miereneter schreef:Begrijp ik goed dat het paard nog niet eens in de kudde heeft gestaan, maar enkel ernaast? Dat is echt niet hetzelfde. Ik zou dat eerst uitproberen, kan zomaar goed gaan. Kudde zal misschien een paar dagen onrustig zijn, en dan herstellen ze de orde onderling zelf (in mijn - toegegeven, beperkte, ervaring).
Dat hij door het hek wil, vind ik dan weer niet zo raar: hij wil naar de kudde. Dat is paards, in de kudde horen ze en zijn ze veilig. En dominant hoeft geen probleem te zijn, dan wordt hij misschien de baas, maar dat betekent niet automatisch dat andere paarden dan in elkaar getrapt worden.
Vind eigenlijk dat je dit eerst moet proberen vooraleer je er een probleem van maakt. Als ze genoeg ruimte hebben om elkaar te ontwijken (dus geen postzegel van 5 bij 5) dan is het risico te overzien.
Maar daar staat tegenover dat niet ieder paard het doet omdat hij zo graag bij de kudde wilt. Maar echt wel om de strijd aan te gaan.
Het kan 2 kanten op.
Wij hadden de andere kant. 2 Paarden ( waaronder mijn merrie) hebben het echt flink te voorduren gehad. Beide hebben ze flinke wonden gehad