Ontevreden over pensionstal

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

karrij

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-02-22 13:12

Je verhaal komt me ergens bekend voor, heb je hier eerder een topic over geopend?
Ik zie dat je nieuw bent, misschien heb je een schaduwaccount.

Maar goed dat terzijde, die 2 weken zou ik ook mijn mond houden, het is niet netjes, verre van, maar jij blijft daar wonen en met maar 5 huizen er tussen blijf je ook min of meer buren.

Ik vind het wel heel gek dat niemand verantwoording neemt om ook jou paard te verzorgen, is er vooraf niet meer gebeurd?

Ik heb ook wel eens bij iemand op stal gestaan die ik niet hoog had zitten, maar daar kon haar paard niks aan doen.

Kan me namelijk haast niet voorstellen, dat mensen dit je paard moedwillig aan doen

Twiggy2008

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-02-22 13:17

Als je het besproken hebt en er verandert niets, zou ik in elk geval mijn paard zelf verzorgen en voeren tot je zo snel mogelijk kunt verhuizen. In dit geval staat hij 5 huizen verder? Lijkt me prima te doen, desnoods met extra hulp....
Prioriteiten stellen.

Overigens zou ik wel eerlijk zijn naar buiten toe over deze pensionstal. Dit kan niet en dat hoef je zeker niet te tolereren.

Hoevenkop

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-02-22 13:21

.
Laatst bijgewerkt door Hoevenkop op 20-03-23 07:50, in het totaal 1 keer bewerkt

AaronYve

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-02-22 13:31

Dit is niet de eerste keer dat ik zoiets hoor helaas en ik heb het zelf ook mogen meemaken.
Staleigenaar gaf minder stro, slecht hooi wat ie nog had liggen en aangezien mijn paard medicatie moet ben ik 2 weken te vroeg weggegaan. Ik vertrouwde het zooitje daar niet meer.
En tuurlijk is het zuur geld maar dan stik ie er maar in dacht ik toen. Mijn paard is belangrijker!
Vreselijk zo'n mensen

Canon

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-02-22 13:44

Dit komt me zo bekend voor! Het lijkt bijna de standaard tegenwoordig; of je staat op een goede stal en niemand vertrekt, of je hebt dit en zie maar hoe (snel) je er wegkomt. Blijven praten helpt, maar dan moet de andere kant wel voor rede vatbaar zijn. Dat zet ze weer eventjes op scherp voor 'the time beiing'. Als de houderij niet voor rede vatbaar is, is het beste (bijna enige) wat je kan doen kaken op elkaar houden en uitzingen.. De extra energie in je paard steken omdat die het waard is, op een plek die wel past opnieuw beginnen en nooit meer omkijken.

Betreft het achteraf openbaar maken.. Pas daar altijd mee op in welke context het gebeurd. Houderijen kunnen ver gaan binnen hun muren waarvoor je liever mensen behoedt, maar een smaad-en-lastertje is snel genoeg gemeld. Of dat nu onterecht is omdat je verhaal wel 100% waar is, of niet. Ik ken veel mensen die liever pb'en en bellen voor een review, dan dat ervaringen hier op bokt of google nog worden gedeeld.

Heel veel sterkte TS, dit zijn vaak nare machteloze situaties. Maar hier gelukkig wel met oog op beter.
Laatst bijgewerkt door Canon op 21-02-22 14:03, in het totaal 2 keer bewerkt

Tancreda4

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-02-22 13:50

Kiezen op elkaar en even doorbijten? Ergens denk ik, ja, ik ozu het even slikken, de 2 weken voor lief nemen en zelf voeren & alles doen, omdat je niet eerder weg kan en je nergens anders heen kan...

Maar wat een achterlijke schandalige situatie dit zeg. Ik snap er echt niets van, ik ga er vanuit dat iemand die een pensionstal heeft een hart heeft voor paarde, deze blijkbaar niet. Dit is een hele foute manier van handelen van de staleigenaar. Getver zeg...

Jammer dat je niet eerder weg kan gaan :(

Oskarrino

Re: Ontevreden over pensionstal

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-02-22 13:55

Ik heb dit ook gehad met m'n vorige stal met m'n paard. Kwam dan wel buiten, maar echt weinig hooi, smerige stal en amper hooi op stal.

Ik ben toen ook echt boos geweest, maar zij spoorde niet dus geen gesprek aangegaan. Dagen afgeteld, paard ingeladen en weggegaan.

Als het redelijke mensen zijn zou ik in gesprek gaan, zo niet zou ik het indd zelf allemaal doen en zodra het kan weggaan!

Hopetojump

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 21-02-22 17:21

Ik wil even iedereen bedanken voor al het advies en ik volg jullie zeker en vast. Ik wil ook niet met veel ruzie, toeters en bellen daar vertrekken. Daarom wil ik ook nog iets toelichten en enkele zaken beantwoorden die ik verl terug zag komen

- de situatie is uitgelegd aan de nieuwe stal. Ze willen hem de beste start en opvolging geven en willen liever niet nu een nieuw paard als ze een week ertussenuit gaan. Ze zouden dan de persoon die de zorg op stal overneemt onvoldoende kunnen informeren omdat ze in die periode msch nog zelf aan het zoeken zijn (combinatie wei bvb).

- mijn staleigenares zelf vind ik een heel fijne vrouw. Maar sinds augustus laat zij zich op stal niet meer zien. Ze zit enkel binnen (ik wil niet te kwaad over haar spreken, want mogelijks is er echt iets mis met haar). Met haar kan je echt praten, maar zij is nu niet te bereiken. En sinds augustus valt alles op schouders van haar 16 jarige stiefdochter Enja... ik weet niet of jullie de film "mean girls" hebben gezien... maar zo eentje ist. Zit op paardeninternaat. Was over laatst op stal een verhaal aan het ophangen dat er op de bus een nieuw meisje op de bus op haar plaats zat en wat dacht die wel! Ze heeft haar rugzak door de bus gegooid! Ja, probeer daar maar s mee te praten. Het is dus ook zij die weigert mijn paard nog te voeren en op de wei te zetten. Staleigenares is daar over gecontacteerd, maar het is haar woord tegen het mijne.

Het is ook zo dat als ik zelf m'n paard op de wei zet, dat ik uitgescholden word door haar, want het zijn hun weides en hun weideschema en zij bepalen wie op de wei komt.

Ach, het is idd nog 2 weken. Maar als je 2 weken aftellen gaat de tijd traag

Hoevenkop

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-02-22 18:09

.
Laatst bijgewerkt door Hoevenkop op 20-03-23 07:51, in het totaal 1 keer bewerkt

Diddykong

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-02-22 18:30

Ik vrees dat je weinig kunt doen, je kunt nu eenmaal niemand dwingen zich fatsoenlijk te gedragen.
Eventueel grote hooinetten vullen zodat hij de hele dag hooi heeft, maar weet ook niet of ik voor 2 weken die investering zou doen. Zorgen dat er genoeg stro in de stal ligt, dan kan hij dat ook eten.
De hele discussie zou ik laten. Iemand die fatsoenlijk is en hart voor paarden heeft, die zou zoiets nooit doen, ook al zou je bij wijze van spreke 6 maanden achter lopen met stalgeld.
Eventueel een zak seniores priores halen en dagelijk een grote emmer slobber maken kan ook helpen. Het is een ruwvoervervanger en het zet ook aan.
Heb je nog medestalgenoten die wel normaal zijn? Misschien willen zij ook een keer een bult hooi in zn stal doen bijv, of even op de wei/padock zetten tussendoor.
Aftellen :D
D
Sterkte, lijkt me vreselijk dit!

mrie

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-02-22 18:39

Zonnetje81 schreef:
Lijkt me dat als mensen dit doen dat er weinig gesprek mogelijk is.

Amen, ik zeg altijd: Met onredelijke mensen kun je niet redelijk praten

immanuela29

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-02-22 18:52

Ceffyl schreef:
Wouw, zou iedereen ook zo laconiek reageren als het om een kleuter ging die op school met alles werd overgeslagen? Wat gek dat men vind dat je dit maar moet accepteren en je mond moet houden. Je betaalt toch voor een dienst? Die wordt niet geleverd, en dan moet jij zelf maar een stapje harder zetten.

Ik begin een restaurant en hopelijk komen jullie allemaal eten. Oh, wel zelf je ingrediënten meenemen en ook liefst zelf alles bereiden. Uiteraard moet iedereen de volle pond afrekenen bij de deur, maar dat geeft niet toch?

PRECIES DIT! Hoe kan de helft van de reacties zo reageren? Zo van; ga maar 2 weken volhouden en het zelf doen? Ehh nee? Als je het mij vraagt; ZO SNEL MOGELIJK WEG DAAR. Als je weet dat ze je paard zelfs niet eens voeren. Zal ik per direct weg gaan. Dit is enorm slecht. Al is het letterlijk een uur verder en wat duurder. Beter dat dan dat je zelf en je paard nog voor 2 weken moeten lijden! Paard komt bijna niet buiten en rijden lukt ook maar 3 dagen in de week. Nee sorry hoor. Echt niet blijven daar.
En als je weg bent gelijk aangeven bij een instantie wat er gebeurt is. Sorry hoor maar dit kan toch niet?

Kidde

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-02-22 19:16

immanuela29 schreef:
Ceffyl schreef:
Wouw, zou iedereen ook zo laconiek reageren als het om een kleuter ging die op school met alles werd overgeslagen? Wat gek dat men vind dat je dit maar moet accepteren en je mond moet houden. Je betaalt toch voor een dienst? Die wordt niet geleverd, en dan moet jij zelf maar een stapje harder zetten.

Ik begin een restaurant en hopelijk komen jullie allemaal eten. Oh, wel zelf je ingrediënten meenemen en ook liefst zelf alles bereiden. Uiteraard moet iedereen de volle pond afrekenen bij de deur, maar dat geeft niet toch?

PRECIES DIT! Hoe kan de helft van de reacties zo reageren? Zo van; ga maar 2 weken volhouden en het zelf doen? Ehh nee? Als je het mij vraagt; ZO SNEL MOGELIJK WEG DAAR. Als je weet dat ze je paard zelfs niet eens voeren. Zal ik per direct weg gaan. Dit is enorm slecht. Al is het letterlijk een uur verder en wat duurder. Beter dat dan dat je zelf en je paard nog voor 2 weken moeten lijden! Paard komt bijna niet buiten en rijden lukt ook maar 3 dagen in de week. Nee sorry hoor. Echt niet blijven daar.
En als je weg bent gelijk aangeven bij een instantie wat er gebeurt is. Sorry hoor maar dit kan toch niet?

Probleem is dat je je zelf dan vooral veel stress op de hals haalt voor 2 weken. Dan zal je echt naar de rechter moeten of iets dergelijks vanwege contractbreuk. Dat is het toch ook niet waard denk ik. Direct weggaan gaat in het geval van TS niet en hem voor twee weken ergens anders zetten lijkt me ook niet bevorderlijk voor het paard. De instanties zullen hier ook niets mee kunnen als de rest gewoon gevoerd wordt. Soms moet je de volwassenste zijn in een situatie :)

Veel sterkte nog even TS, voor je het weet sta je op een fijne plek!

Daan13

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-02-22 19:21

Het is toch heel bizar dat een 16 jarige dus zo de boel op stelten weet te zetten.

Die kan je toch wel aan het verstand krijgen dat paarden voer moeten hebben en beweging.
Plus dat dat ook in het contract omschreven staat. (Toch ts?)

Earth

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-02-22 19:23

Kun je niet alvast naar de nieuwe stal maar dat je over 2 weken je paard pas bij de nieuwe zet? Dan wordt er iig fatsoenlijk voor gezorgd.

pateeke

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-02-22 19:40

Daan13 schreef:
Het is toch heel bizar dat een 16 jarige dus zo de boel op stelten weet te zetten.

Die kan je toch wel aan het verstand krijgen dat paarden voer moeten hebben en beweging.
Plus dat dat ook in het contract omschreven staat. (Toch ts?)

Dat hoeft dus niet zo expliciet in het contract te staan. Soms is het zodanig vaag omschreven dat je er weinig mee kan / tegen kan doen. En zoals TS zegt: het is haar woord tegen dat van de 16 jarige stiefdochter….
Of hooinetten gaan helpen betwijfel ik. Die van mij wilden ze niet vullen en toen ik ze dan maar zelf vulde als ik op stal was, werd mijn hooinet overgesneden…

Ginam

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-02-22 19:46

Is er niet een tijdelijke plek waar je paard 2 weken terecht kan? Soort logeeradres.
Misschien ondanks extra gedoe en kosten juist rustig idee dat je paard fijner staat.

DuoPenotti

Woonplaats: Tussen de Limburgse velden met uitzicht op de Brabantse.

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-02-22 19:47

Die kleuter haal je naar huis en gaat op zoek naar een betere school.
Nadeel, paard kunnen de meeste niet even naar huis nemen...en wat moet je dan?
Nieuwe stal heeft nog geen plek. Dan sta je als eigenaar wel klem.
Dus ja ik begrijp de adviezen. Die zijn niet laconiek maar juist met de voetjes op de grond.

Het enige wat je nu kunt is zelf meerdere keren per dag gaan voeren, vragen aan stalgenoten of ze willen helpen.
Uiteraard proberen te praten met een nep glimlach of die 16 jarige toch haar verplichting nakomt.
Maar is dat zo'n dwarse puber kun je het wel vergeten. En ja te erg voor woorden dat het kan...maar het blijkt zo te zijn

GamblersCup

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-02-22 20:31

Ik ben altijd degene die het niet pikt, degene die haar mond open trekt, degene die het regelt. Maar heel eerlijk, als dat grietje zo'n vervelende galbak is, zou ik ook voorzichtig zijn. Je weet niet wat er met je dier gebeurt als je op je werk zit. Het is nog een week en 2 dagen. Die kom je vast nog wel door op deze manier, alles zelf doen.

Wel zou ik die stal/die griet achteraf aanpakken. En flink ook.

GroeneRoos

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-02-22 01:32

Ik zou het twee weken uitzitten en dan een nette brief opstellen naar mevrouw. Waarin je gewoon het serieuze verhaal verteld, misschien dat zij de ernst niet helemaal in ziet omdat haar dochter een ander verhaal verteld. Vervelende situatie zeg, veel succes op jullie nieuwe plekje.

karrij

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-02-22 06:24

Ben ik de enige die het een raar verhaal vindt? Waarom is die redelijke vrouw niet meer aanspreekbaar?? Je kunt toch aanbellen en naar haar vragen? Of bellen?Je laat je toch niet door een 16 jarige jezelf en je paard behandelen?

Ik zou toch bij de nieuwe stal vragen of je paard niet eerder kan komen.

Maar ik vind het een raar, bijna ongeloofwaardig verhaal.

Lieser

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-02-22 08:12

karrij schreef:
Ben ik de enige die het een raar verhaal vindt? Waarom is die redelijke vrouw niet meer aanspreekbaar?? Je kunt toch aanbellen en naar haar vragen? Of bellen?Je laat je toch niet door een 16 jarige jezelf en je paard behandelen?

Ik ook. Een 16-jarige die op een paardeninternaat (?) zit maar wel een stal overdag doordeweeks runt?

karrij

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-02-22 08:22

Lieser schreef:
karrij schreef:

Ik ook. Een 16-jarige die op een paardeninternaat (?) zit maar wel een stal overdag doordeweeks runt?

Dat bedoel ik dus, heb jij wel eens van een paardeninternaat gehoord? Of misschien heet dat zo in Belgie? Ik weet het niet, maar ik vind het een raar verhaal

Hoevenkop

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-02-22 08:39

.
Laatst bijgewerkt door Hoevenkop op 20-03-23 07:50, in het totaal 1 keer bewerkt

Lieser

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-02-22 08:53

In de openingspost staat dat de buitenbak enkel wordt gepompt als dochter thuis is, en dat is alleen op woensdag en in het weekend. Dus wie verzorgt de paarden de rest van de week?