Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight
noukie12 schreef:Ik zit met een dubbelgevoel. Mijn haflinger gaat nu pas rond 11 uur naar buiten ipv. Half 9, zodat de vorst eraf is en ze op stal nog hooi kan eten in de ochtend. Anders gaat ze met een lege maag het land op.
Maar met extra hooi krijgt ze weer meer spekkies. Hoe doen jullie dit?
Horseloverl schreef:Hier houd ik alleen rekening met de vorst, wacht tot die eraf is en dan naar buiten. Hebben hier nog nooit een probleem gehad met fructaan. Scheelt denk ik ook dat mn paarden jaar rond op de wei komen.
noukie12 schreef:Ik zit met een dubbelgevoel. Mijn haflinger gaat nu pas rond 11 uur naar buiten ipv. Half 9, zodat de vorst eraf is en ze op stal nog hooi kan eten in de ochtend.
Vesceron schreef:Horseloverl schreef:Hier houd ik alleen rekening met de vorst, wacht tot die eraf is en dan naar buiten. Hebben hier nog nooit een probleem gehad met fructaan. Scheelt denk ik ook dat mn paarden jaar rond op de wei komen.noukie12 schreef:Ik zit met een dubbelgevoel. Mijn haflinger gaat nu pas rond 11 uur naar buiten ipv. Half 9, zodat de vorst eraf is en ze op stal nog hooi kan eten in de ochtend.
Nogmaals, dit is dus juist het gevaarlijkste moment om je paard op het gras te zetten!
Tijdens het vriezen zelf slaat het gras het fructaan op, maar zodra te temperatuur stijgt en de vorst er dus af is komt het fructaan vrij en is het fructaan gehaalte op zijn allerhoogst.
Dan kun je nog beter helemaal aan het einde van de dag je paard op de weide laten, dan is een deel van het fructaan al verbruikt voor de groei van het gras en is het alweer ietsje lager.
Maar ik zou toch echt heel even wachten tot de nachtvorst gestopt is, het kan goed gaan, maar het is wel echt een risico!
Vesceron schreef:Als je geen keuze hebt is het zeker lastig, je bent dan zo afhankelijk van de keuzes van de pensionstal eigenaar.
Ik heb een eigen pensionstalling maar zou deze keuze nooit maken, gezondheid en welzijn van de paarden staat echt voorop en ik pas mij daar zo veel mogelijk op aan. Hoewel ik heel goed begrijp dat niet alles mogelijk is als stal eigenaar hoor, maar dit is zo'n tijdelijke situatie dat ik daar altijd wel een draai aan weet te geven.
Popstra schreef:Vesceron schreef:Als je geen keuze hebt is het zeker lastig, je bent dan zo afhankelijk van de keuzes van de pensionstal eigenaar.
Ik heb een eigen pensionstalling maar zou deze keuze nooit maken, gezondheid en welzijn van de paarden staat echt voorop en ik pas mij daar zo veel mogelijk op aan. Hoewel ik heel goed begrijp dat niet alles mogelijk is als stal eigenaar hoor, maar dit is zo'n tijdelijke situatie dat ik daar altijd wel een draai aan weet te geven.
En zo is het voor een pension eigenaar andersom ook heel lastig om maar met iedere eigenaar zijn wensen rekening te moeten houden.
Meest makkelijk voor een stal is paarden pas vanaf mei op de weides te laten tot oktober of hoe lang het weer het toe laat...De weides kunnen dan daarvoor eerst hun noodzakelijke onderhoud gehad hebben en het gras kans om te groeien. Echter is het tegenwoordig al vroeg in het voorjaar erg mooi weer en de verleiding groot ze lekker al op de wei te zetten.
dito schreef:Wat fijn dat ik dit topic lees. Sinds jaar paarden aan huis 2 haflingers. En heb ze gister na hooi geven ff paar uurtjes op land gehad. Dacht heerlijk ff maar zo te lezen was dat dus geen verstandige keuze.
Popstra schreef:Vesceron schreef:Als je geen keuze hebt is het zeker lastig, je bent dan zo afhankelijk van de keuzes van de pensionstal eigenaar.
En zo is het voor een pension eigenaar andersom ook heel lastig om maar met iedere eigenaar zijn wensen rekening te moeten houden.
Popstra schreef:Meest makkelijk voor een stal is paarden pas vanaf mei op de weides te laten tot oktober of hoe lang het weer het toe laat...De weides kunnen dan daarvoor eerst hun noodzakelijke onderhoud gehad hebben en het gras kans om te groeien. Echter is het tegenwoordig al vroeg in het voorjaar erg mooi weer en de verleiding groot ze lekker al op de wei te zetten.