Hooi voeren in een Kliko?

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

Kabayo

Re: Hooi voeren in een Kliko?

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-04-22 16:40

Afbeelding
En gewoon zo'n bak? Evt een net overheen spannen voor een slowfeeder idee

Kaatje_S

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-04-22 17:16

Ben wel benieuwd hoe klein de ezels zijn, als ze niet uit zo'n lage bak kunnen eten, zoals die Sky_As aangaf. Hier voor de kleintjes een stuk uit de bak gezaagd, zodat ze er wel bij kunnen.

Afbeelding
Uit deze zijn echt 2 zijkanten eruit, maar zij doen er dus een net in

Afbeelding
Op deze manier kunnen de 2 Shetlanders er ook bij

Afbeelding
Bij deze bak is er aan 1 kant een deel uit, dus ook minder kans dat ze er in gaan staan

Afbeelding
Of gewoon een lage, hier kan de mini ook goed uit eten

Deksels zou je er op kunnen maken

Raveltje

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-04-22 17:26

Afbeelding
Wij hebben 3 kliko's staan voor hooi. Hier hebben we netten in vastgezet, zodat je weinig verspilling hebt.

Alleen de kleinste heeft er nogal een handje van het net er doorheen te trekken :D

Kaplaars

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-04-22 21:05

Ik heb een grote kliko/afval container staan. Onderin zit een schuine plank en er zitten redelijk grote gaten in geboord. Wel kleiner dan een hoef zodat ze er niet in vast kunnen komen te zitten.
Hier kunnen ze erg makkelijk hooi uit pakken, maar toch is er weinig verspilling. Het hooi moet wel helemaal los gemaakt worden voor ik het erin doe. Ik heb ook nog een grote bak staan (zonder net) en in de schuilstal hangt nog een groot hooinet.
Afbeelding

capopjekop

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-04-22 21:26

Hebben jullie de kliko bevestigd aan een paal ofzo? Of blijft hij gewoon staan als ze ertegen aan schuren?

Art_Ificious

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-04-22 21:55

Daihyo schreef:
Die tunnel is 150x50cm.

Mijn stal muur is 3m lang tunnel is bijna net zo lang, zonder de ophanglinten geteld

DJZ

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-04-22 22:00

Ik voer mijn 2 duiveltjes onder andere met kliko's en tot nu toe bevalt het mij erg goed. Idd droog, klep open -> hooi erin -> klep dicht en (vr)eten maar :))

Afbeelding
Afbeelding

Jinte

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-04-22 22:04

Wij gebruiken onze klikos zo. Je zou er een gewoon hooinet ipv slowfeedernet de kunnen doen. Aan de bovenzijde hebben we gaatjes geboord om het net te bevestigen, werkt ideaal en ontzettend makkelijk te vullen

Afbeelding

GamblersCup

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 05-04-22 18:36

Daihyo schreef:
Die tunnel is 150x50cm.

Dankjewel! :)

GamblersCup

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 05-04-22 18:38

Kabayo schreef:
[ [url=m/LmW5LG.jpg]Afbeelding[/url] ]
En gewoon zo'n bak? Evt een net overheen spannen voor een slowfeeder idee

Nee. Zoals al eerder geschreven is de bak te groot voor in de uitloop en wil ik er geen net overheen. Het moet geen slowfeeder worden en geen net omdat het makkelijk - makkelijker - makkelijkst van bovenaf te vullen moet zijn.

GamblersCup

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 05-04-22 18:39

Kaatje_S schreef:
Ben wel benieuwd hoe klein de ezels zijn, als ze niet uit zo'n lage bak kunnen eten, zoals die Sky_As aangaf. Hier voor de kleintjes een stuk uit de bak gezaagd, zodat ze er wel bij kunnen.

[ [url=m/OfQ0EY.jpg]Afbeelding[/url] ]
Uit deze zijn echt 2 zijkanten eruit, maar zij doen er dus een net in

[ [url=m/3d03yU.jpg]Afbeelding[/url] ]
Op deze manier kunnen de 2 Shetlanders er ook bij

[ [url=m/LAQ8jH.jpg]Afbeelding[/url] ]
Bij deze bak is er aan 1 kant een deel uit, dus ook minder kans dat ze er in gaan staan

[ [url=m/830yar.jpg]Afbeelding[/url] ]
Of gewoon een lage, hier kan de mini ook goed uit eten

Deksels zou je er op kunnen maken

Ja, zo'n stuk erui dat ze erin kunnen met het hoofd is een goed idee! Alleen volgens mij zijn deze bakken ook te groot. Maar ik ga op zoek naar iets vergelijkbaars, wat niet te groot is!

GamblersCup

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 05-04-22 18:39

Raveltje schreef:
[ [url=m/6dS31t.jpg]Afbeelding[/url] ]

Alleen de kleinste heeft er nogal een handje van het net er doorheen te trekken :D

:D :D :D

GamblersCup

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 05-04-22 18:40

DJZ schreef:
Ik voer mijn 2 duiveltjes onder andere met kliko's en tot nu toe bevalt het mij erg goed. Idd droog, klep open -> hooi erin -> klep dicht en (vr)eten maar :))

[ [url=m/0LNCo3.jpg]Afbeelding[/url] ]
[ [url=m/te1zZP.jpg]Afbeelding[/url] ]

Maar dan krijg je wel het feit dat ze hun hoofd iets draaien om eruit te kunnen eten, en steeds dezelfde kant op (favoriete houding)...

GamblersCup

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 05-04-22 18:41

Jinte schreef:
Wij gebruiken onze klikos zo. Je zou er een gewoon hooinet ipv slowfeedernet de kunnen doen. Aan de bovenzijde hebben we gaatjes geboord om het net te bevestigen, werkt ideaal en ontzettend makkelijk te vullen

[ [url=m/BTq0XH.jpg]Afbeelding[/url] ]

Dat net is dus altijd open aan de bovenkant, dus deksel open, hooi erin kieperen en deksel weer dicht?

Jinte

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-04-22 19:29

GamblersCup schreef:
Jinte schreef:

[ [url=m/BTq0XH.jpg]Afbeelding[/url] ]

Dat net is dus altijd open aan de bovenkant, dus deksel open, hooi erin kieperen en deksel weer dicht?

Ja! Ik zal een foto voor je maken

Jinte

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-04-22 21:46

Afbeelding
Afbeelding

GamblersCup

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 05-04-22 23:21

Dankjewel!! Hier kan ik wat mee! Met alle voorbeelden en ideeen

GamblersCup

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 14-04-22 11:26

Nou, de gewone losse cementkuipen werkt dus niet, maar dat had ik kunnen weten... :')
Het hooi ligt nog steeds door de hele paddock en het jongste terror-ezeltje loopt vrolijk met de kuipen te sjouwen en rond te gooien :D

De pensionhoudster stelde voor om gewoon een hooiruif aan de muur te hangen, die kan ze makkelijk vullen en er hangt een klein afdakje boven. En met regen krijgen ze toch binnen gevoerd.
Maar daar moet ik me ook in verdiepen, ik wil geen ouderwetse hooiruif die zo hoog hangt, dat ze steeds omhoog moeten "reiken", da's ook weer niet gezond. Dus ik ga op zoek naar nieuwerwetse hooiruiven, die op zo'n hoogte gehangen kunnen worden dat ze niet te hoog hangen, maar ook niet zo laag dat ze erin kunnen mesten.. zucht

Eatshay

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-04-22 11:35

Ik ben geen fan van gevulde containers ivm het continue torderen van de hals.

Een hangruif is hoger dus ze moeten inderdaad wel reiken, maar persoonlijk ben ik een groot voorstander van zoveel mogelijk passieve fysio voor het dier, waarbij ik dus ook op verschillende hoogtes en reikwijdtes het voer aanbied.
Misschien kun je een combi van verschillende methodes maken?
Knoeien ze ook zo met hun hooi uit een kuip/bak als je er bv een aantal bakstenen op legt, of een band?

GamblersCup

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 14-04-22 11:53

Ik weet niet wat je met "band" bedoeld.

Ze knoeien omdat het hooi natuurlijk in elkaar zit, dus trekken ze er grote plukken hooi uit, wat op de grond beland terwijl ze daarvan maar een klein hapje kauwen. En wat op de grond belandt, daar nemen ze nog 1 of twee happen van en dan gaat het weer verder uit de kuip. En lopen ze ondertussen het hooi, wat op de grond ligt, overal heen en dat eten ze dus niet meer.

Uit een ruif of bijvoorbeeld een hooinet, komen kleine plukjes waardoor er dus veel minder op de grond beland en verloren gaat. Of bende veroorzaakt :j

Eatshay

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-04-22 12:00

Auto- of brommerband. Gewicht, maar wel ruimte om te eten, en niet te grote opening zodat ze er niet met het hoofd in klem kunnen komen.

GamblersCup

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 14-04-22 12:02

Oh, zo'n band :D Nee, slecht idee, daar kun je ook mee sjouwen en gooien, en dat gaat dan ook zeker gebeuren :') Ze hebben een band als speelgoed liggen, waar flink mee rondgezeuld wordt.

Daihyo

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-04-22 12:03

GamblersCup

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 14-04-22 12:07

Voerton/kliko met gat/gaten erin is nog een optie, maar ik had het gevoel dat de pensionhoudster dat niet echt een heel goed idee vond. Als ik niks anders kan bedenken (of van jullie steel :D ) dan komt er alsnog eentje, want dat beslis ik zelf. Maar ik ga eerst nog even verder kijken.

Zo'n zak gaat hem helaas niet worden, net zoals een hooinet. Het moet snel en makkelijk te vullen zijn door de pensionhouders, die 40 boxen van hooi moeten voorzien.

fokfanaat

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-04-22 12:09

Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding

ik ben heel blij met mijn huisjes, heb er hooinetten in liggen