Wat zouden jullie doen? (Tinker)

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

belle_boef

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-08-21 13:53

Copi schreef:
Kan ik cpl op de één of andere manier uitsluiten?

Scheren en dan bekijken. Cpl is prima te herkennen als je weet waar je op moet letten. Is er niks te zien, loopt hij rad, etc. Dan zal het er nog niet eerder tot een uitbraak hebben geleid.
Wat niet betekend dat die nooit kan komen.

Maar met sokken er aan zal het een stuk lastiger zijn om het te zien. Cpl beperkt zich niet alleen tot de Koot. Ook hoger en aan de voorkant.

Maar rasp op het bovenbeen? Dat vind ik wel gek klinken

kitobeer

Re: Wat zouden jullie doen? (Tinker)

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-08-21 14:05

Juist scheren zorgt ervoor dat je veel beter de conditie van de benen in de gaten kan houden en tijdig kan ingrijpen. Als de benen geschoren zijn maar de verzorging van de rasp ziet er goed uit waarom dan niet.
Je kan ook vragen dat er nog wat van de vraagprijs af kan. Ik weet niet wat de vraagprijs is maar misschien 250 tot 500 eraf bieden. Het word voor hun toch moeilijk om het paard verkocht te krijgen maar als hij braaf is en aan jullie eisen voldoet vind ik het de overweging waard.

Mara2000

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-08-21 14:59

Mijn Tinker heeft ook 2 kleine plekjes rasp aan zijn voorbenen. Ik hou het wat vettig in de winter (ik knip de haren rond die plekjes ook deels weg) met mokzalf van de dierenarts. Verder doe ik er niets aan.
Als jij dit een leuk paard vindt dan doen. Ik zou haar er zeker niet voor laten staan. Elk paard mankeert wel wat en er zijn ernstiger zaken te bedenken dan een beetje rasp.
Sober en goed voeren, regelmatige beweging en de plekjes goed verzorgen.

KootMiraDrum

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-08-21 15:40

Copi schreef:
Maar de meesten zijn het er toch over eens: beter maar staan laten.
Pffff echt niet te geloven hoe ontzettend moeilijk het momenteel is een gezond, braaf paardje te vinden. We zijn al bijna een jaar op zoek en hoewel we niet bereid zijn mee te gaan in de huidige 'gekkenprijzen' voor een lol-met-je-knolpaard hebben we volgens mij toch best een redelijk budget voor wat we zoeken.

Is een tijdje op proef geen optie?
Kijk, waar de rasp zit, daar zitten die talgklieren, de aanmaak van het vettige spulletje is bij sokkenpaarden juist nodig, anders worden de lange haren niet vet gehouden. Dus rasp, tja, daar zou ik niet voor laten staan.

siskeh

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-08-21 18:17

belle_boef schreef:
Copi schreef:
Kan ik cpl op de één of andere manier uitsluiten?

Scheren en dan bekijken. Cpl is prima te herkennen als je weet waar je op moet letten. Is er niks te zien, loopt hij rad, etc. Dan zal het er nog niet eerder tot een uitbraak hebben geleid.
Wat niet betekend dat die nooit kan komen.

Maar met sokken er aan zal het een stuk lastiger zijn om het te zien. Cpl beperkt zich niet alleen tot de Koot. Ook hoger en aan de voorkant.

Maar rasp op het bovenbeen? Dat vind ik wel gek klinken

Mijn ervaring is dat je echt niet hoeft te scheren om vouwen en "oneffenheden" te voelen.
Overigens kan je ook op rontgenfoto's de typische vouwen heel goed zien.

Ik ken ook meerdere paarden met kleinere of iets grotere vouwen die bij mijn weten daar nog nooit een pas onregelmatig door hebben gelopen, maar misschien bedoel je dat niet met een uitbraak.

belle_boef

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-08-21 18:23

Maar als je het op de rontgen ziet is het al in een verder stadium. Als het daar op te zien in zie je het ook wel op de benen aan de buitenkant.

Op het moment dat je de vouwen ziet weet je dat de kans heel groot is dat het CPL is. Dan krijg je levenslange extra zorg er bij en het benodigde management.

De paarden die het nog niet zichtbaar hebben daarvan is dus ook niet wel of niet te zeggen of ze het hebben.

Bij een uitbraak heb je de wonden en alles vol vocht zitten. Huid die strak staat. Als je dat weer rustig hebt zie je indd alleen de vouwen.

DuoPenotti

Woonplaats: Tussen de Limburgse velden met uitzicht op de Brabantse.

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-08-21 18:28

Rasp en CPL is echt héél wat anders.
Mijn 14 jarige tinker heeft zijn hele leven al rasp.
Altijd wat korstje net onder de knie bij de voorbenen.
De eerste jaren heb ik me er druk om gemaakt. Van alles gesmeerd en gedaan. En soms is het wat meer, soms wat minder, wat ik ook doe.
Nu doe ik er al een paar jaar niets aan, gewoon niets. Ja controleren. En ook nu is het wat meer en soms weer bijna weg en dan komt het weer.

Hij heeft verder nog nooit mok gehad, nog nooit iet wat dikke benen, laat staan rimpels en kloven.
Want die zou ik met zekerheid wel laten staan, dat is bij mij ook geen rasp.

Dus ja ik koop zo een tinker met rasp.

Copi

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 22-08-21 19:26

DuoPenotti schreef:
De eerste jaren heb ik me er druk om gemaakt. Van alles gesmeerd en gedaan. En soms is het wat meer, soms wat minder, wat ik ook doe.
Nu doe ik er al een paar jaar niets aan, gewoon niets. Ja controleren. En ook nu is het wat meer en soms weer bijna weg en dan komt het weer.

Hij heeft verder nog nooit mok gehad, nog nooit iet wat dikke benen, laat staan rimpels en kloven.

Rasp is toch wel een eerste signaal van mogelijk CPL of zit ik fout?

Mara2000

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-08-21 19:31

Copi schreef:
DuoPenotti schreef:

Rasp is toch wel een eerste signaal van mogelijk CPL of zit ik fout?

Nee hoor, mijn paard heeft al jaren die 2 raspplekjes. Ik maak me daar echt geen zorgen over.

xAnthea

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-08-21 19:33

Mijn tinker is 10 jaar, ik heb ze nu 5 jaar en ze heeft ook last van rasp. Ik was ook even in de stress ivm CPL dus haar benen geschoren maar haar benen waren mooi slank en er waren nergens korstjes of rimpels. Ik blijf nu haar benen scheren omdat ik dat mooier vind.
De rasp komt en gaat maar ze heeft absoluut geen CPL.
Ik zou daarvoor geen paard laten staan.

DuoPenotti

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-08-21 19:35

naar mijn weten is rasp geen signaal voor CPL.
Daar zou ik mok eerder van verdenken.

cp112

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-08-21 19:47

Beetje rasp is geen probleem. Tinkers produceren meer keratine waardoor je die afzetting krijgt in de knieholte. Sober voeren helpt daar idd wel mee.

Maar absoluut Pssm1 testen.

ellepel

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-08-21 21:04

ik denk dat niet helemaal duidelijk is wat rasp is en wat cpl is?
rasp is de overtollige productie van talg in de knieholte van het voorbeen, en bij het achterbeen zit het voor het spronggewricht.
cpl zit echt op het onderbeen, dat zijn de ribbels en knobbels in voornamelijk kootholte en pijpbeen

Dagahra

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-08-21 21:28

Ik zou Pssm1 test doen om het uit te sluiten.

Met rasp zou ik zelf niet echt problemen hebben :)

Copi

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 22-08-21 21:40

ellepel schreef:
rasp is de overtollige productie van talg in de knieholte van het voorbeen, en bij het achterbeen zit het voor het spronggewricht.
cpl zit echt op het onderbeen, dat zijn de ribbels en knobbels in voornamelijk kootholte en pijpbeen

Dank voor de verduidelijking! Ik meende dat rasp een eerste voorteken kón zijn van cpl, maar het zijn dus 2 compleet losstaande dingen?

ellepel

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-08-21 21:43

dat denk ik toch eigenlijk wel?

mijn merrie had bijvoorbeeld wel rasp, maar absoluut geen cpl.
kijk of je iemand kunt vinden met verstand ervan die even voor je wil kijken naar dit paard ?

mooney

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-08-21 21:46

ellepel schreef:

Ik weet niet of het een regio ding is, maar hier wordt rasp gebruikt om aandoeningen aan te geven die gelijk zijn aan mok alleen dan hoger dan de kogel zitten. Dus niet zozeer een overtollige talgproductie, maar korsten, bulten, zwelling en of roodheid.

En dat kan dus wel samenhangen met CPL en/of een voorteken zijn.

Ik denk dat stap 1 is om duidelijk te krijgen wat TS dan bedoelt met rasp. Als het dus voor verschillende aandoeningen wordt aangezien.

8nnemiek

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-08-21 21:52

Rasp is een breed begrip. Als het alleen schilfers in de sokken zijn, zonder dat er open wondjes zijn, dan zou ik me daar niet te druk om maken. Daar kunnen ze oud mee worden.
Ik zou juist de onderbenen goed bekijken. Voel eerst eens in de kootholtes. Vooral aan de achterbenen, daar begint het meestal. Zitten daar rimpeltjes, dan heb je waarschijnlijk te maken met beginnende CPL. Kijk of de huid mooi roze is tussen de haren.
Voel of de benen dun zijn, of je de botten en pezen goed kan voelen. Er mag geen vocht in de onderbenen zitten. En natuurlijk goed zoeken naar wondjes.
Als de onderbenen echt netjes schoon en droog en dun zijn, dan zou ik me niet te druk maken om de rasp. Dat krijg je vaak iets netter met goede voeding en beweging inderdaad, maar een beetje rasp is ook vrij 'normaal' voor tinkers, en niet iets waar ze last van hebben. Af en toe met een dunne kam er doorheen en je ziet het niet eens meer.

DuoPenotti

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-08-21 22:00

Rasp is bij mij net onder de voor knie korstjes. Soms meer soms minder. Geen zichtbare wondjes.
Niet richting kootholte.

Mijn tinker die rasp heeft heeft nog nooit mok gehad. Daar dus ook geen korsten of verdikking.

alice0cullen

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-08-21 22:09

Om die rasp zou ik me niet zo druk maken, bijna alle sokken paarden krijgen er wel een keer mee te maken. Pssm testen is voor mij wel een vereiste, zeker bij tinkers.

Copi

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 22-08-21 22:20

ellepel schreef:
dat denk ik toch eigenlijk wel?

mijn merrie had bijvoorbeeld wel rasp, maar absoluut geen cpl.
kijk of je iemand kunt vinden met verstand ervan die even voor je wil kijken naar dit paard ?

Als we ermee doorgaan wordt ze sowieso gekeurd dus dan zal de DA ernaar kijken.

Copi

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 22-08-21 22:21

mooney schreef:
ellepel schreef:

Ik weet niet of het een regio ding is, maar hier wordt rasp gebruikt om aandoeningen aan te geven die gelijk zijn aan mok alleen dan hoger dan de kogel zitten. Dus niet zozeer een overtollige talgproductie, maar korsten, bulten, zwelling en of roodheid.

En dat kan dus wel samenhangen met CPL en/of een voorteken zijn.

Ik denk dat stap 1 is om duidelijk te krijgen wat TS dan bedoelt met rasp. Als het dus voor verschillende aandoeningen wordt aangezien.

Dit is wat deze tinker heeft. Mok, maar dan niet in de kootholte maar hoger op het been.

Copi

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 22-08-21 22:23

8nnemiek schreef:
Rasp is een breed begrip. Als het alleen schilfers in de sokken zijn, zonder dat er open wondjes zijn, dan zou ik me daar niet te druk om maken. Daar kunnen ze oud mee worden.
Ik zou juist de onderbenen goed bekijken. Voel eerst eens in de kootholtes. Vooral aan de achterbenen, daar begint het meestal. Zitten daar rimpeltjes, dan heb je waarschijnlijk te maken met beginnende CPL. Kijk of de huid mooi roze is tussen de haren.
Voel of de benen dun zijn, of je de botten en pezen goed kan voelen. Er mag geen vocht in de onderbenen zitten. En natuurlijk goed zoeken naar wondjes.
Als de onderbenen echt netjes schoon en droog en dun zijn, dan zou ik me niet te druk maken om de rasp. Dat krijg je vaak iets netter met goede voeding en beweging inderdaad, maar een beetje rasp is ook vrij 'normaal' voor tinkers, en niet iets waar ze last van hebben. Af en toe met een dunne kam er doorheen en je ziet het niet eens meer.

Geen schilfers. Korstjes en wondjes op de benen. Kootholtes zijn mooi droog en korstvrij.

cp112

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-08-21 23:44

Rasp is GEEN mok! Ook niet hoger op het been oid. Het zijn 2 totaal verschillende aandoeningen

cp112

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-08-21 23:44

Korstjes etc in de knieholte, dat is rasp. Overtollig talg/keratine. Kan geen kwaad. Beetje olie erin af en toe en uitborstelen.