Voorjaarsgras, fructaan wat is wijsheid?

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

Popstra

Re: Voorjaarsgras, fructaan wat is wijsheid?

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-03-22 14:41

Plus ze niet met lege maag er op gaan....
Krijgen onbeperkt hooi ook

noukie12

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-03-22 15:12

Ik zit met een dubbelgevoel. Mijn haflinger gaat nu pas rond 11 uur naar buiten ipv. Half 9, zodat de vorst eraf is en ze op stal nog hooi kan eten in de ochtend. Anders gaat ze met een lege maag het land op.
Maar met extra hooi krijgt ze weer meer spekkies. Hoe doen jullie dit?

Mdrf

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-03-22 15:18

noukie12 schreef:
Ik zit met een dubbelgevoel. Mijn haflinger gaat nu pas rond 11 uur naar buiten ipv. Half 9, zodat de vorst eraf is en ze op stal nog hooi kan eten in de ochtend. Anders gaat ze met een lege maag het land op.
Maar met extra hooi krijgt ze weer meer spekkies. Hoe doen jullie dit?

Maar in de tijd dat ze nu hooi eet, zou ze anders toch gras eten? Dat heft elkaar toch op? Of is het hooi zo extreem rijk dat ze daar dik van wordt? Dan zou ik sowieso anders hooi aanraden dat schraler is.

boemel

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-03-22 15:25

Ik voer de paarden s morgens een goed portie hooi.

Tussen 12.00 en 13.00 gaan ze een schrale wei op.
Er is dan nog steeds hooi beschikbaar.
Paarden zijn in conditie, worden 3 a 4x per week gereden.

Britta31

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-03-22 15:45

Mijn Haflinger heeft 24/7 een graasmasker om.Anders blijft hij zich vol proppen met gras en hooi en word veel te dik.Werkt goed.Hij kan er alles mee,drinken en ook kroelen met zijn vriend.

Afbeelding
Hij heeft deze,zit hem het beste,geen schuurplekken.

jazzejam

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-03-22 16:27

Hier gaan de paarden 2 uurtje op de wei. Een met graasmasker die is wel gevoelig de andere zonder. Pony mag af en toe een half uurtje. Maar heb merkt dat ook al ziet het gras er niet bezonder uit er meer suiker in zit dan je denkt. Pony moet ik naar binnen halen waar ze anders reageerd als ik met de brokken rammel. <<)

roosa

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-03-22 16:55

Van mijn krijgen ze geen spriet met dit weer.
Veradelijk hoog is het fructaan nu.

Paardenfan25

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 07-03-22 21:31

Ik heb ze nu ook van gras af. Ff wachten todat er geen nachtvorst meer is

Vesceron

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-03-22 08:44

Horseloverl schreef:
Hier houd ik alleen rekening met de vorst, wacht tot die eraf is en dan naar buiten. Hebben hier nog nooit een probleem gehad met fructaan. Scheelt denk ik ook dat mn paarden jaar rond op de wei komen.

noukie12 schreef:
Ik zit met een dubbelgevoel. Mijn haflinger gaat nu pas rond 11 uur naar buiten ipv. Half 9, zodat de vorst eraf is en ze op stal nog hooi kan eten in de ochtend.

Nogmaals, dit is dus juist het gevaarlijkste moment om je paard op het gras te zetten!

Tijdens het vriezen zelf slaat het gras het fructaan op, maar zodra te temperatuur stijgt en de vorst er dus af is komt het fructaan vrij en is het fructaan gehaalte op zijn allerhoogst.

Dan kun je nog beter helemaal aan het einde van de dag je paard op de weide laten, dan is een deel van het fructaan al verbruikt voor de groei van het gras en is het alweer ietsje lager.
Maar ik zou toch echt heel even wachten tot de nachtvorst gestopt is, het kan goed gaan, maar het is wel echt een risico!

veranadautje

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-03-22 08:57

Hier staan de paarden van 20:00 tot 10:30 op de kale wei en van 10:30tot 20:00 op de vollere wei. Gaat om een hectare grond die door midden is. Ze hebben onbeperkt goed hooi. Gaat om een haflinger Tinker en Welsh a kruising Afbeelding

op deze foto vooral het kale stuk en links naast de prikpaaltjes de goeie wei
Afbeelding

Bloesem21

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-03-22 20:42

Lastige tijd nu ja. Hoop dat die vorst snel weg is. Kun je wat gemakkelijker opbouwen! Ik werk nu met half uurtjes en vanwege werk helaas alleen mogelijk dit in de ochtend te doen. Rotmoment, maar ik pas de rest van het voer er op aan en houd m'n paard heel goed in de gaten (hals, mest, stappen, pulsatie in hoeven). Het gaat nu goed.

noukie12

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-03-22 23:28

Vesceron schreef:
Horseloverl schreef:
Hier houd ik alleen rekening met de vorst, wacht tot die eraf is en dan naar buiten. Hebben hier nog nooit een probleem gehad met fructaan. Scheelt denk ik ook dat mn paarden jaar rond op de wei komen.

noukie12 schreef:
Ik zit met een dubbelgevoel. Mijn haflinger gaat nu pas rond 11 uur naar buiten ipv. Half 9, zodat de vorst eraf is en ze op stal nog hooi kan eten in de ochtend.

Nogmaals, dit is dus juist het gevaarlijkste moment om je paard op het gras te zetten!

Tijdens het vriezen zelf slaat het gras het fructaan op, maar zodra te temperatuur stijgt en de vorst er dus af is komt het fructaan vrij en is het fructaan gehaalte op zijn allerhoogst.

Dan kun je nog beter helemaal aan het einde van de dag je paard op de weide laten, dan is een deel van het fructaan al verbruikt voor de groei van het gras en is het alweer ietsje lager.
Maar ik zou toch echt heel even wachten tot de nachtvorst gestopt is, het kan goed gaan, maar het is wel echt een risico!

Dat zeg je ja, maar ik heb weinig keuze. Het is of om 0830 met honger met de eerste ronde naar buiten. Of om 0830 een hooi beurt krijgen en om 11 uur naar buiten zonder honger.

Dan is de tweede keuze die ik maak. Ze staat in pension.

Vesceron

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-03-22 08:55

Als je geen keuze hebt is het zeker lastig, je bent dan zo afhankelijk van de keuzes van de pensionstal eigenaar.

Ik heb een eigen pensionstalling maar zou deze keuze nooit maken, gezondheid en welzijn van de paarden staat echt voorop en ik pas mij daar zo veel mogelijk op aan. Hoewel ik heel goed begrijp dat niet alles mogelijk is als stal eigenaar hoor, maar dit is zo'n tijdelijke situatie dat ik daar altijd wel een draai aan weet te geven.

Phrono

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-03-22 09:22

Hier gaan ze de wei nog niet op, ze moeten weer vanaf 0 opbouwen en dat is in deze tijd met nachtvorst/zonnige dagen verre van ideaal. Zeker voor mijn merrie die insuline resistent is. Ben blij dat ze daar bij ons op stal goed rekening mee houden :j

kiki1976

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-03-22 09:32

Normaliter lopen ze hier het jaar rond op de weide, wel houd de stalhouder het fructaan goed in de gaten.
Helaas voor hun betekend dat ze nu niet op de wei mogen. Better safe than sorry.

Nu hebben ze echt wel ruimte voldoende in de paddock. Mochten ze willen kunnen ze met elkaar echt wel even goed uit hun stekker gaan.

Popstra

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-03-22 10:01

Vesceron schreef:
Als je geen keuze hebt is het zeker lastig, je bent dan zo afhankelijk van de keuzes van de pensionstal eigenaar.

Ik heb een eigen pensionstalling maar zou deze keuze nooit maken, gezondheid en welzijn van de paarden staat echt voorop en ik pas mij daar zo veel mogelijk op aan. Hoewel ik heel goed begrijp dat niet alles mogelijk is als stal eigenaar hoor, maar dit is zo'n tijdelijke situatie dat ik daar altijd wel een draai aan weet te geven.

En zo is het voor een pension eigenaar andersom ook heel lastig om maar met iedere eigenaar zijn wensen rekening te moeten houden.

Meest makkelijk voor een stal is paarden pas vanaf mei op de weides te laten tot oktober of hoe lang het weer het toe laat...De weides kunnen dan daarvoor eerst hun noodzakelijke onderhoud gehad hebben en het gras kans om te groeien. Echter is het tegenwoordig al vroeg in het voorjaar erg mooi weer en de verleiding groot ze lekker al op de wei te zetten.

kiki1976

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-03-22 11:06

Popstra schreef:
Vesceron schreef:

En zo is het voor een pension eigenaar andersom ook heel lastig om maar met iedere eigenaar zijn wensen rekening te moeten houden.

Meest makkelijk voor een stal is paarden pas vanaf mei op de weides te laten tot oktober of hoe lang het weer het toe laat...De weides kunnen dan daarvoor eerst hun noodzakelijke onderhoud gehad hebben en het gras kans om te groeien. Echter is het tegenwoordig al vroeg in het voorjaar erg mooi weer en de verleiding groot ze lekker al op de wei te zetten.

Gelukkig delen de meeste bij ons op stal de mening over het fructaan.
En degene die het er niet mee eens zijn (zielig dat ze niet op het gras mogen) gaan elders een tijdje grazen met hun paard.
Want het is niet zo, het ene paard wel en de andere niet op het gras. En blij toe ook!

dito

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-03-22 11:19

Wat fijn dat ik dit topic lees. Sinds jaar paarden aan huis 2 haflingers. En heb ze gister na hooi geven ff paar uurtjes op land gehad. Dacht heerlijk ff maar zo te lezen was dat dus geen verstandige keuze.

belle_boef

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-03-22 12:32

dito schreef:
Wat fijn dat ik dit topic lees. Sinds jaar paarden aan huis 2 haflingers. En heb ze gister na hooi geven ff paar uurtjes op land gehad. Dacht heerlijk ff maar zo te lezen was dat dus geen verstandige keuze.

Hier staan ze vanaf de middag op Het gras. Wel nog met lengte vanher najaar.
Niet onverstandig maar wel met beleid doen. Heb je een geschiedenis met bevangenheid zeker niet doen.
Laatst bijgewerkt door belle_boef op 24-05-25 00:23, in het totaal 1 keer bewerkt

Vesceron

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-03-22 12:44

Popstra schreef:
Vesceron schreef:

Zeker weten!
Daarom kies ik als pension eigenaar er ook voor om de wensen van de paarden eigenaren op de derde plek te zetten.
Op 1. de paarden, op 2. de haalbaarheid en werkbaarheid voor mij en 3. hun wensen

Popstra schreef:

Precies dit, de weide is dan echt op zijn best en kan het langst mee. En het risico op hoge fructaan gehaltes is aanzienlijk lager.
Het is zeker verleidelijk met dit heerlijke weer maar op de lange termijn toch beter even geduld te hebben :j

droversrun

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-03-22 12:50

Wij hebben ze hier sinds vorige week wel op het land staan, maar wij zijn extreem voorzichtig hiermee. Eerst staan ze 4 dagen 10 min, dan 3 dagen een kwartier en nu houden we het max op een half uurtje. Ze gaan pas langer als het in de avonden ook warmer blijft en de grote wei bijna gemaaid gaat worden.

dito

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-03-22 13:24

Heb gras ook nog niet ingezaaid dus nog gras van afgelopen jaar. Haha zit te wachten op regen. Dus gelukkig nog geen vol weiland hier.

noukie12

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-03-22 15:01

Wij hebben geen paddocks. Het jaar rond op de weide. Dus stal of weiland.
Daarom 0830 hooi en pas 11 uur de box uit.
Tis niet anders. Beter dan met honger om 0830 met de rest naar buiten.... :(

kiki1976

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-03-22 16:32

Met de winter als ze wel de weide op mogen dan is het vaak pas na half 11, daarvoor staan ze op de paddock met hooi.
Maar ruwvoer hebben ze sws bij ons op stal onbeperkt.

Zunzuncito

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-03-22 16:37

Zijn er hier veel mensen die (iemand kennen die) hun paard aan HB door hoge fructaangehalten in het voor- of najaarsgras zijn verloren? En wat zijn de symptomen voordat die paarden HB ontwikkelden?