Paard kleed zichzelf continu uit

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

elbony

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-12-21 10:26

een closed front deken die mijn paard al 10 jaar naar volle tevredenheid draagt vanwege meer ruimte bij de schouders en geen druk op zijn borstbeen door sluitingen (die toch altijd als eerste sneuvelen), zou voor jouw paard misschien een reden kunnen zijn om hem NIET meer uit te willen trekken.
Deze is duur maar wel goed: https://www.uhg-shop.nl/nl/armorflex-ch ... rnout.html

Elisa2

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-12-21 10:30

Suzan_bobar schreef:
Ten einde raad toch maar een topic

Ik heb een tuiger ruin welke om wille van z'n rug een deken op heeft. Hij loopt 24/7 buiten met schuilstal. Het maakt niet uit wat voor soort deken, rambo, horseware, Harry's horse, met bilkoorden, zonder bilkoorden, met gespen, met klikkers, met antibijt,... Het maakt niet uit, continu zijn de dekens af. In de blubber, weer kapot,... Wie heeft een gouden tip? Voor nu laat ik de deken af, ben er zo moe van,...

Waarom doet hij het? is het omdat hij de deken niet fijn vind? of is het verveling en is het een clown?

Hengstendeken zou een optie kunnen zijn maar vroeger hadden die geen buik kruis singels..wel zijn ze zo zwaar dat ze moeilijk af te krijgen zijn.

anjali

Re: Paard kleed zichzelf continu uit

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-12-21 11:17

Ik heb vaak waargenomen dat paarden in de wei probeerden zich van hun deken te ontdoen.Meestal lukt dat maar gedeeltelijk waardoor ze met een scheefhangende deken verder moeten.Waarschijnlijk hebben ze last van die deken,anders zouden ze niet proberen hem af te doen.

Poekkie

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-12-21 11:26

anjali schreef:
Ik heb vaak waargenomen dat paarden in de wei probeerden zich van hun deken te ontdoen.Meestal lukt dat maar gedeeltelijk waardoor ze met een scheefhangende deken verder moeten.Waarschijnlijk hebben ze last van die deken,anders zouden ze niet proberen hem af te doen.

Soms zijn dekens ook gewoon noodzakelijk. (Mijne denkt ook zijn schuurdeken af te doen in de zomer bvb, maar dat maakt hem er daarna echt niet comfortabeler op).

@ TS: Heb je een deken met hals of halve hals? Dat gaat meestal beter. Qua pasvorm zie ik ook heel veel verschil. Amigo, harry’s horse, decathlon dekens hangen hier ook altijd direct scheef of gaan uit of stuk. Met Luba’s met hals heb ik dat probleem nu al twee winters niet meer. Betaalbaar, maar toch wel heel sterk en vooraan makkelijk te verstellen.

Popstra

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-12-21 11:35

Ik zou ook een deken met closed front proberen. En inspuiten met veel anti bite op de front.

Suzan_bobar

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 13-12-21 20:18

Uiteraard snap ik dat hij een signaal af geeft. Echter steeds de gevoelige rugspieren en nee hij wordt op dit moment ff niet bereden, is ook niet fijn voor hem. Dus ik zit in dubio. Gezien nu alle dekens nat en vies zijn loopt hij nu ff zonder deken. Hou hem wel in de gaten, want ik lees hier niet echt een wonder deken als advies

Suzan_bobar

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 13-12-21 20:19

Elisa2 schreef:
Suzan_bobar schreef:

Ik heb een tuiger ruin welke om wille van z'n rug een deken op heeft. Hij loopt 24/7 buiten met schuilstal. Het maakt niet uit wat voor soort deken, rambo, horseware, Harry's horse, met bilkoorden, zonder bilkoorden, met gespen, met klikkers, met antibijt,... Het maakt niet uit, continu zijn de dekens af. In de blubber, weer kapot,... Wie heeft een gouden tip? Voor nu laat ik de deken af, ben er zo moe van,...

Waarom doet hij het? is het omdat hij de deken niet fijn vind? of is het verveling en is het een clown?

Hengstendeken zou een optie kunnen zijn maar vroeger hadden die geen buik kruis singels..wel zijn ze zo zwaar dat ze moeilijk af te krijgen zijn.

Tja, het is zeker wel een clown ja hij speelt met alles in en langs de weide .

Art_Ificious

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-12-21 20:46

Clowns... Herkenbaar.
Mijn draver vond het ook heel erg plezant om aan zijn vliegendeken te trekken. :roll:

Hij krijgt nu geen deken meer op. Behalve als het echt dagenlang achtereen regent een regendeken. En die laat hij gek genoeg wel met rust.
Misschien vind hij het materiaal niet fijn? Bv een fleece gevoerde dat het fleece voor hem niet prettig is?

Een ander deken proberen kan misschien dan toch een oplossing zijn.

Mijn clown, 1x lag het deken dus half op de grond, geen enkele sluiting los... Hoe die dat gedaan had weet ik niet. Gelukkig raakt hij niet in paniek want had anders heel anders kunnen aflopen. (beensingels hingen namelijk nog rond zijn benen)
Afbeelding

Hevonen

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-12-21 21:12

Ik zou hem geen deken op doen. Grote kans dat hij zichzelf gaat warmlopen zonder deken. Goed voor zijn rug.
Ik ben zelf geen fan van dekens tenzij het echt noodzakelijk is

opisop_shop

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-12-21 21:27

En anders voor het rijden of gewoon tussendoor iets anders gebruiken voor soepele rugspieren ( iets om op te warmen cq massage enz) ?

PintoNatal

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-12-21 13:35

Die van mij doet het ook sinds enkele maanden.
Heb de deken nu aan de voorkant vast gemaakt met tie wraps.
Sindsdien nog niet uit getrokken.

kwita

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-12-21 14:17

Misschien is het een hint....wat als hij het onconfortabel vind :o

Sintara

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-12-21 14:33

Ik zou daarom eerst even checken of de dekens die je nu hebt wel goed passen

Pumpkinbroes

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-12-21 17:29

Heeft hij het er niet gewoon te warm onder?
Had er ooit ook een die met 2 graden ging zwemmen omdat hij het te warm had onder de deken.

Elisa2

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-12-21 17:37

Elisa2 schreef:
Suzan_bobar schreef:

Misschien even out of the box denken..zou de oplossing misschien kunnen liggen in meer speelmateriaal voor hem? wilgentakken, voetbal, paddock paradise iets waardoor hij mentaal meer uitgedaagd wordt oid.

Suzan_bobar

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 14-12-21 18:17

Elisa2 schreef:
Suzan_bobar schreef:

Misschien even out of the box denken..zou de oplossing misschien kunnen liggen in meer speelmateriaal voor hem? wilgentakken, voetbal, paddock paradise iets waardoor hij mentaal meer uitgedaagd wordt oid.[/quote]

Haha hij heeft wilgen, banden, ballen, een heuvel en een paddock Paradise. Vriendjes, schuilstal, blubber, droge ligplekken, meerdere hooiplekken,...
Ik weet niet wat ik hem nog meer moet bieden op dat gebied .

Zoals al aangegeven staat hij nu lekker zonder deken. De pasvorm heb ik ook al met meerdere varianten geprobeerd. Hij heeft het wel snel warm, dus het kan zijn dat hij het inderdaad nu nog te warm heeft. Zo voelt hij niet onder de deken. Maar goed. Voorlopig staat hij lekker blood en gaan we zien hoe hij zich houdt

Elisa2

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-12-21 10:25

Nee dan is dat het niet...ik denk dat hij het zich ook gewoon aangeleerd heeft om met z'n deken te klieren en hij zal er schik in hebben. Dan maar zonder deken inderdaad, sommige paarden vinden het echt niet prettig.