Paarden 24/7 buiten met dit weer

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

XladyX

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-02-22 22:36

Maartje1990 schreef:
XladyX schreef:
Ik ben ook voorstander van 24/7 vrije keus stal/buiten. Met dit weer geen schuilmogelijkheden bieden onder het nom van "zouden ze anders ook niet gebruiken" vind ik echt schandalig 8)7 en wel van belang dat goed gekeken wordt of de schuilstal wel echt geschikt is qua formaat, hoogte licht etc.

Ik vind opsluiten in een stal ook schandalig. Ik weet wel wat ik eerder zou kiezen. En bijzonder dat eem schuilstal zoveel eisen heeft, maar een stal waar de deur van dicht kan is wel oke? Bijzonder

Er is natuurlijk helemaal geen andere optie dan opsluiten op stal of geen schuilmogelijkheden bieden? Het ging hier over geen schuilstal aanbieden, niet over opsluiten in een stal.

@amber_anne: Cliche gezegd ik vind als je omgeving niet geschikt is om een paard of pony te houden volgens de basisprincipes (eten, drinken, veiligheid, schuilmogelijkheden etc) horen ze daar niet te staan.

Plausibel

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-02-22 22:37

Ik vind het binnenzetten van een paard in een ruimte van 9-12m2 zeer prikkelarm en verbaas me ook echt niet dat paarden stalgebreken ontwikkelen.
Mensen verkijken zich er vaak op hoeveel uur per dag een paard dan 'stil' staat en hoe erg je het 'natuurlijke' bioritme door de war gooit.
Natuurlijk tussen haakjes want wat is natuurlijk.
24/7 buiten met stal vind ik het prettigste idee. Ik heb een buitenpaard en een stalpaard zeg ik altijd. De een staat letterlijk altijd buiten, de ander gaat vaak savonds en snachts staan pitten in de stal. Alsof het deurtje dicht zit. En dan later in de nacht en ochtend issie er weer uit om buiten te eten. Ze kunnen altijd kiezen.
Ik begrijp niet goed waarom je een paard savonds naar binnen haalt en pas de volgende ochtend weer naar buiten laat. Als je er niet naast woont moet je meermaals per dag naar stal, als er iets is (vast liggen in stal of vast in hooinet etc) heb je n probleem of als er een halve boom op je stal valt (ook mijn angst met dit weer) kun je niks.
Lekker naar buiten met eigen keuze om binnen te staan.

Eerlijk, met dit weer ben ik veel op stal ter controle en uiteraard reparaties.
Verder geef ik ze zoveel mogelijk vrijheid zodat ze weg kunnen als ergens paniek is.

janna

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-02-22 22:40

.
Laatst bijgewerkt door janna op 31-08-24 23:18, in het totaal 1 keer bewerkt

Amber_anne

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-02-22 22:44

XladyX schreef:
@amber_anne: Cliche gezegd ik vind als je omgeving niet geschikt is om een paard of pony te houden volgens de basisprincipes (eten, drinken, veiligheid, schuilmogelijkheden etc) horen ze daar niet te staan.

Soms is het niet zo makkelijk. Pony stond eerst op een traditionele stal met snachts binnen. Ze gaf zelf aan dit niet te willen, toen is ze naar een paddock Paradise gegaan waar ze niet kon aarden. Toen weer naar een traditionele stal waar ze ongelukkig was. En nu 24/7 op wei maar zonder schuilstal.

Moet ik haar verkopen omdat er geen schuilstal is? Terug zetten op een traditionele stal ondanks dat dat haar ongelukkig maakt?

Als ik de goede stal in de buurt had zou ik haar daar ook zeker stallen

XladyX

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-02-22 22:56

Elke situatie is anders en kan begrijpen dat het niet makkelijk is. Maar het accepteren van een verre van ideale situatie lijkt mij ook niet de bedoeling. Als in vergelijking ik zou zeggen dat ik mijn paard alleen hou en hij daar gelukkig mee lijkt te zijn mis ik ook een basisbehoefte en daar zouden veel bokkers meteen over vallen (en terecht), los van welk reden daarachter zit. Maargoed dat is net welk belang je aan bepaalde behoeftes hecht, maar ik vind (nogmaals duidelijk, slechts mijn mening) dat het zeker niet een geaccepteerde situatie zou moeten zijn om onder deze weersomstandigheden geen geschikte schuilmogelijkheden aan te bieden.

Amber_anne

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-02-22 23:01

XladyX schreef:
Elke situatie is anders en kan begrijpen dat het niet makkelijk is. Maar het accepteren van een verre van ideale situatie lijkt mij ook niet de bedoeling. Als in vergelijking ik zou zeggen dat ik mijn paard alleen hou en hij daar gelukkig mee lijkt te zijn mis ik ook een basisbehoefte en daar zouden veel bokkers meteen over vallen (en terecht), los van welk reden daarachter zit. Maargoed dat is net welk belang je aan bepaalde behoeftes hecht, maar ik vind (nogmaals duidelijk, slechts mijn mening) dat het zeker niet een geaccepteerde situatie zou moeten zijn om onder deze weersomstandigheden geen geschikte schuilmogelijkheden aan te bieden.

Ik ben het met je eens hoor dat een paard moet kunnen schuilen. Maar ik vind inderdaad dat niet kunnen schuilen een aantal dagen per jaar niet in verhouding staat met bijvoorbeeld permanent alleen staan.

Ik vind ook dat gemeentes beter moeten kijken naar het dierenwelzijn en dus naar schuilstallen.

Het zou voor mij een stuk makkelijker zijn als de pony wel op stal kon staan. Helaas is dat niet mogelijk en momenteel doe ik alles in mijn macht om haar gelukkig te maken

J_emma

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-02-22 23:02

Hilary schreef:
XladyX schreef:
Ik ben ook voorstander van 24/7 vrije keus stal/buiten. Met dit weer geen schuilmogelijkheden bieden onder het nom van "zouden ze anders ook niet gebruiken" vind ik echt schandalig 8)7 en wel van belang dat goed gekeken wordt of de schuilstal wel echt geschikt is qua formaat, hoogte licht etc.

Dat een paard de schuilstal niet gebruikt betekent idd niet dat ie dat niet wil. Vaak zijn de omstandigheden dan net niet goed / veilig genoeg. Wij hebben drie inloopstallen naast elkaar. De twee linker hebben een open voorkant, hadden drie dochters wanden. De derde stal had drie dichte wanden en een voorwand zoals een reguliere stal, met schuifdeur. Die hadden we altijd dicht, want we wilden niet dat iemand klemgelopen werd. De andere twee stallen werden mondjesmaat gebruikt, met name mijn ruin ging er graag in staan, de anderen bleven een beetje half in de opening hangen.
Afgelopen zomer hebben we tussen de 2e en 3e stal de achterste helft van de tussenwand eruit gehaald. De schuifdeur van de 3e schuilstal staat nu altijd open en de paarden kunnen dus rondjes lopen om de halve wand die er nog staat. Nu staan ze allemaal binnen. Er is namelijk ook altijd een uitgang en dus voelen ze zich veilig genoeg om binnen te gaan staan.

Precies. Ik vind dat de mogelijkheid om droog beschut en veilig te liggen er moet zijn. 24/7 in de blubber of hete zon zonder schuilmogelijkheden vind ik evenmin ok als urenlang in een hokje van 12m2 (als ze geluk hebben..).
Maar dat veilig speelt ook een rol. Hier dus ook twee uitgangen bij de grootste stal.

xRaisin

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-02-22 23:07

Mijn paard stat 24/7 op een paddock paradise met twee schuilstallen en twee overkappingen. Tijdens de storm van vrijdag kregen we een filmpje van de stalhouder van de paarden doorgestuurd en ze stonden er allemaal relaxed bij. Die van mij stond rustig in een schuilstal te eten, andere stonden gewoon nog buiten. Dat gaf mij in ieder geval wel rust. Ik denk dat zolang ze op hun vertrouwde plekje zijn, het allemaal wel meevalt!

Baticorn

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-02-22 23:11

Wij hebben momenteel 3 paarden en 1 pony op een klein paddock paradise staan met 2 ruime (open) schuilstallen. Ze hebben keus genoeg voor verschillende plekken om te staan of schuilen maar ze komen met die wind nauwelijks van het bestraatte stukje met de stallen af. En terwijl de 3 paarden liever met de kont in de wind buiten de stal (met goede deken op) zeiknat staan te worden ligt mijn pony liever heerlijk droog uit de wind in zijn eentje in de schuilstal :') . Ik slaap echt beter met de gedachte dat ze zelf de keus hebben waar ze zich fijner en veiliger voelen, moet er juist niet aan denken dat ze met dit weer bang opgesloten in een hokje staan.
Ze gebruiken de stallen meer om voor de zon te schuilen dan voor de regen en als het alleen waait en niet regent staan ze ook weer op andere plekken tegen de wind te schuilen, en met regen en wind dus het liefst op een open plek.

Maartje1990

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-02-22 23:12

Amber_anne schreef:
XladyX schreef:

Ik ben het met je eens hoor dat een paard moet kunnen schuilen. Maar ik vind inderdaad dat niet kunnen schuilen een aantal dagen per jaar niet in verhouding staat met bijvoorbeeld permanent alleen staan.

Ik vind ook dat gemeentes beter moeten kijken naar het dierenwelzijn en dus naar schuilstallen.

Het zou voor mij een stuk makkelijker zijn als de pony wel op stal kon staan. Helaas is dat niet mogelijk en momenteel doe ik alles in mijn macht om haar gelukkig te maken

Je paard heeft toch beschutting door bomen en muren (huis?) Dat is in principe voldoende

Babootje

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-02-22 23:14

martinev schreef:
Ook hier staan ze 24/7 buiten met een schuilstal, vanmiddag kon ik even een foto maken dat ze er met zijn allen onder stonden, meestal zijn ze gewoon wat rond aan het scharrelen door de paddock. Onze paddock is eigenlijk altijd heel droog, maar nu is er zo veel water gevallen, en staan de sloten zo hoog, dat het niet meer vlot wegloopt. Gelukkig nog wel genoeg droge plekken! Afgelopen vrijdag met die storm lagen ze gewoon lekker te slapen buiten, ze vinden het wel prima volgens mij, zijn ook echt heel relaxt!

@Britt, nu je het zegt, hier ook echt serieus nooit een snotneus!

[ [url=m/fFibgV.jpg]Afbeelding[/url] ]

Nooit een snotneus komt vooral doordat een paard in een kudde staat waar geen wisselingen zijn en dus geen nieuwe virussen worden meegenomen. Heeft niks te maken met wel of niet op stal staan.

veranadautje

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-02-22 23:15

Ja hoor 24/7 buiten met schuilstal
Wei is nat maar ze kunnen droog staan en eten als ze willen. Aan hun de keus
Afbeelding

Afbeelding

Theeglas

Re: Paarden 24/7 buiten met dit weer

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-02-22 23:24

Mijn twee grote pony's (geschoren) sportpony's staan bij vrienden aan huis. Hun twee paarden staan van 23:00 tot 05:30 uur in een buitenstal. Omdat er maar drie boxen zijn delen mijn twee pony's een box. Dit houdt in dat zij 24/7 buiten lopen waarbij tussen 23:00 en 05:30 uur de box openstaat. Ongeacht het weer staan zij die tijd ook echt in stal, ook al kunnen zij buiten lopen. Ik vermoed omdat de anderen ook binnen zijn. Ik vind het fijn zo. Veel vrije beweging en de hele dag contact.

Ingrid_92

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-02-22 23:28

Mijne staat 24/7 buiten met een schuilstal. Ik zou geen oog dichtdoen als hij opgesloten zou staan in een stal, vreselijk. Als je dan hoort over bomen die op stallen vallen, stalbranden brrr... Natuurlijk kan er met 24/7 ook wat voorvallen, maar ik vind het een veel fijner en veiliger idee dat als ze weg willen, ze ook weg kunnen.
Bovendien zou die van mij volledig panikeren in een stal. Hij heeft tot zijn 3,5 jaar in een natuurgebied van staatsbosbeheer gelopen en is dus geen stal gewend. Heb hem wel eens op de kliniek in een 'wachtbox' gezet. Nou dat was geen succes, heb hem er snel weer uit moeten halen haha.
Nee hoor! Laat maar lekker buiten staan. Hij zal zelf weten waar hij voor moet kiezen: de schuilstal of de paddock/track.

martinev

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-02-22 23:41

Babootje schreef:
martinev schreef:
Ook hier staan ze 24/7 buiten met een schuilstal, vanmiddag kon ik even een foto maken dat ze er met zijn allen onder stonden, meestal zijn ze gewoon wat rond aan het scharrelen door de paddock. Onze paddock is eigenlijk altijd heel droog, maar nu is er zo veel water gevallen, en staan de sloten zo hoog, dat het niet meer vlot wegloopt. Gelukkig nog wel genoeg droge plekken! Afgelopen vrijdag met die storm lagen ze gewoon lekker te slapen buiten, ze vinden het wel prima volgens mij, zijn ook echt heel relaxt!

@Britt, nu je het zegt, hier ook echt serieus nooit een snotneus!

[ [url=m/fFibgV.jpg]Afbeelding[/url] ]

Nooit een snotneus komt vooral doordat een paard in een kudde staat waar geen wisselingen zijn en dus geen nieuwe virussen worden meegenomen. Heeft niks te maken met wel of niet op stal staan.

Nou ja, de twee wedstrijdpaarden zijn zeer regelmatig op concoursen en clinics te vinden, ook overnachten ze wel eens op locatie, er is dus zeker wel contact met paarden buiten de kudde. Ik denk dat de stabiele kudde zeker invloed heeft, maar ben ervan overtuigd dat het buitenleven ook veel doet met de weerstand. En ook met veel minder last van stof en schimmels hebben, waar een paard dat veel op stal staat wel mee te maken kan hebben.

Zinzi_jewel

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-02-22 09:38

Een ding ja
Wel of geen schuilstal!
Mijn groepje loopt nu in een wei zonder schuilstal maar met droge voeten, aangezien de lokatie waar we een schuilstal hebben een vreselijke natte hoek blijkt te zijn . Paarden hebben een hekel aan modder .
Met de storm van vrijdag stonden ze dus op het meest open stuk van het land. Niet tussen de huizen en bomen waar de wind minder hard gaat.
Maar toch vindt ik het zelf prettiger om een schuilstal te hebben voor ze of ze hem nu gebruiken of niet .

Iemand hier ervaring met de kwartier schuilstallen van schuilstal.com
Die kun je huren of kopen

Hilary

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-02-22 13:53

Onze buren hebben sinds twee weken zo’n kwartierstal. De stormen heeft ie in ieder geval overleefd, niet omgewaaid of weggewaaid.

stitchlover

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-02-22 14:00

Ik ben voor 24-7 keuzevrijheid!

Nu buiten zonder schuilmogelijkheid vind ik sneu, maar ook een hele dag binnen in de stal vind ik paard onwaardig.

De modder is op dit moment niet te doen, maar gelukkig kunnen ze bij ons droog in twee ruime schuilstallen met onbeperkt hooi staan. Ook hebben mijn paarden een regendeken op en zijn ze niet geschoren.

Jes

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-02-22 14:04

Onze paarden staan 24/7 buiten, hebben een schuilstal met hooi.
Het waait hier nu hard, regen en toch staan ze buiten. Vanuit huis kan ik zien dat ze nog hooi hebben dus dat is de reden niet.
Het kan de meeste paarden weinig schelen wat voor weer het is.

Die van mij staan in de zomer vaker binnen om de vliegen te ontlopen.

Caily

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-02-22 14:30

Zinzi_jewel schreef:
.

Iemand hier ervaring met de kwartier schuilstallen van schuilstal.com
Die kun je huren of kopen

Tevreden, staat na de storm ook nog als een huis, terwijl de schade aan de kapschuur er pal naast echt aanzienlijk is. Staat in de open vlakte in oost groningen. Wel met kont in de wind, maar die moet ook van kwartier, anders plaatsen ze hem niet.

Kitty_

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-02-22 14:43

Mijn pony van 36 staat samen met zijn vriendje van 28 en vriendin van 8 jaar 24/7 buiten met schuilstal. Ze staan nauwelijks in de stal en steken bij regen liever hun hoofd onder het afdakje van de hooiruif. Mijn pony wil gewoon niet op stal staan, die maak je er echt diep ongelukkig mee en heeft er al eens een complete staldeur uit gemept.

Uiteraard heeft hij een deken om en krijgt hij 24/7 ruwvoer

Zinzi_jewel

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-02-22 15:25

Dank voor de tevredenheid meldingen van kwartier !
Ga er een bestellen .

Worden deze gezien als mobiele schuilstal?

Duhelo

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-02-22 17:24

hier ook 24/7 buiten met schuilstal en onbeperkt ruwvoer. Met de storm zet ik alles van doorgangen open zodat ze ook weg kunnen, moest er iets van de stal loswaaien, en krijgen ze een net hooi in de middelste meest open weide (want ze komen niet bij de hooiruif door het geluid van het dak van de schuilstal bij erg hevige wind.
Enige reden dat ik een andere optie zou zoeken is als alles onder water zou lopen en ze nergens droog kunnen staan, maar dat komt hopelijk niet voor.

capopjekop

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-02-22 17:27

Hier staan ze 24/7 buiten met een schuilstal en verharding. In de stal ligt het lekker dik opgestrooid. Dus ze hebben altijd plek om droog te eten en te liggen. Dus ik slaap prima. Alleen met die storm laatst vond ik het wel eng of er niks zou omwaaien en ze waren ook wel onrustig.

Jessix

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-02-22 17:47

Mijn paarden en pony's staan graag in hun schone stro stal als het regent. Ik heb dan ook zelden een nat paard tenzij het de hele dag regent. Bij de paarden gaan de deuren 's nachts dicht. Bij de pony's normaal niet maar afgelopen vrijdag met de storm wel. De stal was de veiligste plek voor hun i.v.m. de bomen.

Ik zou nooit een paard 24/7 buiten willen hebben zonder stal waar ze zelf in kunnen. Dit omdat ik dus aan mijn vier paarden (en vroeger ook mijn schapen) merk dat ze er graag staan en slapen in het stro.