Paard nachtje in de tuin?

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

CaptainJS

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-04-22 08:03

Darliiing7 schreef:
superpony schreef:
Wat voor paardje is het?? En hij staat normaal hele jaar rond op gras?

Hoe groot is je tuin ongeveer? En wat voor grasmat heb je?

Onze tuin is te klein, maar de shet liep wel met me mee de tuin in en mocht ook grazen en eten. Maar we hebben geen gazon gras en geen giftige planten.

Een hazelaar zal het wel overleven als hij verder gras staat te eten. Onze paarden eten ook van de bomen en die gaan niet gelijk dood.
Maar ik wil ze absoluut niet op gazon gras hebben en ik vind ons tuindeel te klein en niet veilig genoeg voor de andere 3. Die zijn te groot, te lomp en 3 is teveel.

Onze tuin is een halve hectare groot, even groot als hun weide dus :p
Er staan ook heen giftige planeten ofzo.
Het is een Franse draver die inderdaad het hele jaar door op de weide staat;)

Volgens mij weet je al wat je gaat doen. Iedere keer als iemand zegt van niet doen zeg jij zoals hierboven van het kan wel etc.

Dus doe het en zie wat er uit komt.

capopjekop

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-04-22 08:03

Als het echt van dat fijne gazongras is zou ik het wel eng vinden omdat het wellicht een andere impact heeft op het verteringssysteem.

Zelf heb ik een stookje grond onder m'n woning. Dat is nooit ingezaaid en lijkt gewoon hetzelfde gras Als het weiland te zijn. Daar mag m'n pony grasmaaien

DuoPenotti

Woonplaats: Tussen de Limburgse velden met uitzicht op de Brabantse.

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-04-22 08:08

Gazon gras. Niet doen.
Weide gras waarom niet.

Maar als je tuin 5000 m2 groot is waarom staan ze er niet vaker vraag ik me eerder af...
Krijgt je paard ook niet op in 2 dagen. Dan zou ik ze er veel langer op zetten.

Of vergis je je in wat een halve hectare is? Dat gebeurt bij veel mensen vaker.

Jij hebt zelf zo te horen al lang besloten wat te doen.

Ibbel

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-04-22 08:10

Een tuin van 5000 m2 / halve hectare?

Als dat met gewoon gazongras is ingezaaid dan is dat zaad mogelijk behandeld geweest met bacteriën (voor gelijkmatige kieming). Die bacterien blijven in de grond leven, en geven toxines (gifstoffen) af. Die zitten op het gras en zijn heel erg slecht voor paarden.

Als je niet weet met wat voor graszaad die tuin ooit is ingezaaid, ga dan uit van het slechtste: dat die bacteriën en gifstoffen in dat gras zitten.

Maw: tenzij je 100% zeker weet dat het gras in jullie 'tuin' gewoon weidegras is en als zodanig ooit is ingezaaid, NIET DOEN, tenzij je graag je geld aan de dierenarts geeft.

DuoPenotti

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-04-22 08:20

In een eerder topic lees ik over een mager paard op onbeperkt hooi.
Niets over gras.
In dit topic staat hij ineens wel het hele jaar door op de weide.

Daarnaast als je dan 5000 m2 thuis aan weide Gras hebt begrijp ik niet dat daar een mager paard dan niet eerder staat.

fjordjes

Re: Paard nachtje in de tuin?

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-04-22 08:24

Mijn man is loonwerker en die zegt dat je de paarden gerust op de andere wei kan zetten waar je ze zondag op wilde zetten. Met de regen van afgelopen week is het grootste deel al de grond in gespoeld. (daarbij wordt bij zodenbemesten de mest onder het gras gedaan en niet er bovenop, dat mag nie in NL)

Hjartje

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-04-22 08:24

Als een klein stukje wei onbemest laten geen optie is, zou ik nog eerder op zoek gaan naar een plekje voor paarden in de buurt dan op een gazon zetten. Ik zou het risico van hoefbevangenheid (daar hoeft een paard geen overgewicht voor te hebben) of gaskoliek niet aandurven...

Dreamboy

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-04-22 08:38

Waarom zou je een eventueel risico lopen als je hem gewoon op de andere wei kunt gooien. Die twee dagen maakt echt niets uit.

Ibbel

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-04-22 09:05

DuoPenotti schreef:
Daarnaast als je dan 5000 m2 thuis aan weide Gras hebt begrijp ik niet dat daar een mager paard dan niet eerder staat.

Misschien omdat de buren 2 dagen wel prima vinden, maar twee maanden niet?

DuoPenotti

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-04-22 09:14

Op 5000m2?
Meestal hebben buren dan niet een veel kleinere tuin en veel mensen met zulke tuinen hebben zelf ook wat kipjes of iets van beestjes.

Eatshay

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-04-22 09:25

Ik zou het risico niet lopen, als je niet zeker weet wat voor gras er in je tuin staat, en 'm gewoon op de reeds bemeste wei gooien. Het heeft goed geregend afgelopen week, dus dat kan echt geen kwaad meer.

meggiemeg

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-04-22 10:01

Wat Ibbel al aangeeft, is het siergras niet doen, is het ooit weiland geweest en ook met dat type gras ingezaaid kan je het doen. Houd wel rekening met hoe dat gras in de tuin behandeld, niet alles is goed voor je paard.

Darliiing7

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 14-04-22 13:09

meggiemeg schreef:
Wat Ibbel al aangeeft, is het siergras niet doen, is het ooit weiland geweest en ook met dat type gras ingezaaid kan je het doen. Houd wel rekening met hoe dat gras in de tuin behandeld, niet alles is goed voor je paard.

Het is weidegras, want is vroeger een ´weide´ geweest voor shetjes. Gras is verder niet behandeld... maar ga zien om hem toch op de andere weiden te zetten dan als dat dan toch geen kwaad kan

Darliiing7

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 14-04-22 13:11

DuoPenotti schreef:
Niets over gras.

Aahja, dus omdat ie onbeperkt hooi krijgt kan ie niet ook nog op de weide staan?
Ze staan hier hele jaar door op de weide en worden het hele jaar door (ja ook in de zomer) bijgevoerd met hooi! ;)

En misschien omdat dat gewoon niet handig is? Om in de tuin te geraken moet je namelijk door het huis uit gaan, voor 1 keer kan dat geen kwaad. Maar ga niet 2 of 3 keet per week vr de wandelingen door het huis uut met mijn paard hé :9

StalNollie

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-04-22 13:15

Darliiing7 schreef:
marleen_usar schreef:
Als ik mijn weide mest mogen ze er 2 weken niet op.

We hebben nog een 2e weide en die is net geen 2 weken geleden bemest, dus daar kunnen ze vanaf zondagavond weer op... het is dus echt maar om een paar nachtjes te overbruggen zeg maar ;)

Waar is het mee bemest?
Met koeienmest mogen ze er gewoon er weer gelijk op.

GamblersCup

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-04-22 14:22

Ik ben eigenlijk wel heel benieuwd naar een foto van jouw mega tuin! :D

superpony

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-04-22 14:38

Darliiing7 schreef:
En misschien omdat dat gewoon niet handig is? Om in de tuin te geraken moet je namelijk door het huis uit gaan, voor 1 keer kan dat geen kwaad. Maar ga niet 2 of 3 keet per week vr de wandelingen door het huis uut met mijn paard hé :9

Om in de tuin te komen moet je paard door het huis?

Nu zou het met onze paarden wel kunnen en de shet is weleens binnen geweest, maar ik snap niet dat je een huis hebt met een halve ha tuin en je dan alleen door het huis naar die tuin kan??

Wat heb je op de vloer liggen? Een gladde vloer is echt niet handig voor een paard.

En een tuin van een halve ha kan hoor. Zie meer mensen met mega lappen gras voor de fun en paarden op een klein rot stukje, maar kan me niet voorstellen dat het omheind is met een hoge stenen muur. En zo een plek ken ik ook wel, maar die hebben dit probleem niet.

Ik vind 2 weken te kort. Niet omdat het bemest is, maar ook omdat ik gras meer kans geef om te groeien. Kort gras is niet de beste optie.
Maar ik zou ook nooit een paard alleen laten staan, dus de hele situatie is nu ruk.

Dreamboy

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-04-22 14:43

GamblersCup schreef:

Zo raar is dat toch niet? Wij hebben ook 5000m2 grond bij ons huis. Grootste gedeelte is paddock, dan ligt er nog een rijbak en de rest is tuin. Overigens is dit wel een vrijstaand huis, geen rijtje. Maar dat kan ik uit het verhaal van ts niet opmaken.

superpony

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-04-22 14:52

Dreamboy schreef:
GamblersCup schreef:

Zo raar is dat toch niet? Wij hebben ook 5000m2 grond bij ons huis. Grootste gedeelte is paddock, dan ligt er nog een rijbak en de rest is tuin. Overigens is dit wel een vrijstaand huis, geen rijtje. Maar dat kan ik uit het verhaal van ts niet opmaken.

Ze heeft een halve ha tuin. Waar paarden niet lopen. Dat zie ik hier ook wel vaker en kan. Maar een halve ha wat alleen via een huis bereikbaar is???

Dat soort tuinen ken ik uit Amsterdam en die zijn 20m2

Ibbel

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-04-22 14:54

Links en rechts aanpalende buurtuinen plus een sloot/gracht/rivier/doorgaande weg/spoorbaan aan de achterkant? Ik kan zat bedenken hoor :))

DuoPenotti

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-04-22 14:59

Darliiing7 schreef:
DuoPenotti schreef:
Niets over gras.

Aahja, dus omdat ie onbeperkt hooi krijgt kan ie niet ook nog op de weide staan?
Ze staan hier hele jaar door op de weide en worden het hele jaar door (ja ook in de zomer) bijgevoerd met hooi! ;)

Nee dat zeg ik niet.
Mijn paarden staan ook 365 dagen per jaar op gras.
Maar wil ik dan voedingsadvies zou ik dat wel benoemen. Want dat is heel belangrijk.
Daarom maak ik die opmerking.

Met 5000m2 heb jij geen achter ingang?
Heb je het niet over 500?

DuoPenotti

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-04-22 15:01

Ibbel schreef:
Links en rechts aanpalende buurtuinen plus een sloot/gracht/rivier/doorgaande weg/spoorbaan aan de achterkant? Ik kan zat bedenken hoor :))

Geen oprit naast het huis?

In onze vorige 2 onder 1 kap met heel wat minder grond zou een paard niet eens door het huis moeten :D

Dus ja ik hoor ook bij de mensen die zeggen, die tuin wil ik wel op foto zien.
Niet omdat ik tas niet geloof maar er geen voorstelling van kan maken.

superpony

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-04-22 15:10

Ibbel schreef:

Maar ze hebben nog 2 weilanden.

Wij hebben bij het huis ook redelijk afgesloten, maar toch links en rechts doorgangen behouden en naast het huis bij de paarden voor een uitrit gemaakt. Ik kan niet via de buren en dan hebben we 2 kanten sloot om grond bij paarden, maar wel 2x een dam. Doorgaans is grond wel bereikbaar. Anders kan je het ook niet bewerken lijkt me.

Boras

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-04-22 15:44

Waarom niet gewoon iets aannemen van de ts, zelfs als het je eigen referentiekader of voorstellingsvermogen te boven gaat :D

Josien_

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-04-22 15:52

Als het gewoon weidegras is en er verder geen giftige planten staan dan had ik hem er al lang neergezet nu het weidemaatje er even niet is.
Inderdaad wel even goed kijken naar de hoeveelheid gras in een keer.

Maar zoals meerderen hier zeggen kan hij ook al prima op je andere weide. Net wat je zelf graag wilt.