Ik gaf vroeger als 14 jarige les aan vriendinnetjes op onze verzorgpony's, gewoon de basisdingen, dat ging prima, maar je kunt ze niet meer leren dan je zelf weet en ziet.
Daarnaast zie ik enorm veel gediplomeerde instructeurs en -trices lesgeven met flink getrek, gesjor, geschop en "pak hem maar flink aan" dat een diploma mij niet zo erg veel zegt. Dan maar niet "aan de teugel"
Het is een hele klus iemand te vinden die echt verstand heeft van paarden en het trainen van paarden. Die met het les geven rekening kan houden met het karakter en temperament van je paard en die ook rekening houd met de bouw, mogelijkheden en onmogelijkheden van jou en je paard...
Ik heb nu les van een jongen van 16 (ben zelf 24) die Z2 rijdt. Hij is niet zo duur en heeft ook geen diploma (leert wel weer van zijn instructrice hoe hij les moet geven). Hij is rustig, houd rekening met mij en mijn pony en ziet hoe het wel en niet moet. Hij weet dit ook aan te geven. Ik blijf bij hem lessen zolang ik het gevoel heb dat mijn pony en ik er van leren...