Jacquel schreef:Om wat voor bedragen gaat het eigenlijk? Het is een vriendin, ik neem aan dat je niet de hoofdprijs vraagt. Als je echt alle factoren gaat doorberekenen, waaronder de tijd die je eraan besteedt, het aandeel in de onderhoudskosten van (schuil)stal, paddock, weide en weet ik meer, dan vraag ik me af of je wel winst behaalt.
Ik zou hier helemaal niet moeilijk doen en niks opgeven. Daar doe je niemand tekort mee, het verdient de noemer 'zwart werk' niet.
Overigens, ik ben 25 jaar ondernemer geweest, KvK-inschrijving, BTW-nummer, belastingopgave van winst uit onderneming, en ik heb nog nooit controle gehad. De kans daarop is bij jou helemaal minimaal. Zelfs als iemand gaat klikken (en wie kan nou zien of dat jouw paard is of van de vriendin), dan wegen voor de controleurs de baten niet op tegen de kosten van controle en verdere afhandeling.
Het gaat hier om een bedrag van +- 200 euro per maand
Daar zit bij in:
-24/7 buiten/buitenstal (oké, dit voorjaar nog een binnenstal, maar het beton van de buitenstallen wordt als het goed is deze maand gestort dus we zijn bezig met faciliteiten om alles buiten te huisvesten)
- Zo goed als onbeperkt ruwvoer
- Stro
- Binnen- en buitenzetten
- Voeren
- Dekens wisselen
- 's Zomers 24/7 weidegang (waar dan ook gereden mag worden indien dat gewenst is)
- Mogelijkheid tot wassen met warm water
- Gebruik van een altijd droge buitenbak (15x30)
- 24/7 toegang tot de stallen
Verder is het ook privé en lekker rustig, afgezien van de radio dan op stal
Ze is ook vrij om elke dierenarts/hoefsmid/zadelmaker/instructie/whoever te laten komen. Ze mag mee doen met mijn paarden als die bv een manipedi krijgen, maar even goede vrienden als ze dat niet wil 
Wij hebben kosten gerekend voor hooi en stro (130 euro per maand), de box zelf (10 per maand), onderhoud (30 per maand, o.a. graszaad, mollenklemmen, benodigdheden voor de omheining, eventuele arbeid), overig (+- 30 per maand, hier zit dan o.a. mestafvoer, water, licht etc bij).
Op die manier maken we er ook geen winst op, maar goed, het is wat dat tegaat toch een extra inkomen dus ik wil wel zeker weten dat ik het wel of niet aan moet geven bij de belastingdienst. Ik weet niet zo goed wat haar voorkeur heeft, zou goed zwart kunnen zijn hoor, maar ik vind wit eigenlijk wel zo makkelijk, zeker omdat er in een schaal van 10 km niet eens een pinautomaat in de buurt zit