Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight
CCCCorine"]
Dat weet ik. Teugels in een boog(je) en alleen contact met de mond op de momenten dat het nodig is, verder niet. Met een stang rijd je (officieel) op 1 hand. Dat is inderdaad anders dan bij dressuur. Maar je moet zeker wel eerst je paard goed voor elkaar hebben, voordat je met een stang en op 1 hand de oefeningen correct uit kunt voeren. Dat bedoel ik dus met dat je wel degelijk een bepaald niveau moet hebben bereikt voordat je met een stang kan gaan rijden.
[/quote]
Denk dat het juist andersom is, in de dressuur mag je pas in het Z een stang erin gangen en niet erder, in de westernsport mag dat al bij een jong paard en ook beginners mogen rustig met een stang experimenteren daar is je nivo echt niet van belang (mijn ervaring helaas).
[quote="CCCCorine"]
Veel westernruiters trainen ook met neusriem en niet alle dressuurruiters snoeren de mond dicht. Drukverdeling zadels verschilt inderdaad, daar geef ik je gelijk in. Maar naar mijn idee rijdt je een paard niet op harnachement, maar op hulpen.
[/quote]
Nou sorry maar ik moet de eerste westernruiter met neusriem nog tegenkomen, hihihi En idd een paard rij je op hulpen maar deze hulpen kunnen wel anders overkomen als je met een ander harnachement rijdt.
[quote="CCCCorine"]
Geef je dan altijd dezelfde hulpen, ongeacht in welke rijstijl je op dat moment aan het rijden bent? In dat geval zou je inderdaad nog heel consequent kunnen blijven. Maar dan rijd je volgens mij geen twee verschillende stijlen meer.
[/quote]
Je begrijpt me verkeerd, je geeft juist NIET dezelfde hulpen, met western rij ik meer met mijn zit bijvoorbeeld en met de dressuur heb ik meer mn been eraan. Tuurlijk gebruik je bij de dresuur je zit ook maar op een andere manier net als met je been en teugelhulpen.
[quote="CCCCorine"]
Ik weet wel dat western meer is dan reining. Nu moet ik wel zeggen dat ik les heb gehad op een reiningstal. We deden daar dus voornamelijk aan reining. Reining is ook HET onderdeel van de westernsport dat mij aanspreekt. Pleasure vind ik een verschrikking en absoluut niet te vergelijken met gewone dressuur. Ik was een jaar of twee terug op het NK en zag in de pleasure voornamelijk paarden lopen waar de gangen al goed UIT gereden waren. Die zie ik nog niet eens een B-proef lopen met een winstpunt. Een enkele uitzondering daargelaten misschien...
[/quote]
Ik weet welke paarden je bedoeld, daar heb ik me ook aan lopen ergeren. Ik ga natuurlijk wel uit van correct gereden paarden in de pleasure en niet van die half kreupele gevallen. Pleasure is zeker wel te vergelijken met dressuur hoor en daarom ook prima te combineren.
[quote="CCCCorine"]
In trail en engelse dressuur zie ik trouwens ook nog wel een combi, zolang je de hulpen maar blijft geven die je bij de dressuur ook gebruikt. Dan raakt het paard er ook niet van in de war.
[/quote]
Nee de trail heeft eigen hulpen, ga je die in de dresuur ook gebruiken dan gaat je paard wel heel raar lopen hoor, andersom zul je met dresuurhulpen je paard echt niet achterwaarts door de L krijgen zoals het hoort of noem maar op....
[quote="CCCCorine"]
Ja, ervaring. Ik heb een Fjord gehad die je absoluut NIET in de engelse stijl kon rijden. Dat beestje was enkel western gereden. Als je je benen eraan hield, dan sloeg je gewoon op hol, terwijl het een heel braaf beest was. Als je de teugels op maat hield, raakte ze verschrikkelijk in de stress. En ik heb het nu echt over een verschrikkelijk braaf paard. Uiteindelijk kon ik er wel beginners op lesgeven in de engelse stijl, maar dat had tot gevolg dat ik niet meer van haar kon verwachten dat ze bij mij op hele kleine hulpen reageerde. Het is toch niet eerlijk om te verwachten van een paard, dat het NIET reageert op mensen die met hun benen klemmen, maar WEL wegvliegt als ik haar lichtjes raak met mijn been? Of zie ik dat nu zo raar? Ik heb toen de keuze gemaakt om haar 'om te scholen' naar de engelse stijl. Dat vond ik zeker paardvriendelijker.
[/quote]
Ik heb ook een fjord en tuurlijk heb je paarden die helemaal in de stress raken van een andere rijstijl MAAR als je je paard vanaf het begin (na zadelmak maken) in beide stijlen opleid dan zal dit geen probleem vormen. Als je je paard idd gebruikt voor beginnerslessen dan mag je daar idd weinig van verwachten maar die van mij loopt in de sport en wordt niet gebruikt voor lessen met beginners, dat verschil moet je wel even maken.
Overigens heb ik wel veel profijt van de gecombineerde opleiding, waar veel L2 ruiters nog worstelen en moeite hebben met het achterwaarts, tuuffen wij indien nodig zo de bak rond in zn achteruit en ook de zijgangen zijn geen probleem, weet ze allemaal al![]()
[quote="CCCCorine"]
Je zegt dat je door mijn verhaal het gevoel krijgt dat je je paard mishandelt. Nu vind ik mishandelen wel een erg groot woord hoor. Ik geloof direct dat je goed bent voor je paard, uit andere berichten van jou maak ik ook op dat je absoluut geen beginner bent op het gebied van paardenverzorging. Mijn bericht is dus zeker niet als aanval bedoeld.
[/quote]
Was ook als grapje bedoeld hoor....![]()
[quote="CCCCorine"]
Ik geef alleen mijn mening en die is gebaseerd op wat ik ervaren heb met beide rijstijlen. Westernlessen heb ik overigens gehad op de 'methode' van Henk van Amstel (reining). Ik had les op mijn eigen Fjord, die destijds alleen western gereden was en op Quarters die ook alleen western gereden waren. Die Quarters waren echt behoorlijk op niveau (werden ook continu bijgetraind) en geloof me, daar wil je echt geen (engelse) dressuurproef mee gaan rijden. Zou je die paarden dusdanig gaan trainen dat ze dit wel kunnen, dan kunnen ze niet meer op hun oorspronkelijke niveau in de westernsport presteren.
[/quote]
Nogmaals als je een paard vanaf jongs af aan in beide rijstijlen opleid zal dit geen probleem vormen, ik heb het niet over de paarden die nu al in de top lopen, en over de manier van trainen van bovengenoemde heer laat ik me maar niet uitIk snap nu wel meteen waarom je deze mening hebt over gecombineerd rijden.... en die mag je gelukkig hebben
. Leuke discussie hihi
![]()
[quote="CCCCorine schreef:Trail zou ik nog wel eens willen doen (recreatieg niveau, puur voor de afwisseling), maar dan wel gebruikmakend van de hulpen die ik altijd geef. Ik zou mijn paard daar dus niet voor omscholen.
CCCCorine schreef:Ik vind western (welke tak van sport wil je eigenlijk gaan doen?) en dressuur op hetzelfde paard een waardeloze combinatie. Western is nu eenmaal een andere rijstijl dan dressuur. Ook worden hulpen anders toegepast.
Door die stijlen af te wisselen krijg je in het beste geval een paard dat niet meer fijn te rijden is, zowel dressuur als western niet. In het ergste geval krijg je een paard dat helemaal niet meer te rijden is.
Citaat:Als jij in een dressuurles meerij, heb je dan teugelcontact en een hoge oprichting, of laat je je pony gewoonaan een langere teugel lopen?
Vippie schreef:begrijp me niet verkeerd maar hier in de omgeving worden neusriemen amper gebruikt, althans niet in mijn western kennissenkring en ook op wedstrijden zie je ze niet.. dat bedoel ik ermee.
Anya schreef:Als ik dressuur rijdt, rij ik met teugelcontact, een hogere oprichting en meer verzameld. Als ik western rij, rij ik met zo min mogelijk teugelcontact, een lage langere hals en een middelmatige verzameling.
Lanna vindt het geen probleem. Dit weet aan de optoming wat er komt.