8nnemiek schreef:Rasp is een breed begrip. Als het alleen schilfers in de sokken zijn, zonder dat er open wondjes zijn, dan zou ik me daar niet te druk om maken. Daar kunnen ze oud mee worden.
Ik zou juist de onderbenen goed bekijken. Voel eerst eens in de kootholtes. Vooral aan de achterbenen, daar begint het meestal. Zitten daar rimpeltjes, dan heb je waarschijnlijk te maken met beginnende CPL. Kijk of de huid mooi roze is tussen de haren.
Voel of de benen dun zijn, of je de botten en pezen goed kan voelen. Er mag geen vocht in de onderbenen zitten. En natuurlijk goed zoeken naar wondjes.
Als de onderbenen echt netjes schoon en droog en dun zijn, dan zou ik me niet te druk maken om de rasp. Dat krijg je vaak iets netter met goede voeding en beweging inderdaad, maar een beetje rasp is ook vrij 'normaal' voor tinkers, en niet iets waar ze last van hebben. Af en toe met een dunne kam er doorheen en je ziet het niet eens meer.
Geen schilfers. Korstjes en wondjes op de benen. Kootholtes zijn mooi droog en korstvrij.