Dilemma stalling

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

Daihyo

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-08-21 11:51

Babootje schreef:
IndianSu schreef:
Het is eerder richting de 2 uur dan langer, en de paddocks zijn niet groot -O- dit was sowieso al iets waarvan ik in jaar 1 wilde kijken hoe het ging en daarna indien nodig verhuizen, maar door dit incident is het in een stroomversnelling gekomen. Ik wil natuurlijk niet dat ze de hele winter in de staat van de afgelopen week is :') En het is dat ik nu niet zelf kan auto rijden, maar anders had ik er 3x per dag heen gewild om te checken hoe er gevoerd wordt.

@cissy: dat kan natuurlijk, maar ik heb haar bij de vorige eigenaar een aantal maanden lang regelmatig gereden. Ook lange buitenritten gemaakt etc. En daar was ze helemaal niet zo.

Wat krijgt je paard verder nog ernaast gevoerd? 1,5 kg basisbrok per dag (een halfje per voerbeurt) vind ik nu ook weer niet heel erg veel. Basisbrok zit echt niet zoveel energie in.
Het is inderdaad ook een misvatting dat een sober ras niet heet kan zijn overigens.
Wat doe je verder per dag met je paard aan werk? Als het paard erg weinig werkt, dan is voldoende hooi en een vitaminebrok ook prima, maar ik verwacht niet dat het erg veel uitmaakt in heetheid.

Nou, geef mijn haflinger 1,5kg basisbrok en ik stuiter er net zo hard af als TS, ondanks dat hij een super braaf dier is. Het zijn rassen die zoveel mogelijk rendement uit hun voer halen. Waar een warmbloed dat maar voor de helft doet. Een vitaminebrokje is prima. Naast voldoende ruwvoer.

TS: zo weinig in kleine ruimte buiten zou voor mij al een no go zijn. En meer voeren dan jij als eigenaar vraagt is ook een no go. Je moet je paard inderdaad wel in vertrouwen kunnen achterlaten. Als je wilt dat ze iedere voerbeurt iets krijgt kun je ook nog aan een energiearme muesli kunnen denk. Die je met de vitaminebrok mengt Bijvoorbeeld de Agrobs Alpengrün muesli. Dan kun je wat meer geven, zonder de berg suikers en energie van de basisbrok.

Marigo

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-08-21 11:56

Vervelend dat je zo naar bent gevallen! Geen leuk begin van het hebben van je eigen paardje.

Ik heb mijn haf nu ook 6 maanden. Eerste 2-3 maanden was hij ook bijna niet te rijden omdat ie zo gespannen/rillerig werd. Dat is nu in de bak weg, maar naar buiten wandelen/ritjes maken wil nog niet. En dat is ook oké. Die haffies hebben in mijn ervaring best even wat tijd nodig. Zeker als het zo’n binnenvetter is. Soms willen we te snel alles kunnen en doen. Hopelijk herstelt het vertrouwen en kunnen jullie na jouw herstel samen genieten.

Voor wat betreft het management: lastige keuze. Ik ben ook na 2 maanden verhuisd. Voordroog was zo rijk, en geen optie tot kopen eigen hooi dat ik weg ben gegaan. Had het voordroog laten analyseren. Als ik was gebleven was ie bevangen geraakt. Zo’n harde nek gekregen daar.
Nu ook een fijne stal, maar toch ook kleine dingetjes. Zo vind ik dat de momenten hoe vaak er hooi gegeven niet afdoende. Maar los ik het op door zelf een portie extra in te lassen. En ik leg m’n voer in bakjes klaar voor de stalbaas. Is dat een optie voor jou?
Ik zou pas verhuizen met dr als je zeker weet dat je haar een stabiele plek kunt bieden. Want ook hier heeft 2x verhuizen met nieuwe eigenaar best wat problemen gegeven. Echt een kwakkelperiode achter de rug hierdoor.
En verder kan ik Equillin als voer aanbevelen. Zeker de immuno kuur en daarna een combi van de basic met de balancer. Die van mij is er enorm van opgeknapt. Mentaal en fysiek.
Sterkte en veel beterschap!

Tessebes

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-08-21 11:56

Ik weet niet wat de faciliteiten zijn op de stal van je kennis is, of het bij jou in de buurt is en hoe lang je er kan blijven staan. Misverstanden met voer is vervelend, echter te verhelpen door afgemeten bakjes klaar te zetten. Als de rest allemaal in orde is, zou ik niet op stel en sprong mijn stal opzeggen. Zeker niet als je nog geen beter alternatief gevonden hebt. Daarnaast weet je pas echt hoe het op een stal is, als je er staat.

Fangio

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-08-21 11:59

Eerlijk gezegd, als ik lees wat je hier post zou ik hem ook bij je vriendin zetten tot je een plekje hebt op de stal waar je op de wachtlijst staat. Je hebt daar een idealere situatie + de begeleiding die in het begin waarschijnlijk wel fijn gaat zijn als je weer zelf mag rijden.

Ik heb zelf ook een haflinger welke onder de omstandigheden die jij omschrijft ook enorm heet zou zijn. Zou je hem daarbij nog maar 2u per dag in een kleine paddock zetten en verder op stal dan denk ik eerlijk gezegd niet dat het nog verstandig zou zijn om er te proberen op te gaan zitten. En dat terwijl het nu het braafste dier is wat je maar kan bedenken, die je weken kan laten stilstaan en er dan een zadel op gooien om een buitenritje te maken.

Mijne krijgt ook enkel een vitaminebrokje en beperkt gras (strookbegrazing), daarbij heeft hij nog wel onbeperkt toegang tot graszaadhooi. In het voorjaar/zomer/najaar 24/7 buiten, in de winter staat hij wel snachts op stal (maar nog altijd 12-14u buiten op paddock+track). Op dit regime doet hij het supergoed, maar bij een nieuw paard is het altijd even zoeken wat goed werkt natuurlijk

Martje80

Re: Dilemma stalling

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-08-21 12:59

Mijn fjord wordt al heet van een kleine halve kg basisbrok per dag. Laat staan anderhalf. Met dat ze dat echt niet nodig zijn is zoveel basisbrok vragen om problemen. Het werk wat wij van onze recreatie paarden vragen kunnen ze prima op max een halfje per dag.

IndianSu

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 30-08-21 22:00

Bedankt voor alle reacties! Ik heb besloten sowieso een paar maanden bij mijn kennis te blijven, zodat ik straks met een veilig gevoel weer kan beginnen met rijden. In de tussentijd denk ik dan na over wat ik met mijn huidige stalling ga doen. Om de tijd tot ze daarheen gaat te overbruggen heb ik de vitaminebrok in porties klaar staan.