DIY springmateriaal

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

Art_Ificious

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-03-22 18:50

Angie1990 schreef:
Vraagje heeft iemand ook al eens cavaletties gemaakt?

Ja ik maar ook niet stapelbaar.

Zal zo meteen een foto maken.

Dispar_Vulgo

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-03-22 18:51

Ik heb ook een hele stapel lichte balken gemaakt. Zijn 2m schuttingpalen van gamma/praxis met verf restjes.

Ben wel benieuwd waar jullie die blanke dikkere balken vandaan halen? Mijn balkjes breken helaas wel als een lomper paard z’n benen niet optilt :+

Art_Ificious

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-03-22 18:55

1 van de 3 cavaletties.

De punt van de balk had ik moeten afzagen... I know maar ik gebruik ze niet meer dus geen paniek.

De kruisjes zijn uiteindelijk ook niet zo stevig zoals je kan zien zakken ze scheef.
Maar was mijn eerste poging en daarvoor vind ik ze best goed.
De balk zit aan de kruisjes vast en kan dus niet eraf rollen. Dit is ook iets wat ik anders zou doen als ik nieuwe zou maken.

Als ik het echter opnieuw zou doen zou ik het toch anders proberen.

Afbeelding

Angie1990

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-03-22 19:15

Art_Ificious schreef:
1 van de 3 cavaletties.

De punt van de balk had ik moeten afzagen... I know maar ik gebruik ze niet meer dus geen paniek.

De kruisjes zijn uiteindelijk ook niet zo stevig zoals je kan zien zakken ze scheef.
Maar was mijn eerste poging en daarvoor vind ik ze best goed.
De balk zit aan de kruisjes vast en kan dus niet eraf rollen. Dit is ook iets wat ik anders zou doen als ik nieuwe zou maken.

Als ik het echter opnieuw zou doen zou ik het toch anders proberen.

[ [url=m/tDUfHa.jpg]Afbeelding[/url] ]

Thanks voor de foto en tip.

Art_Ificious

Re: DIY springmateriaal

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-03-22 22:15

Ik ben daarstraks begonnen met de cavaletties uit elkaar te halen.
De kruisjes ga ik hergebruiken, verstevigen dat die echt mooi stabiel blijven en dan kunnen die als cavalettieblokken gaan dienen.

Springbalken heb ik er 10 stuks van dus kan ik deze op de kruisjes plaatsen als ik cavaletties wil doen.

Hoppit

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-03-22 22:57

Ik ben echt megafan van de Nedlandic blokken, 3 hoogtes, licht en je kunt ze overal voor gebruiken. Ze hadden een paar keer een actie, dus dan elke keer gekocht. Heb er zelf 4 en mijn buurvrouw stalgenootje ook, dus we kunnen een end weg spelen. Vandaag ook eens zo'n klein balkje er in gelegd en bleef prima liggen als ze aantikte. T is alleen niet echt breed, dus goed sturen (maar daarom doe ik dit ook).

Hier als hindernis
Afbeelding

En gebruik ze ook vaak zat als grote pion
Afbeelding

Art_Ificious

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-03-22 16:01

Cavalettiekruisjes opnieuw gemaakt.
Plankje eronder voor meer stabiliteit. En een gaatje zodat er ook een lepel aan kan waardoor de balk net iets lager kan gelegd worden.

Als ik bij allemaal de bovenkant de punten horizontaal maak zijn ze in principe stapelbaar.

Heb er 4.
Mijn witte cavalettie moet ik nog uiteen halen, maar had even genoeg met 4 haha.
Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding

Angie1990

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-03-22 16:03

Oh dat is ook handig ja zo plankje eronder. Zag ook al afbeeldingen dat je hem een stukje inzaagd en dan die delen in elkaar schuift voor stabiliteit

Art_Ificious

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-03-22 18:28

Angie1990 schreef:
Oh dat is ook handig ja zo plankje eronder. Zag ook al afbeeldingen dat je hem een stukje inzaagd en dan die delen in elkaar schuift voor stabiliteit

Ja maar ik heb het juiste materiaal niet om in te zagen, ik heb alleen een decoupeerzaag, rond uitzagen kan daarmee prima maar vierkant is niet handig te doen daarmee.

Bidoof

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-03-22 20:28

Art_Ificious schreef:
Plankje eronder voor meer stabiliteit. En een gaatje zodat er ook een lepel aan kan waardoor de balk net iets lager kan gelegd worden.

Je kunt de cavaletto toch ook een kwartslag draaien? Dan heb je die lepel ook niet nodig.

Art_Ificious

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-03-22 20:33

Bidoof schreef:
Art_Ificious schreef:

Je kunt de cavaletto toch ook een kwartslag draaien? Dan heb je die lepel ook niet nodig.
née want de balk hangt er niet aan vast, die zit er los op. En kwartslag draaien heeft dus geen invloed op de hoogte. :)

Het zou wel kunnen maar dan moet de balk door dat gat waar het plankje ook is. Maar dan kan de balk niet vallen, en gezien mijn draver nog regelmatig de balken tikt vind ik het veiliger als de balken eraf kunnen vallen.

Indy_Mouse_9

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-03-22 23:41

De balk hoeft niet vast te zitten (al is dat natuurlijk wel de originele cavalerie), als je het kruis ongelijk maakt kan je m draaien en is de ene kant hoger dan de andere.

Mooi om jullie kluskunsten te zien!

Art_Ificious

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-03-22 23:51

Yep de originele zitten de balken vast. Maar is ook onhandig om op te bergen :) en los zijn ze ook bruikbaar zoals op mijn foto om balken afwisselend hoog-laag te leggen.

Ik heb echter nog wel paar ideetjes om te maken. Maar moet ook opslagruimte hebben liefst uit de regen :')

Flubberboot

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-03-22 23:54

Hier even een stipje! Vind dit super handig en ik wil van het voorjaar ook zelf wat in elkaar klussen!
Worden dan waarschijnlijk simpele drafbalken met wat staandertjes.

BeritSor

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-03-22 11:38

Ik heb niet echt iets toe te voegen, maar wat ziet het er goed uit!!
Heel creatief!! *\o/*

LoveBodin

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-03-22 11:52

Ik lees ook mee en ik zal even kijken of ik vanavond of in het weekend foto's kan maken van ons materiaal.
We hebben vrijwel al onze balken zelfgeschilderd, we hadden nog verf liggen. Nu na een jaar begint het wel wat te slijten. Ons materiaal wordt wel echt minimaal elke week gebruikt, ook door paarden met ijzers (en als die aantikken zie je dat helaas wel).
Verder hebben we 2 cross hindernissen gemaakt van pellets en poolnoodles (Poolnoodles in de pellet, zodat je een zachte bovenkant hebt). De pelletes hebben we door midden gezaagd zodat ze wat lager zijn.
We hebben ook van die plastic blokken, kan je een smalletje mee maken, of als onderzetter, of gewoon als staander. Zijn best ideaal, helaas niet heel hoog.
In de winter is de kerstboom vaak ook de pineut, die gaat dan op cavaletti blokken (en als vriendje creatief is gebruikt hij 2 poepscheppen als vlaggen :+ ).
We zijn nu bezig met onderzetters maken, zelf inelkaar getimmerd. Ze moeten nog 1 verfbeurt en dan moeten de staanders eronder. Zullen zo rond de 60/70cm hoog zijn.

Het enige wat wij pertinent niet zelf wilden maken zijn staanders. Ik heb eigenlijk nooit fijne, niet al te zware, zelfgemaakte staanders gezien waar je nog wat de hoogte in mee kan.

@cookie, hoe zwaar is jouw crosshindernis? Want zoiets zou ik ook graag wel willen maken, maar bij ons mag niets blijven staan in de wei of de bak, dus het moet wel handelbaar zijn.

Melisje_92

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-06-22 20:07

Geef dit topic even een schopje, vind het leuk om jullie creatieve dingen te zien.

Wil zelf ook iets van cavaletti maken en kwam deze tegen wat ook super makkelijk is om te maken

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Of zoiets

Afbeelding

Hilary

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-06-22 20:11

Die eerste soort ziet er wel goed maakbaar uit :j
Die laatste vind ik eng. Waar moet die balk heen bij aantikken?

caro29

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-06-22 20:22

Ik heb bij een camping winkel blauw zeil gehaald voor de sloot. Border bij de bouw winkel en op een paal vastgemaakt. Spierwit geverfd. Bij de gamma pallets gehaald en plantenbakken gemaakt. Blauwe regentonnen gratis van marktplaats. Helaas geen foto’s meer.

Melisje_92

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-06-22 20:59

Hilary schreef:
Die eerste soort ziet er wel goed maakbaar uit :j
Die laatste vind ik eng. Waar moet die balk heen bij aantikken?

Ja klopt, die eerste hebben ook mijn voorkeur.
Bij die laatste zou je wellicht het voetje smaller kunnen maken dat hij bij aantikken helemaal omvalt. Maar dan nog lijken die eerste mij makkelijker

Melisje_92

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-06-22 13:53

Ik ben even aan het knutselen geweest.

Ik wilde ze eerst doen zoiets als ik als voorbeeld liet zien, maar toen bedacht ik dat als ik ze zo maak je een mini triplebar ervan kan maken.

Ik ga voor de puntjes wanneer die niet gebruikt worden zo’n pool noodle stukje erop doen.

Afbeelding

missfalki

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-06-22 15:05

Heb deze zelfgemaakte cavaletti's
op 3 standen neer te leggen door te draaien
en stapelbaar ...

Groet Karin.

Afbeelding

Afbeelding

Melisje_92

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-06-22 16:25

Melisje_92 schreef:
Ik ben even aan het knutselen geweest.

Ik wilde ze eerst doen zoiets als ik als voorbeeld liet zien, maar toen bedacht ik dat als ik ze zo maak je een mini triplebar ervan kan maken.

Ik ga voor de puntjes wanneer die niet gebruikt worden zo’n pool noodle stukje erop doen.

[ [url=m/B3fVUy.jpg]Afbeelding[/url] ]

Meteen uitgeprobeerd *D

Afbeelding

lideli

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-06-22 16:40

Super nice zo die Triple bar :wow:

Amado

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-06-22 18:02

Wat een top topic! Wij zijn bezig met een paddock paradise opzetten, maar ik schrok zo enorm van de prijzen! Gelukkig goedkoop mooie nieuwe balken kunnen vinden, maar de staanders die hier gedeeld worden zijn echt zo goed bedacht! Zoiets gaan we ook zeker maken hier