Ervaringen rubber staltegels.

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

Lola96

Re: Ervaringen rubber staltegels.

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 11-12-21 20:59

Mijn vraag over het schoonspuiten was voor Tilmar, ik kon geen Quotes meer plaatsen

pmarena

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-12-21 21:01

Hier al een jaar of 10 van die (5cm?) dikke, doorlatende matten van een meter bij een meter. Onderkant zijn blokjes. In een nieuw gebouwde stal met betonvloer zonder afvoer. Destijds via een Bokker gekocht en meegenomen vanaf het Horse Event volgens mij :)

Zijn op zich wel fijne matten, alleen de hoekjes komen steeds hoger te liggen omdat er zand onder verzameld. Moet ze er eigenlijk een keer uit halen en de hele zooi uitvegen, maar staat vrij onderaan het klussenlijstje want ik heb er weinig zin in om met die zware matten te gaan lopen slepen :=

Hier overigens in een vrije in- en uitloop stal waar we expres geen strooisel in doen om te ontmoedigen dat ze het als WC gebruiken. Dus er komt zelden urine op. Matten zijn nog prima.

suffie

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-12-21 21:02

Ik heb in de stallen de Mayo matten liggen, die eerder in de ligboxen van de koeien lagen op onze boerderij. Liggen perfect! Heerlijk zacht en verend. Als strooisel gebruiken we vlas. Gemiddeld 1 baal per week in een stal van 4x4.

Lola96

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 11-12-21 21:08

pmarena schreef:
Hier al een jaar of 10 van die (5cm?) dikke, doorlatende matten van een meter bij een meter. Onderkant zijn blokjes. In een nieuw gebouwde stal met betonvloer zonder afvoer. Destijds via een Bokker gekocht en meegenomen vanaf het Horse Event volgens mij :)

Zijn op zich wel fijne matten, alleen de hoekjes komen steeds hoger te liggen omdat er zand onder verzameld. Moet ze er eigenlijk een keer uit halen en de hele zooi uitvegen, maar staat vrij onderaan het klussenlijstje want ik heb er weinig zin in om met die zware matten te gaan lopen slepen :=

Hier overigens in een vrije in- en uitloop stal waar we expres geen strooisel in doen om te ontmoedigen dat ze het als WC gebruiken. Dus er komt zelden urine op. Matten zijn nog prima.

Zijn dat de Granuflex matten? Met een rode stip aan de onderkant?
Ze komen bij mij in afgesloten stallen te liggen dus komt wel volop urine op.
Ja, het zal best wel een klus zijn om het er allemaal uit te halen maar ik ga er dan maar vanuit dat ik die tijd weer ruimschoots bespaar op het uitmesten. Ik heb begrepen dat dit wel minstens 2 keer per jaar nodig is dan maar in jouw geval, als ze hun behoefte buiten doen zal dat wel meevallen.

Lola96

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 11-12-21 21:13

suffie schreef:
Ik heb in de stallen de Mayo matten liggen, die eerder in de ligboxen van de koeien lagen op onze boerderij. Liggen perfect! Heerlijk zacht en verend. Als strooisel gebruiken we vlas. Gemiddeld 1 baal per week in een stal van 4x4.

Ik heb begrepen dat de Mayo matten voor koeien anders zijn dan die voor paarden, ook qua grip?
Ik heb ook begrepen dat de matten voor koeien zachter zijn, juist daarom ging ik in de eerste instantie op zoek naar koeienmatras maar ik heb me weer laten vertellen dat deze weer te zacht zijn en daarmee niet goed voor de gewrichten omdat ze er te ver in weg zakken. Het jammere van de Mayo matten vind ik dat ze niet uit 1 stuk te krijgen zijn, ik heb het idee dat er van alles tussen de naden komt en de urine er onder komt, heb jij ze in een stal met afvoer liggen?

suffie

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-12-21 21:16

Nee, matten liggen tegen elkaar en waar nodig op maat gesneden. Ze liggen op stelconplaten, geen afvoer. Onder de matten ook heel weinig vocht/urine.
Deze matten hadden wij nog, geen idee of er verschil is. Merk in ieder geval niets aan de paarden.

pmarena

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-12-21 21:22

Lola96 schreef:
pmarena schreef:

Zijn dat de Granuflex matten? Met een rode stip aan de onderkant?
Ze komen bij mij in afgesloten stallen te liggen dus komt wel volop urine op.
Ja, het zal best wel een klus zijn om het er allemaal uit te halen maar ik ga er dan maar vanuit dat ik die tijd weer ruimschoots bespaar op het uitmesten. Ik heb begrepen dat dit wel minstens 2 keer per jaar nodig is dan maar in jouw geval, als ze hun behoefte buiten doen zal dat wel meevallen.

Ik weet niet meer welk merk het is, maar er zit geen rode stip onder. Zijn wel echt super degelijke tegels :j Hier zijn ze er nog nooit uit geweest volgens mij. Er wordt wel op gekakt.

Maar ze hebben een oud houten stalletje waar we houtkorrel in hebben liggen (bevalt beter dan strokorrel) en daar (en gewoon in het zand van de paddock of in de wei) kunnen ze lekker languit liggen en piesen.

De nieuwe stal is puur voor het schuilen en hooi eten :)

Lola96

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 11-12-21 21:23

suffie schreef:
Nee, matten liggen tegen elkaar en waar nodig op maat gesneden. Ze liggen op stelconplaten, geen afvoer. Onder de matten ook heel weinig vocht/urine.
Deze matten hadden wij nog, geen idee of er verschil is. Merk in ieder geval niets aan de paarden.

Met stelconplaten heb je denk ook wel afvoer toch tussen de naden? Ik heb echt een waterdichte betonvloer in een aantal stallen en in die stallen mag er echt niks onder komen. Maar klinkt verder wel goed, voor mij toch reden om eens verder te informeren naar de Mayo matten en mss moet ik eens even informeren bij de rundveehouders hier in het dorp of die ze ook hebben, dan kan ik even kijken.

Lola96

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 11-12-21 21:28

Ik weet niet meer welk merk het is, maar er zit geen rode stip onder. Zijn wel echt super degelijke tegels :j Hier zijn ze er nog nooit uit geweest volgens mij. Er wordt wel op gekakt.

Maar ze hebben een oud houten stalletje waar we houtkorrel in hebben liggen (bevalt beter dan strokorrel) en daar (en gewoon in het zand van de paddock of in de wei) kunnen ze lekker languit liggen en piesen.

De nieuwe stal is puur voor het schuilen en hooi eten :)

Ah jouw paarden hebben een toilet en slaapkamer/eetkamer!
Ben wel erg benieuwd welke tegels dat zijn dan, jammer dat je het merk niet meer weet!
De mest zit ik niet zo mee want als ze op stal staan haal ik dat er regelmatig tussendoor ook nog even uit en overdag lopen ze buiten. Het gaat mij echt om de afvoer van urine.

Antheman

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-12-21 21:42

Hier ook dikke rubberen matten van Bosrubber. Ook 10 jaar en toen hadden ze de rode stip nog niet. Ik heb van de week gebeld met ze, vandaar dat ik dit weet. Ik heb afvoerputjes, ze piesen erop. Het loopt niet heel snel weg, maar t loopt wel weg. Ik schuif t meestal even aan de kant. Ik heb afvoerputjes in de stal. 1 keer per 2 jaar moet alles eruit, en ik heb een stal van 10 bij 5 ofzo. Mega klus. Ik spuit nooit uit, maar veeg dus heel af en toe het zand eronder uit en leg de boel dan weer strak.

nikkel

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-12-21 21:43

Voor zover ik er wat van weet, bij granuflex tegels die dikke, komt doordat de tegels in de lengte en breedte nogal wat werken, altijd ruimte tussen de tegels. Waar er ruimte is komt er automatisch vuil onder de tegels waardoor er hoekjes omhoog gaan staan. Nadeel is ook het gewicht. Tegels die in elkaar haken hebben het probleem veel minder van werking. loslaten aan de zijkanten is voldoende. Afvoer van urine naar een stalputje gaat volgens mij beter met tegels die in elkaar haken dan met granuflex, omdat daar op termijn niet alleen de urine afgevoerd word en er daardoor kans op verstopping is.

Dispar_Vulgo

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-12-21 22:21

Ik heb wel goede ervaring met (het advies van) bos rubber.
Als je 10 boxen wilt vol leggen, waarom probeer je dan niet eerst 1 box met de beste optie? Als het na een paar maanden nog bevalt, doe je de overige 9…

zorro

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-12-21 22:49

Ik heb rubberen tegels in de stal die verdacht veel lijken op de tegels die onder speeltoestellen liggen. Ze zijn niet vocht doorlatend en hebben van die blokjes aan de onderkant. Zijn redelijk strak te leggen, en met vlas er op gebeurd er helemaal niks mee.

Niello

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-12-21 03:03

Lola96 schreef:
Dank je wel Niello! Dat zijn idd de matten die mij door Noddeveld aangeraden werden. Ik informeerde bij ze naar de mat op rol, mij werd gezegd dat die R16 puzzelmat absoluut geen vocht doorlaat omdat hij zo strak in elkaar zou zitten, maar dat ervaar jij dus anders.
In de stallen zonder afvoerputje wil ik echt iets dat niks doorlaat dus ben blij met je reactie!

Ja ze hebben tegen mij ook gezegd dat er niks door zou komen. Moet wel zeggen dat er bij mijn paard meer door komt dan bij mijn pony.

pmarena

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-12-21 08:54

nikkel schreef:
Voor zover ik er wat van weet, bij granuflex tegels die dikke, komt doordat de tegels in de lengte en breedte nogal wat werken, altijd ruimte tussen de tegels. Waar er ruimte is komt er automatisch vuil onder de tegels waardoor er hoekjes omhoog gaan staan. Nadeel is ook het gewicht. Tegels die in elkaar haken hebben het probleem veel minder van werking. loslaten aan de zijkanten is voldoende. Afvoer van urine naar een stalputje gaat volgens mij beter met tegels die in elkaar haken dan met granuflex, omdat daar op termijn niet alleen de urine afgevoerd word en er daardoor kans op verstopping is.

Hier liggen de tegels nog steeds goed strak tegen elkaar.
Ik heb zelf eigenlijk het idee dat de hoekjes omhoog komen doordat er zand onder terechtkomt op het moment dat er een paard op de tegel staat en deze een beetje vervormd door het gewicht. Ze zijn goed schokdempend en op dat moment van een vervormende hoef ontstaat er even wat ruimte.

Maar het kan ook zijn dat het zand er doorheen valt omdat ze doorlaatbaar zijn.
We hebben achterin de stal een zadelkamertje en het is wel eens voorgekomen dat de deur niet meer goed open ging door omhoog gekomen hoekjes. Toen we daar even een tegel er uit haalden zag je echt een blokjespatroon van zand onder de hele tegel liggen.

nikkel

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-12-21 09:54

Het zand valt er niet doorheen, daar zijn de porien ( ruimtes met lucht) veel te klein voor. Normaal leg je de tegels tegen elkaar en verbindt je ze met pennen. Op het moment dat het paard in het midden van de tegel staat, komen de hoeken omhoog en daardoor ontstaat er ruimte aan de zijkanten tussen de tegels. Zand en rommel kan dan naar beneden gaan.

Jouw conclusie is dus goed, bovenstaand heb ik het alleen wat anders beschreven.

Lola96

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 12-12-21 10:27

Antheman schreef:
Hier ook dikke rubberen matten van Bosrubber. Ook 10 jaar en toen hadden ze de rode stip nog niet. Ik heb van de week gebeld met ze, vandaar dat ik dit weet. Ik heb afvoerputjes, ze piesen erop. Het loopt niet heel snel weg, maar t loopt wel weg. Ik schuif t meestal even aan de kant. Ik heb afvoerputjes in de stal. 1 keer per 2 jaar moet alles eruit, en ik heb een stal van 10 bij 5 ofzo. Mega klus. Ik spuit nooit uit, maar veeg dus heel af en toe het zand eronder uit en leg de boel dan weer strak.

Dank je wel voor je reactie!
Ik heb ook gehoord van iemand die had een stuk uit de tegel gezaagd en het afvoerputje er bovenop gemaakt, heb jij ze onder de tegels? Bizar hoe ervaringen kunnen verschillen, er zijn erbij die 2 keer per jaar doorspuiten waarbij de tegels verstoppen en jij hebt in 10 jaar nog nooit doorgespoten en ze laten nog door. Wat voor strooisel gebruik jij? Heb jij ook ruimte tussen de tegels door het uitzetten en krimpen?

Lola96

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 12-12-21 10:32

nikkel schreef:

Wat jij zegt klinkt heel logisch, over de ruimte tussen de tegels. Ik heb ze nu op stro staan maar wil dan gehakseld stro gaan gebruiken ivm de afvoer, mijn buurman haalt dat dan maandelijks op voor in zijn koeienstal. Dat werken van de tegels is juist wat me tegenhoud op de puzzelmatten, als die gaan werken zal je opstaande randen krijgen. Ik heb ook hengsten en veulens, die demonteren werkelijk alles, als zij eenmaal door hebben dat zo'n mat eruit kan vrees ik dat dat een heel leuk spelletje wordt.

Lola96

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 12-12-21 10:35

Dispar_Vulgo schreef:
Ik heb wel goede ervaring met (het advies van) bos rubber.
Als je 10 boxen wilt vol leggen, waarom probeer je dan niet eerst 1 box met de beste optie? Als het na een paar maanden nog bevalt, doe je de overige 9…

Dat is idd de bedoeling maar met stallen van 18m2 gaat dat evengoed nog wel om een behoorlijk bedrag dus wil me eerst goed laten informeren en wie kan dat beter dan de ervaringsdeskundigen hier.

Karin_deB

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-12-21 10:39

Ik volg even.
Hier een inloopstal van 8x3 meter voor 3 pony's (een D, een E en een shet).
Nu op vlas maar ik ben er een beetje klaar mee.
Ik heb een betonnen vloer zonder afvoer/putje.
Zelf neig ik naar mayo matrassen, de dikke van 44mm.
Ik wil i.p. geheel stoppen met strooisel. Ik hoop dat ze dan in zijn geheel buiten gaan plassen (nu zowel als buiten) en binnen alleen gebruiken om te schuilen/slapen.
Mede doordat ik geen afvoer heb neig ik naar niet vocht doorlatende.

Lola96

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 12-12-21 10:39

zorro schreef:
Ik heb rubberen tegels in de stal die verdacht veel lijken op de tegels die onder speeltoestellen liggen. Ze zijn niet vocht doorlatend en hebben van die blokjes aan de onderkant. Zijn redelijk strak te leggen, en met vlas er op gebeurd er helemaal niks mee.

De tegels die onder speeltoestellen liggen lijken er idd veel op maar zijn meestal dikker, een cm of 10.
Ik heb me laten vertellen dat die te ver inzakken als er een paard op gaat staan en niet bestand zijn tegen urine. Heb jij geen last van ruimte tussen de tegels vanwege het werken ervan?

Lola96

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 12-12-21 10:56

Niello schreef:
Lola96 schreef:
Dank je wel Niello! Dat zijn idd de matten die mij door Noddeveld aangeraden werden. Ik informeerde bij ze naar de mat op rol, mij werd gezegd dat die R16 puzzelmat absoluut geen vocht doorlaat omdat hij zo strak in elkaar zou zitten, maar dat ervaar jij dus anders.
In de stallen zonder afvoerputje wil ik echt iets dat niks doorlaat dus ben blij met je reactie!

Ja ze hebben tegen mij ook gezegd dat er niks door zou komen. Moet wel zeggen dat er bij mijn paard meer door komt dan bij mijn pony.

Maar je gebruikt ook nog eens veel strooisel, 2 soorten maar liefst! Dan zou je toch verwachten dat er niks doorheen komt. Dat vind ik eerlijk gezegd wel een slechte zaak. Ik had mijn oog op deze laten vallen voor de stallen zonder afvoerputje maar daar zie ik nu wel vanaf. Ik denk er zelfs over om in de stallen zonder maar gewoon alsnog een afvoerputje te laten maken. Mijn man wordt vast gek van me hahaha die stallen zijn pas gebouwd.

Lola96

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 12-12-21 11:02

pmarena schreef:
nikkel schreef:

Hier liggen de tegels nog steeds goed strak tegen elkaar.
Ik heb zelf eigenlijk het idee dat de hoekjes omhoog komen doordat er zand onder terechtkomt op het moment dat er een paard op de tegel staat en deze een beetje vervormd door het gewicht. Ze zijn goed schokdempend en op dat moment van een vervormende hoef ontstaat er even wat ruimte.

Maar het kan ook zijn dat het zand er doorheen valt omdat ze doorlaatbaar zijn.

Als de tegel weer recht ligt wanneer het zand er onder vandaan is komt het door het zand idd. Volgens de verkoper zou de tegel niet zover inveren dat de hoeken omhoog komen wanneer er een paard in het midden van de tegel gaat staan. Ze zouden dan ong een halve cm in moeten veren door het gewicht van het paard. Degene bij wie ik vorige week ben wezen kijken heeft de tegels ook strak tegen de muur aan liggen en daar gebeurt niks mee, vandaar mijn vraag in het openingsbericht van dit topic. Zij heeft wel alle stallen binnen, ik heb buitenstallen waar in de zomer in de ochtend wel een paar uur zon in het voorste gedeelte van de stal staat, dat zal ook verschil maken.
We hebben achterin de stal een zadelkamertje en het is wel eens voorgekomen dat de deur niet meer goed open ging door omhoog gekomen hoekjes. Toen we daar even een tegel er uit haalden zag je echt een blokjespatroon van zand onder de hele tegel liggen.

Lola96

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 12-12-21 11:05

nikkel schreef:
Het zand valt er niet doorheen, daar zijn de porien ( ruimtes met lucht) veel te klein voor. Normaal leg je de tegels tegen elkaar en verbindt je ze met pennen. Op het moment dat het paard in het midden van de tegel staat, komen de hoeken omhoog en daardoor ontstaat er ruimte aan de zijkanten tussen de tegels. Zand en rommel kan dan naar beneden gaan.

Jouw conclusie is dus goed, bovenstaand heb ik het alleen wat anders beschreven.

Dat is een goed punt want de tegels die je met pennen aan elkaar verbind zijn niet die van Granuflex maar wel soortgeijke. Mss is het idd goed om me af te vragen of ik wellicht tegels moet nemen die wel aan elkaar verbonden worden met pennen. Er zijn zoveel verschillende tegels op de markten natuurlijk hoop je het altijd in 1 keer goed te doen, het is gekmakend.

Lola96

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 12-12-21 11:07

Karin_deB schreef:
Ik volg even.
Hier een inloopstal van 8x3 meter voor 3 pony's (een D, een E en een shet).
Nu op vlas maar ik ben er een beetje klaar mee.
Ik heb een betonnen vloer zonder afvoer/putje.
Zelf neig ik naar mayo matrassen, de dikke van 44mm.
Ik wil i.p. geheel stoppen met strooisel. Ik hoop dat ze dan in zijn geheel buiten gaan plassen (nu zowel als buiten) en binnen alleen gebruiken om te schuilen/slapen.
Mede doordat ik geen afvoer heb neig ik naar niet vocht doorlatende.

Als je matten hebt die geen vocht doorlaten dan is het idd te hopen dat ze buiten gaan plassen anders heb je wel echt strooisel nodig. De matten van Mayo zijn mooi maar ik denk wel dat daar van alles door de naden naar binnen zal komen.