advies vraagje wel spoed...

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

duivelintje

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 25-02-04 13:48

Marrie schreef:
En waarom wil je hem zo graag voor de hk? Wil je er mee gaan fokken? Ik vind het anders geen nut hebben om hem naar de hk te sturen...
En denk je dat als hij opeens een D zou zijn hij dan ook als D zou worden goedgekeurd? 9 van de 10 keer niet omdat ze C gefokt zijn.. Als je zo graag een veulen wilt waarom ga je dan voor een Welsh C die op papier volledig Welsh C gefokt is. JE hebt zijn moeder gezien. Ik denk nog steeds dat Spirit groter wordt dan Amanda hoor. Maar ik weet ook niks over zijn vader. En dan nu hebben wij het opeens gedaan? Sorry hoor wij kunnen ook niet ruiken hoe groot een paard of pony gaat worden sowieso is voor mij de grote niet belangrijk aman is ook 1.36 en ik kan ook op haar wedstrijden rijden. Ik snap niet waar je moeilijk over doet?!

marrie dit zijn dingen waar ik het vaker over gehad heb met je en ga daar hier verder niet op in.
ik ben niet uit op ruzie met jou. verdere berichten doen we wel via pb zoals je nu al een aantal antwoorden van me gehad heb.

050206051012

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-02-04 13:48

Tessebes"]
[quote="Quellian schreef:
Hier nog 1!! De fokker van mijn merrie zei dat ze 1.60/1.65m zou worden (prima als je zelf 1.60m bent). Ze is nu al ruim de 1.65m gepasseerd en gaat met gemak 1.75m worden...

Hoe oud is ze nu?
[/quote]

Ze wordt 2 in april Scheve mond

Mar__

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-02-04 13:50

ja ja we praten het uit via pb komt echt goed hoor ik vind het heel erg vervelend echt waar. Pfff tis volop moeilijk gewoon....

Syrianda

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-02-04 14:02

Oscar schreef:
Uit pure interesse wil ik je iets vragen:
Vanwaar je voorkeur voor een pony ?
Heb je een speciale binding met het ras of iets dergelijks ?
Je zult vast een goede reden hebben waarom je een pony aangeschaft hebt, ik ben er gewoon erg benieuwd naar.

Gezien je leeftijd, gewicht (ik weet niet hoeveel je weegt en kan ook geen foto's zien, dus ik ga even af op je eigen informatie Knipoog) en ambities (rijden !) zou ik zelf nooit voor een pony kiezen.
En zeker met een pony waarvan je twijfelt aan de uiteindelijke maat, zou ik nooit het risico durven nemen.
Als ik op zoek ben naar een paard van een bepaald formaat (zeg: 1.70 mtr.) dan bouw ik toch een marge in; stel dat het paard wat kleiner blijft, dan zit ik niet meteen met een probleem.
Misschien ben ik wat ouderwets, maar ik zie met name de laatste jaren een tendens dat volwassenen een (kleine) pony kopen; dat zou ik zelf nooit doen, ik vind dat een volwassen persoon op een redelijk formaat paard thuishoort.
Dit is mijn persoonlijke mening en ik kan goed begrijpen dat iemand anders aan andere mening heeft, waarvoor alle respect.

Haha! ik ben ook iemand met een pony ipv een paard. En ik moet je eerlijk zeggen dat ik het onzin vind dat volwassenen niet op pony's kunnen. Je moet uiteraard wel een pony zoeken die ook bij je past. Kijk maar naar ijslanders kunnen volwassenen prima op. En mijn welsh cob trekt het ook prima.

MarijeR

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-02-04 14:07

duivelintje"]
[quote="MarijeR schreef:
Een sektie C pony mag niet boven de 1.37m uit komen.
Af en toe willen ze wel eens iets uit de maat groeien maar een C die 1.43m wordt moet toch echt een DxC of CxD gefokt zijn.
Opa Cippyn Red Flyer is wel een D maar staat nou niet echt bekend dat hij veel maat geeft, hij is juist erg veel in de sektie C fokkerij gebruikt.

Als je een beetje naar de rasstandaard hebt gekeken, had je dat van de maat wel kunnen weten...
Dan had je naar een sektie D moeten gaan kijken.
Als mensen zeggen dat een shetlander veulen 1.20m wordt, weet je toch ook dat dat niet kan?

jij zit in de welshen en weet er dus meer van. in zijn papieren staan een paar die d zijn. ik ben wel rond wezen zoeken, maar heb (voor mij dan) geen bruikbare informatie gevonden (of niet goed genoeg gezocht).
ik ben blindelings afgegaan op wat mij verteld werd en dat is een fout van mijn kant geweest, geef ik ook zonder meer toe.
ik weet ook dat sektie d veel beter zou zijn geweest...
[/quote]

Je hoeft echt geen verstand te hebben van bloedlijnen.
Als je alleen al naar de site van het stamboek gaat en daar kijkt naar de rasbeschrijving van de sektie C dan zie je dat daar de max. stokmaat 1.37m is.
Dat is het ras.
Net als een shetlander tot 1.07 (of zoiets, daar heb ik geen verstand van Knipoog ) en een welsh A tot 1.22m is.
Kleine afwijkingen kunnen er wel zijn maar niet veel, daarvoor is het een rasfokkerij.

En blindelings afgaan op wat een verkoper zegt zou ik helemaal afraden. Niet alleen wat de maat aan gaat maar bij alles over de pony Knipoog

duivelintje

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 25-02-04 14:17

nog even voor de rest. ik ga echt niet over 1 nacht ijs hiermee. het idee van verkopen van dit dier dat ik hoopte minstens nog 30 jaar te hebben. gaat me zeer aan het hart. het voelt zelfs aan alsof er een stukje sterft in me.

iederen begint gelijk met, ja had je kunnen weten en blablabla.
ik ben geen onervaren paardenhouder en ook jonge paarden heb ik eerder gehad, echter wel met een tussenpoos van ruim 9 jaar.

al mijn emoties lagen door elkaar en daardoor reageerde ik in eerste instantie zo, marrie en ik hebben inmiddels al weer 1 en ander uitgepraat.

maar terug naar het topic.... vraag was wat ik het beste kon / kan doen.

duivelintje

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 25-02-04 14:22

[quote="marijer]
Je hoeft echt geen verstand te hebben van bloedlijnen.
Als je alleen al naar de site van het stamboek gaat en daar kijkt naar de rasbeschrijving van de sektie C dan zie je dat daar de max. stokmaat 1.37m is.
Dat is het ras.
Net als een shetlander tot 1.07 (of zoiets, daar heb ik geen verstand van Knipoog ) en een welsh A tot 1.22m is.
Kleine afwijkingen kunnen er wel zijn maar niet veel, daarvoor is het een rasfokkerij.

En blindelings afgaan op wat een verkoper zegt zou ik helemaal afraden. Niet alleen wat de maat aan gaat maar bij alles over de pony Knipoog[/quote]

dit heb ik nu geleerd ja. van je fouten leer je nou eenmaal.
mocht ik op zoek gaan naar een andere dan zal ik zeker beter opletten.
dat van die maten wist ik trouwens wel hoor, ook dat hij qua stamboek ook altijd als c zou staan, alleen een maatje groter (mag het een onsje meer zijn Knipoog ).
maar goed gedane zaken nemen geen keer. het is alleen erg vervelend.

Mar__

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-02-04 14:36

Maar waarom groter? Ik snap dat niet. Echt niet. Er zijn zoveel mensen met ponies die volwassen zijn! Doe je het voor het gezicht of???
Bij mij gaat t er niet om hoe groot een paard of pony dan ook is maar puur voor het innerlijk want daar draait het uiteindelijk toch om?

Ayasha
Blogger

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-02-04 18:43

1.20 voor een jaarling is idd groot hoor, ik heb altijd gehoord dat paarden tot hun 5de a 6de door groeien! niet meer zo veel, maar mijn ponytje is 6 en groeit toch nog hoor!

duivelintje

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 25-02-04 22:25

voor de mensen die niet snappen wat een paar centimeter uitmaakt zal ik vertellen waarom dat voor mij wle uitmaakt.
het gaat mij niet om het gezicht, dat interesseerd me niet. wel om het welzijn van het dier.
in het verleden heb ik een pony gehad die was 1.35 hoog dat was een kruising van een fjord met een welsh, op zich een sterk diertje dus, maar hij kon mij maar met moeite dragen. dit wil ik dus voorkomen dat het weer gebeurd en zeker als hij nog jong is.

deze beslissing is echt niet makkelijk voor mij. ik be nstapelgek op dat dier, maar weet ook dat als ik over 2 jaar ervoor komt te staan het nog erger gaat worden emotioneel gezien.

wat is in dit geval erger dat ik spirit gewoon hou en over 2 / 3 jaar er vrolijk op gaat rijden terwijl hij moeite zal hebben om mij te dragen of de knoop nu doorhakken en zorgen dat hij een heel goed tehuis krijgt.

ik hoop dat het nu wat duidelijker is voor jullie en dat we verder ontoppic kunnen gaan. ik vroeg namelijk om adviezen en niet om reacties als "wat maken die paar centimeters uit" en "dat had je van te voren kunnen weten". ik sta voor een hele moeilijke beslissing en sorry maar aan dat soort reacties heb ik gewoon niets. hoe goed bedoelt ook.

Tessebes

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-02-04 22:40

Ik denk dat hij wel een redelijke hoogte gaat halen hoor, maar het blijft altijd moeilijk.

MarijeR

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-02-04 23:21

Heb je hem in pension staan?
Dan zou ik hem nu verkopen. Alle kosten die je nu nog maakt, haal je er niet meer uit. Dat geld kan je dan beter apart leggen en straks een 3 jarige kopen waarvan je de maat beter kan beoordelen.
Loopt hij bij huis dan kan je het gokken om hem een paar jaar aan te houden en met 3 jaar te verkopen. Dan krijg je er meer geld voor. Moet hij wel gezond blijven, tot die tijd kan je ook pech hebben en met hoge DA rekeningen komen te zitten.

duivelintje

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 26-02-04 00:55

hij staat bij een veulenopfok en de kosten daar zijn redelijk hoog, maar dat is het probleem niet. ik zit echt emotioneel ermee.
mocht ik de knoop doorhakken dan wil ik inderdaad gaan sparen en een paardje kopen wat al beleerd is. niet dat ik geen veulen meer wil, maar ik weet niet of ik deze gok nog een keer wil maken. ik blijf toch een zwak houden voor welshen. ik denk dat ik in dat geval op zoek gaat naar een leuke cob richting de 1.45 / 1.50, maar dat zal dan pas over een hele tijd zijn.
spirit staat niet op een schopstoel en mocht de beslissing daar zijn dan gaat hij ook niet met de eerste de beste mee.
maar bedankt marije, hier kan ik wat mee.

Tessebes

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-02-04 10:34

Ik heb foto's van jouw veulen gezien en ik vond hem er toen al heel volwassen uitzien. Ik weet niet of dat per definitie een slecht teken is.
Een C-maat vind ik al snel te klein. Ik (1.66) heb op een Welsh sectie C Cob-type gereden van 1.33 en dat is echt behelpen hoor. Je trekt toch automatisch je benen op en dat komt je houding niet ten goede.
Ik wens je veel succes met het nemen van je beslissing.

Mar__

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-02-04 10:58

Je weet bij mij dat ik niks om die centimeters geef. Ik denk dat dit heel moeilijk is. Wat zegt je vriend ervan?
Op zich denk ik dat Spirit geen moeite zal hebben om jouw te dragen! Anders kom je maar eens proef rijden op Amanda en kijken hoe je het vind etc. Als je dat wilt moet je het zeggen!
verder denk ik dat je echt die keuze zelf moet maken... Samen met Henk. en het is een schat van een veulen maar als je er echt op staat om een paardje van 1.40/1.45 te rijden dan zou ik hem verkopen. Ik gok dat hij dit toch niet gaat halen!
Nou meid heel veel sterkte hoor Verdrietig

Ayasha
Blogger

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-02-04 13:27

ik denk toch dat ie het haalt...
maar ja, zoals ze zeggen:het blijft een gok
als hij bij je thuis staat kan je dit proberen
maar als hij in pension staat...

ingeo

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-02-04 13:48

als hij nu al 1,25 is, en nog één moet worden, kan er toch écht nog wel één en ander bijkomen hoor. enkele maanden terug stond er in bit een (naar het schijnt vrij betrouwbare) methode om via de verhoudingen die een been van een jong paard heeft, de eindschofthoogte te berekenen.

dat van die 'hengst' snap ik toch niet goed hoor Verward . ben je echt van plan een hengst te rijden dan? als je hem nu ruint wordt hij zeker groter dan als hengst.

ingeo

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-02-04 14:45

duivelintje, ik heb het even voor je opgezocht Knipoog (bit nr.95): 'neem een stuk touw, en meet bij het voorbeen het gedeelte tussen het sporenknobbeltje op de vetlok en de elleboog (vlak bij de buik). meet vervolgens de lengte tussen de elleboog en de schoft van het paard. het verschil tussen beide is het aantal centimeters dat je paard nog groeit.'

het zal wel niet altijd helemaal kloppen, maar geeft je misschien al iets meer houvast.

juval

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-02-04 15:49

jee, moeilijk hoor. Ik kan me voorstellen dat je al erg gehecht bent aan je veulen. Hij ziet er ook heel leuk en lief uit.
Als je met hem naar keuringen wilt dan moet je hem niet castreren. En waarschijnlijk levert hij ook meer op als hij daar goede resultaten behaalt. Maar je zegt zelf ook dat je niet erg ambitieus bent en geen wedstrijden wilt, maar gewoon een leuke rijpony. Als je besluit hem te houden dan zou ik toch kiezen voor castratie. Zet hem vroeg op stal, en onder een deken zodat zn energie in groeien kan gaan en minder in beweging of koude bestrijden.
En misschien kan je in overleg met een dierenarts het voer wat aanpassen zodat hij meer groeit???? 't is maar een idee. Ik hoop dat je een goede beslissing kunt maken. Ik denk dat ik als het mijn paardje zou zijn, er toch voor zou kiezen om hem te houden en af te wachten.

ingeo

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-02-04 16:08

juval schreef:
jee, moeilijk hoor. Ik kan me voorstellen dat je al erg gehecht bent aan je veulen. Hij ziet er ook heel leuk en lief uit.
Als je met hem naar keuringen wilt dan moet je hem niet castreren. En waarschijnlijk levert hij ook meer op als hij daar goede resultaten behaalt. Maar je zegt zelf ook dat je niet erg ambitieus bent en geen wedstrijden wilt, maar gewoon een leuke rijpony. Als je besluit hem te houden dan zou ik toch kiezen voor castratie. Zet hem vroeg op stal, en onder een deken zodat zn energie in groeien kan gaan en minder in beweging of koude bestrijden.
En misschien kan je in overleg met een dierenarts het voer wat aanpassen zodat hij meer groeit???? 't is maar een idee. Ik hoop dat je een goede beslissing kunt maken. Ik denk dat ik als het mijn paardje zou zijn, er toch voor zou kiezen om hem te houden en af te wachten.

mmm, hier toch mee opletten hoor Knipoog . je kan een dier NIET groter laten uitgroeien dan genetisch bepaald, maw, er bestaat géén voer die een jong dier hoger laat uitgroeien. (er even van uitgaand dat hij niet ondervoed wordt natuurlijk, maar dat acht ik niet waarschijnlijk Haha! ).
het tegendeel bestaat wel (en gebeurt jammer genoeg ook vaak, hoewel er gelukkig meer en meer voor gewaarschuwd wordt) : een jong dier dat te rijk gevoerd wordt, en daardoor te snél groeit (= sneller zijn eindhoogte bereikt, maar daarom niét groter wordt) heeft véél meer kans op allerlei (groei)problemen, zoals oa. OCD.

niet meteen uit die hoek wonderen gaan verwachten dus Knipoog !

duivelintje

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 26-02-04 22:32

mijn vriend en ik hebben vandaag de knoop doorgehakt en na een heel goed gesprek met de stalhouder (die een hele goede kijk op paarden heeft en mij en spirit kent) besloten om hem toch te verkopen.
de beslissing was niet makkelijk en hebben we ook niet zomaar even genomen. we zijn de hele week al ermee bezig.
het is niet dat ik hem de kans niet wil geven, maar meer op mijn gevoel afgaand. ik heb het er nu al super moeilijk mee en dat zal naarmate we hem langer hebben alleen maar erger worden.
ik weet dat er mensen zijn die mij niet begrijpen hierin, maar ik hoop dat ze wel de beslissing kunnen accepteren.
het is moeilijk genoeg voor mij en mijn vriend.
verder was ik zeker niet van plan om allemaal foefjes uit te halen zodat hij sneller en groter zal groeien, dat ligt niet in mijn aard. hij staat nu op een opfok waar hij alles krijgt wat hij nodig heeft en het zou mooi zijn als ee neventuele volgende eigenaar hem daar zou laten staan of naar een andere opfok zal brengen.
ik wil het beste voor spirit.

Dyonne
Moderator Over Paarden

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-02-04 09:35

Jammer dat je hem toch verkoopt.
Zelf ga ik vooral om met de sectie D. Maar als ik een sectie C zal kopen reken ik er juist op dat hij niet groter dan 1.37m. wordt. Anders heb je een uit de maat gegroeid beestje, waar je zowiezo niet zoveel mee kan op de keuring. Want dan moet hij bij de D's waar hij vaak te klein voor is.
Wat betreft een C of D maakt niet veel uit qua gewicht van erop rijden. Zelf rijd ik een sectie D. Mocht ik weer wat kopen weet ik nog niet of het C of D wordt. Gezien mijn lengte kan ik heel goed op een D.
Heb ook langere tijd een merrie gereden in de kleine D maat, maar wel erg breed, en daar was ik nog klein zat voor. Nu ben ik maar 1.60m.
Succes met de verkoop, al is het volgens mij niet hard nodig. Of je moet erg lang zijn, maar met een normale lengte kun je prima op een C.

Nog even een toevoeging. Ik ben niet zo thuis in de prijzen van de Welsh C. Maar die zal niet super hoog liggen, omdat hij nog zo jong is, en een hengst.