Voor en nadelen paddock paradise

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

pmarena

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-02-22 11:20

Ik vind een PP indeling echt een verrijking voor de paarden. Of het nu om een grote of kleine wei gaat: zodra je een pad rondom maakt heb je al een echt leuke verbetering van je terrein +:)+

Paarden worden gestimuleerd om te lopen, ze vinden het leuk om zo'n pad te volgen en te zien wat er verderop te beleven valt. Dit versterk je door er met beplanting voor te zorgen dat niet het hele terrein in 1 keer overzien kan worden: dan willen ze helemaal graag op ontdekking gaan want stel je voor dat er verderop ineens iets te vreten te vinden is, of 1 van je maatjes heeft iets interessants gevonden :=

Je terrein wordt sowieso veelzijdiger want je kan zelf kiezen welk stuk wei je wel of niet open zet.
Zo kan je de boel dichtdoen als ze wel genoeg gras gevreten hebben. En dankzij het pad kunnen ze dan nog steeds om het hele perceel heen lopen, sprintjes trekken en hun favoriete plekje(s) opzoeken.

Ook wanneer je je terrein wilt beschermen tegen te erg kapot lopen tijdens van die dagenlange regenbuien, hoef je ze niet saai bij stal te houden maar kunnen ze hun ei goed kwijt op het looppad.

Je kan je stukken graswei ook goed rouleren: ze mogen een aantal dagen / weken op wei 1. Dan doe je die dicht en zet je wei 2 open. Enz. Als je vanaf het pad voor elk stukje wei een ingang maakt dan kunnen ze constant rondom het terrein lopen en lekker grazen. Niet dat beperkte van maar 1 kant van het terrein mogen belopen.

Nadelen zijn imo eigenlijk alleen dat het natuurlijk meer werk is om deze indeling te maken. Dat kost tijd en geld (alleen al voor je materialen van afrastering enzo). En dat het lastiger wordt om met machines te werken, als je graag het hele perceel laat bewerken. Zelf met je kruiwagentje mest weghalen is ook wat meer lopen om het pad te volgen.

Maar het plezier van je paarden en de toegenomen veelzijdigheid van je terrein wegen daar imo echt ruimschoots tegenop :j

tirzasarah10

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-02-22 11:51

Grappig dat een vies paard als nadeel benoemd word. In mijn ogen is dat gewoon een paard die paard is :+
Mijn nadeel zou zijn dat je veel meer tijd kwijt bent aan mesten. Nou ben ik erg schoon met uitmesten en vind ik dat het goed moet voor zowel je paard als het behoud van je bodem. Iedere dag een track van bijv. 1km langs lopen met je kruiwagen en alle netten vullen zouden mij idioot veel werk lijken. Nou heb ik mazzel dat mijn paarden onbeperkt hooi kunnen eten en ik dus een baal neer kan gooien en meerdere netten eens in de week vul. Mijn paarden bewegen wel erg veel omdat ze verder heel ruim staan. Ik heb nu meerder pp gezien en idd vaak te klein en te veel paarden, veelste nat en veel koudbloeden waar dan een paar warmbloeden bij staan. In mijn ogen moet je kudde ook bestaan uit of warmbloeden of koudbloeden, voeding is zo verschillend wil je ze in goede conditie houden.

Nee doe mij maar gewoon mijn stal met een ruime uitloop er aan vast. Denk dat ze uiteindelijk kwa beweging niet minder doen als op een klein pp.

Anoniem

Re: Voor en nadelen paddock paradise

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-02-22 11:53

Ik heb mijn paarden nog nooit zo veel zien bewegen als hier, ze lopen minimaal 5 x per dag een ronde over de track.
Maar wij voeren ook echt wel op 20 verschillende plekken en ze blijven nooit ergens langer dan een uur of 2 hangen.

Daihyo

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-02-22 12:38

Oh uitmesten is wel een nadeel ja. Aan de andere kant ook een voordeel. Ik wil dagelijks tussen de 5000 en 10000 stappen lopen. Daar hoef ik niet extra voor te wandelen op een paardendag (6 dagen per week) :+
Wij verdelen overigens wel het mesten en voeren met 4 personen.

pmarena

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-02-22 12:42

Ach dat pad volgen kan een nadeel maar ook een voordeel zijn. Of je nou moet gaan "zoeken" op een zeg maar vierkante wei, of dat je alleen maar het pad hoeft te volgen en ze klaar voor het opscheppen liggen...zonder hoog gras waar je de keutels uit moet zien te kammen :Y)

Zeker als je niet het hele perceel open hebt staan maar alleen 1 stuk wei. Dan is er al een heel stuk van je perceel waar je niet eens naar hoeft te kijken omdat daar geen paarden hebben gelopen :)

Je kan dan ook nog overwegen om die open wei kort te laten grazen en pas daarna uit te mesten, als je niet meer zo hoeft te "kammen" met uitmesten :)

Daihyo

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-02-22 12:44

Wij mesten de wei niet, maar verslepen en laten dan minimaal 2 maanden rusten. Tegen die tijd is de mest weer weggezakt de grond in. 2x per jaar kalken of strooien we lavameel tegen de verzuring. Zo blijft het een cyclus die werkt. De paarden hebben snackweitjes (hooi blijft hoofdvoer) en wij zo minder werk.
Soms moet je slim zijn :D

UK_eef

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-02-22 12:51

Die van mij (sportpaard, 3,5 jaar) staat op een paddock paradise. Voorheen heb ik mijn paarden altijd op reguliere stallen gehad waarbij ze 's nachts op stal stonden.
Omdat hier in de buurt een fijn PP zit, heb ik de gok genomen en mijn paard daar gestald.
In mijn ervaring tot nu toe:

Voordelen PP:
+ 24/7 in beweging
+ 24/7 vriendjes
+ 24/7 sprintjes kunnen trekken naar eigen wens, zonder dat ze bij het uit stal halen koekwaus zijn ;)
+ 24/7 kunnen rollen zonder je zorgen te hoeven maken dat ze vast komen liggen in stal
+ Gelukkige paarden :D

Nadelen PP:
- Hoeven moeten wennen aan harde/zachte ondergrond. De eerste weken lopen ze hier vaak wat moeilijk.
- Ze kunnen niet zo rustig eten als op stal want ze moeten het ruwvoer delen.
- In een (te) grote kudde is er altijd wel reuring waardoor wondjes/beten stukken veel meer voorkomen.
- Ze krijgen geen krachtvoer, dus als je dat wil moet je zelf tóch elke dag naar stal en je paard eruit halen.
In mijn ogen is het grootste nadeel: - Je hebt geen idee wat ze daadwerkelijk binnen krijgen aan ruwvoer.

Celebi

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-02-22 12:56

Een echt goed uitgevoerde paddock paradise met veel ruimte, schuilmogelijkheden, goede bodem en meerdere voerplekken verspreid over de hele track lijkt mij een droombeeld voor mijn paard, maar hier in de regio amper haalbaar. Nu een kleiner alternatief en daarin merk je inderdaad toch minder beweging en meer onrust, maar nog steeds fijn 24/7 buiten en op dit moment dus het best haalbare hier in de regio.

Ik denk dat ik eigenlijk nauwelijks nadelen zie voor mijn paard, behalve in het pikkedonker je paard proberen te zoeken op de track in de wintermaanden. :+

pmarena

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-02-22 12:57

Ik snap dat zoeken en ophalen niet zo. Ik fluit gewoon, ponies denken "vreten!!" en die komen naar voren gerend :)

Celebi

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-02-22 13:02

Denk dat dat vooral zo werkt als je de eigenaar bent. Wij mogen in onze paddock groep geen eten bij ons hebben dus de mijne blijft gewoon bij een hooi plek staan tot ik naast hem sta. Zal op een gigantische track dan niet anders zijn gok ik _O-

GamblersCup

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-02-22 13:04

Ik vind het een lastige vraag, omdat een paddock paradise vaak geen paddock paradise IS. Het wordt al snel zo genoemd als je te weinig grond hebt voor het aantal paarden dat je hebt en rond je postzegeltjes gras een zandpaadje maakt. Dat wordt dan "track" genoemd. Paar hooinetten ophangen en klaar. Hier zie ik geen voordelen in, dan liever in een kudde op een weiland de hele dag, dan hebben ze tenminste écht wat te doen.

Een "echte" paddock paradise" zal aan een aantal voorwaarden moeten voldoen om die naam te verdienen en die kom je bar weinig tegen.

Mungbean

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-02-22 13:08

mairead schreef:
Voordelen:
-Paard heeft de ruimte
-Paard geeft zichzelf beweging
-Paard heeft sociaal contact met soortgenoten
-Je kan het paard op verschillende manieren voorzien in zijn ruwvoer behoefte
-Geschikt voor paarden die niet of weinig op het gras mogen

Nadelen:
-Meer ruimte nodig voor minder paarden in vergelijking met een 'traditionele' stal
-Die ruimte is er niet altijd, dus: Soms te veel paarden op een te kleine oppervlakte, te smalle paden, etc
kan zorgen voor onrust
-Niet voor elk paard
Sommigen staan te laag in rang, waardoor ze het gewoon niet goed doen in zo'n huisvesting. Anderen zijn te ruw tegenover soortgenoten en veroorzaken onrust in de groep of zelfs blessures. Zeker als de oppervlakte eigenlijk te klein is voor de kudde.
-Goede ondergrond zeer belangrijk (zeker in het najaar/de winter) maar niet altijd aanwezig
-Soms niet de mogelijkheid om paarden apart te zetten als dat medisch gezien nodig is
Of daar moet bij aanleg specifiek rekening mee gehouden worden
-Ruwvoer moet geschikt zijn voor alle paarden in de kudde
Een paard wat juist rijker hooi nodig heeft, zal het niet goed doen in een kudde met paarden die arm hooi nodig hebben en vice versa

Exact dit.
Vooral het veel te dik worden en niet genoeg rust nemen zijn 2 punten waarom mijn huidige paard niet 24/7 in een groep staat (wel 2x geprobrobeert op verschillende locaties).

Als het voor het paard geschikt is: helemaal voor!

Eef_Bam

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-02-22 13:17

Ik heb mijn paard op een paddock paradise gehad, en heb veel voor en nadelen gemerkt, die grotendeels ook afhnkelijk zijn van hoe alles geregeld is.

voordelen:
- paard 24/7 buiten
- altijd contact met soortgenoten
- altijd vrije beweging

nadelen:
- warmbloeden boven de 1.60 vaak niet welkom
- weidegang vaak beperkt (max 2 uur per dag)
- veel onrust doordat paarden in/uit de groep gehaald worden
- sommige paden te smal, beschadigingen aan paard die door anderen klem gezet werd
- Kniehoge blubber (kleigrond in de randstad)
- Voerbeleid word aangepast aan de meest sobere paarden, paarden die meer nodig hebben blijven dun, paarden die te dik zijn eten alsnog te veel
- Paard dat ondering rang staat kan vaak minder eten, zelfs met genoeg voerplekken.
- Verzorging werd in mijn geval gezamelijk gedaan, met als gevolg dat de paarden niet om vaste tijden eten kregen en weinig ritme hadden, de ene voerde al om 7 uur sochtends en de volgende vond 10/11 uur ook prima -O-

Door samenloop van omstandigheden heb ik mijn paard na enkele maanden op deze paddock paradise verhuist naar mijn ouders in Limburg, op ons eigen onofficiele paddock paradise (geen track, maar een zandpaddock van 40x100, stuk bos van 80*100 waar de paarden zelf paden hebben gemaakt). Paarden staan ook 24/7 buiten, krijgen op vaste tijden eten uit slowfeeders, tussen 9 en 5 (zomer langer) kunnen ze kiezen om de wei op te gaan. Omdat we een vaste kudde hebben die uit 3 pensionado's en 1 sportpaard bestaat is hier veel meer rust in de groep. Mijn paard is echt zichtbaar meer happy en minder gestresst op deze plek, komt eindelijk aan, dus ben blij dat ik deze keuze heb gemaakt :) .

Afbeelding

pmarena

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-02-22 13:19

GamblersCup schreef:
Ik vind het een lastige vraag, omdat een paddock paradise vaak geen paddock paradise IS. Het wordt al snel zo genoemd als je te weinig grond hebt voor het aantal paarden dat je hebt en rond je postzegeltjes gras een zandpaadje maakt. Dat wordt dan "track" genoemd. Paar hooinetten ophangen en klaar. Hier zie ik geen voordelen in, dan liever in een kudde op een weiland de hele dag, dan hebben ze tenminste écht wat te doen.

Een "echte" paddock paradise" zal aan een aantal voorwaarden moeten voldoen om die naam te verdienen en die kom je bar weinig tegen.

Als je te weinig grond hebt voor het aantal paarden, zal je zien dat ze de boel te snel kaalvreten / helemaal aan gort trappen. Dan kan je imo dat perceel met die paarden wel degelijk verbeteren door er alleen al maar een track omheen te leggen :)

Dan wordt het terrein interessanter en kan je tenminste nog een beetje gras sparen en gedoseerd beschikbaar stellen.

Ik heb het idee dat een aantal mensen geen eerlijke vergelijking maakt. Dat men liever voor 5 paarden een doorsnee saaie wei ziet van 3 hectare, omdat dat beter is dan een PP van een halve hectare want dat is te klein voor het aantal paarden. Ja hèhè, zo kan ik ook vergelijken :=

Ik vind dat je wel uit moet gaan van een bepaald perceel en een bepaald aantal paarden.
En dan is het vanuit het oogpunt van de paarden volgens mij altijd een leuke extra wanneer je om dat perceel een looppad maakt , hoe groot of klein het ook is :j

Plop1997

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-02-22 13:23

pmarena schreef:
Ik snap dat zoeken en ophalen niet zo. Ik fluit gewoon, ponies denken "vreten!!" en die komen naar voren gerend :)

Ja na een maand begint die van mij ook echt te leren oh als ik mee kom krijg ik brokjes. Hoef soms maar te fluiten en dan komt hij al.

GamblersCup

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-02-22 16:00

pmarena schreef:
Als je te weinig grond hebt voor het aantal paarden, zal je zien dat ze de boel te snel kaalvreten / helemaal aan gort trappen. Dan kan je imo dat perceel met die paarden wel degelijk verbeteren door er alleen al maar een track omheen te leggen :)

Helemaal eens! Maar dat is in mijn ogen geen "paddock paradise", da's een zandweggetje om je stukjes gras heen om de boel te sparen.

Plop1997

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-02-22 16:20

GamblersCup schreef:
pmarena schreef:

Helemaal eens! Maar dat is in mijn ogen geen "paddock paradise", da's een zandweggetje om je stukjes gras heen om de boel te sparen.

Toch als je dan te weinig grond hebt lijkt me een paddock Paradise systeem beter dan een stal systeem. Te weinig grond is natuurlijk het probleem en eigenlijk zou je dan geen of minder paarden er op moeten zetten.
Maar als ik moet kiezen dan heb ik voor mijn paard liever dat hij buiten staat dan dat hij op stal staat.

Lijsken

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-02-22 16:24

X
Laatst bijgewerkt door Lijsken op 27-09-23 15:35, in het totaal 1 keer bewerkt

DuoPenotti

Woonplaats: Tussen de Limburgse velden met uitzicht op de Brabantse.

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-02-22 16:26

Maar waarom ze dan niet het hele stuk geven?
Die smalle paadjes, ik vind dat minder prettig dan het hele stuk.
Of het stuk door de helft doen. Wil je iets sparen.
Ik zie echt geen toegevoegde waarde van paadjes.
Of ze daar nu op en neer rennen of in een gewoon rechttoe stuk, het word niet ineens langer :D

Op stal laten staan is een optie die ik een raar vergelijk vind. :)
Lees die meer in het topic.
Maar geen PP is toch niet gelijk aan stal?
Geen PP is voor mij, geen paadjes maar paard buiten op rechttoe stuk.

Plop1997 schreef:
Toch als je dan te weinig grond hebt lijkt me een paddock Paradise systeem beter dan een stal systeem. Te weinig grond is natuurlijk het probleem en eigenlijk zou je dan geen of minder paarden er op moeten zetten.
Maar als ik moet kiezen dan heb ik voor mijn paard liever dat hij buiten staat dan dat hij op stal staat.

elinedeau95

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-02-22 16:30

Ik denk dat de meeste voordelen wel zijn genoemd.

voor mij het grooste nadeel is het blubber vrij houden in de winter en ik heb een wit paard. Die is niet schoon te houden op een PP en een ramp om wedstrijd wit te houden.

DuoPenotti

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-02-22 16:36

Maar die is ook niet schoon te houden in de wei of een paddock zonder pp :P

Afbeelding
Laatst bijgewerkt door DuoPenotti op 10-02-22 16:37, in het totaal 1 keer bewerkt

Plop1997

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-02-22 16:36

DuoPenotti schreef:
Maar waarom ze dan niet het hele stuk geven?
Die smalle paadjes, ik vind dat minder prettig dan het hele stuk.
Of het stuk door de helft doen. Wil je iets sparen.
Ik zie echt geen toegevoegde waarde van paadjes.
Of ze daar nu op en neer rennen of in een gewoon rechttoe stuk, het word niet ineens langer :D

Op stal laten staan is een optie die ik een raar vergelijk vind. :)
Lees die meer in het topic.
Maar geen PP is toch niet gelijk aan stal?
Geen PP is voor mij, geen paadjes maar paard buiten op rechttoe stuk.

Plop1997 schreef:

Ja klopt inderdaad maar een groot open veld werkt ook alleen als er genoeg ruimte is zodat er geen blubber ontstaat. Ik ben zelf nog geen pensionstal tegen gekomen met de mogelijkheid om het hele jaar door 24/7 buiten te laten op zo'n grote weides. Ze moeten dan altijd 'snachts op stal of in de winter de hele dag zelfs.

DuoPenotti

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-02-22 16:41

Klopt de meeste hebben de nacht op stal.
Maar omdat er bijna altijd verschillende voerbehoeftes zijn vind ik persoonlijk dat niet nadelig.
als ze maar 365 dagen per jaar op een groot stuk buiten staan de hele dag. Geen uurtje.

Maar al zijn er ook steeds meer die wel die 24/7 aanbieden.

Plop1997

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-02-22 16:51

DuoPenotti schreef:
Klopt de meeste hebben de nacht op stal.
Maar omdat er bijna altijd verschillende voerbehoeftes zijn vind ik persoonlijk dat niet nadelig.
als ze maar 365 dagen per jaar op een groot stuk buiten staan de hele dag. Geen uurtje.

Maar al zijn er ook steeds meer die wel die 24/7 aanbieden.

Klopt ook inderdaad. Bij ons is ook de keuze om overdag op het paddock Paradise te staan en dan 's nachts op stal, dit doen er een aantal die inderdaad aparte voerbehoeftes hebben of bijv. rotstraal. Voor mijn eigen paard zou ik dit niet kiezen omdat hij heel stijf wordt van op stal staan en veel gelukkiger is als hij 24/7 naar buiten mag. Maar als ik een paard zou hebben dat behoefte heeft aan rust 's nachts dan zou ik het ook zeker zo doen. Ook merk ik dat mijn paard het heel erg leuk vind om over de paden te crossen, vooral de heuvel op en af. Hier staat hij ook vaak op te slapen of op de uitkijk.

In Engeland zie ik op sommige plekken ook dat ze nog van die gigantische heuvelgebieden hebben waar ook wat bos bij zit als weiland, bijna echt natuur. Dat zou ik het allermooist vinden maar hier in Nederland niet zo haalbaar.

Ladygiroc

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-02-22 17:01

Ik heb mijn pony hiervoor op een pp in opbouw gehad. In de zomer ideaal, veel ruimte, stimuleren om te lopen. Tot het herfst werd, dieren tot boven de kogels in de blubber, de paardenpp naast ons hadden een berg, levensgevaarlijk zo glad werd dat! Zelfs met paddockroosters stonden ze nog te soppen in de bagger. Schuilstallen werden niet opgestrooid dus die waren alleen om uit de wind te staan. Uiteindelijk kon pony amper meer lopen omdat de hoeven te week waren geworden door de bagger.

Grootste nadeel voor mij was dus het nergens droog kunnen staan, laat staan liggen.
Op de voet gevolgd door het type volk wat er staat. := ook een no/go voor mij. Ik bepaal zelf of ik mijn dier ijzerloos, bitloos of dekenloos houdt.