Bak te zwaar...kokosvezels? Iets anders?

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

LaDonna75

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 03-03-22 20:17

lissisanne schreef:
De plastic soup foundation heeft een artikel geschreven over tapijtvezels in de bak: https://www.plasticsoupfoundation.org/2 ... n-belandt/

Ik snap wel dat TS naar alternatieven kijkt. Al klinkt tapijt wel als een topopplossing voor het gebruik van de bak :)

Precies hierom inderdaad. Maar ik wacht even op het advies van Zandcompleet.

Wyb_ster

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-03-22 20:22

Cath schreef:
Ik had ook een hele zware bak met verkeerd zand. Kokosvezels hebben bij mij heel erg geholpen, in het begin was het wel wat hobbelig maar na een tijdje werd het mooi vlak. Inmiddels (na 1,5 jaar) zijn ze wel helemaal verteerd maar is mijn bak heel erg verbeterd en niet meer zwaar.

Hier sluit ik me bij aan.
Ondanks dat wij al ruim 3 jaar geen kokosvezel meer hebben liggen, is de bak nog steeds erg fijn.
Al moet ik bekennen dat wij wel goed zand hebben.

Mloui

Re: Bak te zwaar...kokosvezels? Iets anders?

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-03-22 17:39

Waar zou je tegenwoordig nog kokosvezel kunnen kopen? Ik heb oude topics gevonden, maar de genoemde adressen lijken niet meer actueel te zijn.

Ik zit in precies dezelfde situatie als jij TS. Wil liever iets wat niet schadelijk is voor het milieu, maar dan blijft kokosvezel ongeveer als enige optie over.

LaDonna75

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 07-03-22 21:06

Ik heb contact gehad met Zandcompleet. Het zand dat we hebben is op zich goed M3c zand, dat is fijn. Maar volgens Zc is het probleem dat er geen stabiliteit is, geen toplaag. Enkel (tapijt)vezels erdoor is de oplossing om een goed rijdbare bodem te krijgen, en daarbij de boel geregeld sproeien.
Kokosvezels raadde hij af, omdat het lastig te verwerken is/je daar ervaring mee moet hebben, maar ook het slepen vergt speciale aandacht omdat anders al snel de lange vezels teveel op een hoop komen te liggen. En ze verteren ook, waardoor je er jaarlijks extra vezels bij moet doen.
Daarbij komt inderdaad de verkrijgbaarheid hoewel hij daar niet over sprak.
Kortom, ik ga overleggen hier thuis wat te doen. Liever zou ik geen kunststof in mijn bak hebben, maar aan een bak waar niet in te rijden is heb ik helemaal niks :Y)

karrij

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-03-22 21:14

Hier ook na kokosvezels toch tapijtsnippers er in en dit werkt al jaren super!

Ondanks dat wij korte kokosvezels hadden, trokken we toch regelmatig de bak stuk als we hem sleepten.
Dat kwam doordat de kokosvezels door elkaar verstrengeld leek en je daardoor hele stukken meetrok.

Na een jaar of 3 leek het beter te gaan, maar dat kwam omdat de kokosvezels aan het oplossen was.

Toen tapijdsnippers er door gedaan, gaat al jaren top,
Later ook onze longeercirkel met tapijtsnippers bewerkt , deze is vanaf die tijd altijd droog! Ook na de regen van vorige week.

liberia

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-03-22 21:27

Hier vanwege de te zware bak tien jaar geleden tapijtsnippers toegevoegd. Dat hadden we nooit moeten doen. Wat een waardeloos spul. Slepen gaat niet. Afvoeren is enorm duur. Om hem een beetje glad te houden wordt hij viermaal per jaar met een trekker en rotorkopeg bewerkt. Maar ideaal is het niet. Liever onze longeercirkel waar geopad vlokken in liggen. Mooi glad en stevig maar niet zwaar en goed glad te slepen.

Kendra

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-03-22 21:42

Als je toch snippers wilt; gewoon goed uitzoeken wat je nodig hebt.
De termen worden door elkaar gebruikt, maar vlokken zijn inderdaad echt wat anders dan tapijtsnippers.
Vlokken zijn beter.

boemel

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-03-22 21:42

Voor het slepen, heb je een goede sleep nodig.

We hebben deze. Ideaal! Afbeelding

koend

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-03-22 20:14

tirzasarah10 schreef:
Zou je niet de drainage buizen tijdelijk met een dop er op kunnen zetten en toch met water aan de gang te gaan? Is denk ik het meest milieu vriendelijk en meest vriendelijk voor de portemonnee.

Dit was ook het eerste waar ik aan dacht.
Zorg dat je de afvoer van water kunt regelen. Dan krijg je een soort eb- en - vloed systeem ( light)
Na een tijdje zal de bodem wel verdichten.

Avalanche

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-03-22 20:25

Als de baan niet goed opgebouwd is, is dat alleen een tijdelijke oplossing. Eigenlijk zou die een stuk afgegraven moeten worden, zodat je 3 lagen krijgt: laag 1 drainagezand, laag 2 M3C zand, laag 3 zand gemengd met tapijtvezels of polyvlokken.

hwn

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-03-22 20:58

LaDonna75 schreef:
Ik heb contact gehad met Zandcompleet. Het zand dat we hebben is op zich goed M3c zand, dat is fijn. Maar volgens Zc is het probleem dat er geen stabiliteit is, geen toplaag. Enkel (tapijt)vezels erdoor is de oplossing om een goed rijdbare bodem te krijgen, en daarbij de boel geregeld sproeien.
Kokosvezels raadde hij af, omdat het lastig te verwerken is/je daar ervaring mee moet hebben, maar ook het slepen vergt speciale aandacht omdat anders al snel de lange vezels teveel op een hoop komen te liggen. En ze verteren ook, waardoor je er jaarlijks extra vezels bij moet doen.
Daarbij komt inderdaad de verkrijgbaarheid hoewel hij daar niet over sprak.
Kortom, ik ga overleggen hier thuis wat te doen. Liever zou ik geen kunststof in mijn bak hebben, maar aan een bak waar niet in te rijden is heb ik helemaal niks :Y)

Zandcompleet geeft idd wel fijne adviezen. Hier ook een bak die loodzwaar was. Met tapijtvezels is dat helemaal voorbij, is momenteel zelfs aan de harde kant, maar ik heb dan ook geen beregening. Bak wordt hier echter vooral als paddock gebruikt, tapijtvezel was vooral tegen het stof waarvan mijn merrie te erg ging hoesten, nu hoest ze enkel nog na het rollen.

LaDonna75

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 08-03-22 21:47

koend schreef:
tirzasarah10 schreef:
Zou je niet de drainage buizen tijdelijk met een dop er op kunnen zetten en toch met water aan de gang te gaan? Is denk ik het meest milieu vriendelijk en meest vriendelijk voor de portemonnee.

Dit was ook het eerste waar ik aan dacht.
Zorg dat je de afvoer van water kunt regelen. Dan krijg je een soort eb- en - vloed systeem ( light)
Na een tijdje zal de bodem wel verdichten.

Dat gaat ook gebeuren! Ik heb het materiaal al liggen om de drains “dicht” te kunnen zetten. Alleen ia het wachten op tijd om deze in te graven. Er komt een sleuf aan de kopse kant van de bak en daar komt een verzamelbuis met klep die dicht kan. Vandaag heb ik met de nieuwe bron de boel beregend en daar wordt het al beter van.

suffie

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-03-22 21:57

Tassszaza schreef:
Ik ben ook op zoek naar goed zand om de gaten wat op te vullen, dus ik sluit mijn vraag hierbij aan als dat mag. Wij hebben gewoon zand en de bak is nooit glad, wel modderig bij veel regen. Maar omdat hij niet glad is, kan ik gelukkig gewoon blijven rijden. Nu komen er steeds meer plassen in, door de ontstane ondiepe kuilen, (rollende paarden, soms gravende, sleep die erdoorheen trekt en de kuil wat wijder maakt).
Na wat onderzoek kom ik uit op 2 opties.
Heeft iemand ervaring met het KIRCHHELLENER zand uit Bottrop, Duitsland?
Of 20% leem met zand, uit Limburg.

Het is alleen om de gaten op te vullen, dus niet als totale bodem. Hopelijk kan iemand mij helpen!

Ja, wij hebben in de bak en longeercirkel Stemmen zand. Bevalt heel goed!
Bij ons is ruim 1 meter afgegraven, aangevuld met drainage zand en als toplaag 20 cm Stremmen zand. Bak ligt in het natste en laagste deel tussen de essen, is altijd goed. Bij veel regen (15 mm of meer in 1x) kan ik er hooguit een halve dag niet in rijden.
De longeercirkel is alleen de zode afgegraven en daarop 15 cm Stremmer zand. Ook altijd goed.

tirzasarah10

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-03-22 21:57

Ik hen afgelopen weekend 3 dagen lang mijn bak gesproeid en hij is nu praktisch goed. De paddock ernaast heb ik niet gesproeid en dat verschil zie je duidelijk. Even ter vergelijking, mijn trekker kon niet eens door de bak komen zo zwaar en nu kan mijn shet zelfs zijn marathon wagen door de bak trekken. Hij is mooi glad en hard geworden. Persoonlijk zou ik dus toch bij water blijven. Ik heb geen drainage en het water blijft max een half uurtje staan en is daarna weg. Ik vergelijk het een beetje met het strand, waar het water is geweest is het hard en bij de duinen zacht. Ik heb hem dus gewoon vol laten lopen door onze pomp.

Tassszaza

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-03-22 18:38

suffie schreef:
Tassszaza schreef:
Ik ben ook op zoek naar goed zand om de gaten wat op te vullen, dus ik sluit mijn vraag hierbij aan als dat mag. Wij hebben gewoon zand en de bak is nooit glad, wel modderig bij veel regen. Maar omdat hij niet glad is, kan ik gelukkig gewoon blijven rijden. Nu komen er steeds meer plassen in, door de ontstane ondiepe kuilen, (rollende paarden, soms gravende, sleep die erdoorheen trekt en de kuil wat wijder maakt).
Na wat onderzoek kom ik uit op 2 opties.
Heeft iemand ervaring met het KIRCHHELLENER zand uit Bottrop, Duitsland?
Of 20% leem met zand, uit Limburg.

Het is alleen om de gaten op te vullen, dus niet als totale bodem. Hopelijk kan iemand mij helpen!

Ja, wij hebben in de bak en longeercirkel Stemmen zand. Bevalt heel goed!
Bij ons is ruim 1 meter afgegraven, aangevuld met drainage zand en als toplaag 20 cm Stremmen zand. Bak ligt in het natste en laagste deel tussen de essen, is altijd goed. Bij veel regen (15 mm of meer in 1x) kan ik er hooguit een halve dag niet in rijden.
De longeercirkel is alleen de zode afgegraven en daarop 15 cm Stremmer zand. Ook altijd goed.

Dank voor je bericht, fijn om te lezen! Wat gebeurt er als het droog weer is?

suffie

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-03-22 00:15

Afbeelding

Dit, de bak is nu gortdroog. Er onstaan kleine stofwolkjes en de bodem blijft mooi stevig. Ga je graven, dan is de 1e 5 cm droog en rul, daaronder is het hardven nat.

pol013

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-03-22 09:58

lissisanne schreef:
De plastic soup foundation heeft een artikel geschreven over tapijtvezels in de bak: https://www.plasticsoupfoundation.org/2 ... n-belandt/

Ik snap wel dat TS naar alternatieven kijkt. Al klinkt tapijt wel als een topopplossing voor het gebruik van de bak :)

OP de vereniging hebben we dit: https://stabon.nl/xp-vezel/
Volgens de website is het katoen. Dat zou dan wezenlijk beter moeten zijn?

Het bevalt iig geweldig goed. Ligt er al 5 jaar in en de bak is ermee van onrijdbaar naar super goed bruikbaar gegaan. We kunnen er zelfs op springen. Vergt nog wel enig slepen. Is dus niet gelijk aan die geweldig dure bodems maar daar is de prijs dan ook zeker naar.

Afvoer is en blijft wel een ding met di soort bodems. Maar ik zie ze ook wel eens '2ehands' te koop staan. Dat je er op de ene locatie vanaf wil, wil nog niet altijd zeggen dat je het ook echt moet weggooien toch?

Ik vind het overigens wel goed om hier aandacht aan te besteden. Dat je geen rommel de grond in duwt.

Daan13

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-03-22 12:22

Zie het als bakstenen en zakken cement.

Bakstenen vind iedereen prima.

Zakken cement, altijd handig dus dikke prima.

Ga je daarvan een huis bouwen,is dat ook ok want je hebt bakstenen nodig en cement.

Huis is onbewoonbaar? Dan moet je het slopen en afvoeren :P

Of de stenen gaan afbikken.

Beetje een vergelijking met zand en vezels,snippers etc.

LaDonna75

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 19-03-22 21:16

Kleine up, inmiddels is de klep tussen de drainage geplaatst. Manlief heeft ook een aansluiting gemaakt om de waterslang aan te sluiten. We hebben nu dus een soort eb en vloed-light. Morgen maar eens kijken hoe het is!
Afbeelding
Dat oranje ding is de klep.

Marrit89

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-03-22 21:28

Ik zie dat je de drainage al in je voordeel gebruikt. Dat hebben wij ook gedaan.
Mijn man heeft mijn rijbak gegraven. Drainagebuizen erin die uitkomen op een sloot. De bak is eigenlijk te zwaar als deze droog is. Onze oplossing is dus zorgen dat de sloot altijd vol zit bij droog weer. Dan zitten de drainagebuizen vol water en houden ze de rijbak mooi stevig.
Op deze manier hoeven we geen kunststof in de vorm van vezels en/of snippers toe te voegen en is de bak altijd goed te rijden.

LaDonna75

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 22-03-22 19:49

Vandaag heb ik gereden in de bak en hij is perfect zo! Via de drainage hebben we water in de bak laten lopen en ook de boel flink beregend, waardoor de bak behoorlijk nat is maar superfijn te rijden! Er staan geen plassen, het zand is net wel/niet vochtig bovenop maar dus perfect zo. Duimen dat we dit zo kunnen houden, ook al kost het wat water.

Dais_

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-04-22 09:01

Wij hebben anderhalf jaar geleden ook een rijbak aangelegd.

50cm afgegraven, drainage met drainage zand en daar bovenop m3c zand.

Mijn paarden verdronken in het zand, tot aan het kogels diep zakten ze er in.

Op advies van zandcompleet vezels erdoor gemengd, en het leek inderdaad iets beter, maar nu is het weer net zo slecht. Alleen stuift het minder, dus dat is dan het enige voordeel. De vezels zijn alleen wel weer allemaal samen gaan klitten (door de wind) dus de vezels zitten ook niet meer mooi door het zand gemengd.

Ik weet niet goed wat ik nu nog kan/moet doen. Als er tips zijn, ze zijn van harte welkom.

Ik dacht zelf om een goede sleep te kopen en een sproei installatie... maar ik weet niet waar te beginnen!

boemel

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-04-22 09:11

Dais, waarschijnlijk toch niet het juiste zand qua opbouw.
Ik zou een goede rijbakbouwer aan huis laten komen voor advies.

Wij hadden ook een toplaag van M3C zand en een dramatisch slechte bodem.
Expert erbij laten komen en die vertelde dat M3C zand een ruim begrip is en dat de korrelgrootte behoorlijk kan verschillen.

Het M3C zand dat wij als toplaag hadden, gebruikten zij als vulzand en was volgens hen waardeloos als toplaag. Inmiddels wel geleerd dat het allemaal heel precies komt en dat iedere zandafgraving weer zand heeft met andere eigenschappen.

LaDonna75

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-04-22 11:08

Sproeien kan echt enorm helpen! Het zand moet bij ons behoorlijk nat zijn om fijn te zijn. Meermaals per week sproeien dus (tenzij het echt voldoende regent).

tirzasarah10

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-04-22 11:16

LaDonna75 schreef:
Sproeien kan echt enorm helpen! Het zand moet bij ons behoorlijk nat zijn om fijn te zijn. Meermaals per week sproeien dus (tenzij het echt voldoende regent).

Precies dit, je krijg dan een soort strand effect. Waar je genoeg water sproei en een dagje laat staan is hard. Mijn bak is aardig op weg in iedergeval :)
Mijn vader gaat binnenkort een ringleiding aanleggen zodat ik rondom kan sproeien en niks meer hoef op te ruimen