Grondwater ( 8m)

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

suffie

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-05-22 19:02

Dan ben ik bang dat het hier misgaat. Normaal laat je in de buis een aanvoerslang zakken met een voetklep, die je dan aansluit op de pomp. Wanneer de buis rechtstreeks is aangesloten op de pomp krijg je volgens mij nooit een vacuüm dat je nodig hebt om het water op te pompen.

Ik heb even een rondje gemaakt door de tuin voor je. Drie puntstukken, waarvan ik er nu 2 in gebruik heb en waarop een pomp is aangesloten. Bij de 2e foto kan je het water ook zien in de slang. Door de voetklep onderin, zakt het water niet meer terug.

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

suffie

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-05-22 22:25

woemp

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-05-22 23:20

suffie schreef:
Nogveen filmpje voor het aansluiten van een pomp. Hier zie je duidelijk de lange aanvoerslang.
https://youtu.be/DDvjjehR_cE

Dankjewel voor alle moeite! Ik zal morgen ook een foto trekken van onze aansluiting

woemp

Re: Grondwater ( 8m)

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 07-05-22 15:35

Hier zijn de foto’s:

Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding

Achterom

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-05-22 15:44

Heb je geen buis onder de grond, waar de slang in zit?

suffie

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-05-22 15:55

Een heel bijzondere manier.....Ik ben bang dat je problemen echt komen, doordat je geen pijp hebt waar de aanzuigslang inhangt.
Wat je nog zou kunnen proberen, alleen denk ik dat het water naar de sloot toedragen wordt, is de slang afkoppelen en deze vol gieten met water en opnieuw aansluiten. Dan de pomp volgieten en dan pas aanzetten.
Hoe ben je bij deze man gekomen? Aanbevolen door iemand? Heb je het al eerder bij iemand op deze manier gezien?

Ibbel

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-05-22 16:13

Dit is dus echt gedaan door een amateur die geen idee heeft - of juist wel, en je gewoon bedrogen heeft.
Neem een professional in de arm en laat een goede put boren. Daarna kan je 2 dingen doen: je verlies nemen, of met hulp van die professional de beunhaas aanklagen en je geld terugvragen.
Dit is echt brobbelwerk.

Daan13

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-05-22 17:05

Jeetje dit is echt een hobbyist geweest. Leuk om de tuin water te geven maar een rijbak sproeien zal echt niet gaan.

Even een foto bijgevoegd van onze grondwater pomp.

Afbeelding

En de buis die de grond ingaat.

Afbeelding

woemp

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 07-05-22 19:47

Achterom schreef:
Heb je geen buis onder de grond, waar de slang in zit?

Nee dat is er helaas niet :(

woemp

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 07-05-22 19:49

Ibbel schreef:
Dit is dus echt gedaan door een amateur die geen idee heeft - of juist wel, en je gewoon bedrogen heeft.
Neem een professional in de arm en laat een goede put boren. Daarna kan je 2 dingen doen: je verlies nemen, of met hulp van die professional de beunhaas aanklagen en je geld terugvragen.
Dit is echt brobbelwerk.

Een gewone put laten boren had ik eerst gevraagd maar dat kostte 6000 euro en daar was de btw nog niet bijgerekend :( deze man werkte goedkoper want ik heb ook nog budget nodig om zand te kunnen leggen in de piste en een minitractor om te slepen

Daan13

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-05-22 19:55

Heb je 1 of meerdere bedrijven gevraagd?

Het loont nogal om wat rond te vragen.

Hier bedragen gekregen variërend van 1800,- tot aan 12.000,-

Zo bizar %)

Uiteindelijk laten doen door diegene die ons het meest vertrouwen gaf. Een officieel bedrijf met een boormeester en binnen een maand was alles geregeld.
Volgens mijn man is de opbrengst circa 5000 liter per uur ( kan verkeerd zijn maar afijn, het sproeien gaat prima)

Helaas voor jou,was dit een verkeerde bezuiniging..

Ibbel

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-05-22 20:58

woemp schreef:
Een gewone put laten boren had ik eerst gevraagd maar dat kostte 6000 euro en daar was de btw nog niet bijgerekend :( deze man werkte goedkoper want ik heb ook nog budget nodig om zand te kunnen leggen in de piste en een minitractor om te slepen

Tja, en nu ben je geld kwijt en heb je niets. 6000 euro is een fantasiebedrag, je kunt voor 2500 een fatsoenlijke geboorde bron hebben van 12-15 meter diep.

woemp

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 08-05-22 00:03

Ibbel schreef:
woemp schreef:

Tja, en nu ben je geld kwijt en heb je niets. 6000 euro is een fantasiebedrag, je kunt voor 2500 een fatsoenlijke geboorde bron hebben van 12-15 meter diep.

Ik ben bij de buurman twee huizen verderop het eens gaan vragen en hier moeten ze blijkbaar 30 tot zelfs 40 meter diep gaan om in de juiste laag te zitten…

Ik ga nu gewoon dan maar verschillende erkende bedrijven bellen en de prijzen vergelijken. Helaas was deze putboring voor niks :(

meggiemeg

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-05-22 07:05

Dit is een vreemde manier van werken zo als ik de foto's zie, ben bang dat je dat niet goed gaat krijgen.

loulou

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-05-22 07:55

Dit is inderdaad niet gebruikelijk.
Wij hebben 3 jaar terug een put laten spuiten (11 meter ongeveer) en waren een paar honderd euro kwijt ( ik weet het niet meer precies, max 300/400 euro geloof ik) en dan zit er dus een buis in de grond zoals foto's van andere hierboven.

Een put laten slaan is veel duurder. Ik heb toen geïnformeerd en ik geloof dat dat 60 a 80 euro per meter is. Ze kunnen dan wel veel beter bepalen of ze in de juiste grondlaag zitten. Dan kan met spuiten niet.
Bij ons was het alleen voor beregening van de wei, dus ik heb de goedkope optie gekozen.

woemp

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 09-05-22 11:33

loulou schreef:
Dit is inderdaad niet gebruikelijk.
Wij hebben 3 jaar terug een put laten spuiten (11 meter ongeveer) en waren een paar honderd euro kwijt ( ik weet het niet meer precies, max 300/400 euro geloof ik) en dan zit er dus een buis in de grond zoals foto's van andere hierboven.

Een put laten slaan is veel duurder. Ik heb toen geïnformeerd en ik geloof dat dat 60 a 80 euro per meter is. Ze kunnen dan wel veel beter bepalen of ze in de juiste grondlaag zitten. Dan kan met spuiten niet.
Bij ons was het alleen voor beregening van de wei, dus ik heb de goedkope optie gekozen.

Hier was het voor de weide en de piste ( want ze hoesten van het stof) ik heb in totaal 650 euro betaald :(

meggiemeg

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-05-22 15:47

Ben benieuwd wat er in je offerte stond, hoe de werkzaamheden uitgevoerd gingen worden en wat je mocht verwachten.

superpony

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-05-22 16:31

Wij hebben 2jr terug laten spuiten, maar is gewoon netjes gedaan. Ging hier naar de zaak die alle materialen en pompen verkoopt en gevraagd of zij iemand wisten.
Die man kwam, kon max 10 meter doen zonder vergunning en was 200 euro kwijt. Zelf hadden we de aanzuigslang en pomp. Hebben een DAB pomp en genoeg kracht om sproeiers aan te zetten op de bak of wei.

Het is geen drinkwater, maar daar hebben we hem niet voor. Dan moeten we dieper en dus ook vergunning aanvragen.

Shenavallie

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-05-22 17:49

woemp schreef:
Hier zijn de foto’s:

[ [url=m/YAdjq1.jpg]Afbeelding[/url] ]
[ [url=m/Nab233.jpg]Afbeelding[/url] ]
[ [url=m/PUQH8C.jpg]Afbeelding[/url] ]

Zoiets hebben wij ook, maar die is echt alleen geschikt voor het beregenen van het landje en de tuin. Niet voor drinkwater, althans niet in de regio waar ik woon. Vanwege de lage waterstand hebben wij van de week zelfs de ibc moeten inzetten.

StalNollie

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-05-22 20:53

Ibbel schreef:
woemp schreef:

Wat een bedragen voor 300/500 heb je prima put incl alles.

meggiemeg

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-05-22 07:06

StalNollie schreef:
Wat heb je dan allemaal volgens jou voor dat geld? Aan goede materialen ga je dat tegenwoordig niet meer redden ben ik van mening. Zeker als je het ook nog eens moet laten doen.

Achterom

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-05-22 07:43

@stalnollie: het ligt er nogal aan of je de put laat boren of spuiten he?
Voor dat laatste waren wij een paar jaar geleden ook ongeveer 300 euro kwijt, maar boren gaat je denk ik niet lukken.

Ibbel

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-05-22 07:52

StalNollie schreef:

Een goede pomp kost al meer dan dat. En wil je een bron die het over 30 jaar ook nog doet en/of wil je drinkwaterkwaliteit en/of wil je bij grote droogte ook nog water hebben, dan is een geboorde bron echt de enige manier.

StalNollie

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-05-22 08:02

Voorruit excl de pomp maar de rest helemaal niet zo duur. Wij hebben hem laten spuiten zit buis en al in 15 meter diep of 18 maar dacht 15.

uryanne

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-05-22 09:53

Paar jaar geleden ook een bron laten spuiten. Door de plaatselijke loonwerker.
Grote giertank vol met water (en een toevoeging om instorten van het gat te voorkomen) en een spuitlans spuiten ze een gat in de grond. Net zover tot er mooi helder water uitkomt. Dit wordt dus ook getest d.m.v. water in een glazen pot, ruiken en proeven. Niet officieel ofzo.
Vervolgens gaat er de PVC buis in met op het eind een filter om zandaanzuiging te voorkomen. Bij mij was het klaar op ca. 20 meter. Paar jaar eerder waren ze bij een van de buren geweest op (hemelsbreed) een paar honderd meter afstand. Daar moesten ze veel dieper voor hetzelfde resultaat.

Je kunt spuiten en boren. Spuiten kostte mij €15,- per meter.
Boren wordt gedaan als het water voor drinkwater gebruikt moet worden voor bijvoorbeeld veestallen. Maar dan praat je over tientallen (70 of meer) meters diep.

Wat ook belangrijk is.... welke regio je zit!