Meer mensen met afwijkende bakmaten?

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

Maddy_Paola

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-03-22 21:57

Zou zelf als je de keuze hebt wel die 20 meter breedte aanhouden, en dan 30 of 35 lang, of zo lang als mogelijk, uitstrekken op de diagonaal red je makkelijk, dat doe je namelijk ook niet mega lang achter elkaar, beter 3 passen goed dan 10 passen half. Ook wijken of een gebroken lijn kan prima alleen rijd je m dan minder ver, dus gebroken lijn 5 meter en maar 5 meter wijken bijvoorbeeld. Je grote voltes komen dan iets over de e-b lijn maar dat is ook niet zo bizar storend vind ik zelf, als je dan volte wilt wisselen kan je m ook eerst iets verkleinen zodat je wel recht op e-b lijn komt en na het correct omstellen weer vergroten.

Heb zelf in een scheve bak gereden, een 15 bij 30, een 16 bij 36 dacht ik dat die was en nu in een 20 bij 35, en heb niet eens echt last van een scheve bak of een slingerende bakrand, juist goede oefening om dan bijvoorbeeld binnenhoefslag te pakken en echt recht te rijden, maar een te smalle bak is echt bagger, dan kom je de bochten gewoon niet lekker door als je paard niet goed in balans is, laat staan om normaal te kunnen galopperen op zo'n kleine bocht. Zoals nu is de bak net wat te kort voor officiële maten maar daar heb ik zelf dus echt helemaal geen last van, dan pas je de oefeningen op zo'n manier aan dat t wel past, en dat is verbazingwekkend simpel zolang de breedte maar klopt

ChristaMoor

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-03-22 21:58

Ik heb jaren op een manege gereden waar ze twee binnenbakken hadden van ik denk 18x40. Daar reden we met de carrousel groep in. Het was wel lastig om de proef goed op muziek te krijgen, en je kwam anders "uit" dan in een 20x40 bak. We oefenden dan ook een aantal keren bij een andere manege en zodra het kon, werd er buiten geoefend. Maar zelfs met 16 combinaties tegelijk was het wel te doen.
Nu al jaren gewoon op een pensionstal met een 20x40 en een 20x60 bak. De laatste rijd ik eigenlijk nooit in.

Amber_anne

Re: Meer mensen met afwijkende bakmaten?

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-03-22 22:06

Ik heb vroeger in een bak gereden van 20 X 15. Dat is gewoon een grote volte eigenlijk. In draf was het wel te doen maar met een haflinger die nog niet goed kon verzamelen ging je alleen maar harder en schuiner

Antje12

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-04-22 22:20

Wij rijden in een bak van 22*33 is niet ideaal, maar prima te doen

DuoPenotti

Woonplaats: Tussen de Limburgse velden met uitzicht op de Brabantse.

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-04-22 22:24

20x15 is zelfs kleiner dan een grote volte. Daar zou ik persoonlijk niet in willen rijden.

Die 20x 38 is prima te doen :j

nicole_floor

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-04-22 23:02

Die bij mijn ouders is ook 18 bij 38 ofzo. Rij daar al meer dan 15 jaar en vind het zelfs fijner rijden dan de 30 bij 60 binnenhal bij onze rijvereniging. Nu is mijn paard maar 1.60 en daarvoor had ik een C en een D pony. Kan mijn voorstellen dat als je een paard van 1.75 hebt dat het dan wat moeilijker wordt.

tiwi1969

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-04-22 23:13

Ik heb met mijn grote merrie best veel in een kleine 15x20 binnenbak gereden, voordeel is dat de paarden er erg wendbaar van worden en dat je enorm op de balans traint. Ze leren goed hun binnenachterbeen onder de massa te plaatsen en te dragen. Echte kracht training, een half uur ex uitstappen was functioneel en voldoende, een uur echt te lang.

Nadeel is dat je veel hetzelfde basiswerk doet maar in combinatie met een grote buitenbaan voor het fijnere werk prima.
Als je maar één rijbaan maakt dan hoe ruimer hoe meer mogelijkheden.

apollootje

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-04-22 23:24

Onze baan is 18x38m, ik vind het prima te doen!

In de breedte mis je wel eens wat ruimte, vooral bij het springen van een parcours is het wat lastiger. Maar voor recreatief rijden is dit echt goed genoeg.
Wij rijden wel enkel met pony's, tm Epony maat. Wij geven ponyrijles aan kinderen en rijden vaak met 2/3 pony's tegelijk, soms ook wel eens meer. Zelfs groepen zijn prima te doen als iedereen een beetje oplet.
Groter is altijd fijn maar soms moet je het gewoon doen met de maximale ruimte wie je hebt :+

Kendra

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-04-22 00:31

18 x 37, maar nooit problemen. Voordeel op wedstrijd (dressuur) is dat je op wedstrijd altijd een metertje over hebt :) .
Voor het springen wil ik echt graag een grotere bak, maar dan echt groot….anderzijds redden we ons prima en kan ik een klein parcours met 5 verschillende hindernissen maken in onze bak.

Nynkex01

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-04-22 00:34

Mijn bak is 18 × 36 geloof ik. Gewoon voor trainen is het prima, maar met proefjes oefenen is het soms wel lastig. Ik ben blind en Tell het aantal stappen dat mijn paard nodig heeft voor een oefening, en rijd dan op wedstrijd standaard al m’n figuren te klein. :') Even oefenen in een grotere bak voordat ik op wedstrijd ga helpt wel een beetje

superpony

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-04-22 01:49

Onze bak is officieel 20X40, maar ik wilde een strook zand hebben naast de bak om tegels te leggen, dus werd de bak later 19X40. Tegels zijn nog niet af en heb twijfels, maar laat de bak wel zo.

Achterin is hij qua zwaarte niet naar wens, dus dat gebruik ik nu niet en red me voorlopig wel.

Heb in alle maten wel gereden en ik red me wel, maar het hangt er ook vanaf of je met andere mensen moet rijden of dat het voor je alleen is.

Maar net zoals onze bak nu achterin, vind ik de bodem ook belangrijk. Ik reed bijv graag in een springtuin omdat daar de bodem heel fijn was en beter dan de binnenbak. En in een andere binnenbak sloeg ik ook wel een slechte plek over als het even kon.

Heel kort stonden we ergens met 30X40 bak en daar maakte ik van mn cirkels wel rare cirkels.......We rijden western en de grote cirkels gaan doorgaans over het middelpunt, maar ik had even nodig om te wennen :o Dat is ook eigenlijk de enige keer geweest dat ik een bak echt raar vond.

Kyno

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-04-22 12:21

Ik heb een paddock waar ik ook in rijd (heb geen rijbak) van 20x28 meter. Werkt prima vind ik! Heb een kleine e-maat trouwens, met een groot paard/maatje slagschip wordt het lastiger. :D

__elise__

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-04-22 12:25

Mijn rijbak is 20x49. Vind ik te groot eigenlijk :+ zet hem vaak wat kleiner af als ik ga rijden. 20x35 of 20x40.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-04-22 12:53

17,5 bij 37,5 hier! gaat prima, inderdaad op andere locaties voelt het meteen mega ruim haha. Maar voor thuis, dikke prima!

poes

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-04-22 13:16

Op de manege was de binnenpiste denk ik 15 op 30? Wij reden daar moeiteloos met 5 paarden les in (geen rijtje) en zelfs spring les. Ik vond het juist veel voordelen hebben. Je kan echt elke oefening wel rijden maar je zult enorm precies moeten rijden en veel nauwkeuriger werken aan balans en buiging. Met jonge paarden vond ik het juist fijn dat ze geen grote open stukken voor zich hadden en veel steun als nodig.

Ik heb een tijd in een springpiste gereden, denk 35 op 70 of zo? Dikke luxe maar eigenlijk ook ergens heel lastig want je kan je nergens op richten en het is allemaal wel heel groot en lang haha.