Jacobskruiskruid wat zijn jullie ervaringen?

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

Ibbel

Re: Jacobskruiskruid wat zijn jullie ervaringen?

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-08-21 12:51

Er zijn een hoop mensen die beweren dat je je lever kunt schoonmaken. Nee, een chemische afvalverwerkingsfabriek (je lever) is niet schoon te maken.

Pandora2

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-08-21 12:53

Volgens mij niet. De lever is al de ultieme detox machine van het lichaam.
Veel beter vind je niet denk ik.
Producten waardoor de stofwisseling verbeterd wordt, zijn er in alle maten en soorten maar die kunnen een lever niet resetten.
Denk ik dan toch :P

Ibbel

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-08-21 13:00

Gelukkig is de lever een orgaan dat kan regenereren - je kunt er 30% afsnijden en dan groeit-ie gewoon weer aan. Vandaar ook dat je je lever bij leven kunt doneren. Die 1/3 die je kunt afsnijden en die toch weer aangroeit.

In theorie zou je dus een resectie moeten toepassen waarna gezonde levercellen teruggroeien.

Je kunt een lever nl niet 'resetten' omdat het de cellen zijn die kapot zijn bij onomkeerbare leverschade.

Gini

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-08-21 13:02

Ok, duidelijk! Dank jullie wel :)

Anastasia24

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-08-21 13:08

In de buurt van de wei groeit het ook echt overal... Toen ik net de paarden op de wei had zag ik het niet staan, stonden er pasgeleden 2-3 planten achterin bij de grote heg... Heb ze er gelijk met diepe wortel eruit geschept zodat er niks meer van over bleef.. Stond het er een week of 3 geleden voorin in de wei, nooit gezien, dus ook dat eruit geschept. Vind het hier te riskant om te laten staan want ik knip regelmatig de brandnetels voor ze om te eten en als er dan stiekem zo'n geel plantje bij zit gaat dat natuurlijk mee naar binnen. Dus hier check ik echt elke keer weer.

sunny43

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-08-21 13:41

Pandora2 schreef:
Ja, het gif hoopt zich op in de lever als je ervan gaat eten.
:+

Nee dat klopt niet het beschadigd de lever, het hoopt niet op.

sunny43

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-08-21 13:43

Ibbel schreef:
Alle beweringen van 'het gif gaat door de huid, doe handschoenen aan' ten spijt. Als er al vergiftigingen gerapporteerd zijn na met de blote handen uittrekken (en ik heb ze nog niet gevonden), dan is dat eerder te wijten aan met vieze handen een bammetje tussendoor eten...

Klopt, is niet giftig aan de handen, maar bij veelvuldig trekken kunnen ze natuurlijk wel geirriteerd raken door vocht uit de plant. Er zijn wel meer zaken die als feit worden gepresenteerd maar in werkelijkheid verzinsels zijn...

Pandora2

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-08-21 15:17

sunny43 schreef:
Pandora2 schreef:
Ja, het gif hoopt zich op in de lever als je ervan gaat eten.
:+

Nee dat klopt niet het beschadigd de lever, het hoopt niet op.

Het gif heeft toch echt een cumulatieve werking. Waarbij cumulatief volgens mij opstapeling betekent.

Citaat:
Het cumulatieve effect gaat geleidelijker. Bij een opname van PA’s over langere tijd, raken de levercellen lichter beschadigd. Cellen gaan in apoptose, een gecontroleerde actie van het lichaam om cellen op te ruimen. Hierbij ontsteekt de lever niet. Zolang er maar niet teveel levercellen tegelijkertijd in apoptose gaan, kan de lever nog functioneren. Wanneer na langere tijd teveel cellen beschadigd raken treden bovenstaande effecten soms alsnog op. Ook kan leverkanker ontstaan.

tamary

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-08-21 15:45

Linnie050 schreef:
Hallo,

Ik ben lid op fb van de velt vzw groep.

Daar wordt een artikel geplaatst over jacobskruiskruid.

Als het in je weide voorkomt halen paarden mensen het eruit.

Nu zijn er mensen die zeggen valt best mee en paarden eten het niet.
Wat zijn de cijfers dan van overleden paarden
Enz enz

Ik ben heel benieuwd naar jullie ervaringen.
Het kruid gaat toch ook heel erg woekeren?

[ [url=m/VHflrl.jpg]Afbeelding[/url] ]

Omdat het niet gegeten wordt, maar het gras er omheen wel krijgt het de ruimte om alles over te nemen. Dan is er dus geen voedsel meer voor je grazers en gaan ze of alsnog aan dat spul beginnen of je moet veel en duur hooi voeren ipv je daarvoor bestemde gras. 1e probleem is dus niet zo zeer dat de paarden er ziek/dood van gaan als ze het eten, het gaat er om dat er bij niks doen geen geschikt voedsel voor de paarden (en ander vee) over blijft. De meeste paarden eten het pas bij niks anders te vinden of krijgen het via hooi binnen (bv omdat de maaier niet opgelet heeft voor het hooien en blind alles gemaaid heeft ipv inspectieronde lopen van te voren).

Kendra

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-08-21 15:55

Ibbel schreef:
De alkaloiden in JKK hebben een gewicht van 60.000 - 70.000 Dalton. Neem van mij aan dat moleculen van dat formaat niet door de huid gaan. Ik heb trouwens de universiteit Wageningen wel eens om opheldering gevraagd, en ook zij zeiden dat dat niet kan.

JKK is uiteraard voor mensen giftig, maar alleen bij orale opname.

Alle beweringen van 'het gif gaat door de huid, doe handschoenen aan' ten spijt. Als er al vergiftigingen gerapporteerd zijn na met de blote handen uittrekken (en ik heb ze nog niet gevonden), dan is dat eerder te wijten aan met vieze handen een bammetje tussendoor eten...

Ik dacht ook dat het door de huid ging, heb paarden gezien met verbrande neuzen en blaren en korsten in land met veel JKK. Dacht altijd dat ze er met de neus aan zaten, maar de leverproblemen (als gevolg van het eten van JKK) zijn de oorzaak.
https://www.paardenarts.nl/kennisbank/z ... j-paarden/

JewEmm

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-08-21 16:09

De blaren op neuzen van paarden kan dan weer door aanraking met sint janskruid komen, niet met JKK. Andere plantensoort, maar ook met gele bloemetjes.

sunny43

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-08-21 17:16

Citaat:
Het cumulatieve effect gaat geleidelijker. Bij een opname van PA’s over langere tijd, raken de levercellen lichter beschadigd. Cellen gaan in apoptose, een gecontroleerde actie van het lichaam om cellen op te ruimen. Hierbij ontsteekt de lever niet. Zolang er maar niet teveel levercellen tegelijkertijd in apoptose gaan, kan de lever nog functioneren. Wanneer na langere tijd teveel cellen beschadigd raken treden bovenstaande effecten soms alsnog op. Ook kan leverkanker ontstaan.

Dus de cellen beschadigen, en (door de tijd heen) beschadigen steeds meer cellen van de lever. Het is niet dat het gif ophoopt in de lever. Maar zo wordt het wel vaak omschreven. Het gif verdwijnt maar de beschadiging blijft.

sunny43

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-08-21 17:21

Een paard van 500 kilo zou dus tussen de 250 en 2500 volgroeide Jakobskruiskruid stengels moeten eten om ziekteverschijnselen te laten zien. Als dit in een relatief korte tijd gebeurt resulteert dit in acute PA vergiftiging, maar in de meeste gevallen is er sprake van het eten van kleinere hoeveelheden gedurende een langere periode, dit wordt chronische PA vergiftiging genoemd. Omdat PA’s meestal binnen 24 tot 48 uur het lichaam weer verlaten (7, 23-25) kunnen deze giftige stoffen alleen in bloed en weefsel samples aangetroffen worden als deze kort na het eten van PA bevattende planten genomen worden (28). Een bioptie of sectie kan echter leverschade aantonen die vrij specifiek voor PA vergiftiging is (20, 21) en bloed samples kunnen bepaalde lever enzymen aantonen die op PA vergiftiging kunnen wijzen (28), maar omdat de meeste eigenaren van dieren zelden dit soort testen uit laten voeren (Gezondheidsdienst Voor Dieren, pers. comm.) wordt PA vergiftiging meestal aangenomen als symptomen van leverschade samen vallen met het aantreffen van Kruiskruiden in hooi of op het land waar de dieren gegraasd hebben. Hierdoor is het mogelijk dat gevallen van PA vergiftiging niet ontdekt worden of dat vergiftiging onterecht vastgesteld wordt en leverschade eigenlijk door andere factoren veroorzaakt is.

(https://www.jakobskruiskruid.com/achter ... werkt-dat/ )

Pandora2

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-08-21 19:06

Interessant dit. Klinkt ook wel logisch eigenlijk.
Ik heb altijd gehoord en gelezen over het cumulatieve effect van het gif in de lever, maar dit stukje zegt toch wat anders.

sunny43

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-08-21 07:38

Het probleem is er wordt zoveel over gepubliceerd maar de meeste schrijvers pakken niet gecheckte info uit andere artikelen die... vaak ook niet gecheckt zijn... en als je hetzelfde dan op diverse plekken leest, denk je... zal wel waar zijn.

Caira

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-08-21 07:42

Dit stukje zegt ook dat vrijwel al het hooi in de handel geïmporteerd is, dus ik neem de rest ook maar niet serieus

sunny43

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-08-21 11:46

Caira schreef:
Dit stukje zegt ook dat vrijwel al het hooi in de handel geïmporteerd is, dus ik neem de rest ook maar niet serieus
juist ja! Maar wel vervelend dat er weer zoveel onzin de wereld wordt ingeslingerd!

_Zsazsa_

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-08-21 11:52

Mocht je het in je wei laten staan omdat ze het toch niet eten. Er is natuurlijk altijd de mogelijkheid dat het afbreekt doordat ze er overheen lopen etc. En dan droogt het ook in. Wij trekken het er al jaren uit en nu blijft het gelukkig ook weg. Maar in het begin was het hels karwei. Wij halen het ten alle tijde weg omdat we een shet op stal hebben gehad die er aan is overleden.

Pandora2

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-08-21 12:58

Ik verzuip dit jaar in het gras en moest dus ook op handen en knieën door de wei kruipen om de omgeknakte of platgelopen zooi eruit te vissen.
De buur vond het allemaal maar raar :')