Is bokken van een paard eerlijk?

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-02-04 11:45

Die van mij bokt als ze boos op mij is. En soms buiten wel eens een joepie-bokje maar dat vind ik alleen maar gezond.

Als ze boos is en ze bokt, dan straf ik dat af met een tik van de teugels (splitreins) want het mag niet. Ze doet het nl. alleen als ze boos is omdat ze het "beter weet". Dus zij vindt bv dat we te kort galopperen als we aan overgangen aan het werk zijn. Dan wordt ze boos omdat ze een paar keer terug moet in tempo, en dan wil ze wel eens naar m'n been bokken als we weer aanspringen. En dan krijgt ze dus op d'r donder want daar ben ik niet van gediend. Vind ik ook niet eerlijk. Ze krijgt voldoende afwisseling in het werk, ik vraag niets wat ze niet aankan, ik doe zo vaak mogelijk dingen tussendoor die zij leuk vindt (dus bv na de overgangsoefeningen doen we ook een paar keer een stopje of rollback, dat vindt zij dus heel leuk) en ik vind dus dat ze niks te klagen heeft.

Als ze zou bokken om aan te geven dat iets te moeilijk is, of omdatik zo warrig ben dat ze het niet meer snapt oid, dan zou ik er minder boos om worden. Maar daar heeft ze andere manieren voor om dat aan te geven, dat doet ze niet met bokken.
Het bokken bewaart ze echt voor als ze te heet wordt. En dat mag dus niet.

DaphneL

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-02-04 11:47

Lady bokte toen ik haar net had ook ontzettend vaak, elke keer als ik iets duidelijker doorkwam met m'n been, kreeg ik een bok als antwoord (het was meer huppelen eigenlijk)
Inmiddels zijn we 3 maanden verder en ze bokt nog steeds wel, maar een stuk minder. Ik kan nu gewoon stappen, draven en galopperen zonder gebok, maar als ik iets van d'r vraag wat ze moeilijk vindt dan wil ze weleens een bok geven van "auw, je zit aan m'n spieren Boos!".. en m'n zweep accepteert ze ook nog niet altijd in de galop, dus daar wil ze weleens naar trappen/bokken..

Denk dat Lady bij d'r vorige eigenaren als ze bokte, niet verder hoefde te werken o.i.d, dat ze het heeft gebruikt om onder het werk uit te komen. Tsja, dan is een paar keer een bok geven en dan niet verder hoeven te werken een stuk minder vermoeiend dan een half uur hard moeten werken Tong uitsteken

jantina

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-02-04 11:48

Ik wordt niet blij van bokken, alhoewel mijn paard wel Haha!
Isolda bokt graag hoog en hard en het liefst tijdens een flinke sprint. Niks bol ruggetje, ordinair gewoon.
Gelukkig niet vaak. Isolda bokt uit opstandige vreugde. ( Verward Haha! )
Als zij iets wil (racen op het strand bv.) en ze moet van mij draven. Gegarandeerd dat ik er eentje te pakken heb.

essie79

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-02-04 11:54

Als ik zo lees, denk ik dat merries er iig meer last van hebben dan ruinen..
Voor mijn gevoel lees ik typische merrie-reacties.

xxappiexx

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-02-04 12:08

Mijn pony bokte eerst wel eens als verzet. Nu ben ik er dus achtergekomen dat het eigenlijk helemaal geen verzet was (volgens iedereen) maar dat ze gewoon last van het zadel had. Nieuw zadel, niet meer gebokt als "verzet".
Nou, ja heel af en toe nog als ze liever op het land staat dan te werken, dan wil ze nog wel eens en bokje geven als ik been geef, maar daarvoor krijgt ze op d'r donder.
Ik vind het niet goed als ze bokt als verzet. Ik probeer het op te lossen en ook de fout(en) bij mij te zoeken.

Supertje

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-02-04 12:17

Jordy bokt zelden.
Hij vind het alleen nog moeilijk om verzameld aan te springen in galop, en dan krijg ik weleens een bokje, meer een soort huppel eigenlijk. Hij heeft me er één keer afgebokt, ik kwam in een hoek iets te hard in met mijn been, daar schrok hij van en stapte met 1 been over het schriklint, wat per ongeluk aanstond... Toen vloog ik echt Haha!
Ik rijd nu weleens een paard, wat ook door te rennen onder het werk uit probeert te komen. Op een gegeven moment is hij het rennen zat en wil stoppen, drijf ik hem dan weer voorwaarts krijg ik een serie rotbokken. Dit is dus IMO gewoon pure onwil, en daar krijgt hij echt voor op zijn donder.

Kyan01

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-02-04 12:25

Guus heeft mij wel eens lelijk van zijn rug gebokt Blauw oog
Guus doet het altijd als we met andere paarden buitenrijden... Hij loopt graag voorop Haha! In de bak welke oefeningen we doen... Hij bokt nooit.
Guus doet bokken echt als een uiting van vreugde

Als ik een paard rij dat bokt uit protest ga ik zeker zoeken tegen wat hij protesteert... Straffen voor bokken heb ik nog nooit gedaan

patos

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-02-04 18:36

Die van mij heeft geloof ik in de bijna 4 jaar dat ik haar heb, nog maar 1 of 2 keer gebokt. En dat terwijl ze in de wei soms echt helemaal uit haar dak gaat. Pas begon ze vanuit volle galop zo hard te bokken, dat ze uit haar evenwicht raakte en op haar zij op de grond terecht kwam, reken maar dat dat niet goed is voor je ego als paard zijnde Knipoog

Cars

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-02-04 20:10

Quint was een doorgewinterde bokker Knipoog .......opstijgen 3 stappen voorwaarts en ik lag er meestal naast......bij hem was het kop tussen de benen en hij bleef doorgaan.
Het was voor hem de snelste manier om dat enge ding van zijn rug te krijgen(doodsbang van ruitergewicht en nog 1000 andere dingen).

Ik heb hem op een gegeven moment weggebracht naar een ervaren instructeur en hij heeft dit gedrag eruit gekregen.
Quint bokt nog wel eens uit joligheid(4 benen de lucht in) maar dat maakt me niet uit Haha!

joyce B

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-02-04 20:25

Andrew bokt ook maar heel weinig, en meestal als hij het doet dan doet hij het in 1 keer zo goed en snel, dat je op de grond ligt voor je het weet. Meestal als je hem te veel inhoudt naar zijn zin en hij pissig wordt omdat hij gen kant op kan, of als hij druk is en je er net op klimt en hij nog gespannen is. Onder het werk eigenlijk maar heel weinig. Hij staat ook wel eens in de stal te bokken. Voor mij is het een teken dat hij druk in zijn hoofd is en zich even af moet reageren.

boemel

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-02-04 20:46

Als mijn paard vrij buiten loopt bokt ze vaak gigantisch uit plezier.
Ik denk dat die bokken moeilijk uit te zitten zijn.
Onder het zadel bokt ze nooit. Als er al verzet is, dan is het bijv tandenknarsen of wat gehuppel op de plaats (bijv als ze langs iets engs moet). Bokken onder het zadel accepteer ik niet. Vroeger bokte ze wel vaak. Dan reed ik haar erg fanatiek naar voren in een flink tempo.

Aan de longe bokt ze in het begin soms wel. Dat is pure vrolijkheid! Dan vind ik het el leuk om te zien.

Oscar
Forumcoördinator

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-02-04 20:55

Als mijn paard eens een bokje weggeeft, dan is het meestal uit frisheid.
Omdat ik nu al een paar jaar aan het kwakkelen ben met m'n gezondheid, heeft hij flinke periodes stil gestaan.
Met het aanspringen in galop wil hij dan weleens even stuiteren, maar gelukkig nooit gemeen, wel erg onwennig.

Mijn vorige paard had de vreemde eigenschap om altijd een bok te geven als we voor het eerst die dag in galop gingen.
Dat was blijkbaar zijn manier van rekken en strekken *LOL*

Cowgirl

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-02-04 20:57

Mijn paarden bokken bijna alleen uit joligheid.

Ga ik met een groep rijden dan kan ik er vergif op innemen dat ik een heuse capriool kan verwachten gepaard met een hoop gegil Haha! .
Maar dit is puur joligheid en ik ben eigenlijk wel blij dat ie het doet, beter zo al dat er niks uitkomt.
3 weken terug nog bijna gelanceerd, dat is minder maar een beetje bokken vind ik dan niet erg.
Ik ken mijn paard goed(al 10 jaar OK dan! )en weet dat het maar van korte duur is.

Hetzelfde geld voor aan de longeer lijn, als ie vrolijk is mag ie ook lekker even vrolijk doen. Baasje doet dan ook vrolijk mee Haha!

Bij Danno doe ik nog even voorzichtig hij wil nog wel eens een mini bokje naar de zweep geven maar denk dat dat wel wegzakt naarmate hij het beter gaat snappen. NEE ik sla niet hard Tong uitsteken

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-02-04 20:59

Kawa heeft in bijna 8.5 jaar 2x gebokt.
Hij bokt heerlijk in de wei, maar met mij op zijn rug is hij heel aardig Knipoog

Lautjuh123

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-02-04 21:01

luck bokt steeds meer, vooral als hij het niet met me eens (hij wil hard galopje, ik een rustige Tong uitsteken)
en verder bokt ie naar andere paarden (laatst hing ik om zn nek terwijl luck vrolijk doorgallopeerde Scheve mond)
maar verder bokt ie niet Tong uitsteken

Zonnebloem

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-02-04 21:13

Luna bokt eerst uit frissigheid en als ze moe word uit verzet en dat combineert ze dan met steigeren.
Zolang ik niks van haar vraag is er niks aan de hand.

Gulpje

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-02-04 21:19

Ik had een vroeger een pony die me altijd waarschuwde voor hij ging bokken Haha!
Dan was ik buiten aan het draven, en dan kromde hij z'n hals en zei IE! en dan wist ik dat ik me goed vast moest houden! Hij ging dan met 4 benen tegelijk de lucht in. Haha!
Daisy bokt eigenlijk nooit als ik er op zit. Ze 'bokt' wel als ze een tik op haar kont krijgt, maar nooit uit zichzelf. Ze bokt wel als ze aan het rennen is in de paddock, of bij het longeren als ze heel fris is.

Nerwen

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-02-04 22:03

Amethyst bokt eigenlijk nooit. Wel eens uit joligheid, maar dat is het dan ook. Tis meer een wegrenpaard.... Vooral nu het wat kouder wordt enzo...
Ze bokt gelukkig niet hoog, dat scheelt Bloos want anders ligt deze amazone er naast Bloos

Banjer
Lid Nieuwsredactie

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-02-04 22:08

Banjer bokt alleen als ze een tik krijgt,..... stop ik met slaan, dan stopt zij met bokken.... heel eerlijk toch? Haha!

Nu moet ik wel zeggen dat het echt heel erg goed gaat de laatste tijd (dankzij eindelijk goede instructrice), dus ik geef haar eigenlijk zo goed als nooit meer een tik...

Buiten is ze nog wel eens jolig... maar echt bokken.. dat is het niet altijd... meestal vergeet ze 1 been op te tillen... Haha!

Volkoren

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-02-04 22:11

Eigenlijk bokt ze nooit. De enige keer was in t begin omdat z t er niet mee eens was dat zn tik kreeg, (2jr geleden) nu doet ze dat eignlijk niet meer. En laatst, omdat ze zon lol had bij t springen. Verward

Toen k in t zand lag vond k t niet meer zo lollig Scheve mond Knipoog

Pellie

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-02-04 22:14

Gam bokt voornamelijk uit lol en soms uit protest, en dan geef ik hem meestal gelijk ook.

KiWiKo

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-02-04 22:17

Bokken uit vreugde vind ik heerlijk........ er is niks fijner dan op een paard stappen die er zin in heeft......... het verschil is ook overduidelijk. Ik zal nooit een paard straffen die een bok geeft uit het zin hebben in ........ echter als een paard bokt uit verzet heeft het aan mij een slecht.... ik weet het niet consequent maar hoe moet je nou in hemelsnaam een paard straffen omdat hij er zin in heeft

Banjer
Lid Nieuwsredactie

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-02-04 22:17

maar om nog even antwoord te geven op de vraag in de titel: het is gedeeltelijk eerlijk... ik bedoel... een paard kan niet praten, kan niet zeggen als het pijn doet... of als ie geen zin heeft.... Knipoog

In wezen is bokken dus een manier van communiceren van het paard... Lachen

Sonja_vR

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-02-04 22:33

tja je hebt verschillende oorzaken van bokken

als een paard bokt uit ongemak/pijn door slechtpassend tuigage vind ik eerlijk
bokt hij uit onmacht(oefeningen die te zwaar zijn) vind ik eerlijk

bokt hij omdat hij pijn heeft door prikken met spoor of schoppen, trekken in mond , slaan met zweep, weer eerlijk

dus zolang hij bokt om ongemak, pijn, onmacht jep eerlijk

bokt hij uit vreugde tja, ook eerlijk
hij uit hoe hij voelt

maar je hebt ook paarden die gaan bokken uit gewoonte, vroeger deed rijden pijn (om wat voor reden dan ook) dus laat ik alvast in de verdediging gaan, is eingelijk ook eerlijk van een paard, hij weet niet beter en toont zo angst voor pijn/onmacht/ongemak

tja vaak is het gewoon een uiting van een gevoel, wat dat gevoel ook is
ik zal een paard niet afsttraffen voor een vreugdebokje, als dat een beetje een sociale bok is

bokken naar een ander paard of persoon onder het werk/in de omgang daarentegen straf ik wel
het moet wel verantwoord en veilig blijven

als hij onder het rijden bokt weet je vaak wel waarom,
je vraagt dingen waarvan je weet dat ie het moeilijk vind
die hij niet eerder heeft gedaan, je voelt dat hij blij is of wat dan ook

Georgette

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-02-04 22:35

Prodigy bokt wel eens als ie boos is. Dat straf ik hem dan af. Maar vaker is het zo dat ie een bokje geeft omdat ie vrolijk is. Dan kan ik er alleen maar de slappe lach van krijgen Haha!