Hoge kosten paard an huis, mestafvoer

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

Taar_tje

Re: Hoge kosten paard an huis, mestafvoer

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-02-22 11:18

Ik heb een paard en een minishet, en ik loop dagelijks met 1 volle kruiwagen naar de boer naast ons. Ik mag het daar in de mestput gooien (gratis). Of naar de moestuin van een andere buurman.

ElCid

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-02-22 11:22

Wij lieten, toen we nog in Gelderland woonden, het ophalen door een boer in de omgeving die het voor zijn land gebruikt. Dan betaalden we ca. 50,- voor zijn tijd en diesel.
Nu hebben we het helemaal goed voor elkaar ;-) want het wordt nu gratis opgehaald, ook weer door een boer die het voor zijn grond gebruikt!

Lys_PPA

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-02-22 11:28

Ik heb mijn paardjes verspreid staan.
- Van degene die aan huis staan verzamel ik de mest op een aanhanger en dat breng ik 1x per 2 weken naar een koeienboer. Hij gebruikt dat als onderlaag in zijn stallen. Dat is voornamelijk pure mest, zonder stro oid. Mag er wel tussen zitten, maar zo min mogelijk hooi anders gaan zijn koeien ervan eten.
- Dan nog 2 op een weide samen met 2 paardjes van iemand anders. Daar maken we een mesthoop van en dat brengen we naar een bedrijf voor grondstoffen (compost etc.)
- En dan mijn rijpaard, daar is een mestkuil en daar komen in de winter regelmatig mensen mest ophalen en de rest wordt ook weggebracht naar het bedrijf voor grondstoffen, maar dat is sporadisch.

meggiemeg

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-02-22 11:33

Voor diegene waar de mest opgehaald wordt: krijgen jullie ook de vraag of er medicijnen of ontworming is gebruikt bij de paarden? Ik heb een paar mensen die soms een aanhangertje op komen halen en pas vroeg er iemand dus naar

Sanniejtjuh

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-02-22 20:52

meggiemeg schreef:
Voor diegene waar de mest opgehaald wordt: krijgen jullie ook de vraag of er medicijnen of ontworming is gebruikt bij de paarden? Ik heb een paar mensen die soms een aanhangertje op komen halen en pas vroeg er iemand dus naar

Wij hebben ook af en toe iemand die bij ons een aanhangertje komt halen. En die vraagt daar ook altijd naar. Die maakt er compost van voor haar biologische moestuin/voedsel bos. Bij ons krijgen ze maar 1x wormenkuur p jaar en over het algemeen geen medicatie. Wij legen hem 3 tot 4x per jaar en laat haar altijd weten wanneer we “schone” mest hebben.

sassie76

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-02-22 21:11

Wij doen het op een kar en brengen dat naar de koeienboer. Als ondergrond in stal en het brengt meer structuur in de mestkelder. Zij blij, wij blij