Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight
Daphne__ schreef:Die bh dingen zijn echt rampzalig. Zal niet de eerste zijn die in plaats van schuurplekken op de schouders, grote wonden krijgt op de schoft.
Maar je hebt ook een borstbeschermer van Shires geloof ik. Die heeft geen banden, maar ligt los en maak je vast aan de gespen van de deken. Of de borstbeschermer van Kentucky..
https://www.ej.nl/paard/dekens-toebehor ... orId=10142
https://www.ej.nl/paard/dekens-toebehor ... orId=10142
SharonIndezz schreef:Ik heb de Optimo voor mijn paard, hele fijne dekens
eukje schreef:Ik zie dat je Rambo ook al geprobeerd maar heb je het model Optimo geprobeerd of een gewone Rambo?
Want de Optimo heeft echt een hele andere pasvorm dan alle andere (horseware) dekens met een loopsplit.
Die split zit meer ter hoogte van de schoft en niet bij de schouders, zoals bij alle andere dekens.
Het lijkt zo alsof de deken uit 2 stukken bestaat, het schoudergedeelt hangt echt helemaal los van de schouders, als een soort jurk!
Ik heb deze deken voor onze super brede Ier, die echt geen enkele andere deken past. Maat 215 van andere dekens gaan soms niet eens dicht aan de voorkant of hij zit er als een worst ingeprakt.
Hij heeft een Optimo van 215 en hij zwemt er echt in!
En geen enkel kaal plekje meer....
[ [url=m/iLebGF.jpg]Afbeelding[/url] ]
Eilatan schreef:Denk ook aan de afstelling. Mijn merrie vroeger (kruising) was heel breed in de schouders en was met dekens ook altijd wel lastig. Die moest een maat 'te groot' zodat de schouders goed paste; maar vervolgens waren ze wel te lang. Maar ja dat was dan maar zo; maar voor dat ik daar achter was heeft ze ook wel aardig schuurplekken gehad. Bij nieuwe eigenaar heeft ze altijd 'big neck' western dekens gehad; die paste goed.
Nu heb ik juist vrij iel gebouwde kleine pony's en dat is nog veel lastiger, vaak 'verkleinen' fabrikanten die dekens alleen de verhoudingen kloppen dan helemaal niet. En dan hangen die voorsluitingen veel te laag; waardoor ze schuurplekken krijgen. Die koop ik juist wat aan de kleine kant; en doe ze aan de voorkant heel strak dicht, dan liggen ze iets hoger maar kan die niet naar achter kruipen en dan dus ook geen schuurplekken.
Hilary schreef:Lang verhaal kort: ruglengte goed, maar borstsluiting te laag? Kijk of je een kleermaker kan vinden die een plooi kan naaien in de bies die langs de hals loopt.
Hier mijn merrie met zo’n plooi die de kleermaker heeft gemaakt.
[ [url=m/VlqGHr.jpg]Afbeelding[/url] ]
Hilary schreef:Lang verhaal kort: ruglengte goed, maar borstsluiting te laag? Kijk of je een kleermaker kan vinden die een plooi kan naaien in de bies die langs de hals loopt.
Hier mijn merrie met zo’n plooi die de kleermaker heeft gemaakt.
[ [url=m/VlqGHr.jpg]Afbeelding[/url] ]
Eilatan schreef:Ja idd plooi laten maken! Dat doe ik ook bij mijn fleece dekens gewoon zelf.
verrekieker schreef:RianneH schreef:Zitten de schuurplekken op de plaats van een gesp?
Nee! Aan op de rondte van de schouder en aan de zijkant, dus niet voren op de borst
Miran schreef:Welke Bucas heb je geprobeerd die niet goed lag? Op mijn Haf met brede schouders ligt de Atlantic mooi, heb niet eens de bigneck variant nodig
verrekieker schreef:Eilatan schreef:Dat is van de zijkant best lastig beoordelen![]()
[ [url=m/4ONLFd.jpg]Afbeelding[/url] ]
Haha, heb je volledig gelijk in. Valt me nu pas op hoe weinig foto's ik van haar voorkant heb, zonder dat haar koppie ervoor hangt.
Ff moeten zoeken maar hier issie:
[ [url=m/acu8hr.jpg]Afbeelding[/url] ]
verrekieker schreef:Miran schreef:Welke Bucas heb je geprobeerd die niet goed lag? Op mijn Haf met brede schouders ligt de Atlantic mooi, heb niet eens de bigneck variant nodig
Ik heb even in mijn bestellingen gekeken zodat ik het zeker weet:
Bucas Irish Turnout Extra High Neck
Bucas Freedom Turnout High Neck
Toevallig waren dit beiden High Neck dekens. Beide geprobeerd in maat 175/130 en 183/135
En ja, de big neck variant... ik vind niet echt dat de nek van mijn merrie vergelijkbaar is met een die van een haflinger oid. Kan me dus ook niet voorstellen dat dat de oplossing is. Integendeel zelfs, de nek bij normale dekens staat af van de hals terwijl het in de schouders klemt