Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight
pmarena schreef:Hier al een jaar of 10 van die (5cm?) dikke, doorlatende matten van een meter bij een meter. Onderkant zijn blokjes. In een nieuw gebouwde stal met betonvloer zonder afvoer. Destijds via een Bokker gekocht en meegenomen vanaf het Horse Event volgens mij
Zijn op zich wel fijne matten, alleen de hoekjes komen steeds hoger te liggen omdat er zand onder verzameld. Moet ze er eigenlijk een keer uit halen en de hele zooi uitvegen, maar staat vrij onderaan het klussenlijstje want ik heb er weinig zin in om met die zware matten te gaan lopen slepen
Hier overigens in een vrije in- en uitloop stal waar we expres geen strooisel in doen om te ontmoedigen dat ze het als WC gebruiken. Dus er komt zelden urine op. Matten zijn nog prima.
suffie schreef:Ik heb in de stallen de Mayo matten liggen, die eerder in de ligboxen van de koeien lagen op onze boerderij. Liggen perfect! Heerlijk zacht en verend. Als strooisel gebruiken we vlas. Gemiddeld 1 baal per week in een stal van 4x4.
Lola96 schreef:pmarena schreef:Hier al een jaar of 10 van die (5cm?) dikke, doorlatende matten van een meter bij een meter. Onderkant zijn blokjes. In een nieuw gebouwde stal met betonvloer zonder afvoer. Destijds via een Bokker gekocht en meegenomen vanaf het Horse Event volgens mij
Zijn op zich wel fijne matten, alleen de hoekjes komen steeds hoger te liggen omdat er zand onder verzameld. Moet ze er eigenlijk een keer uit halen en de hele zooi uitvegen, maar staat vrij onderaan het klussenlijstje want ik heb er weinig zin in om met die zware matten te gaan lopen slepen
Hier overigens in een vrije in- en uitloop stal waar we expres geen strooisel in doen om te ontmoedigen dat ze het als WC gebruiken. Dus er komt zelden urine op. Matten zijn nog prima.
Zijn dat de Granuflex matten? Met een rode stip aan de onderkant?
Ze komen bij mij in afgesloten stallen te liggen dus komt wel volop urine op.
Ja, het zal best wel een klus zijn om het er allemaal uit te halen maar ik ga er dan maar vanuit dat ik die tijd weer ruimschoots bespaar op het uitmesten. Ik heb begrepen dat dit wel minstens 2 keer per jaar nodig is dan maar in jouw geval, als ze hun behoefte buiten doen zal dat wel meevallen.
suffie schreef:Nee, matten liggen tegen elkaar en waar nodig op maat gesneden. Ze liggen op stelconplaten, geen afvoer. Onder de matten ook heel weinig vocht/urine.
Deze matten hadden wij nog, geen idee of er verschil is. Merk in ieder geval niets aan de paarden.
Lola96 schreef:Dank je wel Niello! Dat zijn idd de matten die mij door Noddeveld aangeraden werden. Ik informeerde bij ze naar de mat op rol, mij werd gezegd dat die R16 puzzelmat absoluut geen vocht doorlaat omdat hij zo strak in elkaar zou zitten, maar dat ervaar jij dus anders.
In de stallen zonder afvoerputje wil ik echt iets dat niks doorlaat dus ben blij met je reactie!
nikkel schreef:Voor zover ik er wat van weet, bij granuflex tegels die dikke, komt doordat de tegels in de lengte en breedte nogal wat werken, altijd ruimte tussen de tegels. Waar er ruimte is komt er automatisch vuil onder de tegels waardoor er hoekjes omhoog gaan staan. Nadeel is ook het gewicht. Tegels die in elkaar haken hebben het probleem veel minder van werking. loslaten aan de zijkanten is voldoende. Afvoer van urine naar een stalputje gaat volgens mij beter met tegels die in elkaar haken dan met granuflex, omdat daar op termijn niet alleen de urine afgevoerd word en er daardoor kans op verstopping is.
Antheman schreef:Hier ook dikke rubberen matten van Bosrubber. Ook 10 jaar en toen hadden ze de rode stip nog niet. Ik heb van de week gebeld met ze, vandaar dat ik dit weet. Ik heb afvoerputjes, ze piesen erop. Het loopt niet heel snel weg, maar t loopt wel weg. Ik schuif t meestal even aan de kant. Ik heb afvoerputjes in de stal. 1 keer per 2 jaar moet alles eruit, en ik heb een stal van 10 bij 5 ofzo. Mega klus. Ik spuit nooit uit, maar veeg dus heel af en toe het zand eronder uit en leg de boel dan weer strak.
nikkel schreef:Voor zover ik er wat van weet, bij granuflex tegels die dikke, komt doordat de tegels in de lengte en breedte nogal wat werken, altijd ruimte tussen de tegels. Waar er ruimte is komt er automatisch vuil onder de tegels waardoor er hoekjes omhoog gaan staan. Nadeel is ook het gewicht. Tegels die in elkaar haken hebben het probleem veel minder van werking. loslaten aan de zijkanten is voldoende. Afvoer van urine naar een stalputje gaat volgens mij beter met tegels die in elkaar haken dan met granuflex, omdat daar op termijn niet alleen de urine afgevoerd word en er daardoor kans op verstopping is.
Dispar_Vulgo schreef:Ik heb wel goede ervaring met (het advies van) bos rubber.
Als je 10 boxen wilt vol leggen, waarom probeer je dan niet eerst 1 box met de beste optie? Als het na een paar maanden nog bevalt, doe je de overige 9…
zorro schreef:Ik heb rubberen tegels in de stal die verdacht veel lijken op de tegels die onder speeltoestellen liggen. Ze zijn niet vocht doorlatend en hebben van die blokjes aan de onderkant. Zijn redelijk strak te leggen, en met vlas er op gebeurd er helemaal niks mee.
Niello schreef:Lola96 schreef:Dank je wel Niello! Dat zijn idd de matten die mij door Noddeveld aangeraden werden. Ik informeerde bij ze naar de mat op rol, mij werd gezegd dat die R16 puzzelmat absoluut geen vocht doorlaat omdat hij zo strak in elkaar zou zitten, maar dat ervaar jij dus anders.
In de stallen zonder afvoerputje wil ik echt iets dat niks doorlaat dus ben blij met je reactie!
Ja ze hebben tegen mij ook gezegd dat er niks door zou komen. Moet wel zeggen dat er bij mijn paard meer door komt dan bij mijn pony.
pmarena schreef:nikkel schreef:Voor zover ik er wat van weet, bij granuflex tegels die dikke, komt doordat de tegels in de lengte en breedte nogal wat werken, altijd ruimte tussen de tegels. Waar er ruimte is komt er automatisch vuil onder de tegels waardoor er hoekjes omhoog gaan staan. Nadeel is ook het gewicht. Tegels die in elkaar haken hebben het probleem veel minder van werking. loslaten aan de zijkanten is voldoende. Afvoer van urine naar een stalputje gaat volgens mij beter met tegels die in elkaar haken dan met granuflex, omdat daar op termijn niet alleen de urine afgevoerd word en er daardoor kans op verstopping is.
Hier liggen de tegels nog steeds goed strak tegen elkaar.
Ik heb zelf eigenlijk het idee dat de hoekjes omhoog komen doordat er zand onder terechtkomt op het moment dat er een paard op de tegel staat en deze een beetje vervormd door het gewicht. Ze zijn goed schokdempend en op dat moment van een vervormende hoef ontstaat er even wat ruimte.
Maar het kan ook zijn dat het zand er doorheen valt omdat ze doorlaatbaar zijn.
Als de tegel weer recht ligt wanneer het zand er onder vandaan is komt het door het zand idd. Volgens de verkoper zou de tegel niet zover inveren dat de hoeken omhoog komen wanneer er een paard in het midden van de tegel gaat staan. Ze zouden dan ong een halve cm in moeten veren door het gewicht van het paard. Degene bij wie ik vorige week ben wezen kijken heeft de tegels ook strak tegen de muur aan liggen en daar gebeurt niks mee, vandaar mijn vraag in het openingsbericht van dit topic. Zij heeft wel alle stallen binnen, ik heb buitenstallen waar in de zomer in de ochtend wel een paar uur zon in het voorste gedeelte van de stal staat, dat zal ook verschil maken.
We hebben achterin de stal een zadelkamertje en het is wel eens voorgekomen dat de deur niet meer goed open ging door omhoog gekomen hoekjes. Toen we daar even een tegel er uit haalden zag je echt een blokjespatroon van zand onder de hele tegel liggen.
nikkel schreef:Het zand valt er niet doorheen, daar zijn de porien ( ruimtes met lucht) veel te klein voor. Normaal leg je de tegels tegen elkaar en verbindt je ze met pennen. Op het moment dat het paard in het midden van de tegel staat, komen de hoeken omhoog en daardoor ontstaat er ruimte aan de zijkanten tussen de tegels. Zand en rommel kan dan naar beneden gaan.
Jouw conclusie is dus goed, bovenstaand heb ik het alleen wat anders beschreven.
Karin_deB schreef:Ik volg even.
Hier een inloopstal van 8x3 meter voor 3 pony's (een D, een E en een shet).
Nu op vlas maar ik ben er een beetje klaar mee.
Ik heb een betonnen vloer zonder afvoer/putje.
Zelf neig ik naar mayo matrassen, de dikke van 44mm.
Ik wil i.p. geheel stoppen met strooisel. Ik hoop dat ze dan in zijn geheel buiten gaan plassen (nu zowel als buiten) en binnen alleen gebruiken om te schuilen/slapen.
Mede doordat ik geen afvoer heb neig ik naar niet vocht doorlatende.