Hoevaak wordt jou stal uitgemest?

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

Nibbit

Re: Hoevaak wordt jou stal uitgemest?

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-08-21 20:30

Elke dag, dan is het ook zo klaar en ik vind dat frisser

Hoe ziet dat er uit na een week niet uitmesten? Het lijkt me zo vies.. Iemand een foto?

littleroosie

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-08-21 20:36

Ik heb de paarden op vlas staan en mest elke dag uit, drollen en natte plekken. Wanneer het nodig is gooi ik er een half of heel pak bij. Ik zou de paarden niet op een stal willen hebben waar ze maar 1x per week mesten. Mijn bonte ziet er trouwens wel altijd uit alsof ik maar 1x per week mest :+

beegee

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-08-21 20:40

Ik heb een paard verzorgd op een stal waar eens per week uitgemest werd. En dan om de drie dagen oid opgestrooid. Dat zou ik nóóit willen. Is gewoon vies! Die stallen waren ook altijd een beetje soppig. Je voelde de mest gewoon onder het nieuwe laagje stro. Als ik zie wat mijn paard al neer legt in de nacht, en dat dan keer 7. Een dag drollen wippen sla ik al niet over omdat ik dan vind dat hij te vies staat. Laat staan een week lang.

Es_ther

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-08-21 20:41

24/7 buiten met 2 stallen die open staan. Daar haal ik alleen de poepjes uit als ze hebben gepoept. In dr winter dagelijks, zomer echt alleen als ze hebben gepoept.

Op m’n oude werk elke donderdag de hele stal leeg (lag zaagsel en daaroverheen stro) en rest van de week alleen drollen eruit en wat opstrooien. Maar man, het was echt schijt werk :')

Veraaaaah

Bij ons op stal wordt de stal 2x in de week helemaal leeggehaald. De andere 5 dagen wordt vaak alleen opgestrooid.
Overdag staat mijn paard buiten en ‘s avonds/‘s nachts op stal dus het is nooit erg vies.

Rytir

Ik doe het zelf,iedere dag (met uitzondering om de dag). Ik heb een superschoon paard, hij mest op 2 plekken en plast op 1 plek. Daar heb ik enorm veel geluk mee :D Als ik maar 1 keer per week zou mesten zou hij er zeker een grotere smeerboel van maken. Nu haal ik er 1/2 tot een kleine kruiwagen uit en strooi nog geen halve halve grote plak stro per dag. Zou ik minder mesten dan verbruik ik denk ik meer...

Bismarck

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-08-21 20:45

Ik sta op een pensionstal. Ze doet in de ochtend mest en natte plek er uit en als ze langsloopt en er ligt wat wipt ze het eruit. Dus soms wel 3x per dag.
Ben echt super blij hoe schoon ze er bij staan.
1x per week gaat er een pak vlas en een pak zaagsel bij.

AnnemiekvM

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-08-21 20:46

Bij ons 1 keer per week en op de zondag na wel dagelijks opgestrooid. Zelf zou ik het dagelijks fijner vinden, maar op zich zijn de stallen aardig netjes.

mino1

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-08-21 20:48

3 tot 4 x per jaar iedere dag stro bij srooien.Ik haal er tussen tijd niks uit.

HindaFree

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-08-21 21:08

1x per 2 weken word alles er uit gereden. Iedere dag nieuw stro. Mest vaak in de lege hoeken of langs de kantjes. En op 2 enorme viespeuken na echt enorm stabiele stallen.

MarliesV

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-08-21 21:13

Ik ben wel heel benieuwd hoe stallen er bij liggen die 1x per week of minder worden gemest. Iemand foto's?

En is dat niet mega zwaar, de mest en stro van een hele week er uit. Of staan ze op vlas oid?

Hier op strokorrels. Elke dag mest er uit en 1x per week de natte plek. Dan gaat er 20 kg bij in en kunnen we weer een week door.

Heleennn

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-08-21 21:34

Mijn paard werd elke dag behalve zondag uitgemest. En ik haalde dan zelf nog iedere dag de mest eruit die bovenop lag. Op zondag deed ik het zelf. Nu staat ze 24/7 buiten dus geen stal meer uit te mesten.

Stel dat ze terug op stal zou komen wordt het sowieso iedere dag uitmesten en opstrooien. Het is super belangrijk om er schone stal en goed stalklimaat te bieden! Paarden kunnen anders last krijgen van hun luchtwegen (ammoniak dampen bijvoorbeeld). Een potstal vind ik daarom niks voor mijn paarden, stal dat ze het opentrekken. Dan staan ze een hele nacht in de stank en vuiligheid.

boris_rakker

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-08-21 21:41

Wij moeten het op stal zelf doen. Niet verplicht het dagelijks te doen maar het mag geen smeerboel worden.

Alles staat op vlas. Iedereen wipt dagelijks de drollen, tenzij je een dag niet kan en er toevallig niemand bij kan springen. Zo wordt de poep er minder doorheen gemengd en is het weinig werk.

Sommigen kiezen ervoor om wekelijks de natte plek helemaal weg te halen. Ik zelf pot 3 maanden aan bodem op (dus zonder poep) met elke week een nieuw pak vlas erop gaat dat perfect. Dan eindig ik met een bodem van 20 centimeter dik die bovenop kurkdroog en schoon is. Dat is dan wel 12 grote kruiwagens eruit scheppen :') ik vind de stevige maar goed verende bodem wel fijn en het voelt in de winter warmer aan.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-08-21 21:43

Bij ons op stal word om de dag de stal helemaal uitgemest. De andere dag worden ze alleen opgestrooid. Wel heb ik zelf rubberen matten in de stal gelegd zodat ze toch wat zachter kunnen liggen.

SaraViavia

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-08-21 21:44

Ik kijk gewoon per dag per stal wat eruit moet.. Paar paarden werkt het beter bij om alleen wat drollen eruit te halen en zo een dikkere laag te vormen en 1x per 3-4 weken alles eruit te halen (uiteraard dagelijks opstrooien, waardoor er dus na die 3-4 weken ook wel echt een mega pak in ligt). Andere stallen haal ik dagelijks bijna helemaal leeg. En het scheelt ook wel of ze nu in de zomer van 's ochtends 8 tot 's avonds 20 uur op het land staan of in de winter pas om 11/12 uur naar buiten gaan en om 17 uur weer naar binnen.

Cowgirl

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-08-21 21:46

Bij ons word elke dag gemest. Dat vind ik heel fijn. Maar ook omdat alles handmatig gaat. Na een week opotten krijg je het er nog amper uit -O- Er liggen nog wel rubber matten bij ons in de stallen.

Afgelopen winter werd er wel eens een paar dagen opgestrooid maar dat ga je toch echt ruiken, de ammoniak lucht kwam je te gemoet en mijn paard ging hoesten.

Toen ik het nog zelf deed deed ik het ook elke dag omdat mijn rug het niet leuk vind als ik een week oppot en dan alles eruit moet scheppen -O- .

Dennis

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-08-21 21:47

2x per dag even de drollen uit de loop stal.
En 2x per week het natte er uit en er weer wat bij.

mino1

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-08-21 21:49

Door dat je oppot krijg je een dikke matras als ze plassen trekt de urine naar onderen en komt er geen ammoniak vrij,Hier ruikt je niks .Bij mijn buurman die iedere dag uit mest ruikt het naar amnoniak als je de stal binnen komt,Als je oppot moet je geen paard hebben die het leuk vindt om in de matras tekrabben.
Uimesten doen we met de laadschop.We hebben boksen van padockpanelen.

DuoPenotti

Woonplaats: Tussen de Limburgse velden met uitzicht op de Brabantse.

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-08-21 21:52

Elke dag drollen en 1 keer per week ook de plasplek.
Ik zou zelf geen stal willen waar alleen dagelijks opgestrooid zou worden.

Pally

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-08-21 22:03

Die van mij staat op vlas. Elke dag haal ik de mestballen eruit en de natte plek als deze bovenkomt, of eerder mocht het soppen en/of gaan ruiken. Ook de bak en wei worden hier dagelijks uitgemest.

GMekkes

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-08-21 22:09

Zomers staan ze 24/7 op de weide wanneer het weer het toelaat.
‘s Winters staan ze overdag een aantal uren buiten. De stallen worden gemest na het buitenzetten, de paddock wordt gemest na het binnenhalen. Het liefste ruimen we nog even mest voordat we gaan slapen. Natte plekken wanneer het nodig is (vlas in de stallen)

nicole_floor

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-08-21 22:09

Mijne staat op stro en ik haal om de dag de drollen en natte plekken eruit + weer wat opstrooien.

Mijn zusje heeft die van haar op zaagsel staan en zij haalt elke dag de drollen en natte plekken eruit.

huricane

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-08-21 22:10

Ik doe het zelf, elke dag. Ze staat op krullen. Ook de wei haal ik dagelijks de drollen uit.

Fitzroy

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-08-21 22:15

Ik mest ook iedere dag uit. Natte plekken en de mest. En per dag kies ik een kant uit die ik extra meepak. Ik strooi wel dik op en van de winter heb ik een potstal gehad. Daar kwamen eind winter 18,5 kruiwagen uit.

Melvern

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-08-21 22:20

Op de stallen waar ik stond werd dagelijks uitgemest. Eerste stal had vlas en de drollen werden gedaan en als nodig was natte plekken en opstrooien
De tweede stal had stro en potten op. Elke dag drollen eruit en 2 keer per week onwijs ruim opstrooien.

Er lagen nooit drollen in de stal als ze op stal gingen. Ik vind het helemaal niet fijn om de paarden in een vieze stal te zetten.

Nu doe ik alles zelf en doe ik het elke dag. Als ze op stal staan gaan de natte plekken en drollen er elke dag uit. Ze staan op zaagsel. De weide wordt om de dag gedaan en de bak direct na gebruik.

Ik haal de drol er nog uit als ze mest terwijl ik er nog ben. Kan die niet in de stal laten liggen voor de nacht :p