spul!