Wanneer welke deken ongeschoren paard.

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

Kinke

Re: Wanneer welke deken ongeschoren paard.

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-08-21 10:10

je gaat op een paard zitten wat overprikkeld zou worden door uitstappen?

ingvdh

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-08-21 10:12

Ik snap de overprikkeling eerlijk gezegd ook niet.
Als je met een jonkie bezig bent hou je het kort en bondig. Als je klaar bent en je paard is overprikkeld dan ben je te ver gegaan. Ik merk juist bij het uitstappen dat paarden dan hun spanning kwijt raken. Dus door het droogstappen overprikkeld raken is mij helemaal vreemd, ze ontspannen dan juist.

Uitstappen kan overigens ook prima in de bak, dus daar zou geen overprikkeling moeten ontstaan.
En zoals ik al eerder schreef, zweetdeken pas op nadat het paard is afgekoeld, dan in de box en een half uurtje wachten tot hij droog is.

Pallatin

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-08-21 10:21

Hier een ongeschoren kwpn’er die ook in de winter nauwelijks wintervacht krijgt en een stal heeft met vrije uitloop…hij eet en plast binnen maar verder staat ie met weer en wind buiten. Ik heb voor hem een amigo wug 0 gram en een amigo bravo 100 grams en een liner van 100 gram. Afgelopen winter heeft hij toen het qua kou het heftigst was onder de wug met de liner gestaan en hij voelde gewoon altijd warm aan onder de deken. Kijk gewoon hoe het gaat en wissel de deken naar een minder warme als hij ‘s avonds op stal komt. Ik vind dekens met liners echt een uitkomst om snel te kunnen anticiperen op veranderende temperaturen en je de liners makkelijk even kunt wassen zodat ze altijd onder een schone deken staan

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-08-21 10:38

Kinke schreef:

Ik zeg niet dat hij overprikkeld word door uitstappen, ik wil voorkomen dat het uitstappen de druppel word die de emmer doet overlopen.

Ik denk dat als je een kleuter voor een eerst een half dagje kleuterschool laat doen hij heel moe/ overprikkeld is, ga je dan nog een half uur met je kleuter op het schoolplein lopen?
Nee, dan ga je zo snel mogelijk met hem naar huis zodat hij een positieve ervaring met school blijft houden.
Dat halfuurtje extra op het schoolplein kan prima als hij was meer gewend is, maar de eerste paar keer is de kans groot dat dat halfuurtje net te veel is. zeker in het begin wil je nog geen “negatieve” ervaringen. Want dan wil je kind dadelijk helemaal niet meer naar school.

Als je kind nu door paard vervangt, school door rijden en schoolplein door bak. Dan snap je misschien wat ik bedoel.

Ik zeg niet dat kleuters gelijk zijn aan paarden.
(Ik zet het er ff bij, want als ik naar de mensen in mijn pb kijk is begrijpend lezen heel moeilijk)

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-08-21 10:41

Koetje_boe schreef:
Kinke schreef:

Ik zeg niet dat hij overprikkeld word door uitstappen, ik wil voorkomen dat het uitstappen de druppel word die de emmer doet overlopen.

Ik denk dat als je een kleuter voor een eerst een half dagje kleuterschool laat doen hij heel moe/ overprikkeld is, ga je dan nog een half uur met je kleuter op het schoolplein lopen?
Nee, dan ga je zo snel mogelijk met hem naar huis zodat hij een positieve ervaring met school blijft houden.
Dat halfuurtje extra op het schoolplein kan prima als hij was meer gewend is, maar de eerste paar keer is de kans groot dat dat halfuurtje net te veel is. zeker in het begin wil je nog geen “negatieve” ervaringen. Want dan wil je kind dadelijk helemaal niet meer naar school.

Als je kind nu door paard vervangt, school door rijden en schoolplein door bak. Dan snap je misschien wat ik bedoel.

Ik zeg niet dat kleuters gelijk zijn aan paarden.
(Ik zet het er ff bij, want als ik naar de mensen in mijn pb kijk is begrijpend lezen heel moeilijk)

Maar dat is dan misschien de eerste 2 of 3 keer, daarna zijn ze er aan gewend.

Maar een deken op doen direct na het rijden is gewoon niet slim dus je zal toch een manier moeten vinden om hem uit te stappen.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-08-21 10:45

Citaat:

Ik heb het toch ook over die eerste paar keren…Ik ga er waarschijnlijk pas over 2 maanden op, dan zou hij zonder dekens waarschijnlijk al best een flinke vacht hebben.
En waar lees jij dat ik meteen na het rijden al een deken op wil doen?

Ik hoop de tijd die het duurt om te drogen te beperken door zijn vacht dunner te houden door het gebruik van dekens dekens.
Als zijn vacht dunner is duurt het imo minder lang om hem droog te krijgen.

Wat weer gunstig is zodat ik hem (zeker in het begin) (mentaal) niet hoef te overvragen met lang aan de hand stappen.

En als je mijn vergelijking goed hebt gelezen zie je daar ook staan dat het na een aantal keer geen probleem is.
Laatst bijgewerkt door Anoniem op 08-08-21 10:52, in het totaal 1 keer bewerkt

maralyn

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-08-21 10:51

Als een jong paard aan de hand gewend is om te "werken" door middel van grondwerk. Aan de hand balkjes stappen, aan de hand oefeningen doen, lijkt mij het persoonlijk niet zo'n probleem.

Mijn ervaring is, juist met jonge paarden die al grondwerk kennen, dat wandelen aan de hand en daarbij speels wat mee nemen, stukje opzij, rijkelijk belonen, pyonnen slalommen, rijkelijk belonen, dat ze daar toch hun rust in kunnen vinden.

En juist sensibele paarden!

Als je voordat je op zo'n jong paard gaat zitten, al ruim de tijd hebt genomen voor grondwerk en een paard dit helemaal snapt. Kan hij dit ook gaan zien als beloning.

"Het moeilijke naar het makkelijke"

Met een jong paard is veelal gelongeerd. (Ga ik vanuit) en aan de hand wandelen is een perfecte basis oefening.

Ze krijgen er vertrouwen van, en als je het op de juiste manier doet, worden ze niet alleen braver, omdat regels duidelijk blijven. Maar ook een goede voorbereiding voor meer werk.

Maar een paard met een vacht op een zachte dag of avond. Zonder wind? Zou ik rustig bezweet buiten zetten.
Waarom?
Die vacht is er voor gemaakt!

En met de meeste paarden, die maar tien minuten a kwartier aan de bak zijn. Zweten vaak niet zo heftig. Misschien lichte zweet. Maar niet van oren tot staart nat.
In dit geval zal ik juist geen zweet deken opleggen.

Ook een regen deken, alleen bij guur weer. En om het paard wat schoon te houden :')

Als je wel echt flinke uurtjes per week aan de bak gaat.
En hij of zij kweekt een vacht.
Kijk... Dan zou ik ook een halsje uit scheren of even een streep onder de buik.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-08-21 10:55

Koetje_boe schreef:
Citaat:

Ik heb het toch ook over die eerste paar keren…Ik ga er waarschijnlijk pas over 2 maanden op, dan zou hij zonder dekens waarschijnlijk al best een flinke vacht hebben.
En waar lees jij dat ik meteen na het rijden al een deken op wil doen?

Ik hoop de tijd die het duurt om te drogen te beperken door zijn vacht dunner te houden door het gebruik van dekens dekens.
Als zijn vacht dunner is duurt het imo minder lang om hem droog te krijgen.

Maar waarom ga jij er al vanuit dat hij overprikkeld raakt van uitstappen? Daar heb jij het steeds over dus daarom ging ik ,en ik denk dat ik niet de enige ben, er vanuit dat je hem na het rijden direct een deken op wilde doen. Misschien zeg ik nu iets heel raars hoor maar fatsoenlijk in en uitstappen hoort toch gewoon bij het rijden van een paard? Hoe jong of hoe oud dan ook. Maar nogmaals, ik begon met een ongevoerde regendeken als het overdag beneden de 15 graden is. Dat is dus meestal zo rond eind september/begin oktober. Dan houdt je ze mooi kort in de vacht. Maar dat is nog steeds geen reden om fatsoenlijk uit te stappen na een training.

MyWishMax

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-08-21 11:01

Je hoeft ook geen half uur uit te stappen? En dat hoeft er ook helemaal niet op. Zoals ik al schreef stap ik altijd uit naast het paard. Paar rondjes lange teugel erop, dan eraf, singel losser en aan de hand tot ze op adem zijn en dan naar stal en alles eraf.

Dat heeft niks met overprikkeling te maken. Dat hoort erbij, altijd. Net als instappen. En ja, dat kan lastig zijn bij een jong paard in nieuwe omgeving, dus bij mijn jonkies deed ik dat ook aan de hand, want dat kenden ze. Daarna erop en hoefde ik niet nog een kwartier te stappen, maar kon ik wegdraveb als dat beter was voor paard.

Hier dus ook ongevoerde regendeken vanaf 15 graden oid. September ongeveer. Daarvoor loopt ze wel al met deken, maar dat is een vliegendeken of regen vliegendeken En ik heb dekens met stay dry voering dus mochten ze nog een klein beetje nat zijn is dat geen probleem. Al probeer ik altijd nog te zorgen dat ze droog zijn voordat de deken op gaat.

nicky_rilana

Woonplaats: eerst werden we gebombardeerd en nu gaan we die mensen helpen, raar dorp woon ik

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-08-21 11:14

Het belangrijkste is licht. Dus je moet je paard Binnenzetten voor het donker wordt en dan kunst licht zolang mogelijk aan laten, daarbij leg je vanaf ongeveer september een zomerdeken op. Als het snachts wat kouder wordt leg je meer op. Of dat extra kunstlicht nu zo goed is, is maar weer de vraag. Er is onderzoek gedaan bij dieren waarbij deze dieren 'geen winter' kregen kwa licht, en een andere groep kreeg dit wel en dit verbeterde de vruchtbaarheid.

Ik heb enkele jaren geprobeerd om mijn paarden minder vacht te laten krijgen in de winter, maar dit lukte nooit echt goed genoeg. Nu laat ik ze gewoon tot november in wintervacht en dan scheer ik ze. Dat vind ik persoonlijk veel makkelijker. Scheelt je veel dekens op en af leggen. En ik denk dat het, voor het welzijn van het paard verhoogd, door gewoon een normaal dag en nacht ritme te hebben.

Over het lang uitstappen en je vergelijking met een kind.

Je begint normaal gesproken eerst met op een paard zitten en dit bouw je langzaam uit zowel met in en uit stappen. Als je paard overprikeld wordt van te lang uitstappen (of als jij daar bang voor bent) dan heb je te veel gereden. Ter vergelijking, als je een kind naar de opvang brengt en voor het welzijn van het kind is het goed om daarna over het schoolplein te wandelen. Maar je kind wordt overprikeld van het wandelen, dan is het te lang bij de opvang geweest.dus de volgende keer laat je je kind minder lang bij ze opvang zodat je nog wel normaal over het schoolplein kunt wandelen.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-08-21 11:16

Maar even los van je deken vraag en terug komend op het uitstappen. Is het dan geen idee om, als het paard straks komt, er niet gelijk op te stappen maar de eerste dagen aan de hand door de bak te stappen om hem aan zijn nieuwe omgeving te laten wennen? Dan is hij ook niet overprikkeld als je er straks op gaat en kun je hem gewoon, desnoods aan de hand, uitstappen.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-08-21 11:17

Citaat:
Maar waarom ga jij er al vanuit dat hij overprikkeld raakt van uitstappen? Daar heb jij het steeds over dus daarom ging ik ,en ik denk dat ik niet de enige ben, er vanuit dat je hem na het rijden direct een deken op wilde doen. Misschien zeg ik nu iets heel raars hoor maar fatsoenlijk in en uitstappen hoort toch gewoon bij het rijden van een paard? Hoe jong of hoe oud dan ook. Maar nogmaals, ik begon met een ongevoerde regendeken als het overdag beneden de 15 graden is. Dat is dus meestal zo rond eind september/begin oktober. Dan houdt je ze mooi kort in de vacht. Maar dat is nog steeds geen reden om fatsoenlijk uit te stappen na een training.

Waar lees jij dat ik denk dat hij overprikkeld raakt door stappen?
Het enige wat is zeg is dat het mij in het begin niet verstandig lijkt om een mogelijk overprikkeld paard nog Lang aan de hand te gaan stappen.
En dan heb ik het puur over de begin fase.
Zodra het wat meer vertrouwen in alles heeft kan dit natuurlijk wel, maar in het begin word het door mijn begeleiders sterk afgeraden.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-08-21 11:20

Orchidee14 schreef:
Maar even los van je deken vraag en terug komend op het uitstappen. Is het dan geen idee om, als het paard straks komt, er niet gelijk op te stappen maar de eerste dagen aan de hand door de bak te stappen om hem aan zijn nieuwe omgeving te laten wennen? Dan is hij ook niet overprikkeld als je er straks op gaat en kun je hem gewoon, desnoods aan de hand, uitstappen.

Laten wennen gaan we ook doen, maar de spanning die die de eerste keren heeft (als ik er op ga) los je daar niet mee op…
Dat is iets anders dan wel/niet willen/kunnen uitstappen. Dat heeft er meer mee te maken dat wij hem in het begin mentaal niet te veel willen pushen.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-08-21 11:28

Koetje_boe schreef:
Orchidee14 schreef:

Laten wennen gaan we ook doen, maar de spanning die die de eerste keren heeft (als ik er op ga) los je daar niet mee op…
Dat is iets anders dan wel/niet willen/kunnen uitstappen. Dat heeft er meer mee te maken dat wij hem in het begin mentaal niet te veel willen pushen.

Sorry, ik heb echt genoeg jonge paarden zadelmak gemaakten (door)gereden, maar ik herken me gewoon niet in jouw redenatie. Het hoort gewoon allemaal bij het leerproces en het is aan jou als ruiter om het paard hierin te begeleiden. Ik denk dat de spanning eerder van jou uitkomt dan van het paard.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-08-21 11:37

Het is ook niet mijn eigen redenatie, maar die van mijn begeleiders. Ik ga er van uit dat hun weten wat ze doen, dus ik ga ook hun advies opvolgen.
Over de dekens zijden zij dat maar op internet naar een tabel moest zoeken, maar op internet kon ik er geen goede vinden.
Daarom opende ik dit topic.

BigOne

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-08-21 11:37

Wanneer je zegt drie keer per week drie kwartier vind ik dat veel wanneer hij echt zo jong is. Behalve wanneer je kwartier stapt ( kun je ook heel veel oefeningen doen) kwartiertje wat intensiever en dan afsluiten met weer kwartier stap, meer dan voldoende voor een echt jong dier. En overleggen of er elke dag tot tien uur licht aan is op stal en daar moet je nu al mee beginnen. Dan voorkom je een dikke vacht. Maar wanneer je het schema aanhouden de eerste acht weken is de buitenkant misschien wat vochtig maar op de huid droog. Gooi je er een deken op moet je wachten tot hij helemaal droog is.
Wij zaten de eerste vier weken hooguit en half uur incl in en uitstappen op de jonge dieren.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-08-21 11:51

Maar gewoon uit nieuwsgierigheid en geheel off topic. Om wat voor paard gaat het, hoe oud en is hij al onder het zadel of ga je hem zelf zadelmak maken?

Anastasia24

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-08-21 11:55

Maar ts, het is nu ook al een paar keer aangegeven dat de vacht niet minder groeit door dekens, ga zelf dan even onderzoek doen. De vacht groeit op zonlicht, niet op warmte. Je kunt het dus simpelweg niet verminderen. Bokkers willen voorkomen dat jij een paard met wintervacht, dus ongeschoren, een deken opgooit waardoor het dier het veel te warm krijgt!
Nog daar gelaten dat ik het vreemd vind dat je een jonkie zo erg in het zweet werkt dat hij 30 minuten lang moet droogstappen. Houd het kort, houd het simpel dan ben je met 5-10 minuten uitstappen echt wel klaar en ik mag dan hopen dat hij niet te overprikkeld is om uit te stappen aan de hand. Anders gaat er wederom, wat mis met de training.
Ik hoop dat je zelf nadenkt en niet alles van je 'begeleiders' overneemt.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-08-21 12:02

Anastasia24 schreef:
Maar ts, het is nu ook al een paar keer aangegeven dat de vacht niet minder groeit door dekens, ga zelf dan even onderzoek doen. De vacht groeit op zonlicht, niet op warmte. Je kunt het dus simpelweg niet verminderen. Bokkers willen voorkomen dat jij een paard met wintervacht, dus ongeschoren, een deken opgooit waardoor het dier het veel te warm krijgt!
Nog daar gelaten dat ik het vreemd vind dat je een jonkie zo erg in het zweet werkt dat hij 30 minuten lang moet droogstappen. Houd het kort, houd het simpel dan ben je met 5-10 minuten uitstappen echt wel klaar en ik mag dan hopen dat hij niet te overprikkeld is om uit te stappen aan de hand. Anders gaat er wederom, wat mis met de training.
Ik hoop dat je zelf nadenkt en niet alles van je 'begeleiders' overneemt.

Het paard is er nog lang niet
Ik ga van 30 tot 45 min uit inclusief poetsen,opzadelen in en uitstappen. Dat vind ik al training genoeg.
Een nat paard kan gewoon niet op een open wei. Volgens mijn begeleiders kunnen ze hier allemaal enge dingen van oplopen.
Verder ga ik er niet meer op in. Ik ga niet over een dag ijs, wil me Goed voorbereiden op mijn lease paard. Mochten dekens niet voor ons werken dan stop ik hier ook mee, mocht het wel werken is het een fijne bijkomstigheid.
Dat licht is bij ons standaard op stal omdat de manege lessen tot 22:00 zijn. Daarom kan ik ook niet onbeperkt in de bak en uitstappen op ons terrein is om die redenen ook niet mogelijk.

Kabayo

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-08-21 12:09

Kan je na het rijden niet gewoon een zweetdeken opgooien en als ie weer droog is afhalen?

Ineke2

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-08-21 12:12

Oo je paard komt op een manege en de begeleiding is neem ik aan van de manege? Dan snap ik je gedachtengang opeens een stuk beter.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-08-21 12:18

Je zegt dat je af gaat op de kennis van je begeleiders. Maar die verwijzen je naar het internet als het gaat om dekens. Hoe doen zij dat zelf dan? Ze zouden je daar toch gewoon over moeten kunnen informeren? Of gebruiken ze geen dekens? Dan heb je dus gelijk je antwoord. Dekens blijft gewoon een persoonlijke keuze. Ik heb ze voorheen ook altijd gebruikt en nu ik ze 24/7 buiten heb gebruik ik ze niet meer. Zeiknat naar buiten gooien is niet slim nee. Maar je kan hem ook eerst een half uurtje op stal zetten en daarna na buiten zetten.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-08-21 12:28

Orchidee14 schreef:
Maar gewoon uit nieuwsgierigheid en geheel off topic. Om wat voor paard gaat het, hoe oud en is hij al onder het zadel of ga je hem zelf zadelmak maken?

Ik maak hem zelf zadelmak.
Hij is een 3 jarige kwpn

Ineke2 schreef:
Oo je paard komt op een manege en de begeleiding is neem ik aan van de manege? Dan snap ik je gedachtengang opeens een stuk beter.

Paard is inderdaad van de manege, dus rustig stappen op het erf/ bak zit er niet in

Orchidee14 schreef:
Je zegt dat je af gaat op de kennis van je begeleiders. Maar die verwijzen je naar het internet als het gaat om dekens. Hoe doen zij dat zelf dan? Ze zouden je daar toch gewoon over moeten kunnen informeren? Of gebruiken ze geen dekens? Dan heb je dus gelijk je antwoord. Dekens blijft gewoon een persoonlijke keuze. Ik heb ze voorheen ook altijd gebruikt en nu ik ze 24/7 buiten heb gebruik ik ze niet meer. Zeiknat naar buiten gooien is niet slim nee. Maar je kan hem ook eerst een half uurtje op stal zetten en daarna na buiten zetten.

De manege koopt een paard aan voor een van de ruiters, zodra dit paard dan chill genoeg is blijft hij 3 tot 4dagen per week van die ruiter en word hij 2 tot 3 dagen per week van de manege.
Het management van dingen zoals dekens en zadels ligt dus al jaren bij de ruiters zelf.
Omdat de eigenaar hier al heel lang niet mee bezig is geweest is hij dus ook helemaal uit die routine.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-08-21 12:34

Ah oke, duidelijk. Nu snap ik jouw stukje spanning ook beter. Maar als hij pas drie is zou ik er sowieso helemaal nog niet op gaan maar juist dmv grondwerk, werken aan de hand e.d. lekker op het rijden voorbereiden zodat je straks die spanning helemaal niet hebt. Maar dat is weer een andere discussie en als het paard ook in de manege lessen moet gaan meelopen zal hem die tijd waarschijnlijk niet gegund worden, helaas.

Anastasia24

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-08-21 12:38

3 en al manege lessen... Wat zonde.. Maargoed, ts, vind de tips van hierboven wel een betere uitkomst, even op stal zetten met wat hooi met een dekentje op. Zo deed ik het ook bij mijn vorige paard die geen conditie had en wel eens in het zweet stond. Daar liep ik wel 15 minuten mee uit dus misschien dat jij 5 minuten aan kunt houden. Ik neem aan dat je toch gaat rijden ipv grondwerk maar doe het alsjeblieft lekker rustig aan.