Kudde vormen onder dwang stalhouder

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

Brainless

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-02-22 17:40

parnassia schreef:
Mogelijkheid om ze samen op de trailer te zetten en een stuk verderop gezamenlijk buitenritje te maken? 2 voor elkaar onbekende paarden in een nieuwe omgeving leren elkaar vaak vlot waarderen

Ik ga nooit weer 2 dominante paarden samen in mijn trailer zetten, helemaal als ze elkaar niet kennen.
Meppen naar elkaar, gillen/bijten/stampen, omhoog komen, been over een touw de ander lag plat.. nee ik snap niet dat degene dacht dat dit een goed idee was.

Poekkie

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-02-22 17:51

Brainless schreef:
parnassia schreef:
Mogelijkheid om ze samen op de trailer te zetten en een stuk verderop gezamenlijk buitenritje te maken? 2 voor elkaar onbekende paarden in een nieuwe omgeving leren elkaar vaak vlot waarderen

Ik ga nooit weer 2 dominante paarden samen in mijn trailer zetten, helemaal als ze elkaar niet kennen.
Meppen naar elkaar, gillen/bijten/stampen, omhoog komen, been over een touw de ander lag plat.. nee ik snap niet dat degene dacht dat dit een goed idee was.

Idd. Levensgevaarlijk idee waarbij geen van beiden weg kan en daarbij ook nog eens vastzitten aan een rijdende auto. Apart vervoeren en samen op buitenrit of grazen dan.

pluisje88

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-02-22 18:00

Poekkie schreef:
Maar als je verhuist, komt je paard toch ook in een groep paarden terecht die hij/zij niet kent? Hoe ben je zo zeker dat dat beter uitpakt? Of wil je je paard dan steeds alleen laten staan?

Precies dat inderdaad… en ook daar kom je weer voor hetzelfde probleem te staan helaas

imaudy

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-02-22 18:03

Poekkie schreef:
Maar als je verhuist, komt je paard toch ook in een groep paarden terecht die hij/zij niet kent? Hoe ben je zo zeker dat dat beter uitpakt? Of wil je je paard dan steeds alleen laten staan?

Dat is dan niet perse bij een tinker die al een ijzeren hekwerk verbolgen heeft uit agressie.

anjali

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-02-22 18:07

imaudy schreef:
Poekkie schreef:

Dat is dan niet perse bij een tinker die al een ijzeren hekwerk verbolgen heeft uit agressie.

Die ene agressieve ben je dan in elk geval kwijt. En bij een stalhouder die niet geinteresseerd is in het welzijn van jouw paard is meestal meer mis dan alleen de foute kuddesamenstelling.Anders zou hij er wel wat aan doen.

Poekkie

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-02-22 18:18

Van hekwerk verbuigen ben ik niet zo onder de indruk. Hier ook een merrie die de halve stal bij elkaar slaat als er een paardenneus aan de andere kant van de tralies is. Maar diezelfde merrie staat hier al 4 jaar in kudde, staat halverwege de rang en heeft zelfs nog nooit getrapt. Piepen en boze oren dan wel a volonté :')
Andersom ook meegemaakt met mijn eigen haf… 2 maand naast elkaar en poeslief over de draad… er werd een tijd heel erg lelijk gedaan toen ze daarna bij elkaar mochten. Gedrag in weitjes naast elkaar zonder dat ze iets kunnen bepalen zegt imo weinig. Wel leuk om ze wat te laten wennen en tot rust te laten komen de eerste weken, maar eens in kudde kan het alle kanten op.

ruitje

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-02-22 20:49

anjali schreef:
Die ene agressieve ben je dan in elk geval kwijt. En bij een stalhouder die niet geinteresseerd is in het welzijn van jouw paard is meestal meer mis dan alleen de foute kuddesamenstelling.Anders zou hij er wel wat aan doen.

Dat is nogal een generaliserend idee. Als een pensionstalhouder anders denkt dan een eigenaar over de kudde samenstelling is hij meteen niet geïnteresseerd in het welzijn van de paarden?

pluisje88

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-02-22 00:20

ruitje schreef:
anjali schreef:

Dat is nogal een generaliserend idee. Als een pensionstalhouder anders denkt dan een eigenaar over de kudde samenstelling is hij meteen niet geïnteresseerd in het welzijn van de paarden?

Dat vind ik ook flauwe kul. Ik was altijd geïrriteerd als er gewisseld werd in de groepjes of dat de weiland volgorde anders werd waardoor ze nieuwe buren kregen en over de draad liepen te klooien. Maar voor de rest had hij echt wel het beste met de paarden voor hoor. Deed z’n best, goed ruwvoer, mits hij daar aan kon komen dan. Hij kon net als wij niet door het plastic kijken. probeerde zo veel mogelijk ons tegemoed te komen. Maar hij had wel een stal te runnen. Dan is het niet altijd mogelijk om het iedereen naar het zin te maken

DapharaJarig

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-02-22 00:26

Het zou nog eens wat zijn als eigenaren mogen beslissen hoe de samenstelling van elke kudde wordt waar hun paard in staat.

Zoals ik het lees heeft de pensionhouder het in ieder geval geprobeerd te overleggen en dat vind ik al netjes. Een goede pensionhouder kan doorgaans redelijk inschatten welke paarden bij elkaar passen in een kudde, maar soms hebben ze het mis.

De pensionhouder heeft het niet mede gedeeld en de volgende dag al tot uitvoer gebracht (iets dat ik ook niet zou waarderen).

Dat de eigenaar het er dan niet mee eens is kan, maar in plaats van op je strepen te gaan staan, kun je als eigenaar ook meedenken in mogelijke oplossingen. Is er geen optie waar alle partijen het mee eens zijn, tja dan is er nog maar één oplossing, en dat is vertrekken.

Ik vind het nogal wat dat een bijrijder/verzorgster hier even het verhaal neerzet. Als ik de pensionhouder zou zijn en iets in het verhaal zou herkennen, dan was je op mijn terrein niet meer welkom. Zouden mijn bijrijders zoiets flikken, dan kunnen ze ook meteen vertrekken. Ik deel met mijn bijrijders ook wel eens een frustratie over een stal die niet uitgemest is of dat de paarden minder uren dan gewenst buiten staan in de winterperiode, maar dat is tussen mij en de stalhouder en zeker niet aan een bijrijder of verzorger om even op een forum te zetten.

Cherdenise

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 09-02-22 09:11

Volgens snap je het verhaal niet Daphara. Daarbij heeft de stalhouder niet overlegd, hij legt iets op dat is wat anders.
Daarbij kan dit topic niet gezocht worden, het is ook niet in NL en waarom mag ik geen vraag stellen uit naam van de eigenaar en mijzelf?
Daar is bokt toch voor, en we hebben mooie adviezen gelezen dus bedankt aan de andere bokkers!

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-02-22 09:27

Ik zou op zoek gaan naar een andere stalling.
Na mijn verhuizing moest mijn paard ook verhuizen. Dus naar een stal in de buurt. Paard bij de groep in, stuk of tien paarden in een 20x60 paddock. Paard heeft geen rust gekend, werd constant dusdanig opgejaagd dat zijn ogen praktisch uitpuilden van angst. 1 merrie was de onruststoker, mijn paard uiteindelijk kreupel en gestresst. De pismerrie is er tijdelijk uitgehaald. Dat was een groep met zoveel verloop, dat ze al standaard een hooizak hadden voor de nieuwelingen, zodat ze een hap konden eten tussen het rennen door. Gevolg 2 paarden kreupel en 1 dusdanig verwond dat die is in geslapen.

In dit soort gevallen mag een pensionhouder best eens op zijn sodemieter en is het niet altijd 'mooi je verantwoording afschuiven' zoals ik hier eerder las.
Als er geen overleg mogelijk is, gewoon iets anders zoeken, op zulke stallen moet je niet eens willen blijven.

kiki1976

Re: Kudde vormen onder dwang stalhouder

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-02-22 09:59

Vergeet ook niet dat niet iedere eigenaar eerlijk is over hoe hun paard in de kudde is als ze op een nieuwe stal komen.
Sommige zijn blind voor het gedrag van hun eigen paard en lag het op hun oude stal aan andermans paarden.

Poekkie

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-02-22 10:27

Mindim schreef:
Ik zou op zoek gaan naar een andere stalling.
Na mijn verhuizing moest mijn paard ook verhuizen. Dus naar een stal in de buurt. Paard bij de groep in, stuk of tien paarden in een 20x60 paddock. Paard heeft geen rust gekend, werd constant dusdanig opgejaagd dat zijn ogen praktisch uitpuilden van angst. 1 merrie was de onruststoker, mijn paard uiteindelijk kreupel en gestresst. De pismerrie is er tijdelijk uitgehaald. Dat was een groep met zoveel verloop, dat ze al standaard een hooizak hadden voor de nieuwelingen, zodat ze een hap konden eten tussen het rennen door. Gevolg 2 paarden kreupel en 1 dusdanig verwond dat die is in geslapen.

In dit soort gevallen mag een pensionhouder best eens op zijn sodemieter en is het niet altijd 'mooi je verantwoording afschuiven' zoals ik hier eerder las.
Als er geen overleg mogelijk is, gewoon iets anders zoeken, op zulke stallen moet je niet eens willen blijven.

Dit is toch helemaal de situatie niet?

Poekkie

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-02-22 10:29

Cherdenise schreef:
Volgens snap je het verhaal niet Daphara. Daarbij heeft de stalhouder niet overlegd, hij legt iets op dat is wat anders.
Daarbij kan dit topic niet gezocht worden, het is ook niet in NL en waarom mag ik geen vraag stellen uit naam van de eigenaar en mijzelf?
Daar is bokt toch voor, en we hebben mooie adviezen gelezen dus bedankt aan de andere bokkers!

Welk overleg verwacht je? Ik lees nergens dat de stalhouder niet open staat voor een rustige introductie? Ze stn nu ook met draadje?

Over welk paard er wel of niet bij heb je als klant sowieso weinig te zeggen.

miereneter

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-02-22 10:43

Begrijp ik goed dat het paard nog niet eens in de kudde heeft gestaan, maar enkel ernaast? Dat is echt niet hetzelfde. Ik zou dat eerst uitproberen, kan zomaar goed gaan. Kudde zal misschien een paar dagen onrustig zijn, en dan herstellen ze de orde onderling zelf (in mijn - toegegeven, beperkte, ervaring).

Dat hij door het hek wil, vind ik dan weer niet zo raar: hij wil naar de kudde. Dat is paards, in de kudde horen ze en zijn ze veilig. En dominant hoeft geen probleem te zijn, dan wordt hij misschien de baas, maar dat betekent niet automatisch dat andere paarden dan in elkaar getrapt worden.

Vind eigenlijk dat je dit eerst moet proberen vooraleer je er een probleem van maakt. Als ze genoeg ruimte hebben om elkaar te ontwijken (dus geen postzegel van 5 bij 5) dan is het risico te overzien.

kiki1976

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-02-22 10:50

miereneter schreef:
Begrijp ik goed dat het paard nog niet eens in de kudde heeft gestaan, maar enkel ernaast? Dat is echt niet hetzelfde. Ik zou dat eerst uitproberen, kan zomaar goed gaan. Kudde zal misschien een paar dagen onrustig zijn, en dan herstellen ze de orde onderling zelf (in mijn - toegegeven, beperkte, ervaring).

Dat hij door het hek wil, vind ik dan weer niet zo raar: hij wil naar de kudde. Dat is paards, in de kudde horen ze en zijn ze veilig. En dominant hoeft geen probleem te zijn, dan wordt hij misschien de baas, maar dat betekent niet automatisch dat andere paarden dan in elkaar getrapt worden.

Vind eigenlijk dat je dit eerst moet proberen vooraleer je er een probleem van maakt. Als ze genoeg ruimte hebben om elkaar te ontwijken (dus geen postzegel van 5 bij 5) dan is het risico te overzien.

Maar daar staat tegenover dat niet ieder paard het doet omdat hij zo graag bij de kudde wilt. Maar echt wel om de strijd aan te gaan.
Het kan 2 kanten op.
Wij hadden de andere kant. 2 Paarden ( waaronder mijn merrie) hebben het echt flink te voorduren gehad. Beide hebben ze flinke wonden gehad

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-02-22 11:46

Poekkie schreef:
Cherdenise schreef:

Welk overleg verwacht je? Ik lees nergens dat de stalhouder niet open staat voor een rustige introductie? Ze stn nu ook met draadje?

Over welk paard er wel of niet bij heb je als klant sowieso weinig te zeggen.

Ik lees niet dat er overleg mogelijk is. Dat de tinker nu even met een draad er tussen staat zegt niet zoveel.

Ik vind dat paarden bij elkaar in zetten, altijd in samenspraak hoort te gaan. Als een dominante knol perse bij mijn paard in moet, zonder enig overleg en mijn paard is daar de banketstaaf van, dan ben ik niet blij. Ik vind niet dat een ander teveel risico mag nemen met mijn paard, zekers niet zonder overleg. Dat is me eenmaal gebeurd (zie verhaal boven) en dat gebeurt me niet weer. Ik vind ook zekers niet dat een stalhouder daar per definitie vrijuit gaat.

Poekkie

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-02-22 11:53

Dus mindim, jij vindt dat een stalklant mag kiezen welk paard er wel of niet bij zijn/haar groep mag komen?

kiki1976

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-02-22 12:10

Poekkie schreef:
Dus mindim, jij vindt dat een stalklant mag kiezen welk paard er wel of niet bij zijn/haar groep mag komen?

Ja en nee, hangt van de situatie af vind ik.

Cherdenise

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 09-02-22 12:57

Hij blijft aan de draad staan, wilt er niet doorheen. De andere paarden blijven uit de buurt van hem, ze "neuzen" dus niet.
Hij heeft het hek gesloopt op stal, niet op de wei.
Midim, IK ben het er helemaal mee eens maja.
Eigenaar is het er niet mee eens maar ze gaan de tinker er vandaag bijzetten en dan maar kijken wat er gebeurd.
iig is dit niet de manier om met mens en dier om te gaan vind ik

Poekkie

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-02-22 13:06

Nogmaals… wat zie jij dan als ‘de manier om met mens en dier om te gaan’? Op welke punten vind jij dat er overleg moet zijn en hoe? de finale beslissing over paard erbij of niet is immers niet te delen, een half paard erbij zetten gaat niet. De manier waarop wel, maar daar lees ik geen discussie over?

pluisje88

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-02-22 13:13

Poekkie schreef:
Nogmaals… wat zie jij dan als ‘de manier om met mens en dier om te gaan’? Op welke punten vind jij dat er overleg moet zijn en hoe? de finale beslissing over paard erbij of niet is immers niet te delen, een half paard erbij zetten gaat niet. De manier waarop wel, maar daar lees ik geen discussie over?

:')

Ik heb liever dat ze een vreemde bij mijn paard in pleuren dan gezeur over een draadje. Dan hangt ze zo weer met de poten in de draad.. in 25 jaar paarden 1x een paard gezien wat niet goed ging. Niet vergeten dat een paard een kuddedier is. Die zijn gemaakt voor kuddes. Wij mensen doen vaak te moeilijk..

Cherdenise

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 09-02-22 13:36

Dat je niet de baas bent over je eigen paard, dat steekt. Take it or leave ..
Ieder ander dier had van de eigenaar er gewoon bij kunnen komen, dat is niet het punt!
Het is dit specifieke paard, die niet goed bekend staat en die meedere malen laat zien te dominant te zijn.
Samen met het feit dat er afgelopen jaar al heel wat wissels zijn geweest moet er ook een keer rust komen, dat was er nu. Maar ja dan komt de tinker er weer aan

Amber_anne

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-02-22 13:46

Ik ben zelf de eigenaar van een pony met een 'naam'. Op meerdere stallen gestaan waar ik weg moest omdat pony dominant was en trapte.
Echter staat ze nu in een kudde en er is nooit iets geweest. Geef ze gras en genoeg ruimte en het gaat perfect.

Ik vind het dus ook niks om een paard af te schrijven op horen zeggen en verhalen. Dat betekent namelijk niet dat het nu ook zo hoeft uit te pakken.
Die van mij wilt bijvoorbeeld een vaste kudde en genoeg ruimte. Paarden bijvoorbeeld snachts uit de kudde halen en smorgens er weer bij, of paarden in een kleine paddock met maar één voerplek dat geeft gedoe.

Ik ben zelf trouwens ook geen fan van een draadje. Geeft alleen maar frustratie

Brainless

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-02-22 13:49

Cherdenise schreef:
Samen met het feit dat er afgelopen jaar al heel wat wissels zijn geweest moet er ook een keer rust komen, dat was er nu. Maar ja dan komt de tinker er weer aan

Dat is het nadeel van op een pensionstal staan, er zullen altijd wissels zijn, soms is het een tijdje rustig, maar dan kan het zijn dat er weer meerdere paarden in een korte tijd weggaan en komen.
Als je dat echt niet wilt zal je ze in eigenbeheer moeten hebben.

Mijn opa handelde in paarden dus de groepen veranderde ook vaak, soms vervelend als een maatje van mijn paard weg ging. Maar het was mijn keuze om mijn paarden daar neer te zetten en ik wist dus ook dat er veel wisseling was.
Ik heb ze nu thuis staan en zelfs daar wisselt het.
Mijn merrie heb ik een jaar terug in moeten laten slapen, daarna heb ik 2 paarden van mijn vriendin hier gehad (om de beurt) en met de 1 ging het gelijk super, de ander heeft wat langer achter een draadje moeten staan.
Mijn kleintje heeft tijdelijk bij mijn vriendin gestaan, zonder problemen.
Dit jaar zal er wel weer 1 bij komen.