Bandages, waarom?

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

Gracia

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-02-04 19:07

gebruik ze wel eens voor de sier.... heel soms.... enne ik rij verder nooit met peesbeschermers of strijklappen ofzo. zelfs niet op de verharde weg.

Marieke_456

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-02-04 19:44

Als je heel vaak (dagelijks) bandages gebruikt is het volgens mij wle slecht ja, maar zo af en toe kan het makkelijk hoor!

Ecudes

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-02-04 19:48

Ik gebruik helemaal niks. Ik vind peesbeschermers alleen voor paarden die zich zelf aantikken, of misschien met springen of zoiets.

Bandage's zijn niet goed voor een paard geloof ik en kosten ook 10x meer tijd dan peesbeschermers, dus àls ik al wat zou gebruiken, dan peesbeschermers!

Nieke

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-02-04 19:52

Ik gebruik bandages omdat die volgens mijn instructrice betere steun geven aan het been dan peesbeschermers, zeker wanneer een paard al eens een peesblessure heeft gehad. Nog een tweede reden is, dat mijn ene paard schieffels heeft aan de binnenkant van zijn voorbenen. Wanneer ik dan met peesbeschermers rij, kunnen ze openschuren(heb ik al es meegemaakt!) en dan ontsteekt dat been.
Het duurt even om bandages aan en af te doen, maar ik ben overtuigd van hun nut voor het paard. In de zomer spuit ik de benen ook altijd af na het afdoen van die bandages.

Kimke

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-02-04 20:11

een bandage geeft ind steun wanneer het paard ze om heeft . Zelfde met een verband dat je rond je arm draagt , geeft steun , maar verzwakt wel de spieren etc.
Maar nieke draagt u paard dan ook bandages als hij eender waar in de wei ofzo loopt ?(ik geloof wel dat het bij paarden met letsel mss wel kan helpen ) maar ik vind bandages soms meer kwaad doen dan goed , geef een kind nu een pony he en die ziet dat al die andere kindjes ook bandages hebben en die moet dat ook hebben , dat kind doet dat om , ofwel spannen ze te veel, of ze zakken af,.....

Manuella23

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-02-04 20:18

Kimke schreef:
een bandage geeft ind steun wanneer het paard ze om heeft . Zelfde met een verband dat je rond je arm draagt , geeft steun , maar verzwakt wel de spieren etc.
Maar nieke draagt u paard dan ook bandages als hij eender waar in de wei ofzo loopt ?(ik geloof wel dat het bij paarden met letsel mss wel kan helpen ) maar ik vind bandages soms meer kwaad doen dan goed , geef een kind nu een pony he en die ziet dat al die andere kindjes ook bandages hebben en die moet dat ook hebben , dat kind doet dat om , ofwel spannen ze te veel, of ze zakken af,.....

Zoals ik al eerder zei hebik gisteren nieuwe bandages gekocht omdat mijn pony strijkt en dat hij crost als ik peesbeschermers gebruik maar met 100% fleece bandages kun je denk ik niet veel verkeerd doen, of wel?
Ik twijfel nu een beetje, zou ik ze doorverkopen ofzo of verder gebruiken?

Manuella23

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-02-04 21:11

Heb net gevraagd aan iemand die een trainer heeft en de trainer zei: als je ze niet vaak gebruikt kan het geen kwaad en ik vraag wat is niet vaak, om de maand is niet vaak,
nu begin ik wel erg te twijfelen of ik ze ga houden...

Lydiia

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-02-04 21:32

Kimke schreef:

Bull Haha!

Denk jij dat wanneer je je arm zonder gewrichten mee bandageerd/verbandje aanlegt, het steun geeft?
Het zou enkel steun geven wanneer je de kogel mee bandageerd, maar op dat moment wordt het paard belemmerd in zijn bewegingen.

Heike
Mede-oprichtster

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-02-04 01:39

Er zijn al hel veel bandage topics. gebruik de zoekfunctie eens.

Kimke

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-02-04 19:39

jaja excuzeer maar kijk es goed rond bijna overal wordt de kogel mee gebandageerd en dat verzwakt wel fel het been van het paard. Ik heb niet gesproken over hoe (rond of niet rond). Aangezien het paard dan belemmert word in zijn beweging verzwakken zijn spieren en pezen

pascaline: het is beetje dubbelzinnig , omdat u paard crosst met peesbeschermers? vind het wat raar dat ie daar zo op reageert en op bandages niets doet? ik zou blijven opteren voor die peesbeschermers u paard er veel mee confronteren , niet alleen tijdens rijden , doe ze hem es aan als je hem kuist , laat er hem echt aan wennen mss komt het dan wel in orde ?
groeten kim

Manuella23

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-02-04 19:48

Maar de reden dat hij ermee crost is door een litteken aan zijn achterbeen denk ik want als ik zijn voorbenen getten en achterbenen bandages doe crost hij niet, bandages spannen minder en zijn zachter dan mijn getten.

Ik heb ook even gezoch naar het nut van bandages en daar heb ik gevonden(ff schrijven waar die hele teksten op neerkwamen):
(alles over paarden: ze geven geen steun maar zen erg goede bescherming.)
(ruiterbrevet B: het is een sprookje dat bandages steun aan spieren en pezen geven, ze dienen enkel als bescherming)
(frans boekske: ze geven een beetje steun en beschermen)
dus denk niet dat ze voor de steun gebruikt kunnen worden maar vooral ter bescherming en ook war voor de sier.

YvonneS

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-02-04 20:29

Ik heb bij wedstrijden een poosje terug een leuk topic geopent over witte bandages! Haha! Kun je lezen waar ze voor zijn. Idd voor de foto, ik vind ze onzin! Gebruik liever peesbeschermers en strijklappen!

Kimke

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-02-04 21:18

pascaline : inderdaad Lachen dat is ook mijn idee , ze geven "geen steun" of steun die negatieve werking heeft , als u paard last heeft van dat litteken is dat mss wel het beste om hem achteraan te bandageren

Wildgirl

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-02-04 21:26

hai,
de steun....tja maar dan moet je wel precies weten hoe en wat je doet!
officieel is dit 2 vingers onder het haakbeentje en een vinger boven het straalbeentje.
nooit te los en nooit te strak, goede onderlappen ivm afknellen bloedvaten.
en ga zo nog maar even door.
voor foto's wordt het vaak gebruikt om de gangen,knieactie,achterbeengebruik e.d te benadrukken.
de belangrijkste reden van bandages is echter het isoleren van warmte waardoor het bloed beter rond stroomt en het hoefmechanisme(beurtelings intrekken /uitzetten van het achterste gedeelte v/d hoef)optimaal werkt!
met opgewarmde pezen en spieren loop jij ook lekkerder, en is de kans op blessures minder , toch..........?

RanouK

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-02-04 21:31

Ik gebruik bandages voor transport en ook wel als ik fototjes maak.

Lydiia

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-02-04 21:37

Wildgirl schreef:
met opgewarmde pezen en spieren loop jij ook lekkerder, en is de kans op blessures minder , toch..........?

Het is maar net wat je onder opgewarmde spieren verstaat. Ik vind 40 graden iets te veel van het goede.
Je rijdt je paard niet voor niets eerst los en geeft hem de tijd warm te lopen.

Wildgirl

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-02-04 21:44

sommige mensen doen dat helaas niet....maar idd ik ben met je eens dat het ook in het extreme kan lopen en das natuurlijk niet altijd goed!
als je echter een beetje goede materialen gebruikt en het bandageren beheerst denk ik niet dat er veel gevallen van 40 of meer graden ontstaan.....

Lydiia

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-02-04 21:57

Een goed gebandageerd been, (lees elastische bandages met meest luchtdoorlatende onderlappen), kan na een uur temperatuur bereiken van 40 graden.
Als mensen hun paard niet goed los/warm rijden, dan heeft het al helemaal geen zin om de benen te bandageren. Benen lopen niet goed zonder een goed functionerende rug etc.

Assiej

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-02-04 22:34

Opzich kunnen bandages voor veel dingen gebruikt worden: voor bescherming, voor het mooie en voor het ondersteunen van de benen van het paard. Als je het alleen wil doen voor het berschermen van je paard, kan je beter peeskappen/strijkappen gebruiken, want die ondersteunen de benen niet, zodat zijn benen niet afhankelijk worden van de bandages.

Marloes0508

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 29-02-04 17:40

Sjonniej schreef:
Bandages is hartstikke slecht je verslapt alleen maar de benen ermee! Als je de benen van je paard wilt beschermen neem dan peesbeschermers dan worden de spiertjes niet slapper en loopt de temp. niet zo hoog op!!
Het is echt beter om ze niet te gebruiken

Waarom bestaan die dingen dan? Verward

Assiej

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-02-04 19:03

omdat mensen er vraag naar hadden: vraag en aanbod (in de economie)
En omdat ze de benen/pezen wel beschermen, en ze zien er leuk uit, maar alles heeft zo wel eens zijn nadelen...

Het is wel waar dat bandages je pony zijn benen/pezen veel ondersteunen, en dat zijn benen daarom afhankelijk worden van de bandages. Bij peeskappen is dat niet zo.